اینتری اکسپرس کانادا

سیستم مهاجرتی کانادا حتی در روش های سرمایه گذاری، توانایی ها و ویژگی های فردی را در اولویت قرار می دهد. راه های مختلفی برای مهاجرت کارگران ماهر و افراد متخصص مشتاق به کانادا و اقامت دائم وجود دارد. روش مهاجرتی اینتری اکسپرس کانادا یکی از ارزان ترین و سریع ترین برنامه مهاجرتی برای افراد تحصیل کرده و افراد با مهارت های فنی و تخصصی است. شما می توانید از ویزای اینتری اکسپرس جهت دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید. هدف این مقاله توضیح کامل در مورد اینتری اکسپرس کانادا است. در ادامه همراه ما باشید.

 

 اینتری اکسپرس کانادا چیست؟

اینتری اکسپرس (Express Entry ) یک سیستم مهاجرتی کانادا است که به متقاضیان اجازه می دهد تا از طریق چهار برنامه تجربه کانادایی، نیروی کار مهارت فدرال، نیروی کار ماهر و مهاجرت استانی ویزا دریافت کرده و به آن مهاجرت کنند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، اینتری اکسپرس یک برنامه یا روش مهاجرتی نیست، بلکه سیستمی برای ساده سازی و سرعت بخشیدن به روند مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های مختلف مهاجرت کاری کانادا است. این سیستم بر اساس معیارهای مختلف به متقاضیان امتیاز می دهد. کسانی که در هر قرعه کشی اکسپرس اینتری قرعه کشی بیشترین امتیاز را کسب کنند، می توانند اقامت دائم کانادا را دریافت نمایند. هدف اینتری اکسپرس یا ورود سریع، تسهیل فرآیند پذیرش مهاجران و تسریع در جذب نیروی کار ماهر برای اقتصاد رو به رشد کانادا است.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

شرایط اینتری اکسپرس کانادا

جهت ثبت نام در سیستم اکسپرس اینتری، باید شرایط برای یکی از برنامه هایی که در زیر آمده را داشته باشید. البته این شرایط با توجه به نوع مهاجرت شما متفاوت است.

  1. برنامه فدرال اسکیل ورکر (Federal Skilled Worker )

سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی در این برنامه CLB7 و داشتن حداقل یک سال تجربه کاری در کانادا یا یکی از کشورهای اروپایی که جزء ملزومات نیست. اما داشتن حداقل مدرک معادل دیپلم آمریکا الزامی است.

  1. برنامه فدرال اسکیل ترید (Federal Skilled Trades)

سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی در این برنامه CLB4 یا CLB5  و داشتن حداقل دو سال تجربه کاری در کانادا یا یکی از کشورهای اروپایی که جزء ملزومات نیست. جاب آفر کانادا الزامی است.

  1. تجربه کانادایی (Canadian Experience )

سطح زبان انگلیسی و فرانسوی CLB5 و  CLB7 و داشتن حداقل یک سال تجربه کاری در کانادا

  1. مهاجرت استانی کانادا یا PNP
  2. داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه در مقطع آیتلس جنرال، سلیپ جنرال یا TEF  کانادا و TCF کانادا
  3. اگر بتوانید از برنامه اکسپرس انتری دعوتنامه بگیرید، باید منابع مالی کافی برای مهاجرت به کانادا نیز داشته باشید.
  4. داشتن سن زیر 34 سال

شرایط اینتری اکسپرس کانادا 

مراحل اینتری اکسپرس کانادا

اگر می خواهید از طریق اینتری اکسپرس به کانادا مهاجرت کنید، چندین مرحله کلی وجود دارد که باید انجام دهید که در زیر هر کدام از این مراحل را توضیح می دهیم.

  • ارسال اطلاعات مورد نیاز برای درخواست اقامت کانادا

ابتدا می بایست در سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا ثبت نام کنید. هنگام ثبت نام اطلاعات خود را به درستی وارد کنید؛ زیرا اگر متوجه شوند که عمدا اطلاعات را اشتباه وارد کرده اید، تا 5 سال از مهاجرت به کانادا محروم می شوید.

  • ایجاد حساب کاربری و ساخت پروفایل

اگر فکر می کنید واجد شرایط ثبت نام برای اکسپرس اینتری هستید، باید یک پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری ایجاد کنید و اطلاعات خود را وارد کنید. پروفایل، مانند رزومه، در مقابل سایر متقاضیان ارزیابی و امتیازدهی می شود. پروفایل را باید با اطلاعات هویتی و تماس، اطلاعات تحصیلی و سوابق کاری، سن، میزان تسلط بر زبان های رسمی کانادا، روابط فامیلی، اطلاعات همسر و فرزندان تکمیل کنید.

  • آماده کردن مدارک لازم

مدارک مورد نیاز شامل پاسپورت، دعوت شغلی از یکی از ایالات کانادا، آزمایشات پزشکی، اثبات تمکن مالی، مدارک تحصیلی، دعوتنامه از طرف کانادا و گواهی عدم سوء پیشینه هستند.

  • دریافت دعوتنامه ITA

بسته به نیاز اداره مهاجرت، چندین بار در سال قرعه کشی برگزار می شود و اداره مهاجرت افراد دارای امتیاز مورد نظر را انتخاب می کند. در صورت قبولی در مرحله دوم قرعه کشی، یک ITA (دعوت به درخواست) برای درخواست ویزا برای شما ارسال می شود.

  • ارسال درخواست اقامت دائم کانادا

پس از دریافت دعوتنامه، باید ظرف 60 روز درخواست آنلاین برای اقامت دائم ارسال کنید. از این تاریخ، خدمات مهاجرت طی 6 تا 9 ماه به درخواست ها پاسخ می دهد. مدارک خود را در پروفایل بارگذاری کنید و هزینه مورد نیاز را به صورت آنلاین پرداخت کنید. یک روز بعد رسید برای شما ارسال می شود که نشان دهنده دریافت مدارک شما توسط اداره مهاجرت کانادا است.

  • دریافت ITA اینتری اکسپرس و ورود به کانادا

پس از دریافت دعوتنامه در صورتی که بتوانید تمامی مراحل اداری را با موفقیت انجام دهید، طی مدت 6 ماه می توانید اقامت کانادا را دریافت کنید. به دلیل سرعت گرفتن اقامت به این فرآیند اکسپرس انتری یا ورود سریع به کانادا می گویند.

 بیشتر بخوانید : تفاوت ساعت ایران و کانادا

 

نحوه کار اینتری اکسپرس

پرونده هایی که به صورت آنلاین برای اینتری اکسپرس درخواست می کنند، وارد استخر متقاضیان (EOI pool) می شوند. این پرونده ها بر اساس سیستم امتیازدهی آنلاین طبقه بندی شده و به کارفرمایانی که نیاز به کارشناس خارجی دارند، نشان داده می شود. اینتری اکسپرس کانادا ساختار پیچیده ای ندارد و شامل دو مرحله است.

  1. کاندیداهایی که واجد شرایط اینتری اکسپرس هستند، دولت آن کشور را از علاقه خود به اقامت دائم کانادا مطلع می کند.
  2. کشور کانادا فقط از متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند، دعوت به عمل می آورد.

شما می توانید با پر کردن فرم ارزیابی بررسی کنید که آیا شرایط اکسپرس اینتری را دارید یا خیر. جهت دریافت اکسپرس اینتری باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. نمره زبان خود را ارسال کنید و سپس یک ECA یا Academic Aptitude Assessment دریافت کنید.
  2. مشخصات خود را در وب سایت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا تکمیل کنید.
  3. منتظر بمانید تا ببینید آیا دعوتنامه ای از IRCC برای درخواست اقامت دائم یا ITA دریافت می کنید.
  4. درخواست خود را برای اقامت دائم یا APR به IRCC تکمیل و ارسال کنید.
  5. سپس هزینه مورد نیاز را در مدت مقرر پرداخت نمایید.
  6. در این مرحله باید آزمایش پزشکی و مرجع پلیس ارائه دهید.
  7. سپس IRCC پاسخ خود را به عنوان یک تایید AOR اعلام می کند. به محض اینکه IRCC از شما درخواست کرد، بیومتریک خود را ارسال کنید.
  8. منتظر باشید تا IRCC تصمیم نهایی خود را بر اساس APR شما ارائه دهد.

متقاضیانی که ITA دریافت کرده اند، می توانند انتظار داشته باشند که دولت کانادا به درخواست آن ها برای اقامت دائم در شش ماه یا کمتر پاسخ دهد. پس از پذیرش درخواست شما، COPR یا تاییدیه اقامت دائم دریافت خواهید کرد و ویزای اقامت دائم برای کشورهای نیازمند ویزا برای شما صادر خواهد شد. حالا شما می توانید به کانادا سفر کرده و مراحل اداری را تکمیل کنید.

نحوه کار اینتری اکسپرس

مدارک لازم جهت اینتری اکسپرس کانادا

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق روش اینتری اکسپرس در زیر آمده است:

  • عکس، کارت ملی و شناسنامه، سند ازدواج و کارت پایان خدمت و غیره.
  • مدارک تحصیلی مانند مدرک دیپلم، کاردانی یا کارشناسی ترجمه شده و مدارک کاری
  • مدارک مربوط به زبان
  • پاسپورت مدت دار
  • گردش حساب و نامه تمکن مالی
  • نامه جاب آفر (شغل پیشنهادی) از طرف کارفرما
  • نتایج معاینات پزشکی
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • دعوت نامه برنامه های استانی کانادا
  • ارائه مدارک مربوط به متاهل بودن، مجرد بودن یا جدایی و گواهی فوت همسر
  • گواهی نامه مهارت های گذرانده شده
  • گواهی نامزدی
  • مدارک مربوط به همسر یا همراه
  • رزومه پربار و قوی

 

مزایا و معایب اینتری اکسپرس کانادا

اینتری اکسپرس کانادا دارای معایب و مزایایی هستند که نقاط قوت آن ها بیشتر از نقاط ضعفشان است. در زیر نقاط قوت و ضعف آن ها را مشاهده می کنید. مزایا عبارتند از:

  • سیستم اینتری اکسپرس یک سیستم ساده و سریع است نسبت به روش های مهاجرتی دیگر قیمت مناسب تری دارد.
  • هزینه های تحصیل و سایر هزینه های تحصیل در کانادا، حتی برای دانشجویان بین المللی، به طور کلی کمتر از سایر کشورها است.
  • مهاجران اینتری اکسپرس مطمئن هستند که می توانند موقعیت بهتری داشته باشند و حرفه ای درخشان در کانادا داشته باشند.
  • تحقیقات IRCC که از سال 2015 انجام شده است نشان می دهد که مهاجرانی که از طریق سیستم اکسپرس اینتری وارد کانادا می شوند، موقعیت بسیار بهتری در بازار کار کانادا دارند.
  • همه افراد، حتی پناهندگان، می توانند برای اکسپرس اینتری درخواست دهند.
  • این روش کاملا آنلاین است و نیازی به کاغذ بازی و ارسال مدارک کاغذی ندارد.

معایب

  • به متقاضیان مهاجرت اطمینان نمی دهد که می توانند دعوت نامه ITA برای اقامت دائم دریافت کنند.
  • افراد بالای 36 سال شانس پذیرش کمتری دارند.
  • افراد مجرد کمتر پذیرش می شوند.
  • همیشه این احتمال وجود دارد که نمایه طی فرآیند فیلتر کردن فایل اکسپرس اینتری قابل مشاهده نباشد.
  • دانشجویان بین المللی که تحصیل کرده اند و سابقه کار ندارند به دلیل تاثیر نمرات سابقه کار در اخذ اقامت کانادا از طریق اکسپرس اینتری در سیستم جامع رتبه بندی با مشکل مواجه می شوند.
  • روش اینتری اکسپرس کانادا یک روش سیستمی رقابتی است.

 

مزایا و معایب اینتری اکسپرس کانادا

مدت زمان اینتری اکسپرس کانادا

به طور کلی پردازش اکسپرس اینتری از ثبت رسمی و ارائه مشخصات تا صدور ویزای اقامت دائم کانادا 6 ماه طول می کشد، اما این مدت در همه موارد اعمال نمی شود. هنگامی که دولت درخواستی برای مجوز اقامت دائم دریافت می کند، شروع به محاسبه مدت زمان رسیدگی به درخواست می نماید. کسانی که در این مدت هیچ گونه نتیجه ای از شرکت اینتری اکسپرس کانادا نکردند، با دو حالت مواجه می شوند. یا پرونده های آن ها در این مدت باز می ماند و یا ممکن است نتیجه را دریافت کنند. درصورتی که در طی مدت هیچ گونه جوابی دریافت نشد می بایست مجددا درخواست و پرونده خود را برای شرکت اینتری اکسپرس کانادا ارسال کنند. نکته مهم این است که طبق قوانین مهاجرت به کانادا، نمی توانید همزمان 2 پروفایل اینتری اکسپرس داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درآمد آرایشگر در کانادا

 

عوامل مهم در امتیاز بندی اینتری اکسپرس کانادا

متقاضیان اینتری اکسپرس از طریق چارچوب امتیازدهی به نام سیستم رتبه بندی جامع یا به اختصار CRS امتیازدهی و رتبه بندی می شوند. سقف امتیازات CRS یا Comprehensive Ranking System، 1200 است. 500 امتیاز به فاکتورهای شخصی متقاضی تعلق می گیرد. در صورت متاهل بودن متقاضی، 460 امتیاز در فاکتورهای شخصی متقاضی و 40 امتیاز از فاکتورهای همسر دریافت می شود. فاکتورهای مهم در رتبه بندی اینتری اکسپرس کانادا شامل:

  • تحصیلات

تحصیلات در رتبه بندی 25 امتیاز دارد که 5 امتیاز به دیپلم، کاردانی 19 امتیاز، لیسانس 22 امتیاز، کارشناسی ارشد 23، دکترا 25 و دوره یک ساله دانشگاهی 15 امتیاز تعلق می گیرد.

  • سن

حداکثر امتیاز برای سن 12 است.

  • سابقه کار

سابقه کاری دارای 15 امتیاز است که یک سال سابقه کار 9 امتیاز، دو و سه سال 11 امتیاز، چهار و پنج سال سابقه 13 امتیاز و 6 سال به بالا دارای 15 امتیاز است.

  • آزمون زبان

آزمون های زبان معتبر دارای 28 امتیاز است که 4 امتیاز آن متعلق به CLB7، 5 امتیاز برای CLB8 ، 6 امتیاز متعلق به CLB9 و بالاتر است.

  • انطباق پذیری کاری

خوب است بدانید که حداکثر انطباق پذیری 10 امتیاز است

 

اینتری اکسپرس استانی کانادا

برنامه منطقه ای کانادا گزینه خوبی برای کسانی است که مهارت ها، تحصیلات و تجربه کاری آن ها در کمک به اقتصاد یک منطقه یا قلمرو خاص در کانادا مفید خواهد بود. شما می توانید مجوز کار کانادا را از طریق ویزای کار کانادا دریافت کنید. با این حال، هزینه ایالتی برای برخی از برنامه های استانی مانند آلبرتا و نوا اسکوشیا رایگان است. در سال 2009، تمام استان ها به جز کبک و نوناووت به سیستم مهاجرت فدرال پیوستند که به آن ها اجازه می داد برنامه های مهاجرت منطقه ای خود را مدیریت کنند.

 

اینتری اکسپرس استانی کانادا

تمام تصمیمات اقامت دائم کانادا باید در سطح ملی توسط دولت فدرال تایید شود. استان های کانادا به تنهایی نمی توانند وضعیت اقامت دائم را تایید کنند. در برنامه استانی کانادا هر استان شرایط خاص خود را دارد. افراد با تایید اداره مهاجرت کانادا می توانند افرادی را که امتیاز و شرایط لازم را کسب کرده اند برای زندگی در استان خود انتخاب کرده و اقامت دائم به آن ها اعطا شود. یکی از مزایای اینتری اکسپرس استانی کانادا این است که افراد متاهل می توانند همسر و فرزندان زیر 22 سال را همراهی کنند. در دسترس بودن فرصت های شغلی بیشتر، فرصت کار با کارفرمایان کانادایی و کسب تجربه کاری و در نظر گرفتن تسهیلات، بورسیه و وام دانشجویی برای دانشجویان از دیگر فواید اینتری اکسپرس استانی است.

 

هزینه اینتری اکسپرس کانادا

برای ارسال پروفایل اینتری اکسپرس اولیه خود نیازی به پرداخت هزینه ندارید. علاوه بر واجد شرایط بودن و کسب حداقل نمره قبولی در هر دو مرحله اکسپرس اینتری، هر متقاضی باید هزینه اینتری اکسپرس را بپردازد تا توسط دولت کانادا پذیرفته شود. برای محاسبه هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اینتری اکسپرس کانادا باید دو گزینه هزینه ویزا و تمکن مالی را در نظر بگیرید. در این شرایط موثرترین راه برای اخذ اقامت دائم کانادا ممکن است از طریق سیستم اینتری اکسپرس باشد. در صورت دریافت دعوتنامه اینتری اکسپرس، باید هزینه های آن را ارسال و پرداخت کنید. شما باید هزینه های معاینات پزشکی، ارزیابی مدارک تحصیلی و ثبت اطلاعات انگشت نگاری و آزمون های زبان را بپردازید.

علاوه بر این هزینه تمکن مالی را هم باید پرداخت کنید. تمکن مالی به معنای مبلغی است که باید در حساب شما باشد و به اداره مهاجرت کانادا نشان داده شود. واجد شرایط بودن برای اینتری اکسپرس بستگی به برنامه ای دارد که برای آن درخواست دهید. متقاضیانی که از روش تجربه کانادایی تقاضای اینتری اکسپرس می کنند، نیازی به داشتن تمکن مالی ندارند. در صورتی که توسط یک کارفرمای کانادایی استخدام شده باشید نیازی به کمک مالی ندارید.

اگر از روش کارگر ماهر (Skill Worker Canada) یا روش تجارت فنی ( Skill Trade Canada) استفاده می کنید و از شرکت کانادایی جاب آفر (پیشنهاد کاری) داشته باشید، نیازی به پرداخت تمکن مالی ندارید. اگر برای برنامه PNP (برنامه های استانی) نامزد شده اید، علاوه بر هزینه های ذکر شده، باید هزینه های مهاجرت استانی را نیز بپردازید.

بیشتر بخوانید: برنامه استانی کانادا

 

نکات مهم در امیتاز بندی اینتری اکسپرس

  • شما نمی توانید برای ارزیابی تاثیر شغل مورد نظر خود بر بازار کار کانادا به صورت جداگانه برای ESDC درخواست دهید.
  • بررسی ویزای امتیازی بین 6 ماه تا 1 سال طول می کشد و برای اثبات سابقه کار نیازی به داشتن مدرک بیمه نیست.
  • CIC باید متقاعد شود که شما می توانید کاری را که به شما پیشنهاد داده اند را به درستی انجام می دهید.
  • در سیستم اکسپرس اینتری کانادا محدودیت منطقه ای وجود ندارد و فقط سطح تحصیلات شما به شما امتیاز می دهد و در نهایت در سیستم امتیازدهی انتخاب می شوید.
  • در سیستم جامع امتیاز بندی کانادا، اگر همسر یا شریک حقوقی دارید که با شما به کانادا مهاجرت می کند، آن ها هم می توانند امتیازاتی برای انطباق پذیری و سازگاری خود به دست آورند
  • اگر همسر یا شریک کاری شما قصد همراهی شما در مهاجرت به کانادا را دارد، آن ها نیز می توانند امتیازاتی برای انطباق پذیری خود کسب کنند.
  • در صورت پذیرش با اکسپرس اینتری باید اسکن تمام مدارکی که ادعا کرده اید را به اداره مهاجرت بفرستید، اگر مشکل امنیتی و پزشکی ندارید می توانید ویزا را دریافت کنید.
  • قبولی شما در اینتری اکسپرس کانادا ربطی به زمان ثبت نام رقبای شما ندارد.

 

نکات مهم در امیتاز بندی اینتری اکسپرس

سخن پایانی

به طور کلی سیستم اینتری اکسپرس کانادا روشی مناسب برای علاقه مندان به مهاجرت به این کشور است. این سیستم به لطف سیستم نمره دهی شفاف خود، از قبل میزان احتمال پذیرش درخواست ویزای شما را پیش بینی می کند. با افزایش هزینه یک برنامه استانی در استان بریتیش کلمبیا که برای تسریع در رسیدگی به پرونده ها طراحی شده بود. با این حال، هزینه ورودی سریع در برخی مناطق رایگان است. ما در این مقاله توانستیم موارد مهمی را در مورد یکی از بهترین روش های مهاجرت برای ایرانیان را بیان کنیم. مهاجرت کاری به کانادا از طریق اینتری اکسپرس یکی از پرطرفدارترین روش های مهاجرت به این کشور است. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند واقع شده باشد.

 

آیا همه ایالت های کانادا نیروهای کاری را از اداره مهاجرت اینتری اکسپرس جذب می کنند؟

خیر. در حال حاضر استان کبک کانادا از سیستم اینتری اکسپرس برای استخدام خود استفاده نمی کند و از طریق برنامه های مخصوص به خود نیروهای مورد نیاز را دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید