گرامر مجهول در انگلیسی

[lwptoc depth=”6″]

گرامر مجهول در انگلیسی کاربردهای متفاوت، رایج و در عین حال بسیار مهمی دارد. هر زبان آموزی که قصد دارد  در زبان انگلیسی به سطح بالایی برسد و آن را به صورت روان صحبت کند، باید ساختارهای گرامری مربوط به گرامر مجهول در زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرد.

یادگیری این ساختارها فقط به معنای آشنایی با نحوه ساختن جملات مجهول نیست، بلکه زبان آموز باید قادر باشد در هر زمانی جملات مجهول را در مکالمه به کار ببرد و کاملا روی آنها مسلط باشد. تسلط در هر بخشی از زبان نیازمند تمرین و تکرار است. اما قبل از تسلط به این ساختارها لازم است ابتدا با نحوه ساختن جملات مجهول در زمان های مختلف آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم ابتدا با جملات معلوم (Active) و مجهول (Passive) آشنا شویم، طوری که قادر باشیم جملات مجهول را از معلوم تشخیص دهیم. در قدم بعدی ضرورت استفاده از جملات مجهول و موارد استفاده آن را در زبان انگلیس بررسی می کنیم و در آخر به شما می آموزیم چگونه در زمان های مختلف جملات معلوم را به مجهول تبدیل کنید.

 

جملات مجهول در انگلیسی چه نوع جملاتی هستند؟

 

برای یادگیری گرامر مجهول در زبان انگلیسی ابتدا باید ببینیم جملات مجهول چه نوع جملاتی هستند. جملات مجهول به جملاتی می گویند که فاعل یا کننده کار در آنها مشخص نیست. در واقع در این جملات، تاکید روی کار انجام شده است و نه کننده کار. به مثال های زیر دقت کنید:

مجهول (Passive) معلوم (Active)
My cake was eaten this morning. Ali ate my cake this morning.
کیک من امروز صبح خورده شد. علی امروز صبح کیک من را خورد.
The chairs are brought to this room every day. Mehran brings the chairs to this room every day.
صندلی ها هر روز به این اتاق آورده می شوند. مهران هر روز صندلی ها را به این اتاق می آورد.

 

همانطور که در مثال های جدول بالا مشاهده می کنید در جملات معلوم، کننده کار یعنی “علی” و “مهران” مشخص هستند ولی در جملات مجهول فقط به فعل انجام شده یعنی “خورده شدن کیک” و “آوردن صندلی ها” اشاره شده است.

همچنین به این نکته توجه کنید که جملات مجهول می توانند در زمان های مختلف ساخته شوند. برای مثال در جدول بالا جمله اول یک جمله مجهول در زمان گذشته ساده و جمله دوم یک جمله مجهول در زمان حال ساده می باشد.

برای اینکه ساختار جملات مجهول را از معلوم تشخیص دهید نیاز دارید با نحوه ساختن جملات مجهول و مشخصات آنها آشنا شوید که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. اما ابتدا باید ببینیم اصلا به چه دلیل و در چه شرایطی در زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری از جملات مجهول استفاده می کنیم.

 

دلایل استفاده از جملات مجهول در زبان انگلیسی

 

همانطور که اشاره کردیم در جملات مجهول فاعل جمله مشخص نیست. اما دلایل مختلفی برای استفاده از گرامر مجهول در زبان انگلیسی وجود دارد. معمولا در چهار حالت متفاوت تمایل داریم از جملات مجهول در زبان انگلیسی استفاده کنیم.

حالت اول

زمانی که نمیدانیم فاعل جمله کیست یا چیست. برای مثال فرض می کنیم دزد شب گذشته ماشین من را برده و در حال حاضر قصد دارم این مساله را به پلیس گزارش بدهم. طبیعی است که در مورد هویت دزد چیزی نمی دانم و فقط میدانم که این کار توسط شخصی انجام شده است. بنابرین از جمله زیر استفاده می کنم:

My car was stolen last night.

ماشین من دیشب دزدیده شد.

حالت دوم

حالتی که فاعل جمله بدیهی است. برای مثال فرض کنید در حالت قبل پلیس شخصی که ماشین شما را دزدیده است را دستگیر کرده است. در این حالت با خوشحالی به خانه تماس می گیرید و می گویید:

Fortunately, the car thief was arrested today.

خوشبختانه دزد ماشین امروز دستگیر شد.

در اینجا به این دلیل از جمله مجهول استفاده می کنید که کاملا بدیهی است که پلیس آن دزد را دستگیر کرده است و عمل “دستگیر کردن” فقط مخصوص پلس است و این کار توسط هیچ شخص دیگری قابل انجام نیست.

حالت سوم

زمانی که ما فاعل جمله را می دانیم ولی نمیخواهیم کسی بداند فاعل کیست. برای مثال فرض کنید برادر کوچک تر شما شکلات شما را خورده است. در این حالت او نمیخواهد شما متوجه شوید که او شکلات شما را خورده است. پس به شما می گوید:

Your chocolate is eaten.

شکلات تو خورده شده است.

در این حالت برادر کوچک تر شما با به کار بردن جمله مجهول در صدد القاء این مفهوم است که او از کسی که شکلات را خورده خبر ندارد و در واقع او شکلات را نخورده است.

حالت چهارم

زمانی که فاعل جمله مهم نیست. برای مثال فرض کنید میخواهیم در مورد تعداد رمان های فروخته شده توسط فروشگاه های مختلف از یک مرکز ترجمه و انتشار کتاب صحبت کنیم. در این حالت فرض کنید سال گذشته 5000 جلد رمان به فروش رفته است. در این مورد لیست مسئول فروشگاه ها مشخص است و ما میدانیم چه کسی چه تعداد کتاب فروخته است، اما این مساله برای ما مهم نیست. بلکه تعداد کل کتاب های فروخته شده برای ما اهمیت دارد. در این حالت از جمله زیر استفاده می کنیم:

Five thousand novels were sold last year.

سال گذشته پنج هزار رمان فروخته شد.

حالا وقت این است که یاد بگیریم چگونه باید جملات مجهول را در زمان های مختلف بسازیم. برای اینکه بتوانید جملات انگلیسی مجهول را به طور صحیح در زبان انگلیسی بسازید باید ابتدا با مفهوم دقیق فعل کمکی (Auxiliary/helping verb) و تفاوت افعال گذرا و ناگذرا (Transitive/intransitive verbs) آشنا باشید. زیرا هنگام بررسی ساختار جملات مجهول به آنها نیاز داریم. در ادامه ابتدا به معرفی افعال کمکی به صورت خلاصه می پردازیم.

 

افعال کمکی  (Auxiliary/helping verbs)

 

در جملاتی که در زمان های مختلف در انگلیسی ساخته می شود دو نوع فعل می تواند استفاده شود. فعل اصلی و فعل کمکی. افعال کمکی شامل اشکال مختلف افعال have، be و  do می باشند. به مثال های زیر توجه کنید.

I have a car.

I have sold my car.

در جمله اول فعل have در واقع فعل اصلی جمله می باشد زیرا هر جمله به فعل اصلی احتیاج دارد و تنها فعل جمله لغت have به معنی “داشتن” می باشد.

در جمله دوم فعل اصلی جمله لغت sold می باشد و در اینجا have در واقع یک فعل کمکی است که برای ساختن یک جمله در زمان حال کامل از آن استفاده شده است.

دقت داشته باشید که در زبان انگلیسی جملاتی که در زمان حال ساده و گذشته ساده هستند فاقد فعل کمکی می باشند. بقیه زمان ها دارای فعل کمکی هستند. افعال Modal نیز نوعی افعال کمکی محسوب می شوند. افعال کمکی Modal عبارتند از:

Would, should, could, might, must, can, may and etc.

در جدول زیر لغاتی که زیر آنها خط کشیده شده است فعل کمکی و لغات پر رنگ شده فعل اصلی هستند.

 

زیر افعال کمکی خط کشیده شده و افعال اصلی پر رنگ شده اند. زمان جمله
I eat a cake. حال ساده
I ate a cake. گذشته ساده
I will eat a cake. آینده ساده
I am eating a cake. حال استمراری
I was eating a cake. گذشته استمراری
I have eaten a cake. حال کامل
I had eaten a cake. گذشته کامل
I will have eaten a cake. آینده کامل
I have been eating a cake. حال کامل استمراری
I had been eating a cake. گذشته کامل استمراری
I will have been eating a cake. آینده کامل استمراری
I should eat a cake. جمله با فعل Modal

 

 

افعال گذرا (Transitive) و ناگذرا (Intransitive)

 

یکی از پیش نیازهای مهمی که قبل از پرداختن به گرامر مجهول در انگلیسی نیاز دارید شناخت تفاوت بین افعال گذرا و ناگذرا است. افعال گذرا افعالی هستند که دارای مفعول می باشند و در واقع بدون مفعول معنی جمله کامل نخواهد بود. به مثال زیر توجه کنید.

I washed …

اگر من این جمله را که به معنی “من … شستم ” است به شما بگویم، احتمالا شما با تعجب از من خواهید پرسید : “چه چیزی را شستی؟” زیرا جمله با فعل “wash” بدون مفعول معنای کاملی ندارد. برای مثال من می توانم این جمله را به این شکل کامل کنم:

I washed the dishes. (من ظرف ها را شستم)

که مفعول جمله در اینجا “the dishes” خواهد بود. بنابرین فعل “wash” یک فعل گذرا (Transitive) می باشد.

حال به جمله زیر دقت کنید:

The sun rises. (خورشید طلوع می کند.)

این جمله بدون اینکه به مفعول نیاز داشته باشد یک جمله کامل و معنی دار است. بنابرین فعل “rise” یک فعل ناگذرا (Intransitive) می باشد.

دانستن این نکته از این نظر اهمیت دارد که جملاتی که فعل آنها ناگذرا می باشند قابلیت تبدیل شدن به فرم مجهول را ندارند. در واقع همانطور که در ادامه خواهید دید اولین مرحله از ساخت یک جمله مجهول پیدا کردن مفعول جمله و جابجایی آن به ابتدای جمله مجهول است. این در حالی است که جملاتی با افعال ناگذرا اصلا مفعولی ندارند. پس دقت داشته باشید که فعل اصلی تمام جملات مجهول حتما گذرا می باشد.

 

نحوه ساختن جملات مجهول

 

برخی اساتید برای هر زمان به صورت جداگانه یک فرمول مجزا برای ساخت جملات مجهول معرفی می کنند. در این مقاله ما به شما برای ساخت جملات مجهول از یک استراتژی ثابت چهار مرحله ای معرفی می کنم که می توانید از آن برای ساخت جملات مجهول در هر زمانی استفاده کنید. این استراتژی مانند چوب جادوی هری پاتر می ماند و آن را به هر جمله معلوم در هر زمان و ساختاری بزنید یک جمله مجهول در همان زمان ساخته می شود. در ادامه با این چهار مرحله و نحوه استفاده از آن برای تبدیل جملات معلوم به مجهول آشنا می شوید.

مرحله اول

مفعول جمله را شناسایی کرده و آن را به جای فاعل در ابتدای جمله قرار می دهیم و فاعل را خط می زنیم.

مرحله دوم

فعل کمکی جمله را با مفعولی که در ابتدای جمله قرار دادیم مطابقت می دهیم. (اگر جمله فعل کمکی نداشته باشد، شما به صورت خودکار به مرحله سوم منتقل می شوید.  اگر جمله فعل کمکی Modal داشته باشد، آن را به همان شکل در جمله نگه می داریم.)

مرحله سوم

در این مرحله باید یک فعل “To be” به جمله اضافه کنید که با زمان جمله و همینطور مفعولی که در ابتدای جمله قرار داده اید مطابقت داشته باشد. در این مرحله تشخیص صحیح زمان جمله ضروری است. در واقع شما زمانی می توانید روش ساخت جملات مجهول در زمان های مختلف را خوب یاد بگیرید که قبل از آن ساختار های مختلف جملات در زمان های معلوم مختلف را بشناسید.

فعل To be مناسب برای ساختارهای مختلف در زیر معرفی شده اند.

 

فعل To be مناسب ساختار جمله
am, is, are حال ساده
was, were گذشته ساده
being زمان هایی که در فرم استمراری قرار دارند

(مانند: گذشته استمراری و حال استمراری)

been زمان هایی که در فرم کامل قرار دارند

(مانند گذشته کامل و حال کامل)

be ساختارهای دارای افعال کمکی Modal

(افعال modal: would, can, should, may …)

 

 

مرحله چهارم

فعل اصلی جمله را در هر حالتی که باشد به حالت سوم فعل (Past Participle) تبدیل می کنیم. (در برخی زمان ها فعل جمله به همین شکل حالت سوم است که در این صورت تغییری نیاز نیست.)

برای درک بیشتر مساله دو جمله را به عنوان مثال، قدم به قدم به جملات مجهول تبدیل می کنیم:

  1. My friend bought an Apple Watch yesterday. (دوست من دیروز یک ساعت اپل خرید.)

ابتدا طبق دستورالعمل مرحله اول مفعول جمله (an Apple Watch) را به ابتدای جمله منتقل می کنیم و فاعل جمله (My friend) را خط می زنیم. بقیه جمله را به همان شکل می نویسیم.

An Apple Watch bought yesterday.

در مرحله باید فعل کمکی جمله را تشخیص دهیم. برای این کار لازم است زمان جمله را شناسایی کنیم. از آنجایی که این جمله در زمان گذشته ساده نوشته شده است فعل کمکی ندارد. پس به سراغ مرحله سوم می رویم.

در مرحله سوم میدانیم فعل کمکی مناسب برای گذشته ساده،“was”  و “were” میباشد. ولی فعل کمکی “was” با مفعول جمله (An Apple Watch) که مانند یک اسم مفرد سوم شخص است همخوانی دارد، پس آن را بعد از مفعول به جمله اضافه می کنیم.

An Apple Watch was bought yesterday.

در مرحله چهارم باید فعل اصلی جمله را به حالت سوم خود تغییر می دهیم. در اینجا حالت سوم فعل Bought خودش می باشد. بنابرین جمله مجهول ما به همین شکل آماده است.

An Apple Watch was bought yesterday. (دیروز یک ساعت اپل خریده شد.)

مثال بعدی که قصد داریم به مجهول تبدیل کنیم به شکل زیر است:

  1. They were eating a cake. (او در حال خوردن یک کیک بود.)

مفعول جمله (A cake) جای فاعل (They) قرار می گیرد.

A cake were eating.

زمان جمله گذشته استمراری است و فعل کمکی جمله نیز “were” می باشد. اما این فعل کمکی با مفعول جمله (A cake) سازگاری ندارد و باید آن را به “was” تغییر دهیم.

A cake was eating.

در این مرحله باید فرم مناسب فعل To be را به جمله اضافه کنیم. همانطور که در جدول آمده، فرم مناسب این فعل برای ساختارهای استمراری “being” می باشد.

A cake was being eating.

حال فقط کافیست فعل جمله را به حالت سوم آن تغییر شکل دهیم. جمله مجهول ما به همین راحتی ساخته شد.

A cake was being eaten. (یک کیک در حال خورده شدن بود.)

به این نکته نیز دقت داشته باشید که می توان فاعل جمله را در آخر جمله به همراه حرف اضافه “by” به جمله اضافه کرد. جمله برای مثال های بالا به این شکل در می آید:

An Apple Watch was bought by my friend yesterday.

یک ساعت اپل توسط دوست من خریده شد.

A cake was being eaten by them.

یک کیک توسط آنها در حال خورده شدن بود.

حال در جدول زیر حالت منفی و سوالی این جملات را نیز به مجهول تبدیل می کنیم تا با ساختار آنها نیز آشنا شوید. برای ساختن جملات منفی و سوالی مجهول لازم نیست نکته اضافی بدانید. طی کردن همین مراحل شما را به جواب نهایی می رساند.

 

معادل های مجهول جملات منفی و سوالی معلوم
An apple watch wasn’t bought yesterday. My friend didn’t buy an Apple Watch. منفی
A cake wasn’t being eaten. She wasn’t eating a cake.
Was an apple watch bought yesterday? Did my friend buy an Apple Watch? سوالی
Was the cake being eaten? Was she eating a cake?

 

 

گاهی اوقات ساختن جملات مجهول در حالت منفی و سوالی کمی برای زبان آموزان گیج کننده است. برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام دهید می توانید ابتدا مراحل ساخت جمله مجهول در حالت مثبت را انجام دهید و سپس جمله مجهول نهایی را سوالی یا منفی کنید.

حال با یک فعل ثابت در زمان های مختلف رایج به صورت معلوم و مجهول جمله می سازیم تا نحوه ساخت جملات مجهول به صورت کامل برای شما روشن شود. به قول انیشتین مثال زدن یکی از راه های آموزش نیست، بلکه تنها راه آن است. برای یادگرفتن کامل گرامر مجهول در انگلیسی جدول زیر را به دقت بررسی کنید و سعی کنید چهار مرحله ساخت جملات مجهول را در هر جمله معلوم در سمت چپ پیاده سازی کنید تا به جملات مجهول سمت راست برسید. این یک تمرین عالی برای شما خواهد بود.

 

معادل مجهول جمله معلوم زمان جمله
My room is cleaned.

(اتاق من تمیز می شود.)

I clean my room.

(من اتاقم را تمیز می کنم.)

Present simple

حال ساده

My room was cleaned.

(اتاق من تمیز شد.)

I cleaned my room.

(من اتاقم را تمیز کردم.)

Past simple

گذشته ساده

My room will be cleaned.

(اتاق من تمیز خواهد شد.)

I will clean my room.

(من اتاقم را تمیز خواهم کرد.)

Future simple

آینده ساده

My room is being cleaned.

(اتاق من در حال تمیز شدن است.)

I am cleaning my room.

(من در حال تمیز کردن اتاقم هستم.)

Present continuous

حال استمراری

My room was being cleaned.

(اتاقم داشت تمیز میشد.)

I was cleaning my room.

(من داشتم اتاقم را تمیز می کردم.)

Past continuous

گذشته استمراری

My room has been cleaned.

(اتاق من تمیز شده است.)

I have cleaned my room.

(من اتاقم را تمیز کرده ام.)

Present perfect

حال کامل

My room had been cleaned.

(اتاق من تمیز شده بود.)

I had cleaned my room.

(من اتاقم را تمیز کرده بودم.)

Past perfect

گذشته کامل

My room will have been cleaned by Friday.

(تمیز کردن اتاق من تا جمعه تمام شده است.)

I will have cleaned my room by Friday.

(من تمیز کردن اتاقم را تا جمعه تمام کرده ام. )

Future perfect

آینده کامل

My room should be cleaned.

(اتاقم باید تمیز شود.)

I should clean my room.

(باید اتاقم را تمیز کنم.)

جمله با فعل Modal
My room is going to be cleaned.

(اتاق من قصد دارد (توسط شخصی) تمیز شود.)

I am going to clean my room.

(من قصد دارم اتاقم را تمیز کنم.)

جمله با ساختار be going to

 

دقت داشته باشید که در جملات مجهول فعل جمله حتما به صورت Past Participle است و همچنین این جملات دارای یکی از فرم های مختلف فعل be می باشند. اگر جملات معلوم در زمان های ذکر شده در جدول بالا این دو خصوصیت را نداشته باشد، جمله مجهول نخواهد بود.

نکته: استفاده از حالت مجهول در زمان های آینده استمراری، حال کامل استمراری، گذشته کامل استمراری و آینده کامل استمراری اصلا در زبان انگلیسی رایج نیست. برای همین هم آنها را در جدول بالا نیاورده ایم.

 

جمع بندی گرامر مجهول در انگلیسی

 

در این مقاله گرامر مجهول در انگلیسی را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار دادیم و شرایط و نحوه ساخت آن را شرح دادیم. بعد از یادگیری کامل این مرحله شما باید این ساختارها را اینقدر تمرین و تکرار کنید تا بتوانید بدون فکر کردن به مراحل ساخت جملات مجهول آنها را به سرعت در ذهن خود بسازید. اگر می خواهید زبان انگلیسی را به خوبی صحبت کنید باید قادر باشید این جملات را به سرعت در ذهن خود بسازید. درست مانند جدول ضرب. یعنی هنگامی که جمله معلوم را می شنوید بلافاصله جمله مجهول معادل آن را بگویید.

پیشنهاد ما این است که همان رفتاری را با ساختارهای مجهول داشته باشید که با ساختارهای معلوم داشته اید. یعنی همانطور که ساختارهای جملات معلوم را ابتدا حفظ کرده اید و بعد با تمرین به خوبی آنها را یاد گرفته اید، همین رفتار را با ساختارهای مجهول تکرار کنید و به طور مستقیم آنها را حفظ کنید و یاد بگیرید، نه اینکه حتما باید جمله معلوم را داشته باشید و بعد از روی آن، جمله مجهول را بسازید. این کار به شما کمک می کند قادر باشید به سرعت جملات مجهول در زمان های مختلف را در ذهن به صورت مستقیم به یاد آورید. البته این کار با تمرین و تکرار بسیار زیاد میسر خواهد شد. یادتان باشد اصلی ترین کلید یادگیری زبان تمرین و تکرار است.

دیدگاهتان را بنویسید