هفت یا بالاتر در رایتینگ آیلتس از رویا تا واقعیت قسمت اول

به نام خدا

نمره هفت یا بالاتر در رایتینگ آیلتس(IELTS Writing): از رویا تا واقعیت

به نگارش ایمان مافی

دستیابی به نمره قابل قبول در رایتینگ آیلتس یکی از دغدغه های اصلی شرکت کنندگان آزمون IELTS  می باشد. در این مقاله سعی دارم به ابعاد مختلف این موضوع و تعدادی فاکتورهای مهم برای محقق کردن این هدف بپردازم و برای دستیابی به این هدف دلایل اصلی عدم موفقیت بعضی از شرکت کنندگان آیلتس در بخش رایتینگ را به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار خواهم داد.

بخش اول:

اولین و مهمترین دلیلی که باعث می شود مخاطبین در بخش رایتینگ آیلتس و بالطبع در کل آزمون آیلتس نمره دلخواهشان را کسب نکنند، شناخت ناکافی از سطح دانش خودشان یا آزمون آیلتس هست. همه ما آگاهیم که آزمون آیلتس دارای تکنیک های بسیار ضروری هستند که دانستن آنها به ما کمک می کند در بخش های مختلف آزمون، به موفقیت های بالایی دست پیدا کنیم. ولی متاسفانه وجود این تکنیک ها، این نگرش را در بسیاری از افراد ایجاد کرده، که می شود فقط به صرف آشنا بودن با یک سری تکینک و حتی با نداشتن سطح دانش زبانی بالا در امتحان آیلتس نمره بالایی اخذ کرد. این تفکر، تفکر بسیار نادرستی است.

آزمون آیلتس یک جاده صد کیلومتری است

من اغلب مثالی که به زبان آموزان و افرادی که خودشان را برای آزمون آیلتس آماده می کنند عرض می کنم، این است که آیلتس را یک جاده صد کیلومتری در نظر بگیرید که شما قصد دارید از ابتدای این مسیر تا کیلومتر صدم به پیش بروید. نود کیلومتر اول این جاده، سواد زبانی شما است و شما تا کیلومتر نود این جاده هنوز به مقصد نرسیده اید و ده کیلومتر پایانی جاده، تکینیک های آیلتس است و دانستن این مهارت های تکنیکی آیلتس به شما کمک می کند که جاده را تا انتها به پیش بروید.

 دقت داشته باشید مثلاً اگر شخصی سطح سواد زبانی اش تا کیلومتر سی ام باشد، هیچگاه نمی تواند هفتاد کیلومتر باقی مانده را صرفاً با تکنیکها و یک سری ترفند طی نماید. به عنوان مثال بنده روزانه افراد بسیار زیادی را مشاهده می کنم که هدفشان کسب نمره هفت در امتحان آیلتس است که البته علیرغم چالشهای فراوانی که وجود دارد، ولی بسیار دست یافتنی است. این افراد از من می پرسند که آیا مثلاً اگر فلان کار را انجام دهیم یا اگر دوره های آنلاین شما را بگذارنیم می توانیم نمره هفت بگیریم یا خیر. این سوال فلسفه اش به طور کلی اشتباه است؛ به این علت که برای امکان اظهار نظر خیلی حدودی و تقریبی در مورد شانس موفقیت یک شخص در امتحان آیلتس، چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد که دانستن آنها ضروری است:

  • فاکتور اول این است که در حال حاضر نمره حدودی شخص چند است. آن شخص از چه سطحی قرار است خود را آماده کند و خود را به نمره های بالاتر برساند. آیا اگر در همین لحظه امتحان دهد، نمره اولیه اش چهار است یا پنج است یا شش است یا غیره.
  • فاکتور دومی که وجود دارد این است که آن شخص تا روز امتحان چقدر زمان دارد. آیا یک ماه وقت دارد، آیا دو ماه وقت دارد یا آیا یک سال وقت دارد.
  • فاکتور سوم این است که روزی چند ساعت را می خواهد به مطالعه برای آیلتس اختصاص دهد. روزی یک ساعت یا روزی ده ساعت.
  • فاکتور چهارم این است که آیا آن شخص حتی اگر روزی بیست و چهارساعت هم مطالعه کند، آیا مطالعه ای که در حال انجام آن است، یک مطالعه صحیح و اصولی است و یا این که متاسفانه مثل بسیاری از افراد فقط در حال حفظ کردن لغت یا یادگیری یک سری ترفند هست.

رسیدن به نمره هفت رایتینگ آیلتس

تمام این فاکتورها در کنار هم باعث می شود که یک پیش بینی حدودی از میزان موفقیت یک شخص بتوان انجام داد. به عنوان مثال شخصی که در سطح نمره پنج است منطقی نیست که توقع داشته باشد مثلاً در بازه زمانی حدودی دو الی سه ماه خود را به نمره شش و نیم یا هفت برساند. به طور منطقی هیچ تایم مشخصی را برای همه افراد نمی توان نسخه کرد؛ ولی به طور حدودی می شود گفت. به عنوان مثال شخصی که در حد نمره پنج یا پنج و نیم است، حداقل شش ماه یا نه ماه یا یک سال به مطالعه نیاز دارد برای این که بخواهد به نمره شش و نیم یا هفت برسد؛ به خصوص اگر بخواهد به نمره هفت برسد معمولاً زمان بیشتری را طلب می کند. بنابراین داشتن تصویر واقع بینانه از سطح سوادی خودمان و فاصله ای که تا هدف داریم بسیار بسیار به ما کمک می کند که برنامه ریزی درست و دقیقی را برای امتحان آیلتس داشته باشیم.

بسیاری از افراد متاسفانه فاقد چنین برنامه ریزی دقیقی بر می باشند و تصویر واقع بینانه ای از آزمون آیلتس ندارند. خیلی اوقات هم مورد وعده های غیر واقعی بعضی از اطرافیانشان قرار می گیرند که مثلاً در یک تایم بسیار کوتاه می توانند روشی را به آنها بیاموزند که افزایش نمره چشم گیر و باورنکردنی را داشته باشند و این باعث می شود که این افراد در امتحان شرکت کنند نمره ی مطلوب خود را کسب نکنند و اصولاً در هر امتحانی اگر ما چندین بار شرکت کنیم و به هر دلیلی نتیجه مطلوبی کسب نکنیم به تدریج ما مرعوب آن امتحان خواهیم شد و هر بار امتحان استرس زا تر و ترسناک تر از دفعه پیش خواهد بود. بنابراین گام اول این است که سطح سوادی خودتان را بشناسید و واقع بینانه ببینید که روزی چند ساعت می خواهید درس بخوانید و چند ماه می خواهید وقت بگذارید و چه نمره هدفی مدنظرتان است.

به طور بسیار حدودی افرادی که نمره شان در حد نمره پنج است، حدود شش ماه مطالعه فشرده و خوب نیاز دارند تا به نمره شش برسند. البته این یک مورد کلی است و همیشه هم کسانی هستند که می گویند ما یک نفر را می شناختیم که به جای شش ماه، چهار ماه مطالعه کرد. دقت داشته باشید که این امر بسیار حدودی است و بعضی اوقات هم ممکن است حتی بیشتر هم طول بکشد و گاهی هم ممکن است زمان کمتری بگیرد؛ ولی حدوداً این است. و اگر مثلاً می خواهید برای رساندن نمره پنج به نمره شش یک ماه وقت بگذارید، بدانید که زیاد برنامه ریزی معقولی ندارید یا مثلاً افرادی که پنج یا پنج و نیم را می خواهند به نمره هفت تبدیل کنند به نظر من حداقل به یک سال مطالعه بسیار بسیار خوب نیاز دارند و هرچه این نمره ها بالاتر رود به صورت فزاینده ای دست یافتن به آن نمره سخت تر خواهد شد. به عنوان مثال تبدیل پنج به شش کار نسبتاً ساده ای است ولی تبدیل هفت به هشت، یا تبدیل هشت به نه، بسیار بسیار کار سختتری است چون در نمره های بالاتر، تغییر نمره چالش بیشتری خواهد داشت. ولی در نظر داشته باشید تمام نمره هایی که در آیلتس از جمله رایتینگ آیلتس وجود دارند قابل دستیابی هستند اگر شما سطح سوادی مناسب و دانش آیلتسی صحیحی داشته باشید.

خلاصه مباحث بالا این است که اگر سطح سواد رایتنیگی شما نمره پنج باشد، شما اگر تکنیک ها یا خیلی ترفندهای مختلف را هم بیاموزید، شاید این پنج به پنج و نیم تبدیل شود و هرگز نمی توان تنها با تکنیک این پنج را به شش و نیم یا هفت تبدیل کرد و این موضوع قطعا نشدنی است. برای رسیدن به نمره هدف، باید نود درصد جاده ای که در مطالب بالا راجع به آن صحبت کردیم را با سطح سواد زبانی مان طی کرده باشیم و انتهای مسیر را با تکنیک پیش ببریم.

بهترین راه برای کسب تصویر واقع بینانه از سطح سواد زبانی و همچنین نمره حدودی شما در مقیاس آیلتس شرکت در آزمون تعیین سطح آنلاین رایگان آرمانی می باشد که توسط کارشناسان مجموعه طرح شده و در یک جامعه آماری بزرگ مورد صحت سنجی و ارزیابی قرار گرفته.

 

ادامه این مقاله را می توانید در بخش دوم مطالعه مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید