اصطلاحات اپلای

امروزه افراد زیادی به منظور تحصیل در دانشگاه های خارج از ایران قصد مهاجرت به دیگر کشورها را دارند. در ابتدای امر برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور باید از اپلای و اصلاحات ویژه آن آگاهی مناسبی داشته باشید. اصطلاحات اپلای بیشتر برای مهاجرت به کشورهای کانادا و اروپا کاربرد دارند و افراد مهاجر و همچنین دانشجوها علاقه زیادی به فراگیری آن ها دارند. به پایان رساندن پروسه اپلای نیازمند آگاهی از موارد متعددی است که در این مطلب به آن به شکل گسترده پرداخته ایم. در ادامه همراه ما باشید تا با این اصطلاحات آشنا شوید:

 بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

لیست واژگان مهم در اپلای

به طور کلی برای هر زمینه لغت نامه ها و همچنین کلمات تخصصی و کلیدی مختلفی وجود دارد که افراد برای ورود به آن حوزه ملزم به دانستن آن ها هستند. پروسه اپلای شامل اصطلاحات مختلف و پرکاربرد است که منجر به آگاهی هرچه بیشتر فرد خواهد شد. واژه اپلای به معنای ثبت درخواست پذیرش برای یک دانشگاه است. همچنین زمانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، اولین گام برای ورود و ادامه تحصیل در رشته مورد نظر کسب پذیرش از دانشگاه مقصد خواهد بود. در این صورت از کشور مد نظر اجازه ورود دریافت نموده اید و پرونده تحصیلی تان مورد بررسی قرار گرفته است. در آخر با داشتن شرایط و ویژگی های تحصیل این درخواست تعیین خواهد شد و به آن اپلای کردن می گویند.

در نظر داشته باشید که مرحله ابلاغ تنها ارسال مدارک به دانشگاه مقصد و پذیرش آن نیست. بلکه فرایندهای متفاوتی مانند پیدا کردن دانشگاه و پیدا کردن اساتید نیز امری ضروری و مهم به شمار می رود. پس از آن نیز مکاتبه با اساتید و آماده نمودن مدارک از دیگر مراحل اپلای خواهد بود که در معادلات عشق رشته های مختلف تحصیلی انجام می گردد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین اصطلاحات اپلای می پردازیم.

  • CV

CV   یا همان (curriculum vitae) به معنای رزومه تحصیلی است که در برگیرنده تمام فعالیت‌ های پژوهشی و آموزشی فرد خواهد بود. به طور کلی می توان گفت رزومه دانشجو از مدارک در مراحل اپلای است که سوابق تحصیلی و کاری وی را نمایان می سازد. پس لازم است به نحو احسن به ذکر موفقیت ها و سوابق درخشان پرداخته شود.

  • SOP

انگیزه نامه تحصیلی که با نام (Statement of Purpose) شناخته می شود، از مدارک ویژه برای دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد به حساب می آید. در این مدرک هدف های دانشجو علایق و همچنین انگیزه او از مهاجرت ذکر شده است. نکته قابل توجه این است که در نگارش انگیزه نامه یاSOP  تعداد کلمات از ۱۰۰۰ واژه فراتر نرود. لازم به ذکر است که در برخی دانشگاه‌ ها از اصطلاحات Letter of Interest) یا Letter of Motivation یا Letter  Motivation ) استفاده می گردد.

  • Admission

زمانی که پذیرش تحصیلی فرد با موفقیت روبرو شود، اصطلاح Admission را بکار می برند. این موضوع بدان معنا است که فرآیند ابتلای فرد با موفقیت روبرو شده و او شرایط مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه مقصد را دارد.

  • Applicant

به فردی که تقاضای تحصیل در یک کشور دیگر را داشته باشد، در اصلاح Applicant می گویند. البته این واژه برای کشور مقصد کاربرد دارد و در کشور ایران با واژه درخواستگر یا متقاضی شناخته شده است.

  • Admission Letter

اگر فرآیند و مراحل مختلف اپلای را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید، احسنت دانشگاه مقصد برای تان نامه ای رسمی ارسال می گردد. در این زمان فرد موفق به کسب Admission Letter شده است که به صورت نوشته برای وی فرستاده شده است.

  • Application Fee

همانطور که می دانید برای پذیرش در یک دانشگاه به منظور تحصیل لازم است مدارک و رزومه تحصیلی خود را جهت بررسی به دانشگاه مقصد بفرستید. همچنین دانشگاه ها به منظور بررسی و ارزیابی مدارک هزینه ای را از فرد دریافت می کنند. این هزینه وابسته به نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود. به طور کلی به مبلغ دریافتی از سمت دانشگاه مقصد به منظور مشاهده مدارک تحصیلی در اصطلاح Application Fee گفته می شود.

  • Admission Fee

برخی از دانشگاه ها زمانی که admission را به دانشجو اعطا می نمایند، از وی هزینه ای بابت اطمینان از تحصیل او در دانشگاه دریافت می کنند. این هزینه بیانگر این است که دانشجو تصمیم ۱۰۰ درصدی برای اپلای در دانشگاه مقصد را دارد. پس به هزینه دریافت شده Admission Fee گفته می شود.

  • Application Form

در Application Form باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی و معدل و ریز نمرات علایق توانایی ها و همچنین اطلاعات تماس و… ذکر گردد. این فرم از مهم ‌ترین اطلاعاتی است که می بایست در اختیار دانشگاه مورد نظر قرار گیرد.

 

Application Form

  • Cover letter

به نامه ای که در یک صفحه توسط فرد برای استاد دانشگاه یا مدیر شرکت نوشته شده است در اصطلاح Cover letter می گویند. طی این نامه فرد به معرفی کامل خود به منظور ترغیب استاد یا مدیر مربوطه به مطالعه رزومه می پردازد. به یاد داشته باشید که این نامه باید حداکثر دارای ۳۵۰ کلمه باشد.

  • GPA

GPA در لغت به معنای معادل سازی معدل و نمرات است که مخفف واژهAverage  Grade Point می باشد. به طور کلی این واژه مقیاسی به منظور تعیین سطح توانایی ها و همچنین ارزیابی علمی دانشجویان به شکل کاملاً عادلانه و یکسان است. بیشتر دانشگاه ‌های سراسر دنیا هنگام پذیرش پایین ترین حد معدل را لحاظ می کنند. پس در صورتی که معدل فرد از این میزان کمتر باشد، درخواست او لغو خواهد شد. GPA به منظور معادل سازی تمامی معدل ها به سبب تفاوت سیستم نمره دهی کشورهای مختلف شکل گرفته است. در این صورت بررسی صلاحیت دانشجویان و همچنین پذیرش یا عدم پذیرش آنان به شکل یکسان انجام خواهد شد.

  • IELTS

کلمه آیلتس از کلمه انگلیسی (International English Language Testing System) گرفته شده است. آزمون آیلتس از آن دست آزمون ‌های بین ‌المللی در خصوص ارزیابی سطح زبان انگلیسی است. این آزمون از محبوبیت زیادی در کشور ایران برخوردار است. همچنین این آزمون از معتبر ترین مدارک زبان انگلیسی در تمام دنیا به حساب می آید.

  • TOEFL

یکی دیگر از آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی TOEFL است که مخفف کلمه International English Language Testing System می باشد. نمرات آزمون تافل در مراحل پذیرش دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. پس از شرکت در آزمون تافل برای ادامه تحصیل یا مهاجرت به کشور دیگر امری مهم و ضروری است.

  • Recommendation Letter

این واژه به معنای یک توصیه نامه تحصیلی یا یک سند رسمی است که توسط خود فرد نوشته شده است. این نامه دربرگیرنده مواردی چون عملکرد تحصیلی شخصیت علمی مهارت های فرد متقاضی و همچنین نظرات اساتید و… خواهد بود. به بیان دیگر می ‌توان گفت توصیه نامه تحصیلی را یک فرد متخصص و با تجربه در خصوص اثبات توانایی ها و سوابق تحصیلی نگارش می نماید. این نامه به منظور تسهیل پذیرش فرد و همچنین بررسی دستاوردهای دانشجو نوشته می شود.

  • Study Plan

استادی پلن در واقع بیانگر یک برنامه ریزی تحصیلی مناسب و حساب شده است. این برنامه ریزی به نقشه راه نیز معروف است؛ زیرا هدف ها و برنامه های فرد را نظام بندی خواهد کرد. در Study Plan ساعت کلاس ها، برگزاری دوره ها و برخی تاریخ های مهم اهداف و همچنین زمان مطالعه به شکل کاملاً تخصصی برنامه ریزی شده است. پس استفاده از این برنامه کمک زیادی به تحصیل و آموزش با نظم و قانون خواهد کرد و سبب ایجاد دیدگاهی رو به جلو به آینده تحصیلی می گردد.

  • Work Certificate

اگر فرد متقاضی دارای سابقه کاری و علمی مناسبی باشد، از این نامه استفاده می کند. در این نامه رسمی نام شغل، میزان حقوق و مزایا، ساعت کار و زمان شروع آن ذکر می شود. Work Certificate یکی از موارد مهم در پذیرش تحصیلی کشور مقصد به حساب می آید.

  • Job offer

در صورتی که به منظور کار به کشور مورد نظر درخواست داده باشید، از سوی مدیر شرکت یا کارفرما یک نامه رسمی تحت عنوان Job offer ارسال می گردد. طی این نامه به برخی از موارد چون عنوان شغلی، حقوق و مزایا، وظایف اصلی، میزان ساعت کاری و همچنین تاریخ شروع کار پرداخته شده است.

  • Tuition

این واژه بیانگر میزان شهریه رشته دانشگاه مقصد است که طی هر ترم دریافت می شود. میزان این شهریه برای هر دانشگاه ممکن است تفاوت داشته باشد و دربرگیرنده هزینه تعداد واحدهای درسی و کلاس ها است. شاید برایتان سوال باشد چرا پرداخت این هزینه ضروری است؟ شما با پرداخت این هزینه قادر به استفاده از تجهیزات دانشگاه مانند آزمایشگاه مشاوره کتابخانه و دیگر امکانات دانشگاه خواهد بود.

Tuition

  • Transcript

یکی از موارد ضروری برای دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، ارسال ریز نمرات یا Transcript  است. همان طور که می دانید در برخی از دانشگاه های ایران ریز نمرات به شکل فارسی تایپ شده اند. پس در ابتدا لازم است روزنامه را به شکل رسمی ترجمه و بعد از آن به دانشگاه مورد نظر ارسال شوند.

 

برخی اصطلاحات در خصوص مقطع

دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ های کانادا و آمریکا طی مراحل مختلف تحصیلی دارای اسامی مختلفی هستند. این اسامی عبارتند از:

  • Freshman: دانشجوی سال اول مقطع کارشناسی
  • Sophomore: دانشجوی سال دوم مقطع کارشناسی
  • Junior: دانشجوی سال سوم مقطع کارشناسی
  • Senior: دانشجوی سال چهارم مقطع کارشناسی

بیشتر بخوانید : بهترین راه افزایش نمره لیسینگ آیلتس

 

آشنایی با دیگر اصطلاحات اپلای

  • Admission requirement

این واژه به طور کلی به معنای برخی شرایط مورد نیاز برای پذیرش متقاضیان به منظور ابلاغ در رشته ها و دانشگاه های مختلف می باشد. دانشجویان می توانند با مراجعه به وب سایت Admission Requirement از مهم ترین شرایط مطلع گردند‌. این شرایط برای هر رشته و هر دانشگاه تفاوت خواهد داشت.

  • Required documents

این واژه بیانگر مدارک لازم برای دریافت اپلای از کشور مورد نظر است که افراد متقاضی می بایست مدارک مرتبط با رشته مورد نظر را از سایت دانشگاه دریافت نمایند.

 

Required documents

  • Fund

برای دانشجویانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور دیگر را دارند، کمک هزینه ای برای ورود به دانشگاه تعلق می گیرد که با نام Fund شناخته می شود. این کمک هزینه که توسط برخی از دانشگاه ها و گاهی توسط خود اساتید به دانشجویان اعطا می شود.

  • Test scores

تست اسکروز یکی از آزمون هایی است که برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته هایی چون مدیریت و مهندسی برگزار می شود. این تست شامل آزمون هایی مانند GMAT و یا GRE خواهد بود. پس علاوه بر دریافت مدرک آزمون زبان و همچنین مدرک نمرات درسی ملزم به شرکت در تست اسکورز نیز هستید.

  • Withdraw

افرادی که قصد دارند یک درس را حذف یا انصراف دهند از فرآیند Withdraw استفاده خواهند کرد.

  • Major

میجر به معنای رشته تحصیلی اصلی تان است که پس از دریافت مجوز پذیرش تحصیلی در کشور مقصد برای آن اقدام می نمایید.

  • Minor

هر رشته تحصیلی دارای برخی دوره ها و گرایش های مرتبط است. واژه میجر بدان معنی می باشد که فرد امکان شرکت در این دوره ها را دارد. این دوره های کاربردی به منظور ارتقا سطح آموزشی و بررسی جنبه های مختلف تحصیلی برگزار می گردند.

  • Electives

همانطور که می دانید، در چارت درسی رشته تحصیلی برخی دروس به شکل اختیاری ارائه می گردند. این واحد های اختیاری تحت عنوان Electives شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: شهر کلگری

 

  • Compulsory courses

همچنین برخی دروس که مختص رشته تحصیلی فرد است، با نام Compulsory courses شهرت دارد. پاس کردن این دروس برای دانشجویان اجباری است.

  • Dissertation

افرادی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند، در انتهای آن ملزم به ارائه پایان نامه یا Dissertation خواهند بود.

  • Credits

این واژه به معنای واحدهای درسی هر رشته تحصیلی است که برای هر درس تعداد مشخصی دارد‌‌.

  • Double major

در صورتی که سابقه تحصیلی درخشانی داشته باشید و رزومه مناسبتی برایتان لحاظ شده باشد، امکان تحصیل همزمان در دو رشته را خواهید داشت. البته این امکان در برخی برنامه های دانشگاه ها قرار دارد.

  • Associate Degree

مانند مدرک کاردانی در ایران، با تکمیل دوره تحصیلی تمام وقت 2 ساله (فوق دیپلم) در کالج و یا دانشگاه، مدرک Associate به دانشجو اعطا می شود.

  • Scholarship

یکی از متداول ترین بورسیه های تحصیلی Scholarship است که برخی موارد چون محل سکونت، شهریه و هزینه تهیه کتاب را در بر می گیرند. به طور کلی Scholarsh کمک هزینه ای است که تنها به افراد دارای شرایط خاص تعلق می گیرد. این موضوع بدان معنی است که افرادی با امتیازات، توانایی ها و شایستگی های ویژه مثل (قهرمان کشوری، مدرک آموزشی تخصصی) منابع مالی متعددی مانند سازمان ها، گروه های مذهبی و برخی کسب و کارها این بورسیه را اعطا می نمایند. برخورداری از معدل بالا یکی از اساسی ترین شروع به منظور دریافت اسکالرشیپ است.

Scholarship

  • Grant

این نوع بورسیه به خانواده های کم درآمد تعلق می گیرد که کمک هزینه ای بر اساس نیاز های یک دانشجو است. این بودجه را دولت کشور مبدأ و یا دانشگاه تقبل می نماید.

  • Academic adviser

این واژه به معنای استاد راهنما است که با پذیرش فرد در یک دانشگاه موافقت کرده است که در اصطلاح به آن Academic adviser گفته می شود.

  • Tuition (شهریه)

Tuition به معنای شهریه است که در هر ترم تحصیلی از دانشجو اخذ می شود. دانشجویانی که تحت پوشش بورسیه نباشند، باید این مبلغ را پرداخت نمایند. به طور معمول تمامی دانشگاه ها هزینه شهریه را در سایت رسمی خود اعلام می نمایند که در زمان انتخاب واحد توسط دانشجو پرداخت خواهد شد.

  • Fellowship

فلوشیپ نیز یکی از انواع بورسیه های تحصیلی است که مختص دانشجویان در مقطع دکتری می باشد. دانشجویان متقاضی برای دریافت این بورسیه لازم است موضوع تحقیقاتی ویژه ای داشته باشند.

  • Waiver

این نوع بورسیه تحصیلی معمولاً به دانشجویان بومی تعلق می گیرد. همچنین آن دسته از دانشجویان که دارای شرایط لازم برای حضور در کنفرانس یا انجام پروژه پژوهشی هستند، این کمک هزینه را دریافت خواهند کرد.

  • Deadline

برای هر درخواست در پروسه اپلای مهلتی مقرر گردیده است که دانشجویان تا آن زمان امکان ثبت درخواست خود را دارند‌. این بازه زمانی را در اصطلاح با Deadline می شناسند.

  • Visiting student

برخی از دانشجویان به منظور فرصت مطالعاتی داده شده یا انجام یک پروژه تحقیقاتی و همچنین گذراندن برخی واحدهای درسی به یک دانشگاه دیگر می روند. این روند با نام Visiting student شهرت دارد.

Visiting student

  • Defer در اصطلاح

اگر دانشجو متقاضی تحصیل در کشور دیگر، به هر دلیلی نتواند در موعد مقرر نسبت به ثبت نام اقدام نماید، درخواست Defer خواهد داد. این کلمه به معنای به تعویق انداختن ثبت است و توسط خود دانشجو یا دانشگاه صورت می پذیرد. همچنین در صورتی که پاسخ به درخواست دیفر متقاضی تایید گردد، دانشگاه معمولاً به اندازه ۱ ترم، زمان ثبت نام را به تعویق می اندازد.

  • Deposit

اگر یکی از رشته های پرطرفدار و به طور کلی پر متقاضی را انتخاب نموده باشید، احتمالا با واژه  Deposit به معنای بیعانه روبرو شده اید. برخی از دانشگاه های مطرح پس از پذیرش فرد برای ورود، هزینه ای را به عنوان بیعانه تعیین می نمایند. دانشجویان در این مرحله دو نامه از سوی دانشگاه دریافت می کنند. نامه اول قبل از پرداخت هزینه مورد نظر و نامه دوم نیز پس از پرداخت مبلغ در بازه تعیین شده می باشد. لازم به ذکر است که برخی دانشگاه‌ ها نیز هزینه ای بابت ورود و پذیرش دریافت نمی کنند.

  • RA TA

واژه TA مخفف کلمه Research Assistantship و به معنای دستیار تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه مبدا است. بدین منظور فرد در دانشگاه محل تحصیل دارای یک موقعیت شغلی بوده و بر روی یک پروژه تحقیقاتی یا آزمایشگاهی کار کرده است. این فرد دارای رزومه کاری در دانشگاه بوده و در ازای فعالیت نیز حقوق دریافت می نماید. همچنین این ویژگی جزو مهم ترین بندهای رزومه فرد خواهد بود.

  • TA

مخفف واژه Teaching Assistantship به معنای دستیار استادیار است. همانطور که از نام این واژه پیداست، دانشجو در امر تدریس یک درس به استاد کمک کرده و در ازای این فعالیت حقوق دریافت می‌ نماید. به منظور آنکه دانشجویان فعال در این زمینه مهارت خاصی را کسب می نمایند، ذکر آن در رزومه تحصیلی بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین امتیاز مهاجرت به کانادا 2023

 

  • Prerequisite courses

برخی از افراد برای ورود به یک کشور با محدودیت روبرو هستند که مستلزم گذراندن دوره هایی پیش نیاز خواهند بود. پس افراد دارنده پذیرش مشروط باید دوره پریکوئیزیت را بگذرانند.

  • Study permit

این مدرک یکی از انواع مجوزهای تحصیلی جهت ورود به کشورهایی همچون کانادا است. همچنین به همراه این مجور یک ویزای توریستی نیز به فرد متقاضی اعطا می گردد.

  • Work Permit

برخی از دانشجویان قصد دارند حین تحصیل به یک کار مشخص نیز مشغول باشند. در صورتی که مراحل اپلای را با موفقیت طی کرده باشید، با استفاده از ورک پرمیت امکان فعالیت تا ۴۰ ساعت در هفته را خواهید داشت.

  • Custodian Declaration

آن دسته از افراد که هنوز به سن قانونی نرسیده اند نیازمند تکمیل فرم رضایت از سوی والدین یا سرپرست قانونی خود هستند. پس  از ارائه  فرم Custodian Declaration برای افراد زیر ۱۸ سال ضروری است.

 

Proof Of Fund چیست؟

به منظور اثبات توانایی مالی فرد نامه ای تحت عنوان Proof Of Fund در مدارک اپلای باید لحاظ شود. این نامه بیانگر آن است که فرد توانایی پوشش هزینه های تحصیلی و همچنین زندگی در کشور مقصد را خواهد داشت که از سمت بانک در جهت تحلیل تمکن مالی ارسال می گردد.

Proof Of Fund چیست؟

کلام پایانی

افرادی که متقاضی اپلای و پذیرش تحصیلی از دانشگاه های دیگر هستند، احتمالاً با اصطلاحات مختلفی روبرو خواهند شد. آگاهی از نام آزمون های مختلف و همچنین برخی نامه های اداری امری مهم و ضروری است. پس قبل از شروع پروسه اپلای توضیحات هر کدام را مطالعه نموده و توجه داشته باشید که هر دانشگاه ویژگی ها و اصطلاحات خاص خود را دارد. دانستن معانی و مفهوم کلی اصطلاحات در طی این فرآیند کمک زیادی به شما می کند پس یادگیری آن ها را در اولویت قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید