باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی

[lwptoc depth=”6″]

 باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی را گاهی اوقات از افرادی که اطلاعات زیادی در مورد یادگیری زبان انگلیسی ندارند می شنویم. خیلی از این باورهای غلط در ذهن افرادی که در موسسه یا دانشگاه در سطوح بالا به یادگیری و مطالعه زبان مشغولند به تدریج اصلاح می شود. اما زبان آموزان سطح پایین و متوسط و افرادی که اطلاعات زیادی از زبان انگلیسی ندارند معمولا برخی از این باورهای اشتباه را در ذهن خود دارند.

در این مقاله قصد داریم باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی را اصلاح کنیم و واقعیاتی را در مورد یادگیری زبان انگلیسی مطرح کنیم که می توانند به شما در مسیر یادگیری کمک کنند.

پیشهاد ویژه: دوره های آنلاین زبان آرمانی با تخفیف ویژه و روش های تدریس مدرن

 

یه کتاب 504 بگیرم بخونم مکالمه ام خوب شه

 

یکی از باور های غلط در مورد زبان انگلیسی به کتاب 504 مربوط می شود. شاید بتوان گفت بالای 90 درصد افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند یک کتاب 504 در کتابخانه خود دارند. یکی از باورهای غلط این است که افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی و مکالمه به این زبان را دارند ابتدا یک کتاب 504 تهیه می کنند و شروع می کنند به خواندن. اما مشکل اینجاست که اکثر لغات این کتاب برای مکالمه زبان مناسب نیستند. معمولا این کتاب را کسانی مطالعه می کنند که قصد دارند در آزمون های مختلف زبان انگلیسی شرکت کنند. اما خواندن این کتاب اصلا روش مناسبی برای شروع به یادگیری مکالمه زبان انگلیسی نیست. ضمن اینکه 504 یک کتاب قدیمی است که برخی لغاتش منسوخ شده است و در حال حاضر کتاب های خیلی بهتری برای آزمون آیلتس و دیگر آزمون ها توسط اساتید توصیه می شود.

 

لهجه ام رو مسخره می کنن

 

از آنجایی که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است، داشتن لهجه آمریکایی یا بریتیش اهمیتی که در قدیم داشت را از دست داده است و مردم دنیا این زبان را با هر لهجه ای که باشد به عنوان زبان مشترک پذیرفته اند. به طور طبیعی لهجه ای که مردم دنیا زبان انگلیسی را با آن صحبت می کنند به زبان اول یا زبان مادری آنها بستگی دارد. مثلا به طور عمده وقتی افرادی با اصلیت هندی، چینی، فرانسوی یا ایرانی به زبان انگلیسی صحبت می کنند شما معمولا قادر خواهید بود اصلیت آنها را از روی لهجه شان تشخیص دهید.

بر خلاف باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی، این نوع لهجه های غیر بومی به هیچ وجه توسط انگلیسی زبانان قضاوت نخواهند شد و کاملا قابل قبول هستند. حتی اگر در آزمون آیلتس با این لهجه های غیر بومی صحبت کنید ولی از لحاظ لغات و گرامر و اصطلاحات و تلفظ مشکلی نداشته باشید می توانید نمره کامل کسب کنید و به دلیل لهجه غیر بومی، نمره ای از شما کسر نخواهد شد. بر خلاف لهجه، تلفظ از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و اگر تلفظ لغات را به درستی ادا نکنید ممکن است پیام لغات به اشتباه منتقل شود و یا حتی مخاطب منظور شما را متوجه نشود. پس به جای نگران بودن در مورد لهجه بهتر است وقت خود را روی تلفظ صحیح کلمات بگذارید.

 

طرف زبانش کامله

 

این جمله را شاید بارها از افراد مختلف شنیده باشید که فلانی زبانش کامل است. اما مساله این است که “زبان کامل” معنایی ندارد. می توان گفت شخصی در هر مهارت از زبان انگلیسی به چه سطحی رسیده است اما نمیتوان گفت زبانش کامل شده یا نه زیرا مرز مشخصی برای کامل بودن زبان وجود ندارد و اصلا معنایی هم ندارد.

البته در آزمون آیلتس یک فرد نیتیو را مثلا از لحاظ سطح اسپیکینگ عمومی در سطح نمره کامل یعنی 9 در نظر می گیرند و سطح اسپیکینگ داوطلبان را با آن می سنجند. اما حتی شاید از یک منظر می توان گفت برای افرادی که نیتیو هستند یعنی زبان اصلی آنها انگلیسی است نیز نمی توان چنین اصطلاحی بکار برد. در دیکشنری انگلیسی گستره وسیعی از اصطلاحات و لغات در زمینه های مختلف وجود دارد که هیچ کس نمی تواند ادعا کند همه آنها را می داند و می تواند به درستی بکار ببرد. حتی انگلیسی زبانان!

 

یادگیری زبان از سن من گذشته

 

واضح است که سن در بازده یادگیری تاثیر دارد. اگر فردی زیر 12 سال سن داشته باشد می تواند بدون یادگیری زبان از روی کتاب، به صورت زبان مادری چند زبان مختلف را یاد بگیرد و صحبت کند. اگر سن شخصی بالای 12 سال باشد یادگیری از این طریق ممکن نیست و شخص می بایست زبان را از روی کتاب، با مطالعه و حفظ کردن و شرکت در کلاس های زبان  فرا بگیرد و البته در نهایت نیز مهارت زبانی او شبیه شخصی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان مادری صحبت می کند نخواهد شد.

برای افرادی که بالای 25 سال سن دارند یادگیری زبان انگلیسی حتی به این صورت هم کمی سخت می شود. اما غیر ممکن نیست و به هیچ وجه این جمله که یادگیری زبان از سن من گذشته صحت واقعی ندارد و فقط به کمی تلاش و تمرین بیشتر نیاز دارد. افراد زیادی حتی در سنین بالا زبان انگلیسی را یاد می گیرند و خیلی خوب صحبت می کنند. مهم خواستن و انگیزه شماست.

اینجا ببینید: دوره های زبان عمومی و آیلتس آرمانی به صورت آنلاین با تخفیف ویژه و کیفیت عالی

یه مدرک زبان بگیرم بگم زبان بلدم

 

یک دیگر از باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی در مورد مدرک زبان است. متاسفانه اکثر زبان آموزانی که در موسسات به یادگیری زبان انگلیسی مشغولند به دنبال اخذ یک مدرک هستند. اما آیا داشتن یک مدرک نشان دهنده سطح واقعی شما در زبان انگلیسی است؟ اساتید زبان انگلیسی این مساله را می دانند که زبان آموزان زیادی در سطوح پایین هستند که بسیار بهتر از زبان آموزان سطوح بالای همان موسسه به زبان انگلیسی صحبت می کنند. در واقع این مهارت و دانش شماست که سطح شما را تعیین می کند نه یک برگ کاغذ. توصیه ما این است که به جای تلاش برای اخذ مدرک برای اثبات توانایی خود، سطح واقعی زبان انگلیسی خود را بالا ببرید.

برم خارج تو محیط یاد میگیرم

یادگیری زبان در محیطمتاسفانه بر خلاف ذهنیت عموم مردم که فکر می کنند زبان را در محیط می توان به راحتی یاد گرفت. باید بگویم اصلا اینطور نیست. شما در هر کشور و موقعیتی باشید برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز به مطالعه و تمرین و تکرار مرتب دارید. شاید در محیط بودن بتواند تا حدی به شما کمک کند و باعث شود شما در موقعیت های مختلف برخی اصطحالات و لغات انگلیسی را به صورت تصادفی یاد بگیرید یا اصطلاحا آنها را “Pick-up” کنید ولی این به این معنی نیست که شما به صورت خودکار فقط با بودن در محیط زبان را یاد می گیرید.

 

هر وقت لازم بشه 6 ماهه زبانو یاد میگیرم

 

این عبارت را به شخصه خیلی زیاد از دوستان و اطرافیان شنیده ام: “هر موقع نیاز به مهاجرت داشته باشم یا بخواهم آزمون زبان انگلیسی بدهم می توانم 6 ماهه زبان را یاد بگیرم”. این یک تصور بسیار اشتباه است. اگر سطح شما ابتدایی باشد در 6 ماه حتی شاید به سختی بتوانید خود را به سطح پایین تر از متوسط زبان انگلیسی برسانید.

ضمن اینکه کسانی که در مدت زمان کمی به صورت انفجاری سطح زبان خود را ارتقا می دهند به همان صورت هم از ادامه مطالعه خسته و دلزده شده، مطالعه را کنار می گذارند و مطالب را بعد از مدتی فراموش می کنند. در مورد یادگیری زبان انگلیسی باید آهسته و پیوسته پیش بروید و به طور عمیق تمام مطالب را فرا بگیرید و مرتب تمرین و تکرار داشته باشید.

 

مرتب زبان مطالعه میکنم اما در یکی دو سال گذشته پیشرفتی نداشته ام

 

یک دیگر از باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی در مورد پیشرفت مهارت های فردی است. هر چه در یادگیری زبان انگلیسی پیش می روید روند یادگیری شما کند تر می شود و این به دلیل پیچیده تر شدن گرامر و لغات زبان انگلیسی است. ممکن است بعد مدتی حس کنید دیگر روند یادگیری قدیم خود را ندارید و به اصطلاح درجا زده اید ولی این به هیچ وجه درست نیست. نمودار یادگیری به شکلی است که ابتدا بالا رونده است و رشد خوبی نشان می دهد ولی پس از مدتی رشد آن کند شده و با گذشت زمان پیشرفت شما کمتر محسوس خواهد بود، اما این اصلا به این معنی نیست که شما پیشرفتی ندارید.

در واقع شما همواره در حال پیشرفت خواهید بود و فقط پیشرفت شما پس از مدتی کمی کند می شود که آن هم کاملا طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. پس نا امید نشوید و به مطالعه و یادگیری ادامه دهید زیرا در این برهه از زمان شما بیش از آنچه فکر می کنید به یادگیری زبان انگلیسی نزدیک شده اید.

 

یادگیری زبان بدون گرامر

 

برخی افراد اعتقاد دارند بدون گرامر میشود زبان انگلیسی را کامل یاد گرفت. گرامر انگلیسی در واقع اصول چیدن لغات کنار یکدیگر است. بدون رعایت اصول گرامری چگونه ممکن است قادر باشید جملات صحیح و معنادار بسازید. مثل این است که یک مشت پیچ و مهره را درون یک جعبه بریزید و به هم بزنید و در آخر به صورت اتفاقی یک موتور سیکلت از داخل جعبه بیرون بیاورید. این غیر ممکن است. برای یادگیری زبان باید حتما اصول ساختاری زبان و جمله سازی را یاد بگیرید و تمرین کنید. یادگیری زبان بدون گرامر کاملا بی معنی است.

 

روش کدینگ لغات، انگلیسی در خواب!

انگلیسی در خوابافراد به دنبال راه های آسان برای یادگیری زبان انگلیسی هستند و این مساله باعث می شود برخی از این وضعیت سوء استفاده کنند. یکی از این روش های روش کدینگ لغات انگلیسی است. این روش بین یک پدیده آشنا و لغت مورد نظر ارتباط آوایی و معنایی برقرار می کند. این ارتباط که اکثرا بی ربط هم هست باعث تداخل زبانی “Language interference” شده و گاهی شما را در به یاد آوری لغات به اشتباه می اندازند.

ضمن اینکه با این روش در اکثر موارد نمی توانید لغات را با تلفظ صحیح یاد بگیرد. مشکل دیگر این است که با استفاده از این روش لغات را داخل جملات و مثال ها یاد نمیگیرید و کاربرد صحیح آنها را متوجه نمیشوید و چندین دلیل دیگر که همگی بر غیر اصولی بودن این روش دلالت دارند.

یکی دیگر از این سوء استفاده ها، یادگیری زبان انگلیسی در خواب است که مدتی نیز خیلی رایج بود و افراد زیادی سی دی های آن را خریداری کردند. واقعیت این است که یادگیری زبان راه میانبر ندارد و راه آن تمرین و تکرار از راه اصولی و صحیح است.

 

جمع بندی باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی

باورهای غلط در مورد زبان انگلیسی راه شما برای رسیدن به هدف را سخت می کنند. زبان انگلیسی یک مهارت است. هر مهارتی با تمرین و تکرار حاصل می شود و میوه می دهد. هر روشی که بخواهد تمرین و تکرار را به نحوی دور بزند باطل است. روش هایی مثل روش کدینگ در یادگیری لغات، یادگیری انگلیسی در خواب و یادگیری زبان بدون گرامر از این دسته می باشند. به هیچ وجه به تبلیغات غیر واقعی توجه نکنید و این را بدانید که اگر واقعا می خواهید سطح زبان خود را به حد قابل قبولی برسانید، باید چند سال به طور مرتب به مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی ادامه دهید و با انگیزه بالا تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید