یادگیری مکالمه در کوتاه مدت

اگر از آن جمله از افراد باشید که به صورت ناگهانی با یک موقعیت خوب برای مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان مواجه شدید، حتما مدتی را در تکاپوی یادگیری مکالمه در کوتاه مدت بوده اید. افراد زیادی به مدرسان زبان مراجعه می کنند و از آنها درخواست می کنند که مکالمه انگلیسی را در مدت خیلی کوتاه چند ماهه آموزش ببینند. آیا این واقعا شدنی است؟ اگر شدنی است از چه روشی امکانپذیر است؟

خیلی از این افراد به صورت مکرر در کلاس های زبان مختلف شرکت کرده اند و پس از مدتی نا امید شده و از ادامه انصراف داده اند. راز یادگیری مکالمه در کوتاه مدت در دو نکته مهم نهفته است: تداوم و روش صحیح.

اگر شخصی از روش صحیح و طبق جدیدترین متدهای روز تدریس زبان دانشگاه های آکسفورد و کمبریج زبان به یادگیری زبان بپردازد اما تداوم نداشته باشد مسلما به هدف نخواهد رسید و برعکس اگر شخصی از روش های قدیمی یادگیری زبان با بازدهی پایین استفاده کند حتی در صورت تداوم هم ممکن است به نتیجه نرسد و یا حداقل اینکه مجبور باشد زمان بسیار زیادی را صرف یادگیری زبان کند.

اینجا ببینید: آموزش آنلاین زبان عمومی آرمانی در کوتاه مدت 

در سال های نه چندان دور شاهد آن بوده ایم که برخی افراد برای یادگیری زبان تا سطح بالای متوسط حتی تا ده سال هم زمان صرف می کردند اما امروزه با روش های جدید تدریس شاید بتوان گفت بسته به برخی شرایط، این زمان به 1 الی 3 سال کاهش پیدا کرده است.

در این مقاله قصد داریم راز یادگیری مکالمه در کوتاه مدت را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

 

متدهای قدیمی آموزش زبان

در ادامه این مقاله سه تا از روش های سنتی آموزش زبان را مورد بررسی قرار می دهیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی می کنیم.

 

روش Audiolingual

متدهای قدیمی آموزش زبان انگلیسی خیلی وابسته به تکرار بودند. یعنی معلم سر کلاس عبارت های ثابتی را از قبل آماده می کرد و از زبان آموزان می خواست این عبارت ها را تکرار کنند. در هر جلسه از تدریس زبان تعداد کمی عبارت ثابت با تعداد بسیار بالا توسط زبان آموزان تکرار می شد. این روش Audiolingual method نام داشت و از آن در جنگ جهانی دوم برای آموزش به سربازانی که برای جنگ به کشورهای دیگر فرستاده می شدند کاربرد استفاده میشد. در این روش، این مدرس بود که به طور عمده در کلاس صحبت می کرد و تاکید روی تلفظ و لهجه دقیق بود. این متد بسیار قدیمی تا حدی کارساز بود ولی بازدهی بسیار پایینی هم برای مکالمه و هم برای ترجمه داشت.

 

روشGMT  (Grammar Translation Method)

GMT

این متد خیلی وابسته به گرامر زبان انگلیسی بود. در این روش در کل طول کلاس قواعد گرامری به زبان آموزان تدریس میشد و اشتباهات گرامری زبان آموزان در همان لحظه تصحیح میشد. این روش که GMT نام داشت و کاملا مبتنی بر مهارت رایتینگ و ترجمه بود برای یادگیری چگونگی ترجمه متون بسیار عالی بود اما اصلا بازدهی خوبی برای تقویت مکالمه نداشت. دلیل این امر این بود که در این روش هیچ تاکیدی روی مکالمه بین زبان آموزان وجود نداشت و تنها نوع ارتباط در کلاس ارتباط بین مدرس و زبان آموزان بود.

 

روش CLT (Communicative Language Teaching)

این روش برعکس روش GMT کاملا بر پایه و اساس مکالمه و رابطه زبان آموزان داخل کلاس طراحی شده بود. در این روش برای حفظ Fluency یا روان صحبت کردن، دقت کاملا فدا می شد و تنها هدف مدرس بهبود روان صحبت کردن زبان آموزان بود و اشتباهات گرامری به شرطی که معنی و منظور به درستی انتقال پیدا می کرد، نادیده گرفته می شدند. این روش برای یادگیری مکالمه جهت رفع نیازهای ضروری روزانه بسیار مفید بود اما برای ترجمه متون به هیچ وجه کارآمد نبود.

 

روش جدید Eclectic در آموزش زبان انگلیسی

روش های بروز آموزش زبان انگلیسی به طور عمده ترکیبی از این سه روش می باشد و سعی شده طوری از این روش ها استفاده شود که مزایای آنها برجسته شده و ضعف این روش ها کمرنگ شود. روش های جدید مبتنی بر مکالمه هستند اما تمام وقت کلاس صرف مکالمه نمی شود. در این روش گرامر نیز تدریس می شود اما در کنار آن مکالمه هدفمند و هدایت شده هم صورت می گیرد تا مطالب گرامری که در کلاس آموزش داده شده در مکالمه تمرین شود. در این روش، هر لغت و عبارت جدیدی که یاد می گیرید را باید چند بار تکرار کنید اما تمام وقت کلاس صرف تکرار بیهوده عبارات ثابت و لغات نمی شود.

بنابراین در روش های جدید سعی شده نوعی بهینه شده از روش های قدیمی بکار گرفته شود. این روش Eclectic نام دارد و روشی ترکیبی می باشد که تاکید آن روی مکالمه و ارتباط بین زبان آموزان در کلاس درس است.

 

چرا روش های جدید کارآمدتر هستند؟

روش جدید یادگیری مکالمه

روش های جدید تدریس زبان انگلیسی کاملا بهینه شده و متناسب با هدف یادگیری مکالمه در کوتاه مدت هستند. این روش ها ضعف های روش های قدیمی را حذف و از نقاط قوت آنها را در جهت افزایش بازدهی یادگیری بهره می برند. روش های جدید آموزش زبان انگلیسی مکالمه محور هستند و مدرس دیگر در کلاس مرکز توجه نیست بلکه این دانش آموزان هستند که به عنوان هدف انتخاب می شوند. در روش های قدیمی هرچقدر یک مدرس زبان در کلاس بیشتر صحبت می کرد نشانه برتری آموزشی و زحمت فراوان او در کلاس بود در حالی که در روش های جدید، ملاک این است که مدرس هر چه می تواند کمتر حرف بزند و زمان کلاس را به زبان آموزان اختصاص دهد.

در روش های قدیمی تدریس تمام مطالب به صورت لقمه آماده توسط مدرس به زبان آموزان توضیح داده می شد که باعث می شد ذهن فرد خسته و تنبل شود ولی در روش های جدید سعی می شود ذهن زبان آموز ابتدا تحریک شود و خود به جواب خیلی از سوالات برسد. در واقع در روش های جدید تدریس، مدرس فقط به عنوان یک راهنما و هدایت گر عمل می کند و این خود زبان آموزان هستند که کلاس را اداره و درس را پیش می برند.

در روش های جدید از تمام ظرفیت های مختلف یادگیری و سبک های ادراکی مختلف مثل سبک ادراکی چشمی، گوشی و لمسی برای آموزش مهارت های مختلف زبانی به زبان آموزان استفاده می شود و این تنوع در انتقال مطالب باعث افزایش سطح یادگیری افراد می شود.

تمام این عوامل باعث شده روش های جدید برای یادگیری مکالمه در کوتاه مدت مناسب تر باشند. در روش های جدید یادگیری زبان تمام مهارت ها با اهداف کاربردی و برای استفاده در مکالمات و مکاتبات روزمره تدریس و تمرین می شوند و هدف صرفا ترجمه متون نیست، برای همین نیز در مدت بسیار کوتاه تر و به روش بسیار موثرتری بر یادگیری فرد تاثیر می گذارد.

 

شرایط یادگیری مکالمه در کوتاه مدت

زمان یادگیری در شرایط برابر برای هر فردی متفاوت است. یعنی اگر فرض کنیم 10 زبان آموز هر کدام برای مدت یک سال به یک موسسه می روند و سر یک کلاس می نشینند و یک معلم سر کلاس به آنها درس می دهد، بازهم بعد از یک سال خواهید دید که سطح زبان تمام این 10 زبان آموز با یکدیگر متفاوت است و در حالی که برخی ها سر کلاس هنوز نمی توانند با اعتماد به نفس شروع به مکالمه کنند اما برخی دیگر مکالمه را خیلی خوب انجام می دهند. این یعنی یادگیری مکالمه در کوتاه مدت فقط برای برخی از آنها محقق شده است اما دلیل این امر چیست؟

این مساله به این علت است که به غیر از مسائل محیطی عوامل دیگری نیز در یادگیری این افراد تاثیرگذار بوده است. عواملی مانند انگیزه، دلیل و هدف یادگیری، برخی موارد روانی و خانوادگی، استعداد و هوش و سبک غالب یادگیری ادراکی از عواملی هستند که می توانند در زمان یادگیری فرد تاثیرگذار باشند. اما به طور معمول اگر تمام شرایط را متوسط در نظر بگیریم، برای فردی که با روش صحیح به یادگیری زبان و مکالمه بپردازد با فرض اینکه سطح فرد مقدماتی باشد می توان بین یک تا دو سال را برای یادگیری مکالمه در سطح متوسط یا بالای متوسط در نظر گرفت.

 

جمع بندی یادگیری مکالمه در کوتاه مدت

برای یادگیری مکالمه در کوتاه مدت باید از روش های مدرن و جدید بهره برد. اما از کجا می توان متوجه شد که یک موسسه یا یک استاد زبان از روش های مناسبی جهت آموزش زبان بهره می برد؟ برای این کار باید با متخصصان زبان مشورت کنید. ما به شما دوره های آنلاین زبان عمومی آرمانی را معرفی می کنیم زیرا در این دوره ها از آخرین متدهای روز تدریس زبان استفاده شده است که در کنار قیمت مناسب کیفیت بسیار عالی را ارائه می دهند. همچنین پیشنهاد ما برای داوطلبان آیلتس بهره گیری از دوره های آنلاین آیلتس آرمانی می باشد که با روش تدریس کاملا منعطف، زبان آموز را قدم به قدم به هدف خود نزدیک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید