همه چیز راجع به CEFR

CEFR چیست؟

اگر شما یک دانش آموز یادگیری زبان انگلیسی باشید بدون شک با سیستم CEFR آشنا خواهید بود. CEFR یکی از رایج ترین سیستم های درجه بندی سطح یادگیری زبان در اروپا و دیگر کشور ها است که می تواند به معلمان و آموزشگاه ها کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که مطالبی که تدریس می کنند در سطح مناسبی برای دانش آموزان خود است یا خیر. این سیستم برای زبان آموزان نیز می تواند محرک بزرگی باشد و باعث شود یادگیری زبان و رسیدن به سطح های بالاتر در این سیستم طبقه بندی، حس بالا رفتن از یک نردبان را داشته باشد و احساس موفقیت را در دانش آموزان به وجود آورد.

Common European Framework of Reference یا چارچوب اروپایی مشترک مرجع، که اغلب با نام مخفف CEFR یا CEFRL شناخته می شود، یک استاندارد بین المللی برای بررسی توانایی های شما در یک زبان است. این استاندارد توسط شورای اروپا ابداع شده است و هدف آن تأیید سطح و توانایی های زبان یک فرد است. این سیستم مخصوص زبان خاصی مثلا فقط زبان انگلیسی یا اسپانیایی یا فرانسوی نیست بلکه می تواند برای بسیاری از زبان ها استفاده شود. اگر شما دانش آموز تحصیل در زبان هستید، دانستن سیستم این استاندارد، انواع سطوح آن، اهمیتش و…  برای شما بسیار مفید است زیرا این استاندارد در اغلب در مدارس زبان، در مطالب آموزشی مانند کتاب های درسی و امتحانات مختلف استفاده می شود.

سیستم CEFR برای اولین بار در سال 2001 اختراع شد و برای استفاده درکشور های اروپایی، به منظور ترویج شفافیت آموزشی و اجازه سفر بین کشور های اتحادیه اروپا برای انجام کار یا تحصیل کردن طراحی شد. از آن زمان به بعد این استاندارد به 37 زبان ترجمه شده است و اکنون نه فقط در اروپا بلکه در سراسر جهان از آن استفاده می شود.

همه چیز راجع به CEFR

سیستم CEFR توصیف کننده سطح مهارت های زبان زبان آموزان است

 

سطوح مختلف در استاندارد CEFR به چه معناست؟

در جامعه یادگیرنده زبان، اغلب می شنویم که سایر زبان آموزان وقتی در مورد سطح خود در یک زبان صحبت می کنند از اصطلاحات خاصی استفاده می کنند. مثلا می گویند: “من در سطح B1 به آلمانی صحبت می کنم” یا “سطح زبان من در زبان روسی A2 است.”

اما منظور از B1 و A2 چیست؟ این ها توصیف کننده های سطح مهارت در یک زبان خاص در سیستم CEFR هستند و توسط افرادی که زبان می آموزند برای سنجش توانایی های آنها در یک زبان استفاده می شود.

CEFR می تواند ما را در امر یادگیری زبان بسیار کمک کند. سطوح این استاندارد به وضوح نشان دهنده مهارت هایی است که باید در هر سطح بر روی آن ها تسلط داشته باشیم، و به دانش آموزان اجازه می دهد تا از زمان و منابع خود برای پیشرفت به بهترین و بهینه ترین صورت استفاده کنند.

شش سطح در سیستم CEFR وجود دارد که آن ها عبارت اند از: A1،A2 ، B1 ، B2 ، C1 و C2.

سطوح “A” به معنی “کاربر Basic” یا کاربر ابتدایی، سطوح “B” به معنی “کاربر Intermediate” یا متوسط و سطوح “C” به معنی “کاربر Proficient” یا کاربر ماهر است.

با این سطوح، شما به راحتی می توانید توانایی های زبان خود را در حدود 37 زبان مختلف بسنجید.

این سطوح اغلب توسط فرا آموزان زبان برای توضیح توانایی خود در صحبت کردن، خواندن، نوشتن و درک یک زبان مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای کسانی که می خواهند سطح زبان خود را به صورت رسمی ثبت کنند، امتحانات و گواهینامه های مخصوصی نیز وجود دارد.

 

همه چیز راجع به CEFR

سطوح مختلف در سیستم CEFR

 

در هر سطح CEFR افراد چه توانایی هایی در زبان دارند؟

این سطوح مبتنی بر جمله “می توانم انجام دهم” است. این یعنی که کارهایی را که می توانید در زبان یاد گرفته شده انجام دهید، توصیف می کند. به عنوان مثال، در سطح A1 یک زبان آموز “می تواند خود را معرفی کند” و در سطح B2 “می تواند در مورد طیف وسیعی از موضوعات صحبت کند”.

همچنین توانایی های تعریف شده برای هر سطح شامل پنج مهارت در زبان است: تعامل گفتاری (گفتگو)، تولید گفتاری (آنچه می توانید بگویید)، گوش دادن، خواندن و نوشتن.

حال به بررسی توانایی هر فرد در هر یک از سطوح CEFR می پردازیم.

سطوح “A“: کاربر Basic یا کاربر ابتدایی

  1. سطح A1 | سطح Beginner

زبان آموزان سطح A زبان آموزان مبتدی محسوب می شوند. A1 ابتدای راه زبان آموزی است و همینطور آن را اولین پله نردبان در نظر می گیرند. در سطح A1 می توان جملات رایج و آشنای روزمره را درک و تشخیص داد و از عبارات و کلمات برای برآوردن اساسی ترین نیازها استفاده کرد. در این سطح شما می توانید خود را معرفی کنید، اما فراتر از آن، ارتباط می تواند به سرعت دشوار شود!

در سطح A1 CEFR، یک زبان آموز می تواند:
  • عبارات بسیار اساسی برای برآوردن نیازهای مشخص را درک کند و از آن ها استفاده کند.
  • خود را معرفی کند و در مورد مشخصات شخصی از دیگران سوال بپرسد.
  • تا زمانی که طرف مقابل مکالمه آهسته و واضح صحبت می کند، به سادگی با او ارتباط برقرار کند.

 

  1. سطح A2 | سطح Elementary

رسیدن به سطح A2 نشان دهنده استفاده مطمئن و پیشرفته از زبان است. در حالی که هنوز در این سطح هم مبتدی هستید اما می توانید خود را به شیوه ای دقیق تر توصیف کنید. می توانید نظرات و علایق خود را بیان کنید، در مورد گذشته خود کمی صحبت کنید و در مورد اتفاقاتی که در حال حاضر رخ می دهد صحبت کنید.

در سطح A2 CEFR، یک زبان آموز می تواند:

  • عبارات پرکاربرد را در بیشتر زمینه های عادی و روزانه مانند انجام خرید، وقت گذراندن با خانواده، کار و غیره، درک کند.
  • مکالماتی را انجام دهد که معمولی بوده و مستلزم تبادل مستقیم اطلاعات است.
  • موارد ضروری فوری را به زبان ساده شرح دهد.

همه چیز راجع به CEFR

در سطح A2 افراد میتوانند مکالمه های ساده ای داشته باشند

 

سطوح “B“: کاربر Independent یا کاربر مستقل

  1. سطح B1 | سطح Intermediate

سطح B نشان دهنده یک کاربر متوسط در استفاده از زبان است، کسی که در استفاده از زبان مستقل تر است. در سطح B1، شما مطمئناً می توانید با اطمینان شروع به یک مکالمه کنید، اگرچه ممکن است هنوز در سطحی نباشید که بدانید کار می کند یا نه! این می تواند یک سطح هیجان انگیز و سازنده برای زبان آموزان باشد، زیرا افزایش اعتماد به نفس و تسلط بر زبان به آنها آزادی بیشتری در درک و تعامل با زبان مادری می دهد.

در سطح B1 CEFR، یک زبان آموز می تواند:

  • مکالمات مربوط به خانواده، کار، مدرسه یا موضوعات مربوط به اوقات فراغت را درک کند.
  • در سفر ها می تواند در جاهایی که به آن زبان صحبت می شود حرف ها را بفهمد و صحبت کند.
  • متون ساده ای را در موضوعات مورد علاقه شخصی بنویسد.
  • تجربیات، رویدادها، رویاها و جاه طلبی ها و همچنین نظرات یا برنامه ها را به طور خلاصه شرح دهد.

 

  1. سطح B2 | سطح upper intermediate

B2 مرحله پیشرفته تر نسبت به مراحل قبلی و مرحله متوسط در بین سطوح CEFR است. در این مرحله، زبان آموزان می توانند در مکالمات مربوط به موضوعات مختلف شرکت کرده و با اطمینان خاطر نظرات خود را در مورد موضوعات پیچیده تر بیان کنند. در این سطح، اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از محاوره ها، زبان غیررسمی و عامیانه وجود دارد و این به شما کمک می کند کمی راحت تر و آرام تر به نظر برسید.

در سطح B2 CEFR، زبان آموز می تواند:

  • ایده های اصلی یک متن پیچیده مانند یک متن فنی راجع به شغلش را درک کند.
  • بدون فشار زیاد نه برای زبان آموز و نه برای شخصی که به زبان مادری صحبت می کند ارتباط برقرار کند.
  • یک متن مفصل در زمینه های مختلف نگارش کند.

همه چیز راجع به CEFR

در سطح B2 افراد می توانند متن های مفصلی در ارتباط با موضوعات مختلف بنویسند

 

سطوح “C“: کاربر Proficient یا کاربر ماهر

  1. سطح C1 | سطح Advanced

سطح C نشان دهنده سطح کاربران پیشرفته زبان است، کسانی که توانایی شرکت در مکالمات را در سطح پیچیده تری دارند. سطح C1 به اندازه کافی پیشرفته است که امکان شرکت در یک دوره دانشگاهی را برای شما فراهم می کند و همچنین کاربران در این سطح قادر به نوشتن در موضوعات مختلف با دقت و بیان خوب هستند.

در سطح C1 CEFR، زبان آموز می تواند:

  • طیف وسیعی از متن ها یا مکالمات طولانی تر و سخت تر را درک کند.
  • ایده های خود را بدون جستجوی زیاد بیان کند.
  • به طور موثر از این زبان برای موقعیت های اجتماعی، تحصیلی یا شغلی استفاده کند.
  • متون منظم و دقیقی را در موضوعات پیچیده ایجاد کند.

 

  1. سطح C2 | سطح Proficiency

در نهایت، ما به بالاترین سطح CEFR می رسیم، و احتمالاً هدف اکثر دانش آموزان یک زبان خارجی، رسیدن به سطح C2 است. کاربران سطح C2 می توانند تقریباً هر آنچه را که می شنوند یا می خوانند درک کنند. دانش آموزانی که به سطح C2 رسیده اند، می توانند خود را خیلی به صورت روان و خودجوش توصیف کنند. صحبت با این ها که به این هدف عالی رسیده اند می تواند الهام بخش باشد که با تمرین منظم، همه چیز ممکن است!

در سطح C2 CEFR، زبان آموز می تواند:

  • تقریباً همه چیزهایی را که می خواند یا می شنود به راحتی بفهمد و درک کند.
  • اطلاعات را از منابع مختلف در یک ارائه منسجم خلاصه کند.
  • شخصیت خود را با استفاده از معنای دقیق در سناریوهای پیچیده معرفی و بیان کنند.

 

 

همه چیز راجع به CEFR

در سطح C2 تقریبا فرد می تواند هر چیزی را که می خواند و می شنود را بفهمد و درک کند

 

 

 

رسیدن به سطح های بالاتر CERF چه مقدار زمان نیاز دارد؟

سرعت پیشرفت هر زبان آموز با زبان آموز دیگر متفاوت است ولی انجمن آزمایشگران زبان در اروپا یاassociation of language testers in Europe  (ALTE) یک راهنمای تقریبی برای تعداد ساعات “یادگیری هدایت شده” که برای پیشرفت در سطوح  CEFR مورد نیاز است، ایجاد کرده است. “یادگیری هدایت شده” به معنای یادگیری به کمک معلم است که این شامل تکلیف یا مشق شب هم می شود!

در اینجا ساعات مورد نیاز یادگیری هدایت شده برای رسیدن به سطوح مختلف CEFR در یک جدول تنظیم شده است:

ساعات مورد نیاز یادگیری هدایت شده سطح CEFR
90 – 100 ساعت تقریبا A1
180 – 200 ساعت تقریبا A2
350 – 400 ساعت تقریبا B1
500 – 600 ساعت تقریبا B2
700 – 800 ساعت تقریبا C1
1000 – 1200 ساعت تقریبا C2

 

همانطور که مشاهده می کنید، سطوح بالاتر نسبت به سطوح پایین تر به ساعتهای یادگیری بیشتری احتیاج دارند. به همین دلیل است که گاهی اوقات به نظر می رسد که پیشرفت شما در ارتباط با افزایش سطح زبانتان کند می شود.

 

سیستم سطح گذاری CEFR در یادگیری زبان چه کاربردی دارد؟

امتحانات مختلف زبان دارای سیستم نمره گذاری متفاوتی هستند، اما همه آزمون های شناخته شده را می توان در مقیاس CEFR اندازه گیری کرد. این موضوع بسیار مفید است، زیرا مهم نیست که شما در کدام آزمون شرکت می کنید، همیشه می توانید نتایج خود را به روشی استاندارد توضیح دهید که همه آن را درک کنند. در صورتی که برای کار کردن یا تحصیل در دانشگاهی متقاضی هستید، این سیستم سطح گذاری CEFR بسیار مفید است.

 

همه چیز راجع به CEFR

نتایج همه ی امتحان های زبان را می توان در مقیاس CEFR اندازه گیری کرد

 

چند نکته پایانی راجع به سیستم CEFR و سطوح آن

در ارتباط با سیستم سطح گذاری CEFR بهتر است این نکات را به خاطر بسپارید.

  • سطح کلی شما نمی تواند نشان دهنده سطح شما در مهارت های جزئی زبان باشد

به عنوان مثال، LISTENING شما ممکن است بسیار قوی تر از SPEAKING شما باشد، یا READING شما بهتر از دقت دستوری شما باشد. هنگامی که در یک آزمون شرکت می کنید یا به شما یک سطح ارزیابی داده می شود آن سطح یک سطح کلی از مهارت های شما خواهد بود.

 

  • سعی کنید اهداف واقع بینانه برای خود تعیین کنید.

تسلط کامل به یک زبان خارجی زمان زیادی طول می کشد. اگر سطوح را به همان سرعتی که انتظار دارید بالا نمی روید، خیلی ناامید نشوید. تا زمانی که به طور منظم زبانی را تمرین می کنید، مطمعن باشید پیشرفت خواهید کرد.

 

  • بسته به میزان استفاده از زبان در زندگی روزمره خود، سطح زبان شما در طول زمان می تواند پیشرفت یا پسرفت کند.

به عنوان مثال، اگر شغلی پیدا کنید که هر روز با همکاران خود انگلیسی صحبت می کنید، بدیهی است که به مرور سطح شما افزایش می یابد. اما اگر به شغل دیگری بروید و هر روز از انگلیسی استفاده نکنید، احتمالاً سطح زبان شما بعد از مدتی پایین می آید. این یک موضوع طبیعی است و اگر دوباره شروع به مطالعه یا استفاده از زبان انگلیسی کنید، به سرعت به سطح قبلی خود باز می گردید و حتی از آن فراتر می روید.

 

  • با انجام کارهای خارج از کلاس می توانید سطح زبان خود را ارتقا دهید.

معاشرت با دوستانی که آن زبان را صحبت می کنند، خواندن روزنامه و تماشای فیلم و تلویزیون به آن زبان، همه به ارتقای سطح شما کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید