شرایط مهاجرت به سوئد

کشور سوئد یکی از بهترین کشورهای مهاجر پذیر اروپایی محسوب می شود. وضعیت خوب اقتصادی، امنیت بالا، رفاه، موقعیت های شغلی مناسب، داشتن دانشگاه هایی با رنکینگ بالای جهانی، این کشور را به محبوب ترین مقاصد مهاجران تبدیل کرده است. راه های بسیار زیادی برای مهاجرت کاملا قانونی به کشور سوئد وجود دارد. در ادامه قصد داریم شرایط مهاجرت به سوئد را به صورت کاملا واضح و روشن برای شما شرح دهیم. در ادامه همراه ما باشید:

 

روش های مهاجرت به کشور سوئد

روش های متعددی برای مهاجرت به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای مهاجر پذیر اروپایی وجود دارد. برخی از متداول ترین و مهم ترین این روش ها شامل موارد زیر می شود:

  1. مهاجرت به سوئد از طریق تحصیلی
  2. مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک
  3. مهاجرت به سوئد از طریق کار
  4. مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج
  5. مهاجرت به سوئد از طریق پناهندگی
  6. مهاجرت به سوئد از طریق دریافت ویزای هنرمندان

 

صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

رنک بالای دانشگاه های برتر سوئد، کیفیت و سطح آموزشی آن، این کشور را به یکی از مقاصد مورد توجه دانشجویان بین الملل تبدیل کرده است. بر این اساس مرحله اول مهاجرت تحصیلی به سوئد، انتخاب دانشگاه مورد نظر و مکاتبه و درخواست پذیرش از آن است. تمامی دانشجویان بعد از فراغت، می توانند حدود 6 ماه اقامت این کشور را کسب کرده و در صورت تمایل به جست و جوی کار مشغول شوند. زمانی که این دسته از افراد موفق به یافتن شغل شوند، می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و در سوئد ساکن شوند.

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در سوئد این است که دانشجویان بدون هیچ محدودیتی می توانند در اوقات فراغت خود مشغول به کار شوند. همچنین این دانشگاه ها، به یادگیری زبان سوئدی و یافتن مسکن به دانشجویان خود کمک فراوانی می کنند. بدین ترتیب، در صورتی که دانشجویان مدرک دانشگاهی این کشور را کسب کرده و به زبان سوئدی مسلط باشند، می توانند به ساده ترین شکل ممکن وارد بازار کار کشور سوئد شده و اقامت این کشور را به دست آورند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به سوئد از طریق خرید ملک

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی کشور سوئد

به صورت کلی متقاضیان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوئد، می توانند پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مدنظر خود و در دست داشتن مدارک زیر نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند.

  • پاسپورت
  • مدارک هویتی معتبر و ترجمه رسمی آن
  • تکمیل فرم های درخواست ویزای تحصیلی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • در صورت متاهل بودن، گواهی ازدواج و تولد فرزند
  • مدرک آیلتس با نمره مورد تایید دانشگاه مورد نظر
  • تمکن مالی جهت پوشش دهی هزینه های زندگی در سوئد

 

هزینه های تحصیلی در کشور سوئد

طبق قوانین کشور سوئد، مهاجران متقاضی تحصیل در این کشور، دو دسته هستند: دسته اول مهاجران عضو اتحادیه اروپا و دسته دوم نیز از متقاضیان سایر کشورها هستند. دسته اول به صورت کاملا رایگان می توانند به تحصیل در این کشور بپردازند. در مقابل، دسته دوم تنها در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در صورتی می توانند به صورت رایگان تحصیل کنند؛ این دسته از افراد در صورتی می توانند به صورت رایگان تحصیل کنند که بورسیه تحصیلی این کشور را داشته باشند.

بورسیه های تحصیلی در سوئد نیز به دو صورت است: در نوع اول، دولت تمامی هزینه های زندگی، سفر و تحصیل را به صورت کامل می پردازد. متاسفانه ایرانیان از دریافت بورسیه دولتی این کشور محروم هستند. نوع دوم از بورسیه های این کشور، بورسیه هایی هستند که دانشگاه ها بخشی از هزینه های دانشجویی خود را متقبل می شوند. به صورت کلی هزینه های مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد بسیار کمتر از کشورهایی مانند فنلاند و انگلیس است. با توجه به اینکه دانشجویان می توانند حدود 40 ساعت در هفته کار کنند و اینکه مشاغل دانشجویی از درآمد مناسبی برخوردار هستند، این دسته از افراد می توانند به راحتی هزینه های روزمره خود را تامین کنند.

 

هزینه های تحصیلی در کشور سوئد

 

شهریه تحصیل شما در کشور سوئد، به رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی شما وابسته است. هزینه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از 8 هزار دلار (80 هزار کرون سوئد) تا 30 هزار دلار (295 هزار کرون سوئد) متفاوت می باشد. البته این کشور برخی بورسیه های تحصیلی را نیز ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری

متقاضیان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می توانند از اقامت یک ساله کشور سوئد بهره مند شوند. برای این کار لازم است مبلغی حدود 100 هزار یورو در سوئد سرمایه گذاری کنید. پس از گذشت یک سال از اقامت، می توانید اقامت خود را به مدت یک سال دیگر تمدید کنید و از این بابت، هیچ گونه محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. در این راستا، متقاضیان باید اساسنامه شرکت خود را که شامل کلیه خدمات و یا محصولات تولیدی شرکت، هزینه ها و … می شود را ارائه دهند. سپس حساب بانکی با حداقل مبلغ مورد نظر این کشور را افتتاح کرده و به مدت دو سال آن را بلوکه کند. البته فرد متقاضی باید مالک نیمی از شرکت و یا 51% از سهام آن را در اختیار داشته باشد.

برای کشور سوئد دارا بودن طرح اقتصادی مناسب و تمایل به اجرایی شدن هرچه زودتر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین ترتیب، افرادی که موفق شوند در این کشور کسب و کار مناسبی راه اندازی کرده و به مدت 4 سال آن را فعال و پویا نگه دارند، می توانند اقامت دائم این کشور را کسب کنند. مهم ترین نکته مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در کشور سوئد، فرایند عملی و اجرایی کردن پلن های کسب و کار است. در مقابل، هزینه های مهاجرتی از طریق سرمایه گذاری در سوئد، بسیار کمتر از سایر کشورها است. البته علاوه بر ثبت شرکت می توان از طریق خرید ملک نیز اقامت این کشور را به دست آورد. در این راستا، فرد متقاضی، ملک مورد نظر خود را خریداری کرده و از طریق ارائه اسناد و مدارک می تواند اقامت این کشور را دریافت کند.

 

مهاجرت به سوئد از طریق کار

یکی از اصلی ترین راه های مهاجرت به کشور سوئد، دریافت ویزای کاری این کشور است. با توجه به اینکه سوئد جزو صنعتی ترین کشورهای جهان به شمار می آید، تقاضا برای نیروی کار به وفور در این کشور دیده می شود. کارفرماهای سوئدی می توانند ار طریق راه پیشنهادی کار یا job offer تقاضای خود را برای جذب نیرو اعلام کنند. در این راستا، افرادی که به تخصص های مورد تایید کشور سوئد مسلط هستند، می توانند توسط یک کارفرمای سوئدی استخدام شوند. بدین ترتیب، افراد می توانند برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند و اقامت دائم این کشور را به دست آورند. در صورتی که فرد مورد نظر بتواند به مدت 4 سال در کشور فعالیت کرده و پیشرفت کند، می تواند برای اقامت دائم این کشور نیز درخواست دهد.

کار در این کشور مانند تحصیل دارای شرایط خاصی است. دو گروه برای کار در کشور سوئد جذب می شوند؛ دسته اول افراد جزو اتحادیه اروپا و دسته دوم نیز از سایر کشورها هستند. دسته اول بدون نیاز به مجوز خاص می توانند در این کشور شروع به کار کنند. در مقابل، در صورتی که فرد متقاضی از سایر کشورها باشد و بتواند در جلب رضایت کارفرما به صورت کاملا موفق عمل کند، می تواند برای کار پذیرفته شود.

در این راستا فرد متقاضی لازم است که اسناد تمکن مالی خود را برای دریافت ویزا ارائه دهد. این مبلغ حدود 13 هزار کرون به صورت ماهانه است. هزینه های دریافت ویزا برای فرد 2000 کرون و برای همسر و فرزند نیز به ترتیب 1000 و 500 کرون خواهد بود.

مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

چالش های مهاجرت از طریق ازدواج در کشورهای مختلف تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. کشور سوئد نیز چالش های مختص به خود را داشته و از قوانین سرسختانه ای تبعیت می کند. در این راستا، ابتدا دو شخص سوئدی و غیر سوئدی باید به صورت کامل مورد ارزیابی قرار گیرند؛ تا مشخص شود که هیچ سابقه جرمی ندارند. بدین ترتیب، فردی که در سوئد است و می خواهد با فرد خارجی ازدواج کند، لازم است شرایط زیر را داشته باشد تا مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد:

  • شهروند سوئد بوده و یا اجازه اقامت دائم این کشور را داشته باشد.
  • سن هر دو بالای 18 سال باشد.
  • حداقل درآمدی به میزان 8287 کرون سوئد داشته باشد، تا بتواند از دو نفر حمایت مالی کند.
  • یک خانه بزرگ و مناسب برای زندگی دو طرف داشته باشد.

فردی که قصد دارد از طریق ازدواج اقامت این کشور را به دست آورد، پس از ارائه مدارک و پس از گذشت 2 الی 5 ماه، به مصاحبه حضوری دعوت می شود. در این مصاحبه سوال هایی در رابطه با اثبات حقیقی ازدواج، تمکن مالی، میزان دارایی و… پرسیده می شود. سفارت سوئد در تهران تمامی مدارک را ارزیابی کرده و نتیجه نهایی را ارسال می کند.

بر این اساس زمانی که دو فرد مورد نظر با یکدیگر ازدواج می کنند، می توانند اقامت موقت دو ساله را دریافت کنند. آن ها در طول دو سال تحت نظارت دقیق قرار می گیرند تا مشخص شود که ازدواج پایدار است یا خیر. در صورتی که فرد متقاضی بتواند در این مدت به زبان سوئدی تسلط پیدا کند، شانس بیشتر خواهد داشت. بدین ترتیب، پس از گذشت 3 سال از زندگی مشترک با شهروند سوئدی می توان اقامت دائم این کشور را به دست آورد. در مقابل اگر مشخص شود که ازدواج صوری بوده است، از کشور سوئد بیرون و اقامت این کشور را از دست خواهد داد. در صورتی که تصمیم به جدایی گرفته شود، حتی پس از گذشت 10 سال زندگی مشترک، اعتبار اقامت طرف مذکور از بین خواهد رفت.

 

مهاجرت به سوئد از طریق پناهندگی

به طور کلی زمانی که فردی به دلایل مختلف سیاسی، مذهبی و … جان و سلامتی او در کشور مبدا در خطر باشد، می تواند درخواست خود را ثبت کند. تمامی درخواست ها و ادعاهای شما به صورت کاملا دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرند. در صورت وجود کوچکترین ناهماهنگی در ادعاهای شما، درخواست شما رد خواهد شد. این روش از مهاجرت، خطرات جانی و مالی بسیار زیادی داشته و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین تاثیرات روحی و روانی منفی روی پناهندگان، غیر قابل جبران است.

از سال 2016 تمامی پناهندگان واجد شرایط، تنها اقامت 3 ساله این کشور را دریافت می کنند. فرد پناهنده به شواهد بسیار محکمی نیاز دارد که در کشور مبدا سلامتی و جان و مال او در خطر است. باید بدانید که حدود 76% از درخواست های پناهندگی در کشور سوئد رد می شوند و سایر افراد نیز راه بسیار پر چالش و سختی را می گذرانند. در صورتی که سابقه جرم در کشور خود داشته باشید و حضورتان برای سوئد خطرناک باشد، درخواست شما به طور قطع رد خواهد شد.

 

مهاجرت به سوئد از طریق دریافت ویزای هنرمندان

کشور سوئد علاوه بر ثبات اقتصادی و اجتماعی، از ثبات فرهنگی نیز برخوردار است. هنر در این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا نمایشگاه های مختلفی در زمینه هنرهای تجسمی و نقاشی برگزار می شود. شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها، از سراسر جهان آثار هنری خود را به نمایش می گذارند. یکی از نکات مهمی که در زمینه دریافت ویزای هنرمندان وجود دارد این است که فرد هنرمند باید دارای تمکن مالی باشد. بدین ترتیب، فرد متقاضی باید اثبات کند که می تواند هزینه های زندگی خود را از راه فروش آثار هنری تامین نماید. همچنین باید از سرمایه کافی برای شروع فعالیت های اقتصادی در زمینه هنر برخوردار باشد. اخذ ویزای هنرمندان نیازمند داشتن مدرک تحصیلی و یا دانشگاهی و حتی مدرک زبان نیست.

 

مزایای مهاجرت به کشور سوئد

مزایای مهاجرت به کشور سوئد

مهاجرت به سوئد به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان، فرصت های فوق العاده ای را برای شما فراهم می کند. در این بخش قصد داریم مهم ترین مزایای مهاجرت به این کشور را به صورت مختصر برای شما شرح دهیم:

  • آب و هوای تمیز و پاک
  • تعادل درآمد و هزینه های زندگی خانواده
  • خدمات درمانی باکیفیت و کاملا اقتصادی
  • وجود دانشگاه هایی با رنکینگ بالا
  • امکان دریافت شهروندی و اقامت دائم سوئد
  • برابری جنسیتی و نژادی
  • استفاده گسترده از زبان انگلیسی
  • سرعت بالای اینترنت
  • نرخ بیکاری پایین

بیشتر بخوانید: آیا وکیل مهاجرت خوب است؟

معایب مهاجرت به کشور سوئد

هر کشوری و هر مکانی برای زندگی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. شما با سنجیدن این شرایط می توانید بهترین تصمیمات را برای زندگی و آینده خود بگیرید. معایب کشور سوئد شامل موارد زیر می شود:

  • مالیات بالا و هزینه های زندگی بالاتر نسبت به سایر کشورها
  • مردم این کشور اجتماعی نیستند.
  • کمبود مسکن
  • عدم پوشش دهی کامل بیمه درمانی
  • چالش سخت برای افراد خارجی در یافتن شغل
  • ماه های طولانی زمستان و روزهای کوتاه

 

بهترین شهرهای سوئد برای زندگی

بهترین شهرهای سوئد برای زندگی

کشور سوئد شامل 25 استان می شود که مهم ترین آن ها گوتنبرگ، سلنا، لیدیگو، دنده رید، رومئو و … است. بهترین شهرهای سوئد از لحاظ کیفیت آب و هوا، شهرهای malmo و solena هستند که هزینه های زندگی و قیمت ملک نیز بسیار مناسب می باشند. البته اکثر مهاجرین ایرانی پایتخت سوئد یعنی شهر استکهلم را برای زندگی انتخاب می کنند. با توجه به اینکه استکهلم پایتخت این کشور است، از فرصت های شغلی بسیار بیشتر و جاذبه های دیدنی منحصر به فردی برخوردار است. جالب است بدانید این شهر بیستمین جایگاه را در بین 49 شهر برتر از کل جهان را از لحاظ کیفیت زندگی دارد.

 

هزینه های زندگی در کشور سوئد

هزینه های زندگی و اجاره خانه، با توجه به محل زندگی، متراژ و … متفاوت است. اما به طور کلی، شهر استکهلم نسبت به دیگر شهرهای سوئد هزینه های بسیار بالاتری دارد. به صورت میانگین و بنا بر گزارش دسامبر 2022، هزینه های برخی از اقلام در سوئد به شرح زیر است:

اقلام هزینه به دلار

 

1 لیتر شیر 1.38
500 گرم نان سفید تازه 2.63
1 کیلو گرم برنج سفید 2.64
12 عدد تخم مرغ 3.58
1 کیلو گرم گوشت گاو 17.78
1 کیلو گرم سینه مرغ 11.20
1 کیلو گرم سیب 2.86
1.5 لیتر آب 1.36
بسته سیگار مارلبرو 6.34
بلیط یک طرفه مترو 3.58
بلیط ماهانه 89.14
تاکسی هر 1 کیلومتر 2.67
1 لیتر بنزین 2.05
هزینه های عمومی آپارتمان 97.70
تعرفه تلفن همراه 0.13
60 مگابایت اینترنت 32.33
1 جفت کفش نایک 89.34
لباس تابستانی 37.78
1 جفت جین 82.52
اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر 1305.53
اجاره آپارتمان تک خوابه در خارج از مرکز 967.84
خرید یک متر مربع آپارتمان مرکز شهر 10556.93
خرید یک متر مربع آپارتمان خارج از مرکز شهر 6414.64

 

مشاغل مورد نیاز کشور سوئد

به صورت کلی کشور سوئد در اکثر زمینه های شغلی دچار کمبود نیرو است. اما با توجه به افزایش چشمگیر تعداد پناهندگان در سال های اخیر، این کشور نیاز شدیدی به پزشکی، پرستاری، مددکار اجتماعی و … دارد. همچنین می توان گفت که کشور سوئد در مشاغل نوینی مانند IT نیز نیاز به نیروی کار بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه کشور سوئد روند اقتصادی رو به رشدی دارد، در زمینه کارگرهای ساختمانی نیز دارای کمبود نیرو است. توجه داشته باشید که داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر شما، جزو ملزومات کار در کشور سوئد است. بنابراین، می توان گفت که کشور سوئد در همه زمینه های شغلی نیاز به نیروی کار داشته و پذیرای افرادی است که تخصص و مدارک تحصیلی معتبری در این راستا داشته باشند.

 

قوانین 2023 برای مهاجرت به کشور سوئد

مطابق جدیدترین قوانین مهاجرتی کشور سوئد، به خانواده فردی که اقامت دائم سوئد را دارد، اقامت دائم تعلق نمی گیرد. بدین ترتیب، هر فرد موظف است تا به صورت مستقل شرایط اقامت سوئد را ایجاد کرده و مدت زمان متفاوتی در انتظار باشد. طبق این قوانین، مهاجرت افراد زیر 18 سال به کشور سوئد برای فرزندان کارمندان و خود اشتغالان طبق شرایط خاصی اقامت دائم داده خواهد شد. شرایط مذکور شامل موارد زیر است:

  • والدین خود اشتغال و یا کارمند که در سوئد مشغول به کار بوده و دارای اقامت دائم هستند.
  • کودک واجد شرایط سنی، اجازه تمدید اقامت را دارا باشد.
  • از زمان مهاجرت کودک به سوئد حداقل 3 سال گذشته باشد.

در صورتی که کودک شما دارای شرایط سنی بالای 15 سال باشد، تمامی سوابق کیفری فرد متقاضی بررسی خواهد شد. کودک باید زندگی سالمی در سوئد داشته باشد و هیچ گونه سابقه جرم و یا جنایتی در پرونده خود نداشته باشد. بعد از گذشت از تمامی این مراحل و بررسی رزومه خانوادگی، می توانید درخواست خود را برای اخذ اقامت دائم سوئد ثبت کنید.

 

قوانین 2023 برای مهاجرت به کشور سوئد

سخن پایانی

کشور سوئد یکی از بهترین مقاصدی است که شما می توانید آینده خود و خانواده خود را تضمین کنید. این کشور از طریق صدور ویزا برای افراد خاص، مهاجرت به این کشور را ممکن ساخته است. شما می توانید بهترین روش مهاجرتی متناسب با شرایط خود را انتخاب کرده و آینده ای روشن تر را برای خود و خانواده خود رقم بزنید. با توجه به اینکه سوئد از جمله کشورهایی است که رشد اقتصادی رو به رشدی دارد، نیاز شدیدی به انواع نیروی کار متخصص و کارگر در آن مشاهده می شود. از جمله مشاغل مورد نیاز می توان به پزشک، متخصص IT، معلم، مدد کار، کارگر ساختمان و … اشاره کرد. با توجه به اینکه این کشور نسبت به سایر کشورهای همتا هزینه های بالاتری دارد، نیاز است که تمامی متقاضیان مهاجرت به کشور سوئد مدارک تمکن مالی خود را ارائه دهند. با این کار افراد ثابت می کنند که توانایی پرداخت هزینه های زندگی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید