سوالات رایج درباره آیلتس

آزمون آیلتس آزمونی بین المللی و بسیار مهم است که البته ابهامات و پرسش های زیادی در مورد آن از جانب داوطلبان مطرح است. آزمون آیلتس برای آن دسته از افرادی طراحی شده و برگزار می شود که به اهداف مختلف مانند کار و تحصیل قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. در این مقاله قصد داریم 20 تا از سوالات رایج درباره آیلتس را مطرح کنیم و به آنها پاسخ دهیم.

 

  1. چه افرادی در آزمون آیلتس شرکت می کنند؟

اولین مورد از سوالات رایج درباره آیلتس ضرورت شرکت در این آزمون است. افرادی که قصد دارند برای کار، تحصیل و یا مهاجرت به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس و خیلی از کشورهای اروپایی سفر کنند در آزمون آیلتس شرکت می کنند. دانشگاه های مقصد در این کشورها ممکن است به غیر از آیلتس، آزمون های دیگری مانند تافل یا دولینگو را نیز معتبر بدانند. بنابراین داوطلبان باید قبل از شرکت در آزمون آیلتس، ابتدا در مورد کشور مقصد و دانشگاهی که در آن قصد ادامه تحصیل دارند تحقیق کنند تا به آزمونی که برای دانشگاه مقصد معتبر است پی برده و سپس برای شرکت در آن خود را آماده کنند.

 

  1. تفاوت آیلتس و تافل چیست ؟

مورد بعدی از سوالات رایج درباره آیلتس، تفاوت آیلتس و تافل است. آیلتس توسط IDP استرالیا وBritish Council که هر دو زیر مجموعه دپارتمان اصلی ESOL کمبریج یعنیCambridge English Language Assessment هستند، برگزار می شود. آیلتس توسط 9000 موسسه در سراسر جهان قابل تایید است. این آزمون عمدتا در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می شود و کاملا مهارت محور بوده و در چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ برگزار می شود. آزمون آیلتس در ایران به صورت کاغذی برگزار می شود اما در برخی کشورها آیلتس کامپیوتری نیز برگزار می شود.

آزمون تافل توسط سازمانی به نام ETS در آمریکا برگزار می شود. این آزمون در قدیم به صورت کاغذی برگزار می شد اما این سبک از آزمون منسوخ شده و در حال حاضر فقط تافل iBT یا آنلاین برگزار می شود. این آزمون بیشتر در آمریکا و کانادا مورد قبول است و در کشورهایی مانند انگلیسی و استرالیا اکثرا آیلتس را معتبر می دانند. این آزمون نیز مانند آیلتس از چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ تشکیل شده اما سوالات آزمون کاملا مهارت محور نبوده و سوالات مستقیم گرامری و لغت نیز در بین سوالات دیده می شود.

 

  1. تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس عمدتا در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می شود. آزمون جنرال برای تحصیلات قبل از کارشناسی، کار و مهاجرت و آزمون آکادمیک برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر طراحی شده است. معیارهای نمره دهی در هر دو آزمون کاملا یکسان است و فقط نوع سوالات متفاوت است.

هر دو آزمون دارای چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ هستند. بخش لیسنینگ و اسپیکینگ هر دو آزمون یکسان است. بخش ریدینگ آزمون جنرال اکثرا از مجلات، کتاب ها، روزنامه ها و … انتخاب می شود اما بخش ریدینگ آزمون آکادمیک از مقالات و کتاب های عملی انتخاب می شود. بخش ریدینگ آزمون آکادمیک طبیعتا به تسلط واژگانی بیشتری نیاز دارد.

در بخش رایتینگ هر دو آزمون دو تسک وجود دارد. تسک دوم رایتینگ هر دو آزمون یک مقاله از انواع مختلف است و تفاوتی ندارد. اما تسک 1 کاملا متفاوت است. در تسک 1 رایتینگ آیلتس جنرال شما باید یک نامه رسمی یا غیر رسمی بنویسید اما تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک کمی پیچیده تر است و شما باید یک نمودار یا چارت آماری و علمی از انواع مختلف را توصیف کنید.

 

  1. آیلتس کامپیوتری چیست؟

آیلتس کامپیوتری

آزمون آیلتس آکادمیک به صورت کامپیوتری نیز برگزار می شود. آیلتس کامپیوتری سال 2016  برای اولین بار در 20 کشور جهان معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. تمام ویژگی های آیلتس کامپیوتری چه از نظر زمان دهی و چه مطالب  و معیارهای نمره دهی دقیقا با آزمون نوع کاغذی یکسان است.

بخش Speaking آیلتس کامپیوتری مانند آیلتس کاغذی یک مصاحبه رو در رو است. در هر دو نوع آزمون کاغذی و کامپیوتری شما باید در مرکز آزمون حاضر شوید. آزمون کامپیوتری در سالن های کوچک و با ارائه یک کامپیوتر برای هر فرد برگزار می شود. تفاوت عمده این دو آزمون در این است که در آیلتس کامپیوتری بخش های ریدینگ و رایتینگ در کامپیوتر انجام می شود. در آزمون کامپیوتری نوشتن رایتینگ به دلیل امکان ویرایش مجدد ساده تر است در حالیکه در آزمون کاغذی باید ابتدا متن را پیش نویس کنید و سپس رایتینگ اصلی را به کاغذ منتقل کنید.

همچنین یک شمارنده روی صفحه کامپیوتر شما زمان مانده را اعلام می کند در حالیکه در آزمون کاغذی زمان اتمام آزمون توسط مراقب آزمون اعلام می شود. زمان اعلام نتیجه آزمون کامپیوتری نیز سریع از آزمون کتبی است.

 

  1. چه کسانی واجد شرایط شرکت در آزمون آیلتس هستند؟

هر فردی که بالای 16 سال سن داشته باشد فارغ از ملیت، نژاد، دین، جنسیت و هر مساله دیگر، می تواند در آزمون آیلتس شرکت کند.

 

  1. آیلتس تضمینی یا آیلتس در ۴ ماه حقیقت دارد؟

جواب این سوال به شرایط حال حاضر داوطلب بستگی دارد. اگر سطح زبان فرد، بالای متوسط باشد، زمان 4 ماه برای گرفتن یک نمره قابل قبول در آیلتس بین 6 تا 7 کافی می باشد. البته به شرطی که در این مدت زمان به صورت فشرده مطالعه کند و تکنیک های پاسخ دهی به سوالات آیلتس را زیر نظر یک استاد خبره آموزش ببیند. یکی دیگر از راه های تضمین اخذ نمره دلخواه آیلتس شرکت در دوره های آنلاین معتبر مثل دوره آنلاین آیلتس آرمانی می باشد که به صورت کاملا منعطف و مطابق بروزترین روش های تدریس به آموزش تکنیک های اصلی آیلتس می پردازد.

از طرف دیگر برای فردی که سطح زبان او مقدماتی می باشد، اخذ نمره ای قابل قبول برای ارائه به مراکز کاری و تحصیلی فقط در 4 ماه تقریبا غیر ممکن است. چنین فردی در بهترین شرایط، حداقل به یکسال زمان احتیاج خواهد داشت. بنابراین تبلیغات آیلتس در 3 ماه یا 4 ماه که گاهی ممکن است در برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی مشاهده کنید فقط جنبه تبلیغاتی داشته و فقط در شرایط خاص امکانپذیر است.

 

  1. چطور برای آیلتس سلف استادی کنیم؟

مهمترین مورد از سوالات رایج درباره آیلتس نحوه سلف استادی است. شخصی که قصد قبولی در آیلتس به روش سلف استادی را دارد باید خود سطح زبان قابل قبولی داشته باشد. شروع کردن از سطح مقدماتی یا حتی متوسط برای قبولی در آزمون آیلتس به روش سلف استادی کمی سخت است و نیاز است یک استاد، مشاور یا پشتیبان آیلتس در کنار فرد او را به سمت مقصد راهنمایی کند.

تمرین برای بخش های رایتینگ و اسپیکینگ بدون استاد کمی سخت و شاید بتوان گفت کم بازده است زیرا این مهارت ها باید در کنار یک استاد تمرین شود تا اشتباهات فرد به درستی تصحیح شود. بدون تصحیح اشتباهات تمرین برای این مهارت ها بی فایده است زیرا این اشتباهات دائم تکرار شده و در ذهن فرد به عادت تبدیل می شوند.

 

  1. منابع آیلتس (خودخوان) چیست؟

یکی از اصلی ترین موارد در سوالات رایج درباره آیلتس در ارتباط با منابع آیلتس است. برای آیلتس منابع فراوانی وجود دارد و بازار کتاب های آیلتس بازاری گیج کننده است. اگر به بخش کتاب های آیلتس یک کتاب فروشی سری بزنید با بیش از 100 اسم متفاوت مواجه می شوید. تمام این کتاب ها توسط اساتید با تجربه ایرانی یا خارجی نوشته شده و مطالعه آنها می تواند برای زبان آموزان و داوطلبان مفید باشد. در این بین شاید دو سری منابع را بتوان بسیار مفید دانست. یکی از آنها کتاب هایی است که توسط دانشگاه کمبریج که خود برگزار کننده آزمون آیلتس است چاپ شده است. دسته دوم دوره های آنلاین آیلتس آرمانی است که سال ها تجربه و زمان در طراحی این دوره ها صرف شده است تا بیشترین بازدهی را برای داوطلبان آزمون آیلتس داشته باشد.

 

  1. آیا آیلتس را می شودکنسل کرد یا زمان آن را عوض کرد؟

درخواست Cancellation یا Postponement برای آیلتس امکانپذیر می باشد. تغییر تاریخ آیلتس بایدحد اقل تا 37 روز یا 5 هفته قبل از آزمون آیلتس انجام شود و بعد از این تاریخ هزینه آزمون باید دوباره به صورت کامل پرداخت شود. اگر تا 37 روز قبل از آزمون اقدام به تغییر تاریخ و یا کنسل کردن  آن کنید، ۲۵ % از مبلغ آزمون که برای موسسات مختلف کمی متفاوت است، از شما کسر می شود و الباقی به حساب شما بر می گردد. همچنین تاریخ بعدی مورد نظر داوطلب برای آزمون باید نهایتا تا ۳ ماه بعد از تاریخ ثبت نامی باشد.

 

  1. آیا در تمام شهرهای ایران مراکز آزمون آیلتس رسمی وجود دارد؟

شهرهای برگزار کننده آیلتس

خیر، آیلتس در برخی از شهرهای ایران برگزار می شود. لیست این شهرها به غیر از تهران عبارتند از زنجان، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، شیراز، ساری و کرمانشاه.

 

  1. آزمون آیلتس چند وقت یکبار برگزار می شود؟

زمان برگزاری آزمون آیلتس در موسسات مختلف متفاوت است. برخی موسسات هر 15 روز یکبار و برخی هر ماه به برگزاری آزمون آیلتس اقدام می کنند. به دلیل اینکه زمان برگزاری آزمون آیلتس در مراکز آزمون مختلف متفاوت است، تقریبا می توان گفت موسسات مختلف زمان های خالی بین آزمون های یکدیگر را پوشش می دهند، جوری که می توان گفت تقریبا هر هفته می توانید در آزمون آیلتس شرکت کنید. فقط باید دقت داشته باشید که حداقل یکماه قبل از آزمون آیلتس باید زمان آن را در مرکز برگزاری آزمون مد نظر خود رزرو کنید.

 

  1. خودمون انتخاب می کنیم اسپیکینگ روز آزمون باشه یا قبلش؟

آزمون اسپیکینگ می تواند تا 7 روز قبل از آزمون اصلی نیز برگزار شود. البته این به انتخاب خود شما بستگی دارد و می توانید آزمون اسپیکینگ خود ر ا در روز آزمون و بعد از اتمام بخش های دیگر آزمون برگزار کنید. توصیه ما این است که آزمون اسپیکینگ شما بعد از آزمون اصلی باشد تا اگر عملکرد شما در آن جوری که انتظار داشتید نبود، روحیه شما روی بخش های دیگر آزمون تاثیر نگذارد.

 

  1. آزمون ماک چیست؟

آزمون ماک یک آزمون آزمایشی می باشد که توسط مراکز برگزاری آزمون آیلتس برگزار می شود و هدف آن آشنایی داوطلبان با جو سالن امتحان و شرایط امتحان اصلی است. سوالات این آزمون ها استاندارد بوده و معمولا از آزمون های گذشته آیلتس می باشد. هزینه شرکت در این آزمون ها نیز بسیار ارزان تر از آزمون اصلی می باشد و حدود 200 تا 500 هزار تومان است. توصیه می شود داوطلبان قبل از آزمون اصلی حداقل دو مرتبه در این آزمون های آزمایشی شرکت کنند تا با شرایط آزمون اصلی آشنا شوند و بتوانند ارزیابی درستی از میزان پیشرفت خود داشته باشند.

 

  1. کارنامه آیلتس چه مدت اعتبار دارد؟

اما شاید پرتکرارترین مورد از سوالات رایج درباره آیلتس مدت اعتبار آن باشد. اعتبار نتایج آیلتس برای ارائه به مراکز علمی و کاری دوسال می باشد و پس از دوسال برای تمدید اعتبار آن باید مجدد در آزمون شرکت کنید.

 

  1. تا کی می توانیم به نمره آیلتس خودمان اعتراض کنیم؟ شرایط اعتراض چگونه است؟

تصحیح مجدد آزمون آیلتس یا همان Remark-EOR برای نتایج آزمون آیلتس امکانپذیر است. اگر حس کنید نمره آزمون شما عادلانه نیست یا احیانا اشتباهی صورت گرفته می توانید درخواست دهید تا کل آزمون یا یک بخش خاص از آن دوباره تصحیح شود. برای ثبت این درخواست باید حدودا یک سوم تا نصف هزینه آزمون را پرداخت کنید. البته اگر واقعا اشتباهی صورت گرفته باشد و این اعتراض موجب تغییر نمره شما شود، هزینه تصحیح مجدد به شما بازگردانده خواهد شد.

برای ثبت اعتراض شما فقط شش هفته فرصت خواهید داشت. برای این کار باید با مرکز آزمون آیلتس مربوطه تماس بگیرید و فرم اعتراض را پر کنید. پس از ثبت اعتراض حدودا شش هفته زمان می برد تا نتیجه نهایی توسط IDP به شما اعلام شود. البته اگر برای ارائه کارنامه به دانشگاه یا هر مرکز دیگر محدودیت زمانی داشته باشید مجبورید مجددا آزمون دهید.

 

  1. چه لهجه هایی سر آزمون مواجه می شویم و آیا لهجه در آزمون رایتینگ و اسپیکینگ اهمیت دارد؟

اسپیکینگ آیلتس

در آزمون لیسنینگ آیلتس ممکن است با هر لهجه ای اعم از لهجه های بومی یا غیر بومی مواجه شوید. زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی کاملا شناخته شده است و در آزمون اسپیکینگ هم دیگر لهجه اهمیتی ندارد و شما می توانید با رعایت همه معیارهای تعیین نمره اسپیکینگ آیلتس، با هر لحجه ای صحبت کنید و نمره کامل بخش اسپیکینگ را بگیرید.

 

  1. جواب امتحان کی و کجا به دستمان می رسد؟

جواب امتحان حدودا بعد از سیزده روز و از طریق سایت اصلی این آزمون (IELTS.org)  قابل مشاهده خواهد بود. کارنامه هر داوطلب دارای یک کد امنیتی می باشد که اگر به هر دلیلی از دست برود دیگر کد امنیتی برای داوطلب صادر نمی شود. بنابراین باید در حفظ این کد دقت کنید.

 

  1. جواب درست باشد اما دیکته غلط نمره می دهند؟ اسپلینگ لغات رو بریتیش بنویسیم یا امریکن؟

در صورت اشتباه بودن دیکته کلمات، حتی اگر جواب صحیح باشد نمره ای به داوطلبان تعلق نمیگیرد، بنابراین در رعایت اسپلینگ صحیح لغات در پاسخنامه نهایت تلاش خود را بکنید. همچنین در آزمون آیلتس هر دو نوع اسپلینگ آمریکایی و بریتیش برای لغات صحیح و قابل قبول است.

 

  1. آیا اگزمینر (Examiner) یا ممتحن اسپیکینگ آیلتس نیتیو است؟

در گذشته گاهی برخی از اگزمینرها از کشورهای استرالیا یا انگلیس بودند اما پس از جهش نرخ دلار و افزایش هزینه میزبانی از مهانان خارجی در حال حاضر تقریبا در تمام مراکز برگزاری آزمون ایرانی هستند. البته این اگزمینرها کاملا از IDP استرالیا و کمبریج انگلستان قابل تایید هستند و برای رسیدن به این جایگاه آزمون ها و تست های متعددی را گذرانده اند و کاملا با پروسه برگزاری آزمون و نمره دهی طبق معیارهای استارد این آزمون آشنا هستند.

 

  1. آیا امکان تکرار تنها بخشی از آزمون آیلتس وجود دارد؟

آخرین مورد از سوالات رایج درباره آیلتس در مورد تکرار آزمون است. خیر، به هیچ وجه امکان تکرار تنها یک بخش از آزمون آیلتس وجود ندارد. اگر تکرار آزمون به دلیل اعتراض به نمره باشد امکان تکرار آزمون به هیچ وجه وجود ندارد. آیلتس یک آزمون کاملا دقیق و از همه نظر حساب شده است که به ندرت اشتباهی در سیستم نمره دهی آن صورت می گیرد. برای اطمینان از این مطلب نیز امکان اعتراض وجود دارد اما تکرار آزمون یا بخشی از آن امکانپذیر نیست.

اگر تکرار بخشی از آزمون به هدف گرفتن نمره بهتر باشد نیز این امکان وجود ندارد و داوطلب می بایست در صورت مطلوب نبودن نتیجه کل آزمون را دوباره امتحان دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید