7 مشکل (Fluency) تسلط در IELTS

نحوه بهبود تسلط IELTS:

  • آرام و روان صحبت کنید. به native speakers گوش دهید و سعی کنید سرعت گفتار آنها را کپی کنید.
  • روی کیفیت ایده های خود تمرکز نکنید. در عوض، روی کیفیت صحبت کردن خود تمرکز کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه پاسخ خود را ساختار دهید. این را در خانه تمرین کنید.
  • روی grammar و vocabulary تمرکز نکنید. با ضبط کردن صدای خود، روان صحبت کردن را تمرین کنید. سپس اشتباهات گرامری و لغات خود را برطرف کنید.
  • گفتن “امم” یا “آآآ” اشکالی ندارد، اگر این کار را به ندرت انجام دهید. انگلیسی زبانان native نیز این کار را انجام می دهند!
  • استرس نداشته باشید. اگر به اندازه کافی تمرین کرده باشید، خوب عمل خواهید کرد.

 

از بین همه چیزهایی که در آزمون IELTS speaking ارزیابی می کنم، رایج ترین مشکل تسلط است.

تسلط، توانایی شما برای صحبت روان (نه سریع) بدون تلاش قابل توجه یا از دست دادن انسجام است. تسلط ضعیف معمولاً با اصلاح مکرر خود، تردید، مکث یا تکرار همراه است.

به منظور کمک به شما در بهبود تسلط، رایج‌ترین دلایل تسلط ضعیف را شناسایی می‌کنم و سپس نحوه بهبود هر یک از آنها را بررسی می‌کنم.

همچنین در مورد کارهایی که می توانید هر روز انجام دهید تا به شما کمک کند تسلط خود را بهبود ببخشید، بحث خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

مشکل شماره 1- سعی در صحبت کردن خیلی سریع

همانطور که در بالا ذکر شد، دانش آموزانی که تسلط خوبی دارند، به آرامی صحبت می کنند، نه سریع. این یک تصور غلط رایج است که تسلط خوب به معنای گفتار بسیار سریع است.

اگر به نحوه صحبت افراد native انگلیسی گوش دهید، معمولاً خیلی سریع صحبت نمی کنند. به native speakers در رادیو، اخبار یا فیلم ها گوش دهید و این به شما ایده خوبی درباره سرعت صحبت آنها می دهد.

تلاش برای صحبت خیلی سریع به هر زبانی باعث از دست دادن انسجام می شود زیرا مغز شما به سادگی نمی تواند با دهان شما هماهنگی داشته باشد. این را با صحبت کردن به زبان دوم در شرایط امتحان ترکیب کنید و نتیجه از دست دادن انسجام و اشتباهات زیاد خواهد بود.

راه حل: روی صحبت کردن آرام و روان تمرکز کنید. به native speakers گوش دهید و سعی کنید سرعت گفتار آنها را کپی کنید.

این کار نه تنها به تسلط شما کمک می کند، بلکه به شما زمان بیشتری برای فکر کردن به ایده ها و یافتن گرامر و واژگان صحیح می دهد.

 

مشکل شماره 2- تلاش برای فکر کردن به ایده ها

دانش‌آموزان اغلب شکایت می‌کنند که نمی‌توانند به ایده‌های «خوب» یا «درست» فکر کنند و این باعث می‌شود که تسلط آن‌ها از دست برود.

این اغلب به دلیل سوء تفاهم از آنچه که واقعاً در آزمون speaking ارزیابی می شود، ایجاد می شود. اگر به معیارهای نمره دهی رسمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هیچ اشاره ای به ایده های “خوب” نشده است. تا زمانی که پاسخی که مربوط به سوال پرسیده شده است بدهید، خوب خواهید بود. این یک تست “ایده ها” یا یک تست “هوش” نیست، یک آزمون speaking است.

برخلاف آزمون ریاضی، هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. فقط توانایی صحبت کردن خود را به ممتحن نشان دهید.

راه حل: در مورد کیفیت ایده های خود زیاد نگران نباشید و روی کیفیت صحبت کردن خود تمرکز کنید. در مورد آنچه که در مورد سوال پرسیده شده می دانید با ممتحن صحبت کنید. اگر در مورد موضوع چیزی نمی دانید یا خیلی کم می دانید، از گفتن این موضوع به ممتحن نترسید.

این موضوع مشکلی در قسمت 1 نخواهد بود، زیرا سؤالات تماماً در مورد شما هستند، بنابراین بدیهی است که مشکلی برای فکر کردن در مورد ایده های آن نخواهید داشت.

برای قسمت 3، برخی از سوالات دشوار خواهد بود. شما فقط باید این را بپذیرید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن به آنها پاسخ دهید.

برای قسمت 2 باید ساختار داشته باشید.

 

این مشکل بیشتر مربوط به قسمت 2 است. دانش آموزان باید تا 2 دقیقه در مورد موضوعی که توسط ممتحن به آنها داده شده صحبت کنند.

قبل از صحبت کردن، یک cue card به شما داده می شود، درست مانند تصویر زیر. به شما یک موضوع کلی داده می شود که در مورد آن صحبت کنید و سپس آنها سه یا چهار مورد به شما پیشنهاد می کنند که در مورد آن صحبت کنید.

نداشتن ساختار

مشکل اینجاست که بسیاری از مردم چیزی برای گفتن ندارند و به همین دلیل معمولا تسلط خود را از دست می دهند.

این مساله به دو دلیل اصلی اتفاق می افتد. اولاً، بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط می توانند در رابطه با سه مورد پیشنهادی روی کارت صحبت کنند. صحبت کردن در مورد سه موضوع کوچک برای 2 دقیقه سخت است. ثانیاً، اکثر مردم غیر از سه مورد روی کارت، موضوع دیگری برای صحبت در مورد آن آماده نمی کنند.

راه حل: شما باید در مورد موضوع کلی در بالای cue card صحبت کنید، اما شما آزاد هستید که در مورد هر چیزی که دوست دارید در آن موضوع صحبت کنید. بنابراین می توانید:

  • موضوع را معرفی کنید
  • نظر خود را در مورد موضوع بیان کنید
  • در مورد گذشته، حال یا آینده موضوع صحبت کنید
  • توضیحی در مورد موضوع بدهید
  • یک داستان شخصی در مورد موضوع تعریف کنید

وقتی این موارد را با چیزهایی که پیشنهاد می‌کنند در cue card صحبت کنید ترکیب می‌کنید، احتمالات بیشتری را به وجود می آورید که به شما امکان می‌دهد پاسخ خود را در طول زمان برنامه‌ریزی ۱ دقیقه‌ای قبل از صحبت کردن ساختاربندی کنید و تضمین می‌کند که در طول دو دقیقه به اندازه کافی درباره آن صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه نمره IELTS LISTENING خود را بهبود بخشید (14 نکته و 5 مرحله)

مشکل شماره 4- تمرکز بیش از حد بر روی Grammar و Vocabulary

Grammar و Vocabulary، 50 درصد امتیاز شما را تشکیل می دهند و بسیار مهم هستند، اما فکر کردن بیش از حد به آنها انسجام را کاهش می دهد.

اگر بیش از حد روی آنها تمرکز کنید، دائماً به زبان صحیح برای استفاده فکر می کنید و این منجر به تردید و مکث زیادی می شود.

این رویکرد « language first»، اغلب نتیجه معلمان سختگیر مدرسه است که گرامر و لغات را بر مهارت های گفتاری ترجیح می دهند.

راه حل: دو سوال بخش 2 را پیدا کنید. از چیزی برای ضبط صدای خود مانند تلفن یا کامپیوتر استفاده کنید. قرار است صدای خودتان را هنگام پاسخ به دو سوال ضبط کنید.

به سوال اول با تمرکز بر زبان پاسخ دهید و مطمئن شوید که تمام گرامر و لغات را درست به کار برده اید.

به سوال دوم با تمرکز بر روان بودن پاسخ دهید و زیاد نگران اشتباهات گرامری و لغوی نباشید.

کدام یک بهتر به نظر می رسد؟ در مورد دوم خطاهای زبانی بیشتری خواهید داشت، اما عملکرد کلی شما احتمالاً بسیار بهتر خواهد بود. اگر این تمرین را به طور منظم انجام دهید، به زودی خواهید آموخت که باید به توانایی زبان خود اعتماد بیشتری داشته باشید و متوجه شوید که تسلط چیزی است که واقعاً باید روی آن کار کنید.

 

مشکل شماره 5- عدم تمرین کافی

بسیاری از دانش‌آموزان دایره لغات و گرامر عالی دارند، اما هرگز از این توانایی برای speaking یا writing استفاده نمی‌کنند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات بزرگی هم برای pronunciation و هم برای fluency، یعنی 50 درصد امتیاز شما می شود.

speaking ، مانند هر مهارت دیگری، نیاز به تمرین دارد و تا زمانی که اغلب تمرین نکنید، نمی توانید یکی از نمرات بالاتر را بدست آورید.

بزرگترین مشکل دانش آموزان این است که نمی توانند شریکی برای صحبت با آنها پیدا کنند. با این حال، راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

راه حل: اولین راه حل استفاده از پیشنهاد مسئله 4 در بالا است.

شما همچنین می توانید سعی کنید یک انگلیسی زبان native در منطقه خود را پیدا کنید. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می کنید، احتمالاً گروه های آنلاین زیادی از انگلیسی زبانان وجود دارند که می خواهند زبان شما را با شما تمرین کنند و شما می توانید با آنها انگلیسی تمرین کنید.

وب سایت های بی شماری وجود دارند که تبادل زبان را ارائه می دهند. شما زبان خود را با آنها تمرین می کنید و آنها در عوض با شما انگلیسی تمرین می کنند.

در نهایت، گروه های زیادی در فیس بوک وجود دارد که زبان آموزان IELTS در آنها صحبت کردن با یکدیگر را تمرین می کنند.

 

مشکل شماره 6- سعی در استفاده نکردن از Ummو Ahh

بسیاری از دانش‌آموزان صداهای “اومم”، “آآآ” و “امم” را با fluency ضعیف مرتبط می‌دانند. اگر مکرراً مردد می‌شوید و این صداها را در می‌آورید، مشکل است، اما گاهی اوقات ایجاد آنها نه تنها خوب نیست، بلکه کاملاً طبیعی است.

به هر کسی، با هر زبانی گوش دهید، متوجه می شوید آنها به طور طبیعی این صداها را هنگام گپ زدن با دیگران تولید می کنند. مشکل این است که بسیاری از دانش‌آموزان در امتحان speaking خود وسواس دارند که این صداها را تولید نکنند و نتیجه این است که بیش از حد به آنها فکر می‌کنند و انجام این کار در هنگام صحبت کردن کاملاً غیر طبیعی است. این موضوع منجر به از دست دادن تسلط می شود و بیش از حد توان مغز شما را می گیرد که بهتر است در زبان و ایده ها استفاده شود.

راه حل: بپذیرید که ایجاد این صداهای تردید اتفاق می افتد و کاملا طبیعی و قابل قبول هستند. اگر آنها را به ندرت به کار می برید، نگران نباشید.

باز هم می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و بفهمید که چند بار این صداها را تولید می کنید. احتمالاً خیلی کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید.

در نهایت، افراد معمولاً وقتی به ایده‌هایی فکر می‌کنند یا به دنبال زبان هستند، این تردیدها را ایجاد می‌کنند. راه حل های مشکلات 2 و 4 را در بالا ببینید و تبدیل به مشکل کمتری خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه می توان FLUENCY را در SPEAKING IELTS بهبود بخشید.

مشکل شماره 7- استرس

اگر در طول آزمون بسیار عصبی و تحت استرس باشید، تسلط کمتری نسبت به حالت عادی خواهید داشت. به کسی فکر کنید که در جمع صحبت می کند و بسیار عصبی است. fluency وی چگونه است؟

به نظر من دلیل اصلی عصبی بودن افراد در طول آزمون این است که آمادگی کامل ندارند.

راه حل: پیشنهادات بالا را دنبال کنید و کاملاً آماده و مطمئن خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید