بهترین دانشگاه‌های کانادا

کانادا را می‌توان مهد برترین دانشگاه‌های جهان دانست که براساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2022، 31 دانشگاه آن دربین بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. از بهترین دانشگاه‌های کانادا می‌توان به دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک‌گیل و آلبرتا اشاره کرد که همه‌ساله حائز رتبه‌های برتر در سطح بین‌المللی هستند. در این مقاله بهترین دانشگاه‌های کانادا در سال 2022 بررسی می‌شوند.

دانشگاه‌های کانادا در تمامی رشته‌ها رتبۀ بالایی دارند و بسیاری از دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان ایرانی، این کشور را برای ادامۀ تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی انتخاب می‌کنند. شرایط پذیرش تحصیلی کانادا با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت است، اما دارای اصول کلی بوده که یکی از آن‌ها ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ 6.5 است. دوره‌های آنلاین آیلتس در آکادمی زبان آرمانی، روشی به‌صرفه و سریع برای یادگیری زبان و آمادگی برای آیلتس است. شما می‌توانید این دوره را از بالای صفحه و از قسمت دوره‌های آنلاین تهیه کنید.

لیست بهترین دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا در همۀ رشته‌ها دارای رتبه‌های بالایی هستند، اما باوجود این، هفت مورد از این دانشگاه‌ها همه‌ساله جزو 200 دانشگاه برتر جهان می‌باشند. در ادامه بهترین دانشگاه‌های کانادا برای ایرانیان و همچنین رشته‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

دانشگاه تورنتو از بهترین دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه تورنتو یک مؤسسۀ دولتی است که در سال 1827 تأسیس شد. حدود 80 درصد از دانشجویان آن در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. این دانشگاه دارای سه پردیس سنت‌جورج، میسیساگا و اسکاربورو واقع در تورنتو و اطراف آن است. تقریباً 95 درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه در پردیس سنت‌جورج در مرکز شهر تحصیل می‌کنند و بیش از 60 درصد از دانشجویان کارشناسی آن نیز در این پردیس هستند. هزاران دانشجوی خارجی از بیش از 160 کشور و منطقه در دانشگاه تورنتو حضور دارند. در سال گذشته، کشورهای برتر مبدأ برای دانشجویان غیرکانادایی، چین و هند بوده‌اند. این دانشگاه در رتبۀ 18 دنیا قرار داشته که آن را در صدر بهترین دانشگاه‌های کانادا قرار داده است.

  • این دانشگاه شامل بخش‌های دانشگاهی است که بر طیفی از رشته‌ها مانند علوم کاربردی و مهندسی، مدیریت و بهداشت عمومی متمرکز هستند.
  • در مجموع، دانشگاه حدود 700 برنامه در مقطع کارشناسی و بیش از 200 برنامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.
  • زبان اصلی آموزش در این دانشگاه، انگلیسی بوده و تقویم دانشگاهی بین سه پردیس متفاوت است.
  • مسکن دانشجویی در هر پردیس موجود است و خوابگاه برای همۀ دانشجویان سال اول کارشناسی تضمین شده است.
  • این دانشگاه بیش از 44 کتابخانه دارد و بالغ‌بر 19 میلیون جلد کتاب فیزیکی را در خود جای داده است.
  • یکی از نوآوری‌های مهمی که در این دانشگاه صورت گرفت، کشف انسولین است که محققان در اوایل دهۀ 1920 کشف کردند.
  • مرکز Banting & Best Diabetes دانشگاه به نام دو تن از این محققان نامگذاری شده است که یکی از آن‌ها درنهایت جایزۀ نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برای این کار دریافت کرد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

University Of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا یک مؤسسۀ دولتی بوده که در استان بریتیش کلمبیا واقع شده و رتبۀ 35 را دربین بهترین دانشگاه‌‌های جهان دارد. این دانشگاه که در سال 1908 تأسیس و در سال 1915 افتتاح شد، دارای دو پردیس اصلی ونکوور و اوکاناگان واقع در کلونا است. پردیس ونکوور بزرگتر از دیگری بوده و بیش از 85 درصد از دانشجویان بریتیش کلمبیا را در خود جای می‌دهد. در سال گذشته، 23 درصد از دانشجویان پردیس ونکوور و حدود 13 درصد از پردیس اوکاناگان بین‌المللی بوده‌اند.

  • هزینه‌های تحصیل در بریتیش براساس برنامۀ تحصیلی متفاوت و برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر است.
  • مسکن دانشگاه برای دانشجویان سال اول UBC تضمین شده و دانشجویان بین‌المللی تازه‌پذیرفته‌شده که در سال دوم مقطع کارشناسی هستند هم اولویت مسکن را دارند. مسکن برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز در دسترس است.
  • پردیس ونکوور بیش از 20 بخش دانشگاهی را ارائه می‌دهد، درحالی‌که پردیس اوکاناگان دارای هشت بخش است. تقویم آموزشی هردو پردیس شامل جلسات دو ترم زمستانی و تابستانی است. باوجود این، ترم تابستان اختیاری است.
  • زبان اصلی آموزش در بریتیش کلمبیا انگلیسی است. دانشجویان بین‌المللی سال اول می‌توانند در برنامۀ Vantage One در کالج ونتیج UBC که هدف آن کمک به دانشجویان در بهبود زبان انگلیسی با طولانی کردن سال اول تحصیل خود از هشت به یازده ماه است، ثبت‌نام کنند.
  • نمونه‌هایی از امکانات تحقیقاتی UBC شامل آزمایشگاه ملی فیزیک زیراتمی TRIUMF کانادا، مرکز سیستم‌های غذایی پایدار در مزرعه UBC و مؤسسۀ زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های مزمن است.

دانشگاه مک‌گیل

 

McGill University
Arts Building, McGill University

دانشگاه مک‌گیل واقع در کبک، مؤسسه‌ای دولتی بوده که در سال 1821 تأسیس شد و جزو بهترین دانشگاه‌های کانادا است. این دانشگاه در رتبۀ 54 بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد. دانشگاه مک‌گیل دارای دو پردیس مرکز شهر در مونترال و پردیس مک‌دونالد در Sainte-Anne-de-Bellevue می‌باشد که تقریباً 20 مایل از هم فاصله دارند. زبان اصلی آموزش انگلیسی است، باوجود این، تحصیل به زبان فرانسوی نیز در این دانشگاه امکان دارد. درواقع زبان اول حدود نیمی از جمعیت مونترال، فرانسوی است. حدود یک‌چهارم دانشجویان بین‌المللی هستند که از بیش از 150 کشور جهان در این دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

  • مسکن دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در هردو پردیس در دسترس است.
  • این دانشگاه از ده دانشکده (کشاورزی و علوم محیطی، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، مهندسی، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی و علوم) تشکیل شده است که حدود 300 برنامۀ تحصیلی را ارائه می‌دهند.
  • حدود دوسوم دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
  • هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر است و تقویم دانشگاهی مک‌گیل براساس سیستم ترمی است.
  • این دانشگاه به چندین بیمارستان آموزشی وابسته است و دانشکدۀ پزشکی آن قدیمی‌ترین دانشکده در کانادا است.
  • تحقیقات در این دانشگاه در بیش از 40 مرکز تحقیقاتی مک‌گیل – مانند مرکز بیوانفورماتیک مک‌گیل، مرکز دینامیک جمعیت و مرکز سیاست مالکیت معنوی – و در سایر مؤسسات و بیمارستان‌های وابسته انجام می‌شود. ایجاد اولین سلول خون مصنوعی از جمله دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه است.

دانشگاه آلبرتا از بهترین دانشگاه‌های کانادا

University of Alberta

در ادامۀ اسامی بهترین دانشگاه‌های کانادا، به دانشگاه معروف آلبرتا می‌رسیم. دانشگاه آلبرتا که یک مؤسسۀ دولتی بوده و در سال 1908 تأسیس شد، در استان آلبرتا در غرب کانادا واقع شده است. این دانشگاه از پنج پردیس تشکیل شده که چهار پردیس آن در شهر ادمونتون هستند. پردیس پنجم دانشگاه، آگوستانا، تقریباً یک ساعت دورتر از ادمونتون در شهر کامروز واقع شده است. حدود هزار دانشجو در پردیس کوچک‌تر آگوستانا، که بر رشته‌های هنر و علوم آزاد متمرکز است، تحصیل می‌کنند.

  • حدود 80 درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
  • این دانشگاه در رشته‌های مختلفی مانند هنر، تجارت، مهندسی و پزشکی دانشجو می‌پذیرد.
  • زبان آموزشی اصلی این دانشگاه انگلیسی است، به‌استثنای پردیس سن ژان که فرانسوی زبان اصلی آن است.
  • بیش از 20 درصد دانشجویان دانشگاه آلبرتا بین‌المللی هستند و هزینه‌های تحصیل برای این دانشجویان بیشتر است.
  • تقویم تحصیلی مدرسه از ترم‌های پاییز و زمستان و همچنین ترم‌های کوتاه‌تر و اختیاری بهار و تابستان تشکیل شده است.
  • مسکن دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ادمونتون و پردیس آگوستانا در دسترس است.
  • دانشگاه آلبرتا به مؤسسات تحقیقاتی بزرگی مانند مؤسسۀ ملی چندرشته‌ای فناوری نانو وابسته است. این دانشگاه همچنین دارای بیش از 400 قرارداد تحقیق، تدریس و تبادل با دانشگاه‌ها و سازمان‌های دیگر در سراسر جهان مانند دانشگاه مونیخ در آلمان و دانشگاه استرالیای غربی است.

دانشگاه مک مستر از بهترین دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه مک‌مستر

دانشگاه مک مستر یک مؤسسۀ دولتی است که در سال 1887 تأسیس شد. پردیس اصلی دانشگاه کانادا در حومه شهر همیلتون، انتاریو، نزدیک دریاچه انتاریو و در نزدیکی مرز ایالات متحده است. پردیس‌های دیگر در مرکز شهر همیلتون، برلینگتون، کیچنر واترلو و نیاگارا قرار دارند. دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه از بیش از 75 کشور جهان می‌آیند و اعضای هیئت‌علمی آن نیز از 55 کشور مختلف هستند. این دانشگاه در رتبۀ پنجم بهترین دانشگاه‌های کانادا و 138 جهان قرار دارد.

  • هزینه‌های شهریه برای دانشجویان غیرکانادایی بالاتر است. مسکن دانشجویی که توسط دانشگاه اداره می‌شود، در ساختمان‌های مختلف برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در دسترس است.
  • دانشگاه مک مستر دارای شش بخش اصلی آکادمیک مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم، علوم اجتماعی و دانشکده بازرگانی DeGroote بوده و زبان اصلی آموزش در آن، انگلیسی است.
  • تقویم تحصیلی این دانشگاه همانند دانشگاه‌های دیگر بوده و شامل یک ترم اختیاری بهار یا تابستان است. تقویم تحصیلی مقطع تحصیلات تکمیلی دارای سه ترم پاییز، زمستان و تابستان است.
  • 60 مرکز و مؤسسۀ تحقیقاتی در دانشگاه وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: مرکز تحلیل سیاست و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات تجارت الکترونیک مک مستر و مرکز میکروسکوپ الکترونی کانادا.
  • این دانشگاه همچنین دارای راکتور هسته‌ای است که برای تحقیقات استفاده می‌شود. یک واقعیت جالب درمورد دانشگاه این است که یک‌پنجم مغز آلبرت انیشتین در یک شیشه در یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه قرار دارد و یک عصب‌شناس مک مستر روی آن مطالعه می‌کند.

دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مونترال یک مؤسسۀ دولتی است که در سال 1878 تأسیس شد. در ابتدا شعبه‌ای از دانشگاه لاوال دکبک (Laval de Québec) بود و در سال 1919 به یک مؤسسۀ مستقل تبدیل شد. این دانشگاه به دو مؤسسه دیگر وابسته است: Polytechnique Montréal، یک دانشکده مهندسی و HEC Montréal، یک مؤسسۀ بازرگانی. این دانشگاه و مؤسسات وابسته به آن در مونترال، کبک واقع شده که یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهری در کانادا است. حدود یک‌چهارم دانشجویان در هرسه مؤسسه در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند. این دانشگاه برای دانشجویان تمام‌وقت کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مسکن ارائه می‌دهد.

  • دانشگاه مونترال در رتبۀ ششم بهترین دانشگاه‌های کانادا و 156 جهان قرار دارد.
  • این دانشگاه دارای بیش از دوازده دانشکده بوده که شامل علوم اجتماعی، طبیعی و بهداشتی و همچنین رشته‌های هنر و علوم انسانی است.
  • زبان اصلی آموزش در این دانشگاه فرانسوی است، اگرچه چندین برنامۀ تحصیلات تکمیلی – مانند برنامه‌های دکترا در بیوشیمی، علوم اعصاب و فارماکولوژی – دانشجویان انگلیسی‌زبان را می‌پذیرند.
  • تقویم آموزشی دانشگاه براساس یک سیستم ترمی است و هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت ساعت ایران و کانادا

 

دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو یک مؤسسۀ دولتی است که در سال 1957 تأسیس شد. پردیس اصلی این دانشگاه در واترلو، انتاریو بوده و نزدیک مرز ایالات متحده است. این دانشگاه همچنین دارای پردیس‌های ماهواره‌ای (پردیس‌های کوچک در مناطق محروم برای ایجاد فرصت‌های آموزشی) در نزدیکی کمبریج، کیچنر و استراتفورد است. بیش از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. شهریه عموماً برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر است، اگرچه تعداد معدودی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هزینۀ یکسانی برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی درنظر گرفته‌اند.

  • مسکن دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است.
  • این دانشگاه دارای شش بخش اصلی دانشگاهی است: علوم بهداشتی کاربردی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم.
  • پردیس اصلی دارای چهار کالج دانشگاهی وابسته است – کالج دانشگاه کنراد گربل، کالج دانشگاه رنیسون، دانشگاه سنت جروم و کالج دانشگاه سنت پل – که در آن دانشجویان می‌توانند مدرک واترلو را در یک جامعۀ دانشگاهی کوچک‌تر دنبال کنند.
  • زبان آموزشی انگلیسی است و تقویم علمی دانشگاه از سه ترم تشکیل شده است.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای بورسیه

به‌دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در کانادا، دریافت بورسیۀ تحصیلی بهترین روش برای تحصیل رایگان در کانادا است. خوشبختانه امکان دریافت بورسیۀ تحصیلی در بهترین دانشگاه‌ها برای مقاطع مختلف وجود دارد. شما می‌توانید با جستجو در دانشگاه‌های مختلف و بدون هیچ هزینه‌ای، بورسیه دریافت کنید. برای برخی از بورسیه‌ها لازم نیست جداگانه درخواست دهید و درصورت داشتن شرایط، بورسیه شامل حال شما خواهد شد. انواع بورسیه‌ها شامل حکومتی و غیرحکومتی است که توسط دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود.

یکی از برنامه‌های بورسیه بین‌المللی دولت کانادا، بورسیه‌های فوق‌دکتری Banting است که به فارغ‌التحصیلان ملی و بین‌المللی به‌منظور جذب استعدادهای برتر اختصاص داده شده است. در این بورسیه به دانشجویان سالانه 70 هزار دلار کانادا به‌مدت 2 سال داده می‌شود. بورسیۀ جوایز تحقیقات IDRC نیز از سوی دولت کانادا برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه ایجاد شده که باتوجه به مقطع و رشتۀ موردنظر مبالغ مختلفی برای حمایت از آن‌ها به دانشجویان اعطا می‌شود.

برنامۀ بورسیۀ تحصیلی وانیر کانادا توسط دولت کانادا به دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته­های علوم، مهندسی، علوم انسانی و غیره تحصیل می‌کنند، اعطا می‌شود. در این بورسیه سالانه 50 هزار دلار کانادا به مدت سه سال به دانشجویان ارائه می‌شود. همچنین بورسیۀ زیست‌محیطی آن‌والی (Anne Vallee) بورسیۀ غیردولتی را ارائه می‌دهد. این صندوق دو بورسیۀ تحصیلی 1500 دلاری برای حمایت از دانشجویان ثبت‌نام شده در تحقیقات حیوانات در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه کبک یا بریتیش کلمبیا ارائه می‌دهد. در جدول زیر شرایط بورسیۀ برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا ذکر شده است.

نام دانشگاه شرایط بورسیه
دانشگاه تورنتو انتاریو 10 تا 15 هزار دلار کانادا برای دانشجویان در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد
دانشگاه واترلو 2500 تا 50 هزار دلار برای دانشجویان بین‌المللی
دانشگاه کلگری 50 تا 60 هزار دلار برای دانشجویان بین‌المللی
دانشگاه آلبرتا بورسیه­های تحصیلی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی
UBC International Leader of Tomorrow 1500 تا 50 هزار دلار برای دانشجویان بریتیش کلمبیا
دانشگاه کوئینز کمک‌های مالی و وام بانکی با مبالغ مختلف
دانشگاه مک‌گیل 3 تا 12 هزار دلار سالانه
دانشگاه غرب 2 تا 100 هزار دلار براساس شرایط دانشجو

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های مختلف

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دانشگاه باید براساس فاکتورهای مختلفی از جمله بورسیه، موقعیت مکانی، رتبۀ جهانی و همچنین رتبۀ آن دانشگاه برای رشتۀ موردنظر شما باشد. این نوع رتبه‌بندی که با نام رتبه‌بندی موضوعی شناخته می‌شود، همه‌ساله برای تعیین رتبۀ دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف اعلام می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ حقوق

در این‌جا براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط رتبه‌بندی‌های آموزش عالی تایمز، رتبه‌بندی QS برای مطالعات حقوقی و همچنین شهرت جهانی و کیفیت دانشگاهی، لیستی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ حقوق ذکر شده است. اگرچه بیشتر مؤسسات دانشگاهی ارائه‌دهندۀ دوره‌های حقوقی در مناطق شهری مونترال، تورنتو و ونکوور واقع شده‌اند، اما طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌ها در سراسر کانادا نیز وجود دارند که دوره‌های حقوق را نیز ارائه می‌دهند. در زیر دانشگاه‌های برتر در رشتۀ حقوق عنوان شده است:

  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه مک‌گیل؛
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا؛
  • دانشگاه مونترال؛
  • دانشگاه اتاوا؛
  • دانشگاه یورک؛
  • دانشگاه کوئینز؛
  • دانشگاه آلبرتا؛
  • دانشگاه غربی؛
  • دانشگاه کلگری.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ پزشکی

آموزش پزشکی در کانادا در دهه‌های اول قرن بیست‌و‌یکم دستخوش تغییرات عمده‌ای در دیدگاه‌ها و عملکرد شد. در کانادا کلمۀ «لیسانس» در برنامه‌های پزشکی به مدرک MD اشاره دارد، در‌حالی‌که «فوق لیسانس» دورۀ رزیدنتی و فلوشیپ تحصیلی را مشخص می‌کند. همچنین عنوان «فارغ‌التحصیل» و «فوق‌دکتری»، مانند ایالات متحده، نشان‌دهندۀ مدارکی مانند برنامۀ کارشناسی ارشد یا دکترا است. برخی از دوره‌های پزشکی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند و بسیاری از آن‌ها به آزمون زبان انگلیسی به‌عنوان بخشی از فرآیند درخواست خود نیاز دارند.

  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا؛
  • دانشگاه مک مستر؛
  • دانشگاه مک‌گیل؛
  • دانشگاه آلبرتا؛
  • دانشگاه مونترال؛
  • دانشگاه کلگری؛
  • دانشگاه اتاوا.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشتۀ کامپیوتر

تحصیل در رشته‌های علوم کامپیوتر در کانادا مزایای مختلفی دارد که یکی از این مزایا، فرصت‌های تحقیق در کانادا است. تمرکز قوی برنامۀ علوم کامپیوتر بر توسعۀ نرم‌افزار و تحقیقات علمی یکی از محبوب‌ترین دلایل برای مطالعۀ علوم کامپیوتر در کانادا است. علاوه‌بر این، دولت کانادا نیز از تحقیقات در رشته‌های تخصصی علوم کامپیوتر حمایت می‌کند. همچنین تقاضا برای متخصصان علوم کامپیوتر یا نرم‌افزار بسیار فراتر از عرضۀ بازار کار بین سال‌های 2019-2028 است. حدود شش دانشگاه علوم کامپیوتر کانادا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS در سال 2022 دربین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ کامپیوتر به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا؛
  • دانشگاه واترلو؛
  • دانشگاه آلبرتا؛
  • دانشگاه کلگری؛
  • دانشگاه مک‌گیل؛
  • دانشگاه مونترال؛
  • دانشگاه سایمون فریزر؛
  • دانشگاه کوئینز در کینگستون؛
  • دانشگاه اتاوا.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای MBA

رشتۀ MBA در کانادا در چند سال اخیر به شهرت رسیده و کانادا را به یکی از سه کشور برتر جهان برای دریافت MBA تبدیل کرده است. برخی از دانشکده‌های برتر MBA در کانادا شامل دانشکده مدیریت روتمن، مدرسۀ کسب‌وکار اسمیت، مدرسۀ کسب‌و‌کار Schulich و دانشکدۀ مدیریت Desautels است. شهریۀ 20 کالج برتر MBA در کانادا از 20 هزار تا 130 هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی متغیر است. با‌این‌حال، هزینۀ تحصیل در رشتۀ MBA در کالج‌های برتر کانادا با احتساب هزینه‌های جانبی مانند هزینۀ زندگی، کتاب، لوازم و… متفاوت است. لیست بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ MBA به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه تورنتو – دانشکده مدیریت روتمن؛
  • مدرسۀ کسب‌وکار کوئینز اسمیت؛
  • دانشکدۀ تجارت آیوی دانشگاه وسترن؛
  • دانشکدۀ مدیریت Desautels دانشگاه مک‌گیل؛
  • مدرسۀ کسب‌وکار Schulich دانشگاه یورک.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشتۀ روانشناسی

مزایای تحصیل در رشتۀ روانشناسی در کانادا شامل دسترسی به برخی از بهترین مؤسسات تحقیقاتی جهان، هزینه‌های معقول زندگی و فرصت تجربۀ زندگی در یک جامعۀ چندفرهنگی است. درمورد آیندۀ تحصیلی، روانشناسان نه‌تنها در کانادا تقاضای زیادی دارند، بلکه آن‌ها همچنین جزو پردرآمدترین افراد این کشور در سال 2020 بوده‌اند. برای دانشجویان بین‌المللی نیز گزینه‌های متعددی برای اقامت و کار در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی وجود دارد. در زیر اسامی بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشتۀ روانشناسی آورده شده است:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا؛
  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه مک‌گیل؛
  • دانشگاه سایمون فریزر؛
  • دانشگاه واترلو؛
  • دانشگاه کلگری؛
  • دانشگاه رجینا؛
  • دانشگاه ویکتوریا؛
  • دانشگاه یورک؛
  • دانشگاه غربی.

بهترین زمان برای اپلای دانشگاه‌های کانادا

به‌عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار برای تحصیل در خارج از کشور، کانادا بیش از یک فرصت پذیرش را برای کسانی‌که مایل به ادامه دادن تحصیلات تکمیلی در این کشور هستند، ارائه می‌دهد. برخلاف دانشگاه‌های دیگر که فقط یک پذیرش دارند، دانشگاه‌های کانادا سه پذیرش در سال ارائه می‌دهند. این پذیرش‌ها دوره‌های زمانی کوتاهی از سال هستند که در آن درخواست‌ها برای مجموعه‌ای از دوره‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های کانادا پذیرفته می‌شوند. سه ورودی در کانادا عبارتند از:

  • پاییز: دورۀ پذیرش در این فصل از ماه سپتامبر شروع می‌شود؛
  • زمستان: این دوره از ژانویه شروع می‌شود؛
  • تابستان: فقط تعداد محدودی از دوره‌های کوتاه‌مدت کاربردی برای دانشجویان بین‌المللی در تابستان در دسترس است. این دوره بین آوریل تا می شروع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید