چگونه به دانشجویان IELTS کمک کنیم تا اضطراب امتحان را مدیریت کنند؟

ریلکس! آرام باش! یک نفس عمیق بکش! این توصیه همیشه با بهترین نیت ارائه می‌شود، اما آیا واقعاً بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم تا به اضطراب امتحان IELTS دانشجویان کمک کنیم که در مورد آزمون خود اضطراب کمتری داشته باشند؟ برای پاسخ به این سوال، باید بررسی کنیم که چرا دانش آموزان ما ممکن است قبل از امتحان مضطرب شوند، زمانی که سطح اضطراب آنها تأثیر مخربی بر آمادگی یا عملکرد آنها در آزمون دارد، و ما به عنوان معلمان آیلتس چه کاری می توانیم انجام دهیم تا به دانش آموزان در مدیریت اضطراب آنها کمک کنیم.

 

چرا دانشجویان IELTS مضطرب می شوند؟

پاسخ ممکن است واضح به نظر برسد – اینکه IELTS یک آزمون پر ریسک است – اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم بهتر متوجه می شویم.

یکی از جنبه‌های اضطراب امتحان که بسیاری از دانش‌آموزان آیلتس تجربه می‌کنند، نگرانی در مورد عملکردشان است (مثلاً “کسب نمره آیلتس که نیاز دارم بسیار دشوار است”). در برخی موارد این کاملا قابل درک است، زیرا بسیاری از دانش آموزان قبل از اینکه مهارت زبانشان به سطح مورد نیاز برسد، در آزمون آیلتس شرکت می کنند. با این حال، در موارد دیگر، ممکن است علیرغم شواهدی که وجود داشته باشد دانش آموز بتواند نمره مورد نیاز خود را کسب کند.

جنبه های دیگر اضطراب امتحان عبارتند از:

  • سطح کنترلی که دانش آموز احساس می کند، به عنوان مثال. “زمان کافی برای آماده شدن ندارم”
  • ارزشی که برای پاداش گذراندن آزمون قائل می شوند، به عنوان مثال. “من واقعاً می خواهم در دانشگاه درس بخوانم تا بتوانم …”
  • احساسی که نسبت به عملکرد خود در آزمون یا آزمون های قبلی آیلتس دارند (اگر در حال قبولی مجدد در آیلتس هستند)
  • در خانواده یا فرهنگ آنها چقدر مهم است که در آزمون ها موفق باشند.

وقتی اینطور به آن نگاه می کنید، می بینید که «آرام باش!» و «آرام بمان» ممکن است کار مورد نظرشان را انجام ندهند!

بیشتر بخوانید: بهترین راه افزایش نمره لیسینگ آیلتس

 

چه زمانی اضطراب امتحان بد است؟

اگر اضطراب در سطحی باشد که دانش آموزان قادر به مدیریت آن باشند، در واقع می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است آنها را تشویق کند که به خوبی آماده شوند و بر چالش هایی که در خود آزمون آیلتس با آن مواجه هستند غلبه کنند.

با این حال، در بسیاری از موارد، اضطراب امتحان می‌تواند منجر به هر یک از موارد زیر شود، که همه آنها را در کلاس آیلتس در یک زمان یا زمان دیگری دیده‌ام و همه آنها تأثیر منفی بر آمادگی و عملکرد دانش‌آموزان در آزمون دارند.

اضطراب امتحان می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • نگرانی زیاد
  • افکار منفی
  • خودباوری پایین
  • بی ثباتی عاطفی
  • توانایی کمتری برای یادآوری اطلاعات
  • انگیزه کمتر
  • یادگیری سطحی به جای یادگیری عمیق

به عنوان مثال، دانش آموزی یک Task writing آیلتس را تکمیل می کند و می پرسد که نمره او چقدر است (یادگیری سطحی) به جای اینکه به این فکر کند که چه کاری را خوب انجام داده است، چه مشکلاتی داشته است و چه چیزی را باید بهبود بخشد (یادگیری عمیق).

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

چگونه می توانیم به دانشجویان IELTS در مدیریت اضطراب امتحان کمک کنیم؟

خبر خوب این است که راه‌های زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم به دانش‌آموزان کمک کنیم تا اضطراب خود را مدیریت کنند و احتمالاً در حال انجام برخی از آنها هستید.

  • اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان شما با فرمت آزمون IELTS آشنا هستند تا بدانند هنگام شرکت در آزمون چه انتظاری دارند
  • راهبردهایی را برای بهترین روش نزدیک شدن به انواع سؤالات و شاید مهمتر از آن، چگونگی غلبه بر مشکلات ارائه دهید (مثلاً اگر سؤالی را در آزمون IELTS speaking متوجه نشدند، چه کاری انجام دهند).
  • تمرین تست را بیشتر در مورد یادگیری و بهبود انجام دهید تا در مورد نمرات. به عنوان مثال: بعد از اینکه دانش‌آموزان تمرین‌های تستی را انجام دادند، سؤالات تأملی بپرسید، مانند “چه کاری را خوب انجام دادید؟” چه چیزی برایت سخت بود؟ برای بهبود چه چیزی نیاز دارید؟
  • زمانی که دانش آموز احساسات خود را به خوبی تنظیم می کند، تایید کنید. به عنوان مثال: وقتی دانش آموزی می گوید «اوکی، خوب پیش نرفت. دفعه بعد چه کار متفاوتی می‌توانم انجام دهم؟» (به جای اینکه «وحشتناک بود. من نمی‌توانم این کار را انجام دهم. هرگز نمره‌ای را که لازم دارم به دست نمی‌آورم»)
  • باورهای غیر واقعی در مورد آزمون آیلتس را به چالش بکشید، به عنوان مثال. “اگر در کشور خود آیلتس بگیرم، ممکن است نتیجه بهتری بگیرم”
  • در مورد اضطراب در کلاس گفتگوهای آزاد داشته باشید. به عنوان مثال: کدام یک از موارد زیر شما را بیشتر در مورد آزمون آیلتس مضطرب می کند و چه کاری می توانید انجام دهید تا در مورد آن احساس اضطراب کمتری داشته باشید: الف) بهترین عملکرد را نداشته باشید، ب) آمادگی کامل نداشته باشید، ج) انجام یک کار ناآشنا، د) نگرفتن نتیجه مورد نیاز شما، یا ه) واکنش شخص دیگری به نتیجه شما؟

اگر همه این کارها را انجام دهید، دفعه بعد که دانش آموزی علائم اضطراب بیش از حد را نشان می دهد، می توانید آنچه را که در مورد آزمون می دانند، استراتژی هایی که می توانند استفاده کنند و اینکه چگونه بهبود یافته اند را به او یادآوری کنید.

یک نکته مهم: ممکن است برخی از دانش‌آموزان اضطرابی را در مورد امتحان تجربه کنند که در کلاس درس، یا ما معلمان نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، زیرا ممکن است بازتابی از سطح کلی اضطراب آنها در مورد بسیاری از چیزهای زندگی باشد. در این موارد، مهم است که احساس آنها را بپذیرید و اگر در مورد آرامش آنها نگرانی دارید، آنها را به یک منبع مناسب ارجاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید