مهاجرت به سوئد از طریق کار

سوئد یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است. مردم این کشور سطح زندگی مرفهی دارند. می توان گفت افرادی که در سوئد زندگی می کنند، از نظر اقتصادی و معیشتی مشکلی ندارند. از این رو سوئد یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان به شمار می رود. راه های مختلفی برای مهاجرت وجود دارد که از این میان می توان به دریافت ویزای تحصیلی یا دریافت ويزای کار اشاره کرد. اگر شما نیز قصد مهاجرت از طریق کار به این کشور را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

 

بهترین شهرهای کشور سوئد برای کار

طبیعتاً تمامی شهرهای یک کشور از شرایط کاری یکسانی برخوردار نیستند و برخی از آن ها نسبت به سایرین وضعیت اقتصادی ایده آل تری دارند. ما در این بخش به چندین مورد از بهترین شهرهای کشور سوئد جهت ساکن شدن و انتخاب شغل اشاره خواهیم کرد.

  • استکهلم:

امکانات رفاهی موجود در این شهر نسبت به سایر شهرهای کشور سوئد بسیار بیشتر است. همچنین میزان کاهش دمای فصل زمستان آن نسبت به سایر شهرها کمتر است، بنابراین برای ما ایرانیان گزینه مناسب تری محسوب می شود. البته اگر در ابتدای مهاجرت خود از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستید، ما به شما این شهر را پیشنهاد نمی کنیم؛ زیرا هزینه های زندگی کردن در آن نسبتاً بالا است.

  • مالمو:

در مالمو فرصت های شغلی نسبتاً زیادی وجود دارد، بنابراین احتمال یافتن شغل در این شهر برای مهاجران بالا است. یکی از علل این فرصت های شغلی فراوان مربوط به وجود کارخانه های متعدد در این شهر می شود. فرهنگ مردم مالمو نیز بسیار جالب است، به طوری که بسیاری از ساکنین آن استفاده از دوچرخه را به ماشین های شخصی ترجیح می دهند.

  • گوتنبرگ:

گوتنبرگ مساحت زیادی دارد و جمعیت بسیار زیادی در آن ساکن هستند، به همین دلیل به عنوان کلان شهر شناخته می شود. اگر قصد درس خواندن در سوئد را دارید، ما به شما این شهر را پیشنهاد می کنیم؛ زیرا گوتنبرگ چند مورد از بهترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده است.

  • اوپسالا:

اوپسالا را بیشتر به دلیل پیشرفت های فراوان در زمینه علوم پزشکی می شناسند. بنابراین اگر جزو کادر درمان هستید، بهتر است این شهر را برای زندگی و کار کردن انتخاب کنید. مردم این شهر به کتاب خوانی اهمیت زیادی می دهند، به طوری که قدیمی ترین و بزرگترین کتابخانه کشور سوئد را می توانید در اوپسالا مشاهده نمایید.

  • سولنا:

این شهر نیز در دسته شهرهایی است، که امکانات زیادی دارد. یکی از نکات مثبت زندگی در شهر زیبای سولنا مربوط به نرخ پایین مالیات آن می شود. بنابراین زندگی کردن در آن از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه به نظر می رسد.

با وجود تمام مطالب بیان شده شما بایستی به فرهنگ و نحوه تفکر ساکنین هر کدام از این شهرها نیز توجه داشته باشید. اکثر مردم کشور سوئد نژاد پرست هستند. بنابراین احتمال دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمایان شهرهای مختلف، متفاوت است. در نتیجه ما به شما پیشنهاد می کنیم با افرادی که قبلاً سابقه زندگی و کار کردن در شهرهای مختلف آن را دارند، مشورت داشته باشید، در این صورت می توانید مشاغل مد نظرتان را راحت تر پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

مزیت های کار کردن در کشور سوئد

کار کردن در این کشور اروپایی از مزایای فراوانی برخوردار است، به همین دلیل بسیاری از افراد با وجود سختی های زیاد این کشور را برای مهاجرت انتخاب می کنند. چند نمونه از مزایای کار کردن در کشور سوئد عبارت است از:

  • بازنشستگی:

گفته می شود سوئد از معدود کشورهای جهان است که صد در صد مردم آن پس از رسیدن به سن مورد نظر می توانند از خدمات بازنشستگی استفاده کنند. هر چند سن بازنشستگی برای مردم این کشور با توجه به نوع کار آن ها متفاوت است، اما معمولا از ۶۸ سالگی شروع می شود. هر چند این سن می تواند تا ۶۱ سال نیز کاهش یابد. همچنین حقوق بازنشستگی برای افرادی که از کار افتاده شده اند نیز در نظر گرفته می شود.‌ گفته می شود که حقوق بازنشستگی مردم این کشور نسبتا خوب است و افراد با رسیدن به این دوران از مشکلات معیشتی خاصی برخوردار نخواهند شد.

مزیت های کار کردن در کشور سوئد

  • بیمه:

بیشتر جمعیت این کشور تحت بیمه دولتی قرار گرفته اند و فقط تعداد اندکی از آن ها از بیمه های خصوصی استفاده می کنند. یکی از مهم ترین بیمه هایی که می توانید از آن بهره مند شوید بیمه درمانی است. البته شرایط این بیمه برای افراد دارای مجوز اقامت و کار کردن بالای یک سال و کمتر از یک سال متفاوت است.

  • مرخصی:

میزان مرخصی عادی سالیانه برای هر فرد شاغل در این کشور ۲۵ روز است. همچنین یک مرخصی ۴۸۰ روزه برای پدر و مادرهایی در نظر گرفته شده است که فرزند خود را تازه به دنیا آورده اند. بدین معنا که والدین می توانند به مدت ۴۸۰ روز جهت مراقبت از فرزند خود از مرخصی استفاده کنند.

  • حقوق کاری:

با توجه به افزایش ارزش دلار در کشور ما، کار کردن در کشورهای خارجی از جمله سوئد می تواند بسیار مفید واقع شود. همان طور که در سایر قسمت ها نیز به آن اشاره شده است میانگین حقوق افراد ساکن در این کشور ۶ هزار دلار آمریکا است. این مبلغ نسبت به ارزش پولی ایران بسیار مناسب به نظر می رسد.

  • قرارداد کاری:

شما می توانید در کشور سوئد با کارفرمایانی آشنا شوید که با شما قراردادهای بالای ۶ ماه را امضا می کنند. در نتیجه شما می توانید به صورت طولانی مدت در این کشور مشغول به کار شوید. در نتیجه نیازی به یافتن چندین باره یک کارفرمای جدید و دریافت پروژه از او وجود نخواهد داشت.

  • امکان اشتغال سایر اعضای خانواده:

ذکر این نکته نیز مهم است که اعضای خانواده تان نیز می توانند مانند شما مشغول به کار شوند و حتی به صورت تمام وقت کار کنند. بنابراین وضعیت اقتصادی خانواده شما با گذشت مدت زمان اندک به حالت مطلوب خود خواهد رسید.

اخذ ویزای کار سوئد

اخذ ویزای کار سوئد

روند يافتن کار برای افرادی که در اروپا ساکن هستند، با سایر قاره ها متفاوت است. افراد ساکن در سایر قاره ها باید قبل از ورود به این کشور اقدامات لازم را برای دریافت مجوز کار انجام دهند‌. جهت اخذ ويزای کار بایستی مراحل‌ مختلفی را طی کنید. در این صورت قادر خواهید بود این مسیر را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کرده و به کشور دلخواه خود برسید. مراحل دریافت ویزای کار عبارتند از:

  • دریافت پیشنهاد کار: دریافت پیشنهاد کار از سمت یک شرکت دولتی یا خصوصی یا کارفرما برای دریافت ویزای کار ضروری است. بنابراین در مرحله اول به دنبال یک کارفرمای متقاضی کارمند باشید.
  • پاسپورت: مهاجرت کاری مانند هر نوع دیگری از مهاجرت نیازمند پاسپورت است.
  • مدرک تحصیلی: اگر قصد کار کردن در حیطه تحصیلی خود را دارید، باید مدرک تحصیلی خود را در سامانه اخذ ویزا بارگذاری کنید.
  • انگیزه نامه: هرچند داشتن انگیزه نامه ضروری نیست، اما داشتن آن برای هر دو نوع مهاجرت تحصیلی و کاری می تواند مفید واقع شود.
  • رزومه کاری: اگر سابقه کاری مرتبط با حوزه شغلی خود را دارید یا دارای سابقه پرداخت بیمه هستید، می توانید آن را به کشور مقصد ارائه دهید.
  • مدرک زبان انگلیسی: سوئد مانند هر کشور اروپایی دیگری یکی از شرایط پذیرش افراد را مدرک زبان انگلیسی عنوان کرده است. بنابراین بهتر است از الان برای آزمون زبان آیلتس مطالعه کنید تا بتوانید نمره حد نصاب را کسب نمایید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه: نداشتن پیشینه کیفری و همچنین سلامت جسمانی برای کشور مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین لازم است نسبت به تهیه گواهی عدم سوء پیشینه و سلامت جسمانی اقدام کنید.

 بیشتر بخوانید: مهاجرت به سوئد از طریق خرید ملک

انواع ویزای کار برای مهاجرت به سوئد

به طور کلی ویزای کاری جهت مهاجرت به سوئد انواع مختلفی دارد. هر کدام از این ویزاها برای دسته خاصی از افراد مناسب هستند و هر یک روش دریافت مختص خود را دارند. چند نمونه از این ویزاهای کاری عبارتند از:

  • ویزای مهارتی:

در این نوع ویزا کشور مقصد بر حسب مهارت فرد متقاضی و میزان تخصص او در این زمینه، ویزای کاری اش را صادر می کند. این فرد می تواند پس از اینکه مجوز اجرای مهارت خود را به عنوان یک فعالیت شغلی دریافت کرد، با گذشت مدت زمان مشخصی به یک کارآفرین یا کارفرما تبدیل شود و سطح شغلی خود را ارتقا دهد.

  • ویزای سابقه کاری:

شما می توانید مدارک ثبت شده برای سابقه کاری خود را به کار فرمای مورد نظر ارسال کنید تا او از طریق این سابقه‌ صلاحیت شما را مورد تأیید قرار دهد.

انواع ویزای کار برای مهاجرت به سوئد

میزان حقوق در سوئد

یکی از مهم ترین دغدغه های هر فرد قبل از ورود به کشور محبوب خود، مربوط به حقوق کاری می شود‌.‌ اگر قصد زندگی و کار در کشور سوئد را دارید، باید میزان حقوق در این کشور را دارید، در این قسمت میانگین حقوق تعدادی از مشاغل را در کشور سوئد مورد بررسی قرار می دهیم.

  • میانگین حقوق در سطح کشور: ۶۰۰۰ دلار آمریکا
  • پزشکی: ۳۸۰۰۰۰ دلار آمریکا
  • معلم: ۱۶۰۰۰۰ دلار آمریکا
  • پرستار: ۱۶۰۰۰۰ دلار آمریکا
  • حقوق روزانه کارگر: ۱۳۰۰ دلار آمریکا

یکی دیگر از سوالاتی که برای علاقه مندان به مهاجرت به سوئد مطرح می شود، درباره ساعت کاری مورد نیاز جهت دریافت حقوق تعریف شده است. ساعت کاری رسمی برای کارمندان این کشور ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه تعیین شده است. همچنین افراد می توانند در هر ماه به میزان ۴۸ ساعت به صورت اضافه کاری فعالیت کنند تا حقوق بیشتری را دریافت نمایند.

 

نرخ بیکاری در سوئد

معمولا هر فرد قبل از انتخاب کشور مقصد خود برای مهاجرت کاری پارامترهای مختلفی را مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد. یکی از مهم ترین پارامترها در زمینه مهاجرت کاری مربوط به نرخ بیکاری هر کشور می شود. هر چند نرخ بیکاری در سوئد نیز مانند هر کشور دیگری هر ساله دچار تغییراتی می شود، اما معمولاً این رقم برای خانم ها و آقایان برابر است. نرخ بیکاری در کشور سوئد با نوساناتی همراه است، اما معمولاً بین ۵ تا ۶ درصد گزارش می شود. این رقم نسبت به کشور ما بسیار پایین است.

این کشور نیز مانند هر کشور دیگری می تواند با مشکلات اقتصادی مختلفی درگیر شود. از مهم ترین این مسائل می توان به هزینه های نسبتاً بالای مسکن و پرداخت قبوض اشاره کرد. بنابراین بهتر است شرایط شغلی ثابت و ایده آلی را داشته باشید تا بتوانید از زندگی در این کشور زیبای اروپایی نهایت لذت را ببرید. البته این موضوعات نمی تواند از اعتبار و جایگاه خوب این کشور در دنیا چیزی را کم کند. به طوری که سوئد هنوز هم در میان ده کشور برتر اروپایی قرار دارد.

 

نحوه کاریابی در سوئد

بسیاری از ایرانیان از دانش و مهارت کافی برخوردار هستند، اما با نحوه یافتن کار در این کشور آشنا نیستند. از این رو بهتر است راه های رایج یافتن شغل مورد نظر خود را در کشور سوئد بدانید. این راه ها عبارتند از:

  • مراجعه به موسسات کاریابی: یکی از راحت ترین راه ها برای یافتن شغل در این کشور، مراجعه به موسسات کاریابی می شود. برخی از این موسسات در زمینه یافتن شغل در تمامی حیطه ها فعالیت می کنند، در حالی که بیشتر آن ها به طور تخصصی در یکی از زمینه ها خدمات خود را ارائه می دهند‌. در واقع این موسسات در هر دو زمینه یافتن کارفرما و انجام مکاتبات لازم با کارفرما، به مشتریان خود خدمت رسانی می کند.
  • ثبت نام در سامانه های اینترنتی مختلف: سامانه های کاریایی مختلفی طراحی شده اند که افراد می توانند در آن ها برای خود یک پروفایل کاربری بسازند. در نتیجه با ثبت نمونه کار و بارگذاری سابقه شغلی، کارفرما شما را انتخاب کرده و برایتان دعوتنامه ارسال می کند.

مشاغل مورد نیاز در کشور سوئد  

مشاغل مورد نیاز در کشور سوئد

هرچند امکان کار کردن در هر زمینه ای در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد اما هر کشوری به یک سری از مشاغل بیشتر از سایرین نیاز دارد. در نتیجه، احتمال یافتن شغل در این زمینه ها بسیار بیشتر است. تعدادی از مشاغل مورد نیاز اعلام شده از سمت این کشور شامل موارد زیر می شوند.

  • پزشکی:

هر چند کادر درمان سوئد به تمامی تخصص های پزشکی نیازمند است، اما این نیاز در رشته های زنان و زایمان و رادیولوژی بیشتر احساس می شود.

  • دندانپزشکی:

دندانپزشکی یکی از بهترین حیطه های شغلی در کشور سوئد به شمار می رود. دندانپزشکان در این کشور درآمد بسیار بالایی دارند. بنابراین اگر در این رشته مشغول به تحصیل هستید، پیشنهاد ما به شما انتخاب سوئد برای مهاجرت و زندگی است.

  • پرستاری:

در بیشتر کشورهای دنیا پرستاری در دسته پرطرفدارترین مشاغل قرار گرفته است. از علل اصلی آن می توان به افزایش چشمگیر تعداد مراکز درمانی خصوصی و دولتی در بیشتر نقاط جهان اشاره کرد.

  • داروساز:

برای کار کردن به عنوان داروساز در این کشور، بایستی حداقل یک سال سابقه کاری در ایران داشته باشید. شما می توانید به عنوان فردی که دارای مدرک دکترای حرفه ای داروسازی است، در داروخانه های مختلف مشغول به کار شوید یا با جمع کردن سرمایه کافی یک داروخانه راه اندازی کنید. همچنین گفته می شود که نباید بیشتر از ۶ سال از زمان صدور مدرک فارغ‌ التحصیلی شما گذشته باشد‌. با کار کردن در این حرفه می توانید ماهیانه حداقل ۴۰ هزار کرون سوئد درآمد داشته باشید.

  • مشاغل آزاد:

مشاغل آزاد فراوانی هستند که کشور سوئد به آن ها اعلام نیاز کرده است. از این میان می توان به مشاغل فنی مانند مکانیک اتومبیل، جوشکار، نانوا، لوله کش، قصاب و نجار اشاره کرد.

 بیشتر بخوانید: شرایط مهاجرت به سوئد

اقامت‌ در سوئد از طریق ویزای کار

جهت اخذ مجوز اقامت در کشور سوئد از طریق ویزای کار، باید یک سری شرایط عمومی را داشته باشید.‌ نمونه ای از این شرایط عبارتند از:

  • حداقل سن متقاضی ۱۸ سال باشد.
  • حداکثر سن متقاضی ۴۰ سال باشد. هرچه سن فرد متقاضی کمتر باشد امتیاز بیشتری کسب کرده و احتمال پذیرش فرد بیشتر می شود.
  • به زبان انگلیسی مسلط باشد.
  • دریافت دعوتنامه از سمت کارفرمای مورد نظر
  • داشتن نمایندگی فروش محصولات تولید شده در ایران نیز می تواند به اخذ این ویزا کمک شایانی کند.

البته یک راه دیگر و شاید آسان تری نیز برای اقامت در سوئد از طریق کار وجود دارد. شما می توانید بلافاصله پس از فارغ ‌التحصیلی از دبیرستان به کالج های این کشور بروید و تحصیلات آکادمیک خود را آن جا بگذرانید. سپس با در دست داشتن مدرک فارغ‌ التحصیلی از سمت موسسات آموزش عالی سوئد، در این سرزمین مشغول به کار شوید.

 

تمدید ویزای کار در سوئد

اگر پس از گذراندن مدت زمان مجاز اقامت در این کشور از شرایط شغلی و زندگی خود رضایت داشتید، می توانید اقدامات لازم جهت تمدید ویزای کاری را انجام دهید. البته ما به شما توصیه می کنیم مدتی قبل از به اتمام رسیدن مهلت ویزای اولیه، مراحل قانونی تمدید را طی نمایید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید؛ زیرا گفته می شود بلافاصله پس از اتمام مهلت ویزا شما حق انجام فعالیت شغلی در این کشور را نخواهید داشت. معمولا تمدید ویزا نسبت به اخذ آن برای اولین بار بسیار راحت تر است و شما می توانید تمامی فرآیندهای آن را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید.

همچنین اگر شما هم زمان با کار کردن مشغول به تحصیل نیز هستید، بایستی در کلاس های درس خود به صورت مرتب شرکت کنید. در واقع تایید شدن توسط سیستم آموزشی این کشور یکی از شرایط مهم اهدای مجدد ویزا به شما است. اگر پس از گذراندن چندین سال در این کشور به اقامت دائمی در آن علاقه مند شده اید، می توانید به جای تمدید ویزای اقامت موقت نسبت به اقامت دائمی اقدام نمایید. اما مراحل این کار کاملا متفاوت است.

تمدید ویزای کار در سوئد

سخن پاياني

با توجه به تمامی مطالب بیان شده درباره مهاجرت به سوئد از طریق کار توانستیم با تمامی شرایط این مهاجرت و مزایا و معایب آن آشنا شویم. طبق نظرات جمع آوری شده از افرادی که سابقه زندگی و کار در این کشور را داشته اند، می توان گفت سوئد هنوز هم یکی از بهترین مقاصد برای زندگی و کار به شمار می رود. در کشور سوئد هزینه پرداخت سالیانه بیمه نیز نسبتا پایین است. این هزینه حدود ۴۰۰ دلار آمریکا برای یک سال اعلام شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید