راهکارهای مفید برای تقویت مهارت ریدینگ

[lwptoc depth=”6″]

 

بسیاری از افراد در مهارت ریدینگ دچار مشکل هستند. تقویت مهارت ریدینگ برای آزمون های مهم زبان مثل آیلتس یکی از مراحلی است که بایستی پیش از شرکت در این آزمون به آن پرداخته شود. در حقیقت داوطلبان می توانند با تقویت این مهارت، تفاوت قابل توجهی را در نمره قبولی شان ایجاد کنند.

از این رو برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس؛ تکنیک ها و توصیه هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را جدی بگیرید!

 

تقویت مهارت ریدینگ

راهکارهای مفید برای تقویت مهارت ریدینگ

 

10 تکنیک مفید برای تقویت مهارت ریدینگ

 

  1. دستورالعمل های آزمون را با دقت بالایی بخوانید!

چنانچه دستورالعمل ها را عینا همانگونه که نوشته شده دنبال نکنید، به ویژه در مورد نحوه نگارش پاسخ های خود، حتی با وجود اینکه اطلاعاتی که داده اید درست باشد، باز ممکن است جوابی را اشتباه علامت گذاری کنید.

به طور مثال پیش پا افتاده ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید، اشتباه نوشتن تعداد کلمات می باشد. حال آنکه ممکن است دستورالعمل ها به شما بگویند، مثلا، به یکی از این روشها پاسخ دهید:

  • ­­تنها یک کلمه
  • بیشتر از دو کلمه نباشد
  • بیشتر از سه کلمه یا یک عدد نباشد
  • چنانچه با تعداد کلمات نادرست پاسخ دهید، نمره این قسمت را از دست خواهید داد.

ناظران آزمون آیلتس در این مورد بسیار سختگیر هستند؛ بنابراین، اگر از شما خواسته شود پاسخ یک کلمه ای بدهید و شما در جواب چنین سوالی مثلا به جای “میز” ، “یک میز” بنویسید، امتیاز آن را به طور کامل از دست خواهید داد. این مسئله ممکن است کمی کارتان را سخت کند، اما قبول کنید که مهارت ریدینگ شما در این آزمون سنجیده می‌شود که بخش مهمی از آزمون است، پس این سختگیری ها دور از انتظار نیست! دستورالعمل هایی که گفتیم در هر سوالی متفاوت از سوال دیگر خواهد بود، لذا بسیار دقت داشته باشید.

سوالات بخش ریدینگ این آزمون شامل 12 نوع سوال می باشد که عبارتند از:

  1. تطبیق عناوین
  2. چند گزینه ای
  3. کوتاه جواب
  4. تطبیق نام
  5. درست، نادرست
  6. بله، خیر
  7. جمع بندی خلاصه
  8. مطابقت انتهای جمله
  9. به پایان رساندن جمله
  • تطبیق اطلاعات پاراگراف
  • کامل کردن جدول
  • برچسب گذاری نمودار

 

1. یادگیری مهارت های اسکیمینگ و اسکنینگ

نکته دوم در  جهت تقویت مهارت ریدینگ توجه به این دو مهارت مهم است که با داشتن آن ها قطعا می توانید آزمون Reading آیلتس را با موفقیت بگذرانید و نمره بالایی را از این بخش دریافت کنید. داشتن این دو مهارت به صورت توامان سرعت مطالعه شما را سرعت بخشیده و به شما کمک میکند جواب سوالات را به سرعت بیابید.

مهارت اسکیمینگ در واقع خواندن سریع متن به منظور درک معنای کلی آن می باشد. با داشتن این مهارت شما متن را کلمه به کلمه یا با جزئیات نمی خوانید ، چرا که فقط می خواهید خلاصه ای از آنچه در متن آورده شده را دریابید.

مهارت اسکنینگ هم در واقع عبارت است از ریدینگ سریع یک متن جهت دریافت نکات ویژه و کلیدی! مثل عناوین، اعداد، تاریخ ها یا مترادف ها که به شما در یافتن محل پاسخ سوالات کمک می کند.

یادگیری مهارت های اسکیمینگ و اسکنین

2. تمرکز بر روی موضوع جملات

نکته چهارمی که در بحث تقویت مهارت ریدینگ مطرح می باشد، تمرکز بر روی موضوع جملات است که به شما کمک می کند سریعا متوجه شوید موضوع متن چیست. این تکنیک در واقع بخشی از تکنیک اسکیمینگ است اما جای دقت بیشتری دارد و بسیار حائز اهمیت است.

موضوع جمله در واقع اولین سطر یک پاراگراف است و مفهوم و منظور اصلی آن پاراگراف را بیان می کند. پس اگر می خواهید تنها جملات موضوعی یک متن را بخوانید، این ایده میتواند مفید و کاربردی باشد.

فراموش نکنید که جملات موضوعی ابزار قدرتمندی هستند تا شما را به یک درک کلی از متن برسانند، بدون اینکه متن را کلمه به کلمه و با جزئیات بخوانید!

 

تقویت مهارت ریدینگ

          تمرکز بر روی موضوع جملات

3. تمرین حدس زدن معنی کلمات از متن

ببینید شما قرار نیست متن را کلمه به کلمه ترجمه کنید، بنابراین وقتی با واژه ناشناسی روبه رو شدید اصلا نترسید. استرس گرفتن تنها قدرت تمرکز و تفکر شما را مختل خواهد کرد. بپذیرید که این اتفاق ممکن است بیفتند و در پروسه آماده سازی خود برای آزمون این نکته را بدانید که با لغات ناآشنا مواجه خواهید شد و بایستی تکنیک حدس زدن آن ها را تمرین کنید.

حدس زدن، در واقع به معنای نگاه کردن به متنی است که بلافاصله قبل و بعد از واژه ی یا عبارت ناآشنا آمده است و بهره گیری از درک خود از این متن، برای حدس زدن معنی کلمه جدید است!

چنانچه نمی توانید با سرعت عمل بالایی این مسئله را مدیریت کنید، آن را رها کرده و ادامه دهید. برای کسب نمره بالا در آزمون های آیلتس و تافل و … نیازی به درک دقیق هر کلمه ندارید و تلف کردن وقت برای پاسخ دهی به تمام سوالات، قطعا بیشتر موجب استرس و نگرانی و در نتیجه خراب کردن آزمون می شود.

در طول تقویت مهارت ریدینگ خود، حدس بزنید که مفهوم کلی متن چیست. به جای مراجعه به دیکشنری برای جستجوی واژه های جدید، اندکی وقت صرف کنید تا مفهوم آن را در متن جمله یا پاراگراف پیدا کنید.

4. تقویت دایره لغات

تقویت دایره لغات می تواند در فهم مطالب کمک زیادی بکند .البته تنها واژگان متنوع نیستند که شما باید بدانید، بلکه مترادف های آنها هم هستند، یعنی لغاتی با معنی یکسان یا خیلی نزدیک! مثلا گاهی اینگونه به نظر می رسد که بسیاری از سوالات را کاملا درک کرده اید و پیشروی خوبی دارید، تا وقتی که به دنبال پاسخ می گردید و نمیتوانید کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با آن را در متن بیابید. این مسئله دقیقا به این دلیل است که از مترادف برخی لغات استفاده شده است! بنابراین در تقویت مهارت ریدینگ، افزایش مهارت دایره لغات، درفهم متن کمک کنده خواهد بود.

5. دستور زبان خود را تقویت کنید

این مورد در بین نکات مربوط به تقویت مهارت ریدینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر پاسخ های شما دقیقا در متن موجود هستند، از این رو هیچ بهانه ای مبنی بر وجود غلط های املایی و دستوری در پاسخ هایتان وجود ندارد، با این وجود بسیاری از داوطلبان مرتکب چنین اشتباهاتی می شوند.

اگر پاسخی که داده اید درست باشد اما غلط املایی یا دستوری داشته باشد، نمره آن سوال را از دست خواهید داد. پس حتما دقت کنید که به دلیل بی احتیاطی نمره تان کسر نشود.

 

تقویت مهارت ریدینگ

 دستور زبان خود را تقویت کنید

6. تقویت مهارت زمانبندی درست

هر دو آزمون آکادمیک و جنرال شامل سه بخش هستند. لذا شما بایستی زمانبندی درستی داشته باشید. در هر آزمون 60 دقیقه زمان خواهید داشت و باید 20 دقیقه زمان به هر بخش اختصاص دهید. به طور مثال اگر 30 دقیقه از زمان خود را صرف نوشتن متن اول کنید، احتمالاً برای پاسخ دهی به سوالات در بخشهای دوم و سوم با کمبود وقت مواجه خواهید شد و به این ترتیب نمرات این بخش ها را از دست می دهید.

باید سرعت عمل خود را بالا ببرید. به همین علت هدف اصلی بسیاری از نکاتی که در بالا برای تقویت مهارت ریدینگ بیان شد، جلوگیری از اتلاف وقت و تقویت مهارت زمانبندی شما می باشد.

تمرین کردن با نمونه آزمون های قبلی می تواند کمک زیادی در این زمینه به شما بکند.

7. جای خالی در پاسخنامه نگذارید

احتمالا در جلسه آزمون با چند سوال مواجه خواهید شد که نمی توانید جواب آن ها را از متن پیدا کنید، توصیه می کنیم در چنین مواقعی هر طور شده پاسخ مرتبط و مناسبی را حدس زده و بنویسید. بهتر است پاسخ نامه را خالی نگذارید.

اکثر سوالات چهار گزینه ای هستند و این بدین معناست که حدس شما 25 درصد احتمال درست بودن را دارد. این فرصت خیلی خوبی است. بی تردید با حدس زدن، چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت و فقط ممکن است خوش شانس باشید و امتیاز آن سوال را دریافت کنید.

  • فراموش نکنید که مهارت ریدینگ شما در حال آزمایش است!

اگر سر جلسه آزمون با متنی روبرو شدید که چیزی از آن نمی دانستید، اصلا نگران نباشید. در حقیقت، شما بایستی این پیشفرض را داشته باشید که بخش  Reading  آزمون شما شامل مواردی خواهد بود که برایتان تازه باشند، به ویژه در آزمون آکادمیک. این یک تست در مورد مهارت ریدینگ است، نه دانش و اطلاعات شما!

 

تاثیر آزمون های آزمایشی در تقویت مهارت ریدینگ

پس چنانچه مهارت های ذکر شده در بالا را تمرین و در خود تقویت کنید، قطعا می توانید در آزمون خود نمره بالایی کسب کنید. توصیه می کنیم پیش از آزمون اصلی حتما آزمونهای دوره های قبلی را با در نظر گرفتن زمانبندی 60 دقیقه ای تمرین کنید. یادتان باشد که شما بایستی پاسخ های خود را در یک بازه زمانی محدود و بدون استرس زیاد و تحت فشار قرار دادن خود، تکمیل نمایید.

تاثیر آزمون های آزمایشی در تقویت مهارت ریدینگ

قطعا وقتی در شرایط آزمون قرار گرفته و تمرین کنید و با آرامش بیشتری به همه بخش ها برسید و پاسخ دهید، احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنید و آماده تر سر جلسه آزمون اصلی حضور می یابید. بر روی تمام آزمون های آزمایشی خود وقت بگذارید و اشتباهات سهوی و عمدی خود را تجزیه و تحلیل کنید و به خاطر بسپارید. روی پاسخ های اشتباهتان متمرکز شوید و علت آن را بررسی کنید.

شما می توانید آزمون های ریدینگ دوره های قبلی آیلتس را در وب سایت های رسمی این آزمون مثل ielts.org پیدا کنید.

 

منابع تقویت مهارت ریدینگ آیلتس

 

منابع بی پایانی از مقالات و متون بسیار جذاب و چالش برانگیزی وجود دارد که می توانید از آنها برای تمرین و تقویت مهارت ریدینگ خود استفاده کنید.

منبع اصلی و مهمی که برای تقویت مهارت ریدینگ وجود دارد وب سایت BBC News است که مقالات بسیار با کیفیتی در مورد طیف گسترده ای از موضوعات دارد. اگر به روزنامه ها، مجلات و کتاب های انگلیسی نیز دسترسی داشته باشید، آنها نیز منابع فوق العاده تاثیرگذاری هستند. اما شما بایستی علاوه بر خواندن مجلات و کتاب های انگلیسی، شروع به تمرین تست های واقعی ریدینگ آزمون های آیلتس و تافل و … کنید. این کار به شما کمک می کند تا مهارت های خاص مورد نیاز برای پاسخ دهی به انواع مختلفی از سوالات این بخش را در خود تقویت کنید. با قالب کلی آزمون آشنا شوید و یاد بگیرید که چگونه بهترین زمانبندی را در آزمون اصلی داشته باشید. همچنین نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بیشتر بر روی آن ها کار می کنید.

از جمله کتاب های تقویت مهارت ریدینگ آیلتس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Collins Reading for IELTS

این کتاب از جمله منابع معتبر و معروف در زمینه تقویت مهارت ریدینگ آیلتس است که جهت آمادگی برای آزمون آیلتس آکادمیک بسیار مفید و کاربردی است. از این منبع می توانید در کنار سایر مجلات و وب سایت هایی که در بالا گفتیم، بهره بگیرید تا بهترین نتیجه را در آزمون آیلتس به دست آورید.

Collins Reading for IELTS

 

  1. مجموعه آیلتس Macmillan

این کتاب برای داوطلبانی که قصد آمادگی و تقویت مهارت ریدینگ خود برای آزمون آکادمیک آیلتس را دارند، منتشر شده است و دارای تمرین ها و مثال های متعددی برای کمک به رشد مهارت های کلیدی ریدینگ و ایجاد اعتماد به نفس داوطلبان در رابطه با چگونگی مسلط شدن به مهارت ریدینگ در آزمون آیلتس می باشد.

در این منابع به آموزش و تحلیل انواع سوالات مشابه آزمون اصلی نظیر سوالات چهار گزینه‌ای، سوالات کامل کردن جمله و … پرداخته شده است و تکنیک های جذاب و کاربردی بسیاری برای کسب موفقیت در بخش ریدینگ آزمون، به زبان آموز ارائه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید