تمرین متفکرانه (Deliberate practice)

شاید ظاهر این عبارت یعنی تمرین متفکرانه (Deliberate practice) اطلاعات زیادی در مورد آن در اختیار شما نگذارد اما یکی از مهمترین اصول موفقیت در آزمون های زبان انگلیسی همین است. خیلی از زبان آموزان به خصوص در زمان آمادگی برای آزمون آیلتس در مورد نحوه برنامه ریزی، انجام پروسه آماده سازی و طریقه تمرین کردن برای داشتن بیشترین بازده یادگیری با تردید روبرو هستند. در این مقاله قصد دارم نوعی از تمرین را به شما معرفی کنم که یکی از موثرترین و زودبازده ترین روش ها برای کسب مهارت است. این روش تمرین متفکرانه نام دارد و در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

پیشنهاد ما: دوره آنلاین زبان عمومی و ترمیک آرمانی 

تفاوت لذت و سختی در انگلیسی

البته این را به خاطر داشته باشید که اصل اول در یادگیری هر مهارتی لذت بردن از کاری است که انجام می­دهید. نه تنها یادگیری زبان انگلیسی، بلکه هر کاری که انجام می­دهید باید سراسر انگیزه و امید و لذت باشد تا بتوانید در آن موفق شوید.

در غیر اینصورت با کار اجباری و کلافه­کننده، هیچکس تا کنون به نقطه مطلوب و راضی کننده ای در زندگی نرسیده است. البته مشکل بزرگ در اینجا این است که برخی افراد تصور می کنند اینکه باید از انجام کاری لذت ببرند به این معنی است که نباید سخت تلاش کنند زیرا تلاش کردن لذت را از بین می برد. این بزرگترین اشتباه است زیرا اینکه باید از فعالیتی که می­کنید لذت ببرید با سختی کشیدن منافاتی ندارد.

برای موفقیت باید سختی کشید، اما برای کسی که عاشق کاری که انجام می­دهد است، سختی کشیدن و عرق ریختن و از خستگی روی میز به خواب رفتن هم لذت خود را دارد. درست مانند ورزشکارانی که به عشق قهرمانی هر روز ساعت­ها تمرین می­کنند و عرق می­ریزند و درد فیزیکی و استرس روحی را تحمل می­کنند. این درد و سختی کاملا متفاوت است و درون­مایه آن عشق و لذت از تلاشی است که برای هدف خود دارید.

حال در گاهی مواقع خاص، اولویت با لذت بردن نیست. زیرا باید کاری که بسیار فشرده است را در مدت کوتاهی یاد بگیرید و انجام دهید. فرض کنید پنج سال تلاش شما به سرانجام رسیده و شما توانسته­اید از یک دانشگاه عالی در کانادا بورسیه دریافت کنید و مهاجرت شما فقط در گرو نمره آزمون آیلتس شماست که مثلا چهار ماه بیشتر هم برای آن فرصت ندارید.

در این وضعیت، دیگر اولویت، لذت بردن از یادگیری زبان نیست و شما باید به فشرده­ترین حالت، مطالعات خود را آغاز کنید تا موفق شوید خود را برای آزمون آیلتس آماده کنید. در غیر اینصورت مهاجرت شما عقب می­افتد و حتی ممکن است کنسل هم بشود.

پیشنهاد ما: دوره آنلاین آیلتس آرمانی

تمرین متفکرانه (Deliberate practice)

deliberate practice

اما تمرین متفکرانه که موثرترین نوع تمرین نیز محسوب می شود چیست؟ با چند مثال تمرین موثر برای یادگیری زبان را توضیح می دهم.

فرض کنید شما با هدف تقویت لیسنینگ و دوره لغات و یادگیری اصطلاحات جدید، فیلم با زیرنویس انگلیسی تماشا می­کنید. در این حالت در طول فیلم جملات و کلمات زیادی را می­بینید که معنی آنها را متوجه نمی­شوید و خیلی سطح بالا و سخت هستند.

ولی به آنها توجهی نمی­کنید چون هدف شما این نیست که تمام لغات و اصطلاحات موجود در فیلم را یاد بگیرید و این کار خیلی وقت­گیر و کلافه کننده است و در صورت انجام اینکار شما اصلا نمی­توانید تماشای فیلم را به اتمام برسانید. برای شما فقط یادگیری تلفظ صحیح کلمات از داخل زیرنویس و دوره لغاتی که قبلا یاد گرفته­اید مهم است.

حالا فرض کنید معلم شما می­خواهد از لغات موجود در این فیلم از شما امتحان بگیرد و یک هفته هم به شما فرصت داده است. حال باز هم همین روش را برای فیلم دیدن انتخاب می­کنید؟ آیا هدف از یادگیری روی روش شما در یادگیری تاثیر نگذاشت؟

مثال دیگری می­زنم تا مساله را روشن تر کنم. فرض کنید شما قصد دارید در یک مسابقه اتومبیل­رانی فرمول یک شرکت کنید. حال به نظر شما کسی که بمدت فقط یک ماه در پیست اتومبیل­رانی و با یک ماشین مخصوص فرمول یک، تمرین­های مخصوص رانندگی در پیست را انجام دهد در این مسابقه موفق تر خواهد بود یا کسی که دو سال به عنوان تمرین برای این مسابقه، در خیابان­ها صبح تا شب مسافرکشی کند؟! مسلما نفر اول موفق­تر خواهد بود. زیرا دقیقا برای کاری که هدف آن را دارد تمرین کرده است، هرچند زمان خیلی کوتاه­تری صرف کرده باشد.

این نوع تمرین که با تمرکز روی هدف خاصی باشد Deliberate practice یا تمرین متفکرانه نام دارد و تعریف دقیق آن، تلاش گسترده با هدف و اولویت پیشرفت شخصی در انجام یک مهارت بجای صرفا لذت بردن است که این تلاش­ها پاداش سریعی هم ندارند. یعنی شما در این وضعیت با خیال آسوده و برای لذت شروع به انجام آن نمی­کنید، بلکه باید تمام تمرکز و حواستان را جمع کنید و باید زمان و انرژی مضاعف بگذارید تا یک مهارت خاص را یاد بگیرید.

کلیک کنید: دوره های آنلاین آموزش زبان آرمانی 

انجام تمرین متفکرانه برای آمادگی در آزمون آیلتس

حال به روش تمرین متفکرانه برای آزمون آیلتس می پردازیم. به مثال اولی که در بخش قبل زدم فکر کنید. در این موقعیت، شما سال ها زبان را به همراه لذت و به صورت آهسته و پیوسته یاد گرفته­اید. حال نوبت این است که تمام چیزی که در این مدت طولانی یاد گرفته­اید را در مدت کوتاهی به سرانجام برسانید.

در این مواقع باید برای هدفی که برنامه دارید تلاش کنید و مهارت­های تست زنی آیلتس را یاد بگیرید و کتاب­های مخصوص آیلتس بخوانید و خود را دقیقا برای هدفی که قصد آن را دارید آماده کنید. در این مدت کوتاه دیگر فیلم دیدن و کتاب رمان خواندن و گوش کردن به موسیقی انگلیسی خیلی به شما کمک نمی­کند. اگر شما برای موفقیت در آزمون ریدینگ (Reading) آیلتس ده کتاب رمان هم بخوانید به اندازه­ای موثر نخواهد بود که خواندن یک کتاب مخصوص ریدینگ آیلتس برای شما موثر است.

معمولا ما انسان ها قادر نیستیم به مدت طولانی تمرین متفکرانه انجام دهیم و بعد از چند ماه تمرین فشرده خسته می­شویم و نیاز به استراحت طولانی مدت داریم. درست مثل دانش­آموزی که بعد از  12 سال درس خواندن در مدرسه باید در مدت چند ماه تمرین فشرده خود را برای کنکور آماده کند. مسلما هیچ فردی نمی­تواند به همان فشردگی که برای کنکور درس می­خواند، هر روز تا آخر عمر تلاش کند.

جمع بندی تمرین متفکرانه

در این مقاله تمرین متفکرانه را تحلیل کردیم و دلایل اثربخشی آن را توضیح دادیم. بدست آوردن موفقیت هیچگاه ساده نیست. برای رسیدن به هدف باید تحت فشار بالا تلاش کرد و با تمام انرژی به سمت هدف حرکت کرد. هدف هرچه باشد در این حالت محقق خواهد شد.

راه موفقیت در آزمون آیلتس و آزمون های دیگر زبان انگلیسی تمرین متفکرانه است. تمرین متفکرانه یعنی تمرین در راستای یک هدف مشخص با تمام تمرکز و انرژی. اگر برای هر هدفی تمرین متفکرانه و با تمرکز بالا داشته باشید تغییر در مهارت ها و دانش خود را در مدت کوتاهی احساس می کنید و می توانید از میوه تلاش های خود به زودی بهره ببرید.

در دوره آنلاین آیلتس آرمانی تمرینات بر اساس تمرین متفکرانه طرح ریزی شده و دوره در غالب یک برنامه فشرده و در عین حال انعطاف پذیر ارائه شده است. این برنامه با جدیدترین متدها به تقویت مهارت های زبانی داوطلبان و افزایش دانش و مهارت آنها در راستای موفقیت در آزمون آیلتس می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید