تقویت مکالمه بدون پارتنر

تقویت مکالمه بدون پارتنر

[lwptoc depth=”6″]

یکی از بزرگترین چالش‌های زبان آموزان تقویت مکالمه بدون پارتنر می‌باشد. مکالمه اصلی‌ترین مهارت زبان انگلیسی است و تمام تلاش‌هایی که در بخش های مخلتف یادگیری زبان اعم از یادگیری لغت و گرامر صورت می‌گیرد در واقع به هدف تقویت مکالمه می‌باشد.

نکته مهم اول این است که وقتی از سطح زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم، در واقع منظور اصلی سطح اسپیکینگ زبان انگلیسی می باشد و اگر شما در لغات و گرامر در سطح پیشرفته هم باشید ولی نتوانید آنها را در صحبت کردن به کار ببرید سطح زبان شما با یک فرد مبتدی تفاوتی نخواهد داشت. دوره های آموزش زبان عمومی نیز روی همین امر یعنی اسپیکینگ زبان انگلیسی تمرکز می کنند. در واقع ما برای اینکه در نهایت در اسپیکینگ زبان انگلیسی به سطح خوبی برسیم به یادگیری لغت و گرامر و تمرین مهارت‌های زبان از جمله ریدینگ و لیسنینگ و رایتینگ می پردازیم. هدف نهایی مکالمه و ایجاد ارتباط کلامی است.

اما مشکل اینجاست که انجام مکالمه یک کار دوطرفه است و زبان آموزان فقط در کلاس درس شانس انجام مکالمه با دیگران را دارند و در خانه امکان تمرین مکالمه برای آنان فراهم نیست. یکی از راه حل‌ها پیدا کردن یک پارتنر زبان در اینترنت یا هماهنگی با یکی از دوستان برای تمرین مکالمه است اما این هم همیشه شدنی نیست و احتمال اینکه یک پارتنر خوب برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی پیدا کنید که سطح زبان آنها مانند خودتان باشد و مرتب بتوانید در هفته چند بار سر ساعت مشخص باهم مکالمه داشته باشید کم است.

بنابرین باید برای تقویت مکالمه دنبال راه حلی بگردیم. در این مقاله قصد داریم چند راه متفاوت و بسیار موثر که می‌توانند شما را جهت تقویت مکالمه بدون پارتنر کمک کنند معرفی کنیم.

 

استفاده از روش شدو ریدینگ (Shadow reading)

 

یکی از جنبه‌هایی که برای تقویت مکالمه بدون پارتنر باید روی آن کار کرد تقویت عضلات صورت و فک برای ادای لغات زبان انگلیسی است. ما از کودکی به زبان مادری خود که فارسی است صحبت کرده‌ایم و قسمت‌های خاصی از عضلات صورت و فک ما که برای ادای لغات فارسی می‌باشد تقویت شده است اما این عضلات برای ادای لغات انگلیسی آماده نیستند. برای همین هم هست که زبان آموزان هنگام صحبت به انگلیسی اغلب زبانشان به اصطلاح گیر می‌کند و در تلفظ درست لغات دچار مشکل می‌شوند.

تمرین صحیح برای رفع این مشکل تکنیک شدو ریدینگ (Shadow reading) است. برای انجام این تکنیک باید یک پاراگراف از یک متن زبان انگلیسی که در سطح خودتان است و می‌تواند قسمتی از یک رمان باشد را انتخاب کنید. البته این پاراگراف باید دارای فایل صوتی باشد. ابتدا خودتان یکبار پاراگراف را بخوانید و معنی آن را درک کنید و اگر لغتی در متن وجود دارد که معنی آن را نمی‌دانید، آن را در دیکشنری چک کنید.

در بار بعدی شما باید فایل صوتی را اجرا کنید و سعی کنید همزمان با گوینده، جملات را بخوانید. نکته مهم اول این است که هنگام خواندن باید با صدای بلند متن را بخوانید. نکته مهم بعدی در لحن خواندن است. باید سعی کنید دقیقا لحن گوینده و تمام حالات و احساسات او را دقیقا تقلید کنید. با انجام مرتب این تمرین به تدریج عضلات فک و صورت شما برای ادای لغات انگلیسی آماده می‌شوند و مشکلات گفتاری شما کمتر خواهند شد.

 

توصیف خلاصه داستان

 

یکی از روش های موثر و زودبازده برای تقویت مکالمه بدون پارتنر این است که شما سعی کنید خلاصه داستان یا رمان‌هایی که می خوانید را در چند دقیقه بیان کنید. کتاب‌های رمان زیادی در بازار متناسب با سطح دانش زبان آموزان وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. ضمن اینکه در کتاب‌های زبان خود نیز می‌توانید متن‌های زیادی را پیدا کنید که بتوان این روش را روی آنها پیاده کرد.

شما برای این کار باید ابتدا داستان را بخوانید و طرح داستان را متوجه شوید و اگر عبارت یا کلمه ای از متن را نمیدانید، در دیکشنری یا در اینترنت معنی آنها را جستجو کنید. پس از متوجه شدن داستان، نوبت شماست که آن را به طور خلاصه برای خود یا جلوی آینه تکرار کنید.

فقط دقت کنید که تا جای ممکن نباید دقیقا همان جملات درون داستان را بکار ببرید و در واقع باید سعی کنید داستان را به طور خلاصه با جملات خودتان بیان کنید. این روش به شما در پارافرایز (Paraphrase) کردن متن کمک می کند. پارافرایز کردن یعنی یک جمله را با ساختار متفاوت جوری بیان کنید که معنی آن حفظ شود. این تکنیک در آزمون های زبان به خصوص آیلتس بسیار مهم است و عصای دست شما خواهد بود.

 

تاثیر ضبط صدای خودتان در تقویت مکالمه بدون پارتنر

RECORDING YOUR VOICE

یکی از روش‌های بسیار مفید برای تقویت مکالمه بدون پارتنر، این است که شما هنگام صحبت به انگلیسی صدای خود را ضبط کنید و سپس به صدای ضبط شده خود گوش کنید. اما در چه مورد باید صحبت کنیم و اصلا این کار چه فوایدی دارد؟ صحبت شما می‌تواند در مورد هر موضوع دلخواه مثل توصیف یک عکس، یک اتفاق، یک خاطره با دوستان یا سوالاتی باشد که در کتاب زبان خود دارید یا حتی خلاصه یک داستان باشد که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم.

هنگامی که شما صدای خود را ضبط می‌کنید و به آن گوش می‌دهید متوجه اشتباهاتی ساختاری می‌شوید که خودتان از آن متعجب خواهید شد. ضمن اینکه گاهی هنگام صحبت کردن زبان آموزان بیش از حد از یک کلمه یا عبارت استفاده می‌کنند مانند Actually، Really، You know و غیره که غیر طبیعی به نظر می‌رسد. در واقع شما هنگام صحبت کردن چون تمرکزتان کاملا روی ساختاربندی جملات و روان صحبت کردن است متوجه اشتباهات خود نمی شوید ولی وقتی به صدای ضبط شده خود گوش می‌کنید متوجه این مساله می‌شوید و می‌توانید به تدریج آن را اصلاح کنید.

 

صحبت کردن با خودتان بهترین راه تقویت مکالمه بدون پارتنر

 

به طور حتم برای تقویت مکالمه بدون پارتنر، باید به صورت مستقل عمل کنید و به جای پارتنر با خودتان انگلیسی صحبت کنید. روش های زیادی برای تقویت مکالمه وجود دارد که توسط اساتید مختلف توصیه می شود و ما نیز چند تا از موثرترین‌ها را در این مقاله معرفی کردیم. اما از هر استاد زبانی که بپرسید، عمده ترین، ساده ترین و در عین حال موثرترین روش برای تقویت مکالمه صحبت کردن با خودتان است.

هنگام انجام این کار ممکن است با لغات یا اصطلاحاتی مواجه شوید که معنی آن را نمی‌دانید. راه ساده است. می‌توانید آنها را در دیکشنری یا اینترنت جستجو کنید و یا جایی یادداشت کنید و از استاد زبان خود سوال کنید. به انگلیسی صحبت کردن با خودتان عادت کنید زیرا درصد عمده ای از توانایی هر شخصی که مسلط به مکالمه انگلیسی است از همین راه بدست آمده است.

فیلم دیدن و خواندن رمان

 

دیدن فیلم و خواندن رمان یکی از راه‌های غیر مستقیم برای تقویت مکالمه بدون پارتنر می باشد و می‌تواند به روی توانایی شما در مکالمه انگلیسی تاثیر زیادی داشته باشد. اینطور نیست که شما مکالمه زبان انگلیسی را فقط با استفاده از انجام مکالمه یا صحبت کردن تقویت کنید. خواندن و شنیدن هم میتواند تاثیر زیادی در کمک به مهارت مکالمه شما داشته باشد.

watching English films

سعی کنید تا می توانید رمان های انگلیسی در سطح مناسب خود تهیه کنید و بخوانید. همچنین دیدن فیلم ها و سریال‌های انگلیسی کمک می‌کند اصطلاحات و لغات جدید زیادی یاد بگیرید و ذهن شما با نوع ساختاربندی و لحن انگلیسی طبیعی انگلیسی که در مکالمات روزمره جریان دارد آشنا شود و هنچنین فرهنگ معاشرت و زندگی در کشورهای انگلیسی زبان را نیز فرا خواهید گرفت.

 

استفاده از اپلیکیشن های تقویت مکالمه بدون پارتنر

 

اگر از آن دسته از زبان آموزانی هستید که دائم با گوشی موبایل خود کار می‌کنید، علاوه بر روش‌هایی که در بالا اشاره کردیم، اپلیکیش‌ها و نرم افزار های زیادی نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در تقویت مکالمه زبان انگلیسی کمک کند. اپلیکیشن‌هایی مانند Duolingo و Hello talk مخصوص تقویت مکالمه زبان انگلیسی طراحی شده است و اگر شما هم برای تقویت زبان انگلیسی هنوز پارتنر مناسب خود را پیدا نکرده‌اید می‌توانید از این اپلیکیشن ها استفاده کنید. خوبی این اپلیکیشن‌ها این است که همیشه در دسترس شما هستند و در هر موقعیتی حتی برای زمان خیلی کوتاه می توانید کمی از آنها استفاده کنید و زبان خود را تقویت کنید.

 

جمع بندی

 

یکی از چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی و تمرین مکالمه بدون شک نداشتن یک پارتنر مناسب و هم سطح خودتان است. اما این فقط مشکل شما نیست و بسیاری از افرادی که در هر زبانی به سطح خوبی از مکالمه می‌رسند با این چالش دست و پنجه نرم کرده‌اند. شاید داشتن پارتنر بهترین و سریع ترین راه برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی باشد اما تنها راه این نیست و درصد عمده زبان آموزان بدون داشتن پارتنر مکالمه زبان انگلیسی را فرا می گیرند.

روش‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم از مهمترین و موثرترین روش‌های تقویت مکالمه بدون پارتنر است که بازدهی بالایی دارد و می تواند خیلی سریع شما را به هدف خودتان نزدیک کند.

دیدگاهتان را بنویسید