استفاده از راه های تقویت listening کلیدی برای یادگیری بقیه مهارت های زبان

[lwptoc depth=”6″]

راه های تقویت listening، راه هایی ساده ولی در عین حال موثر برای تقویت مهارت های شنیداری در یادگیری زبان انگلیسی هستند. بدون توانایی درک گفتار انگلیسی، نمی توانید از آن استفاده هم کنید. یا به عبارت دیگر، شنیدن و گوش کردن درست، کلید یادگیری و استفاده از بقیه مهارت های زبان انگلیسی است.

دوره های ترمیک آموزش زبان انگلیسی آنلاین در شانزده ترم به صورت کاملا مرحله به مرحله و با افزایش تمام مهارت های زبانی از جمله  listening  همراه خواهد بود .

 

 

چرا یادگیری راه های تقویت listening از یادگیری بقیه مهارت های زبان انگلیسی مهم تر است؟

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که برخی از معلمان زبان انگلیسی به شما گفته اند که باید از روز اول شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی کنید. بله، صحبت کردن مهم است، اما یادگیری راه های تقویت listening مهمترین موضوع در آموختن زبان انگلیسی است. در اینجا به چند دلیل مرتبط با این ادعا می پردازیم:

  • گوش دادن شرط لازم برای صحبت کردن است.

اگر شما نتوانید حرف های کسی را خوب بفهمید، پس در نتیجه نمی توانید با او گفتگوی موثری هم بکنید. گوش دادن یا listening اولین قدم برای داشتن یک مکالمه است. در گوش دادن، خوب عمل کنید و خود را طوری آماده کنید که بتوانید مکالمات موفقی داشته باشید.

 

راه های تقویت listening

تقویت مهارت listening اولین قدم برای داشتن یک مکالمه موفق است

 

  • اگر در ابتدای یادگیری زبان صحبت کردن را شروع کنید، در ادامه یادگیری ناامید خواهید شد.

احساس فشار برای صحبت کردن به زبان انگلیسی از همان ابتدا می تواند ناراحت کننده باشد. زیرا شما هنوز زبان را نمی دانید. این موضوع یکی از دلایلی است که مردم احساس می کنند که یادگیری زبان انگلیسی خیلی سخت است و تسلیم می شوند.

یادگیری راه های تقویت listening به شما کمک می کند مهارت های ابتدایی یادگیری زبانتان را تقویت کنید تا وقتی شروع به صحبت یا speaking می کنید، احساس نکنید صحبت کردن عملی غیر ممکن است.

  • وقتی بتوانید خوب گوش دهید، مهارت های دیگر نیز خود به خود تقویت می شوند.

یادگیری راه های تقویت listening نه تنها مهارت های شنیداری شما را بهبود می بخشد، بلکه در واقع مهارت شنیداری شما را به سایر مهارتهای یادگیری زبانتان سرایت می دهد. این بدان معناست که اگر در فرا آموزی زبان، هرچه گوش دهنده بهتری باشید، مهارت های دیگر شما نیز روز به روز بهتر می شود.

به عنوان مثال، هنگامی که مشغول انجام فعالیت های شنیداری هستید، بدون اینکه متوجه شوید، روی گرامر خود نیز کار می کنید، واژگان خود را تقویت می کنید و حتی مهارت های انگلیسی صحبت کردن خود را هم بهبود می بخشید. بنابراین بر یادگیری راه های تقویت listening و گوش دادن تمرکز کنید چون در مهارت های دیگر نیز بهتر خواهید شد.

 

راه های تقویت listening

تقویت مهارت listening می تواند به تقویت بقیه مهارت های زبان انگلیسیتان کمک کند

 

شرایط مناسب یادگیری مهارت listening یا بقیه مهارت های زبان انگلیسی به چه صورت است؟

یکی از مهمترین عوامل در یادگیری راه های تقویت listening یا تقویت هر کدام یک از مهارت های دیگر زبان انگلیسی این است که در محیط مناسبی حضور داشته باشید. این فاکتور برای مهارت listening در مقایسه با بقیه مهارت ها عامل مهمتری است، زیرا یادگیری راه های تقویت listening نیاز به توجه و تمرکز دقیق شما دارد.

در کره زمین هر فرد با فرد دیگری متفاوت است و این تفاوت در نحوه یادگیری افراد با یکدیگر نیز وجود دارد. محیط مناسب برای یادگیری هر فرد هم متفاوت است. بنابراین اگر می خواهید مهارت listening زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید، باید از روشی یا محیطی که برای شما بهتر جواب می دهد، استفاده کنید. برخی از افراد در کلاس درس بسیار خوب یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند تنهایی مهارت های خود را بهبود ببخشند.

هنگامی که با وجود استفاده از راه های تقویت listening یا بقیه مهارت های زبان انگلیسی در محیط و شرایط مناسبی نیز قرار بگیرید، می توانید به سرعت شگفت انگیزی مهارت های خود را تقویت کنید.

ابتدا هر کسی باید بداند که چه نوع محیط یادگیری ای برایش بهترین شرایط را فراهم می کند. در اینجا سه ​​نوع اصلی شرایط و محیط های یادگیری زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. شرایط مطالعه به صورت مستقل:

مستقل به معنای “توسط خود” است، اگر در کلاس درس تمرکز کافی را برای یادگرفتن ندارید، یا اگر وقت رفتن به یک کلاس جمعی را ندارید یا ترجیح می دهید در هر زمان که می توانید در مکان های مختلف مثل مترو، اتوبوس، پارک یا خانه درس بخوانید، این گزینه مناسب شماست.

  1. شرایط کلاسی:

یک کلاس درس زبان شامل دانش آموزان دیگر و یک معلم است و کلاس ها به صورت منظم برقرار می شوند. اگر دوست دارید با سایر دانش آموزان بحث و گفت و گو داشته باشید، در کلاس های خصوصی و تنهایی با معلم احساس ناراحتی می کنید یا در تمرکز بر روی خود مشکل دارید. این شرایط مناسب شماست.

  1. شرایط کلاس خصوصی:

کلاس های خصوصی به صورت جلساتی با حضور شما و معلم است. اگر شما در کنار سایر دانش آموزان احساس خجالت می کنید یا اگر به صورت تنهایی راحت تر از معلم سوالات خود را می پرسید، ممکن است این کلاس ها را ترجیح دهید.

هنگامی که بهترین محیط یادگیری خود را برای خود انتخاب کردید، از راه های تقویت listening زیر برای تمرین گوش دادن به زبان انگلیسی استفاده کنید.

 

راه های تقویت listening

تقویت مهارت listening در مترو

 

راه های تقویت listening برای کسانی که شرایط مطالعه مستقل را انتخاب می کنند.

 

  1. در زمان های کوتاه مقدار کمی مطالعه کنید.

فقط چند دقیقه در طول روز برای مطالعه زبان وقت دارید؟ عالی است! باور کنید یا نکنید، این زمان مطالعه کم بهتر از گذاشتن یک وقت زیاد برای مطالعه زبان و بهبود مهارت listening است. به مطالعه روزانه 20 تا 30 دقیقه، جمع مطالعه های خرد 5 دقیقه ای در روز به جای مطالعه در چند جلسه 1 یا دو ساعته در هفته، microlearning گفته می شود. به زبان ساده microlearning به معنای خرد کردن تایم مطالعه تان به چندین تایم مطالعه 5 دقیقه ای در طول روز است.

این روش به عنوان یکی از راه های تقویت listening ممکن است ناکارآمد به نظر برسد ولی مطالعات علمی زیادی ثابت کرده است که یادگیری 15 تا 30 دقیقه در روز بسیار موثر تر از تلاش برای به خاطر سپردن صدها واژه و دستور زبان جدید در یک روز است. فقط به خاطر داشته باشید زمان های مطالعه نباید بیشتر از 5 دقیقه طول بکشد و همچنین شما باید هر روز microlearning را انجام دهید تا تاثیر گذار باشد.

  1. هر روز به مدت یک هفته به یک پادکست انگلیسی یکسان گوش دهید.

ابتدا پادکستی را پیدا کنید که به نظر شما جالب و سرگرم کننده است و یک قسمت آن را انتخاب کنید و به مدت یک هفته هر روز به آن قسمت گوش دهید مثلا در حین رانندگی، مسافرت با اتوبوس، شستن ظروف و … و کلمات یا عباراتی را انتخاب کنید که درک آنها دشوار است و در روزهای اول و دوم آنها را جستجو کنید. این روش به عنوان یکی از راه های تقویت listening می تواند بسیار اثر بخش باشد. پس از چند روز، باید این توانایی را داشته باشید که به این کلمات گوش دهید و آنها را بفهمید. همچنین می تواند به خاطر سپردن بخش هایی از پادکست و تمرین آنها با صدای بلند و توجه به تفاوت های بین نحوه بیان جملات خود و گوینده کمک کننده باشد. در آخرین روز هفته، متوجه خواهید شد که می توانید خیلی بیشتر از روز اول جملات را بفهمید و درک کنید.

 

راه های تقویت listening

شما میتوانید در هنگام انجام کارهای خانه به یک پادکست انگلیسی گوش دهید

 

  1. از white noiseها استفاده کنید.

White noise ها به صداهایی گفته می شود که در پس زمینه پخش می شود، در حالی که شما در حال انجام کار دیگری هستید. اگر در حین ظرف شستن به موسیقی گوش می دهید، آن موسیقی white noise شماست. اگر در حال آبیاری گیاهان به پادکست گوش می دهید، آن پادکست white noise است. وقتی از white noise استفاده می کنیم، در واقع گوش دادن غیرفعال را تمرین می کنیم.

یکی از نکات مربوط به white noise این است که ما معمولاً مجبور نیستیم به آن توجه کنیم. نیازی نیست به موسیقی ای که دارد در پشت زمینه پخش می شود گوش دهید و بر آن تمرکز کنید (یا به عبارتی از گوش دادن فعال خود استفاده کنید).

استفاده از white noise ها یکی از راه های تقویت listening به شمار می رود.

حقیقت در مورد white noiseها این است که مغز شما همه چیزهایی را که در پس زمینه اتفاق می افتد ثبت می کند و سر و صدایی که فکر می کنید فقط سکوت را پر می کند، در واقع باعث می شود مغز شما فعال باشد.

 

  1. همزمان هم بخوانید و هم گوش دهید.

یکی دیگر از راه های تقویت listening، استفاده همزمان از دو منبع اطلاعاتی است. ساده ترین راه برای انجام این روش کارآمد تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. به این ترتیب ، شما به کلمات گوش می دهید و همزمان هم آن ها را می خوانید، که این درک را آسان تر می کند و به شما کمک می کند تا بیشتر جملات و کلمات را به خاطر بسپارید.

 

راه های تقویت listening

دیدن فیلم های زبان انگلیسی همراه با زیرنویس انگلیسی می تواند در تقویت مهارت listening مفید باشد

 

  1. هنگام خواب نیز تمرین کنید!

بله، در خواب! اگر می خواهید این راه را بررسی کنید، تعداد زیادی پست، مقاله و مطالعه علمی پیدا خواهید کرد که در مورد این موضوع صحبت می کنند. این مطالعات معمولاً بر یادگیری واژگان جدید تمرکز می کنند، اما شما می توانید از این روش به عنوان یکی از راه های تقویت listening استفاده کنید. بعد از انجام این راهکار، شما نحوه صحیح تلفظ کلمات و جملات را خواهید آموخت، بنابراین شما همچنین مهارت listening و درک تلفظ خود را تمرین می کنید.

 

راه های تقویت listening در محیط کلاس درس

اگر در محیط کلاس درسی بهتر یاد می گیرید، راه های تقویت listening ای وجود دارد که به شما کمک می کند مهارت های گوش دادن به زبان انگلیسی خود را در کلاس درس به سرعت ارتقا دهید.

 

  1. صحبت های کلاس را در تلفن همراه خود ضبط کنید.

اگر در فهمیدن هر کلمه انگلیسی صحبت شده در کلاس های درسی خود مشکل دارید، آنها را ضبط کنید. در زمانی دیگر، می توانید دوباره به آن ها گوش دهید و هر کدام از کلماتی را که ممکن است در اولین بار گوش دادن در سر کلاس از دست داده باشید را بشنوید.

 

  1. از همکلاسی های خود کمک بخواهید.

در حالی که در کلاس می توانید چیزهای زیادی از معلم خود بیاموزید، یادگیری از همکلاسی هایتان نیز می تواند مفید باشد. در کلاس خود فردی را پیدا کنید که بخواهد همراه شما یاد بگیرد. می توانید با یکدیگر پادکست یا آهنگ گوش دهید. سپس با یکدیگر در مورد معنی کلمات یا جملات خاص بحث کنید. با انجام این کار با شخص دیگری، احتمالاً او کلماتی را درک می کند که شما نمی فهمید و برعکس و این میتواند کمک کننده باشد برای هر دوی شما.

این روش علاوه بر یکی از راه های تقویت listening می تواند این امکان را به شما بدهد تا همکلاسی های خود را بهتر بشناسید، که این موضوع می تواند باعث شود شما در کلاس احساس راحتی بیشتری کنید.

 

 

راه های تقویت listening

برای تقویت مهارت listening خود میتواند درباره ی پادکست ها یا موزیک های انگلیسی با همکلاسی خود صحبت کنید

 

نکاتی برای بهبود توانایی مهارت listening زبان انگلیسی در کلاس های خصوصی

اگر شما جزو افرادی هستید که در کلاس های خصوصی بهتر یاد می گیرید، در اینجا به چند مورد از راه های تقویت listening در این کلاس ها پرداخته می شود.

  1. به لحن بیان جملات معلم خود توجه کنید.

در طول یک جلسه، سعی کنید به لحن صدای معلم خود در زمان بیان جملات مختلف توجه کنید.

در زبان، لحن، اغلب احساسات یا نگرش گوینده را در ارتباط با جمله منتقل می کند. متوجه شدن لحن های مختلف باعث می شود تفاوت بین یک جمله خبری یا یک سوال راحت تر درک شود. می توانید از معلم خود بخواهید که یک عبارت یا جمله را با احساسات مختلف (عصبانی ، هیجان زده ، ناراحت و غیره) بیان کند تا بتوانید به تفاوت آنها گوش دهید.

 

  1. به stress ها در نحوه بیان کلمات در صحبت کردن معلم خود دقت کنید.

Stressها یکی دیگر از بخشهای مهم در درک زبان انگلیسی است. کسانی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند وقتی کلمات را بیان می کنند، نیروی یکسانی را پشت هر هجا قرار نمی دهند. Stress همیشه روی مصوت قرار می گیرد. به عنوان مثال، وقتی در زبان انگلیسی شما کلمه china را بیان می کنید آن را به صورت “CHIII-na” می گویید، نه “chi-NAAA”. گوش دادن به استرس کلمات، یکی از راه های تقویت listening زبان انگلیسی است. برای تمرین گوش دادن به استرس سعی کنید با دقت گوش کنید، به استرس و لحن بیان کلمات فکر کنید و سپس آن را خودتان امتحان کنید.

 

در انتها باید گفت بهبود مهارت listening شما مستلزم صرف زمان زیاد و تمرکز و توجه زیاد است و اگر به درستی تلاش کنید، می توانید پیشرفت های قابل توجهی را سریعتر از آنچه فکر می کنید به دست آورید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید