تکنیک‌های تقویت حافظه برای آیلتس

اگر می‌خواهید در آزمون آیلتس موفقیت کافی به دست آورید، در اولین قدم باید راهبردهای مؤثر آن که مربوط به مطالعه است را پشت سر بگذارید. داشتن آمادگی مناسب در این زمینه می‌تواند نقش مهمی جهت افزایش مهارت‌های زبانی به همراه داشته باشد. برای به‌دست‌آوردن موفقیت در این آزمون، اولین و مهم‌ترین مورد داشتن حافظه قوی است. قطعاً حافظه نقش ویژه‌ای در تمامی مراحل یادگیری و حفظ اطلاعات مربوطه دارد. این موضوع به‌صورت کاملاً مستقیم روی عملکرد آزمون آیلتس تأثیرگذار است. در ادامه تکنیک‌های تقویت حافظه برای آیلتس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

چرا باید از تکنیک‌های تقویت حافظه برای آیلتس مطلع باشیم؟

زمانی که از تمام تکنیک‌های تقویت حافظه برای شرکت در آزمون آیلتس اطلاع داشته باشید، این امکان فراهم است تا توانایی‌های شناختی خود را به نحو قابل‌توجهی بهبود ببخشید و در نهایت به آمادگی لازم جهت به‌دست‌آوردن موفقیت در این آزمون دستیابی پیدا کنید. هدف ما از بیان نکات و تکنیک‌های تقویت حافظه این است که شما بتوانید تمام موارد لازم در این زمینه را بشناسید.

 

تکنیک‌های تقویت حافظه برای آیلتس کدام‌ها هستند؟

باتوجه‌به این مورد که افراد زیادی در طول سال برای شرکت در این آزمون سعی می‌کنند آمادگی لازم را به دست آورند، طبق نظر بسیاری از آن‌ها در اولین قدم باید برای تقویت حافظ اقدامات لازم صورت بگیرد. برای این کار تمرین‌های مختلفی وجود دارد و حافظه باید موارد متعددی مانند یادآوری، حفظ تمام نکات و سازماندهی آن‌ها را رعایت کند. در این بخش نکات و موارد لازم را نام می‌بریم.

1)      تکنیک‌های کدگذاری برای شرکت در آزمون

زمانی که بتوانید کدگذاری یا استفاده از تمام سر واژه‌ها را به طور درست پشت سر بگذارید، قطعاً متوجه نقش مهم آن برای کمک به حافظه و مرتبط کردن تمام اطلاعات خواهید شد. پیشنهاد ما این است که برای تمام لغات و واژه‌های موجود یا حتی قواعد دستور زبان که برای آیلتس اهمیت بسیار زیادی دارد، کدگذاری لازم صورت بگیرد. به طور مثال شما می‌توانید یک تصویر یا حتی جمله‌ای که در خاطر شما به جا می‌ماند را ایجاد کنید تا در زمان مواجه شدن با آن بتوانید کاملاً راحت مطلب مدنظر را به‌خاطر آورید.

2)      نقشه ذهنی

شما می‌توانید به‌راحتی جهت سازماندهی بصری تمام اطلاعات موجود، این روش را در اولویت قرار دهید. می‌توانید از موضوع ساده یا حتی موضوع اصلی مدنظر این کار را شروع کنید و آن را به چندین قسمت مختلف شامل موضوعات فرعی، کلمات کلیدی و سایر ایده‌های مرتبط تقسیم کنید. به کمک این تکنیک می‌توانید به‌راحتی تمام مفاهیم مختلف را در ذهن خود به یاد آورده و تجسم کنید. پس در نهایت به‌یادآوردن تمام اطلاعات لازم در حین آزمون آیلتس برای شما فوق‌العاده آسان‌تر می‌شود.

3)      تکرار موضوعات بافاصله

در این زمینه باید نظم را رعایت کنید، یعنی تمام اطلاعات مد نظر خود را در فاصله‌های زمانی کاملاً منظم و یک دوره طولانی به طور دقیق و بدون هر کم و کسری مرور نمایید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا به‌جای جمع‌آوری مطالب به‌صورت یکجا، زمان مد نظر را به مطالعه و مرور تمام نکات و مطالبی که از قبل آن‌ها را مطالعه کرده‌اید، اختصاص دهید. لازم به ذکر است بیان کنیم این تکنیک نقش فوق‌العاده مهمی جهت تقویت حافظه دارد. علاوه بر این مورد از فراموش‌کردن مطالب در طول زمان نیز به بهترین نحو ممکن جلوگیری خواهد کرد.

4)      تهیه فلش کارت

بهتر است یک سری فلش کارت برای خود تهیه کنید و در یک طرف آن تمام کلمات و واژگان جدید را درج کنید. حتی می‌توانید معانی یا توضیحاتی که برای آن‌ها لازم است را نیز در کنار آن توضیح دهید و در طرف دیگر نیز توضیحات مد نظر را ایجاد کنید. سعی کنید در هر بازه زمانی کوتاه به‌مرور کردن فلش کارت‌ها بپردازید. فلش کارت‌ها می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین موقعیت برای محک زدن شما در هر زمان باشند. این تمرین تا حد قابل‌توجهی باعث تقویت حافظه و یادآوری تمام مطالب دررابطه‌با آزمون آیلتس خواهد شد.

5)      تجسم و تداعی اطلاعات

زمانی که در حال تمرین زبان انگلیسی هستید، یک مورد مهم یعنی گوش دادن فعال به تمام نکات موجود را در اولویت خود قرار دهید. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه تماشا ویدیو، گوش دادن به پادکست‌ها یا سخنرانی‌های مربوط به آزمون‌های مختلف آیلتس است. زمانی که بتوانید به تمامی این موارد گوش دهید و از نکات موجود یادداشت‌برداری کنید، قطعاً حافظه شما تقویت می‌شود و توانایی منحصربه‌فردی برای حفظ و تداعی کردن اطلاعات مربوطه در هر زمان به دست می‌آورید.

6)      خلاصه کردن مطالب و ترجمه

تمام اطلاعاتی که برای شرکت در آزمون آیلتس به دست آورده‌اید با کلماتی که در ذهن خود دارید، خلاصه و به طور کامل آن‌ها را بازنویسی کنید. زمانی که این تمرین را انجام دهید و یک پردازش فعال داشته باشید، قطعاً تمامی این موارد باعث بازسازی اطلاعات شما می‌شود و در نهایت در تقویت و بهبود حافظه نقش مهم خود را به اجرا می‌گذارد.

 

خلاصه کردن مطالب و ترجمه

فراموش نکنید که تکرار این تمرین از نکات مهم به‌حساب می‌آید. تمرین‌های آزمون آیلتس باید به‌عنوان یک بخش مهم و درعین‌حال منظم از روال مطالعه شما باشد تا بتوانید از مزیت‌های ویژه آن برخوردار شوید. علاوه بر این مورد پیشنهاد می‌دهیم که تمام خلاصه کردن‌ها و ترجمه‌ها را با سبک یادگیری خود تطبیق دهید تا بتوانید اثربخشی آن را جهت تقویت حافظه افزایش دهید.

7)      نکات مهم و کلیدی جهت به‌دست‌آوردن آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس

همان‌طور که به‌خوبی مطلع هستید، تمام افرادی که می‌خواهند در آزمون آیلتس شرکت کنند، باید یک مدیریت زمان درست داشته باشند تا از این طریق امکان به دست آوردن موفقیت آن‌ها در آزمون به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

8)      استفاده از تست‌های تمرینی

در این زمینه به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتماً از تست‌های تمرینی موجود برای مدیریت زمان استفاده کنید. آزمون آیلتس در هر بازه زمانی لازم برای تمام متقاضیان برگزار می‌شود، پس به این نتیجه می‌رسیم که امتحانات و سؤالات متعددی وجود دارند. شما می‌توانید از تمامی این مقالات و امتحانات استفاده کنید تا با نمونه سؤال‌ها آشنا شوید و بتوانید باتوجه‌به هر یک از آن‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید.

9)      کلمات جدید بیاموزید

حتماً تمام سعی خود را برای یادگیری لغات و اصطلاحات جدید به کار گیرید. این روش تأثیر ویژه و منحصربه‌فردی روی ذهن و حافظه شما می‌گذارد. علاوه بر این مورد می‌توانید گنجینه کلمات خود را به میزان قابل‌توجهی گسترده‌تر کنید و در نهایت بدون هیچ مشکلی منظور خود را به بهترین نحو ممکن بیان خواهید کرد.

10)  انجام تمرینات مربوط به درک مطلب

تمرینات مربوط به درک مطلب را فراموش نکنید؛ چرا که این تمرین‌ها اهمیت زیادی دارد. برای به دست آوردن نتیجه هرچه بهتر می‌توانید به بررسی و خواندن ژانرهای مختلف متون بپردازید. این کار به شما کمک می‌کند تا تمام مشکلات مربوط به خواندن از بین برود و با دیگر موضوعات مهم و جدید نیز آشنایی لازم را پیدا کنید.

11)  به تمرین‌های لیسنینگ اهمیت دهید

تمام تمرین‌های لیسنینگ جهت شرکت در آزمون آیلتس فوق‌العاده ضروری هستند. به طور مثال به دنبال پادکست‌ها، پخش اخبار یا تماشای فیلم‌های انگلیسی باشید؛ چرا که می‌تواند به شما کمک کند با این زبان آشنایی کامل و لازم را پیدا کنید. البته فیلم‌های انگلیسی مد نظر باید بدون زیرنویس باشند. این کار کمک می‌کند تا به تمام لهجه‌های مختلف و موجود عادت کنید و تمام چیزهایی که می‌شنوید را با درک بهتری پشت سر بگذارید.

12)  روی نکات گرامر تمرکز داشته باشید

به سراغ اصل قضیه یعنی گرامر می‌رویم که نباید به‌هیچ‌وجه آن را فراموش کنید. سعی کنید در حین تمرین روی تمام نکات یعنی ساختار جمله، زمان‌های فعل و تمام کلمات ربط به جمله کار کنید تا موفق شوید نوشته‌های خود را کاملاً واضح ارائه دهید. در این قسمت نیز یادداشت‌برداری می‌تواند در بخش‌هایی مانند گفتار و نوشتار به شما کمک کند و در این شرایط اگر لازم باشد تمام اطلاعات خود را در اختیار خواهید داشت.

13)  تمرین‌های اسپیکینگ را فراموش نکنید

قطعاً افرادی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند، با تمرین‌های اسپیکینگ نیز آشنایی لازم دارند. باید بیان کنیم که این تمرین‌ها نقش مهم و کلیدی در آزمون آیلتس از خود به اجرا می‌گذارد. شما می‌توانید با تمام انگلیسی‌زبانان بومی یا تمام دوستان و آشنایانی که روی این زبان تسلط دارند، به طور آنلاین صحبت کنید؛ چرا که اعتمادبه‌نفس شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و همچنین کمک می‌کند تا بتوانید روی تلفظ خود به میزان زیادی تسلط پیدا کنید و تمام نقص‌های موجود را از بین برده و اصلاح کنید.

 

 

سخن پایانی

تقویت حافظه برای به دست آوردن موفقیت در آزمون آیلتس امری مهم و ضروری است. تمام افراد با ترکیب یک سری تمرین‌های عملی مانند تکنیک‌های کدگذاری، نقشه ذهنی و غیره که از تمامی آن‌ها در مطالب فوق نام بردیم، می‌توانند به تقویت حافظه و حفظ تمام اطلاعات موجود بپردازند. سعی کنید از تمام استراتژی‌هایی که نام بردیم به بهترین نحو ممکن پیروی کنید تا موفقیت هرچه بیشتر را در این آزمون کسب کنید و به‌مراتب مد نظرتان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید