Vocabulary، یکی از کلیدهای موفقیت در IELTS

vocabulary چه نقشی در آزمون IELTS دارد و چقدر اهمیت دارد؟

در این پست به بررسی vocabulary برای IELTS می پردازیم.

همه می دانند که دانش واژگان خوب به شما کمک می کند نمره بهتری در آزمون IELTS کسب کنید.

 

تعیین سطح رایگان زبان 

 

vocabulary چه نقشی در آزمون IELTS دارد و چقدر اهمیت دارد؟

هرچه لغات بیشتری بلد باشید، بخش های listening و reading آیلتس را بهتر متوجه خواهید شد. به همین ترتیب، هرچه کلمات بیشتری بدانید، بهتر می توانید مهارت های ارتباطی خود را در بخش های speaking و writing آیلتس نشان دهید.

IELTS معیارهای ارزیابی خاصی برای بخش speaking و writing دارد. دانش لغات (با عنوان ” Lexical Resource “) یکی از چهار حوزه ای است که در هر یک از این دو مهارت مورد ارزیابی قرار می گیرید. نمره نهایی شما میانگین چهار معیار است. بنابراین، برای پاسخ به سوال ما، vocabulary در آزمون آیلتس بسیار مهم است، یک چهارم نمرات نهایی speaking و writing شما را تشکیل می دهد.

 

بنابراین چگونه می توانید دایره لغات خود را برای آیلتس بهبود بخشید؟ در زیر چند ایده ساده را بررسی خواهیم کرد.

 

نکاتی برای بهبود دایره لغات خود

احتمالاً بسیاری از شما فهرستی از کلمات جدید را همراه با معنی آنها که مطالعه می کنید، یاد می گیرید و به خاطر می سپارید، نگه می دارید. این شروع خوبی است، اما کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای آسان کردن و موفقیت آمیز کردن یادگیری لغات انجام دهید. استفاده از چند ایده زیر را در راهنمای گام به گام یادگیری واژگان در نظر بگیرید.

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که واقعاً یادگیری یک کلمه جدید به چه معناست؟ برای یادگیری یک کلمه جدید باید بدانید:

 

  • تعریف در دیکشنری – معنی کلمه چیست؟
  • Spelling – کلمه چگونه نوشته می شود؟
  • Pronunciation – کلمه چگونه گفته می شود و چه استرسی دارد؟
  • Grammar – آیا این کلمه فعل، اسم یا صفت است؟ آیا می تواند تغییر کند و اگر چنین است، آیا این روی املا یا تلفظ تأثیر می گذارد؟
  • Collocation – به طور طبیعی با چه کلمه یا کلمات دیگری همراه است؟ به عنوان مثال. fast + food.
  • این کلمه چگونه به کار می رود؟ – ایده خوبی است که جملات نمونه را در دفترچه لغات خود بنویسید.
  • Synonyms و Antonyms – چه کلماتی دارای معنی مشابه یا یکسان هستند؟ درصورت وجود داشتن، کدام کلمات معنای مخالف دارند.

 

این هشت نکته اولین قدم برای یادگیری یک کلمه جدید است. ثبت و یادداشت واژگان مفید باید شامل همه این عوامل باشد. به مثال زیر برای کلمه ” problem” نگاه کنید:

 

problem

noun /ˈprɒb.ləm

– a situation, person or things considered to be unwelcome or harmful and needing to be dealt with, overcome or solved.

 

Synonyms:

issue

dilemma

difficulty

predicament

 

Collocations:

pose a problem – His unhealthy lifestyle will almost certainly pose a problem in the future.

fraught with problems – We had to abandon the project as it was fraught with problems.

raise a problem – The mood in the meeting was positive until Ned raised the problem of the shortfall in the pension fund.

address a problem – Joanna was fed up with being overweight. It was time to address the problem and find a diet and fitness regime that would work for her.

scale of the problem – Juan knew that a few of his staff were unhappy with the new rotas but hadn’t realised the scale of the problem. Now ten were threatening to leave.

 

Paraphrasing

بازنویسی، یا یافتن راه‌های جدید برای گفتن یک چیز، یکی دیگر از مهارت‌های مهم واژگانی است که باید آن را توسعه دهید. این به این معنی است که synonyms یا کلماتی با معانی مشابه، در یادگیری برای شما اهمیت ویژه ای دارند. Paraphrasing یک مهارت مربوط به هر چهار آزمون مهارت IELTS  است. به عنوان مثال، در هر دو آزمون IELTS General Training و IELTS Academic Writing شما باید عناوین Task 1 و Task 2 را در پاسخ های خود بازنویسی کنید. در بخش reading و listening آیلتس باید بتوانید کلمات کلیدی سوالات را انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا معانی یکسان، با استفاده از کلمات مختلف، در متن خواندن یا اسکریپت شنیداری آمده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

Word families

کلمات تنها زندگی نمی کنند. آن‌ها در گروه‌هایی از معانی مرتبط در ذهن ما زندگی می‌کنند و ذخیره آن‌ها در دایره لغات شما می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، نگاهی به این word families بیندازید که کلمات مختلف را برای EMOTIONS ، گروه بندی می کند.

 

EMOTIONS
love
hate
sad (ness)
stress
anxiety
happy (iness)
depression

 

 

یکی دیگر از راه های مفید برای فکر کردن و ذخیره واژگان می تواند تفکر در مورد متضادها (antonyms) باشد. به این مثال زیر نگاه کنید.

Antonyms for: Problem
solution
benefit
advantage
blessing

 

زمانی که در حال یادگیری آزمون IELTS  هستید، کمی زمان بگذارید و به تفاوت خانواده های کلمات و روابط آنها فکر کنید. بسیاری از task ها در آزمون آیلتس با روابط اصلی مانند cause/effect و problem/solution سروکار دارند. با سازماندهی ثبت واژگان خود برای نشان دادن راه های مختلف برای گروه بندی یا خانواده کلمات، می توانید توسعه vocabulary IELTS خود را آسان تر کنید.

 

Causes Effects Solutions
Cars/vehicles
Plastics
Natural gas
Coal/oil -fossil fuels
Big industry
Garbage
Farm animals
Deforestation
Air pollution
Sound/light pollution
Melting glaciers
Rising sea levels
Extreme weather: Floods, droughts
Global warming
Green energy: wind, tidal, nuclear, solar
Recycling
Electric vehicles
Plant trees

 

این نوع ثبت واژگان می تواند برای کمک به شما به منظور آماده شدن برای یک essay  در writing Task 2 آیلتس مفید باشد.

 

تکه‌های زبان

مانند بسیاری از زبان ها، انگلیسی نیز دارای اصطلاحات یا عبارات خاص زیادی است. اینها گروه‌هایی از کلمات یا تکه‌های زبان هستند که وقتی آنها را با هم استفاده می‌کنید در مقایسه با معنی جداگانه هر کلمه، معنی متفاوتی دارند. تنها راه یادگیری این عبارات این است که آنها را به عنوان یک تکه زبان ذخیره کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  1. عبارت را بنویسید. بعنوان مثال:

only time will tell

  1. معنی گروه کلمات را اضافه کنید:

only time will tell – having to wait and to see what the future holds.

  1. یک جمله مثال اضافه کنید تا نحوه استفاده از عبارت را نشان دهید:

I think I’ve done Ok in my IELTS test but only time will tell.

 

به یاد داشته باشید، این عبارات خاص معمولاً در بخش speaking کاربرد بیشتری دارند. اگر از معنی آنها کاملا مطمئن نیستید سعی نکنید از هیچ یک از این عبارات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نکات READING IELTS برای کسب نمره 9

برای IELTS روی کدام واژگان تمرکز کنیم

به طور متوسط، یک فرد انگلیسی زبان، به صورت منظم از واژگانی بین 20000 تا 30000 کلمه استفاده می کند. این ممکن است برای داوطلبان آزمون IELTS نگران کننده به نظر برسد، اما نگران نباشید، راه هایی برای محدود کردن واژگانی که باید یاد بگیرید وجود دارد تا برای آزمون های IELTS مفید باشد. پس از کجا شروع کنیم؟

 

واژگان مرتبط با موضوع

موضوعاتی هستند که به طور منظم در آزمون IELTS ظاهر می شوند. در حالی که ما هرگز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه موضوعاتی در هر آزمون آیلتس نمایش داده می‌شوند، لیست موضوعات زیر مکان خوبی برای شروع است. این نوع موضوعات می توانند در هر بخشی از آزمون آیلتس مطرح شوند و از شما خواسته شود در مورد آنها صحبت کنید یا بنویسید، یا می توانند بخشی از بخش reading یا listening باشند:

 

  • health and fitness
  • education
  • technology
  • the environment
  • pollution
  • climate and weather
  • shopping
  • transportation

 

به یاد داشته باشید که نیازی به حفظ و یادگیری اصطلاحات فنی تخصصی، مانند واژگانی که اغلب در متون یا بحث های علمی و پزشکی استفاده می شود، ندارید. درک این واژگان تخصصی برای هر کسی ممکن است سخت باشد. اگر هر یک از کلمات فنی در یک آزمون گنجانده شود، نویسندگان آزمون مطمئن خواهند شد که معنی آن به عنوان بخشی از متن reading یا اسکریپت آزمون listening ارائه شده است.

بنابراین، برای توسعه دایره لغات خود برای آماده شدن برای آزمون آیلتس، باید:

  • تمام اطلاعات مورد نیاز برای درک واقعی کلمه جدید را جمع آوری کنید.
  • روابط و پیوندهای بین کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید را بررسی کنید.
  • ثبت دقیق واژگان را نگه دارید و آنها را به طور منظم به روز کنید.
  • به طور منظم مرور و تمرین کنید.

 

منبع:

https://www.cicnews.com/2022/12/vocabulary-one-of-the-keys-to-success-in-ielts-1232225.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید