تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان

یادگیری زبان جنبه های متفاوت و بیشماری دارد. اگر فکر می کنید سرعت یادگیری زبان انگلیسی در افراد مختلف یک اتفاق تصادفی است و یا صرفا فقط به میزان هوش آنها بستگی دارد سخت در اشتباهید. نوع و روش یادگیری زبان جنبه های مختلف شخصیتی و روانشناسی نیز دارد.

در این مقاله تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان و همینطور در رفتارهای اجتماعی را بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم خودتان را بهتر تحلیل کنید و ویژگی های خود را بشناسید. شناخت این ویژگی ها کمک می کند با انتخاب روش های مناسب برای یادگیری زبان سرعت و بازده خود در یادگیری را افزایش دهید. در آخر نیز با ارائه یک تست به شما کمک می کنیم تشخیص دهید شخصیت شما درونگراست یا برونگرا. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش آنلاین زبان آرمانی با جدیدترین متدهای تدریس دنیا

تفاوت افراد برونگرا و درونگرا از لحاظ روانشناختی و رفتارهای اجتماعی

در این مقاله قصد داریم تفاوت افراد برونگرا و درونگرا را از دو جنبه مختلف بررسی کنیم. جنبه اول که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت بُعد روانشناختی و رفتارشناسی اجتماعی در این دو نوع شخصیت است که و بُعد دوم به تاثیر این رفتارها در نوع و روش یادگیری زبان انگلیسی در آنها می پردازد. در این بخش ابتدا تفاوت افراد برونگرا و درونگرا را از لحاظ روانشناسی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

شخصیت اجتماعی افراد درونگرا

extrovert learner vs introvert learner خیلی وقت­ ها درونگرایی با خجالتی بودن اشتباه گرفته می­ شود یا معادل آن قرار می­ گیرد، که این اشتباه است. فرد خجالتی از ارتباط و تعامل با دیگران ترس دارد اما فرد درونگرا تنهایی را دوست دارد و ترجیح می دهد تنها باشد تا در جمع.

یکی از ویژگی­ های مهم افراد درونگرا اینست که از تنهایی لذت می ­برند و تمام دغدغه­ ها و افکارشان معطوف به درون است. در زمان تنهایی انرژی بیشتری کسب می­ کنند تا زمانی که در جمع هستند. خودمحور هستند، بیشتر به خودشان تکیه می ­کنند و خودکفا هستند.

معمولا دوستان کمی دارند. استقلال ذاتی دارند و دوست دارند کارهایشان را به تنهایی انجام دهند. درونگرا ها معمولا قبل از شروع یک کار، تمام جنبه­ های آن رو در نظر می­ گیرند و هر کاری را سر فرصت و با صبر و حوصله انجام می دهند. خیلی متفکر و محافظه­ کار هستند. در ذهن خودشان به خوبی به مسائل فکر می­کنند و بعد نتیجه را بیان می­ کنند. معمولا کم­ صحبت می­کنند اما صحبت­ هایشان کامل و ویرایش شده­ است. به نسبت افراد برونگرا کمتر اجتماعی هستند. خیلی سخت به دیگران اعتماد می­ کنند. مثلا دانش آموزان درونگرا علاقه­ای به شرکت در کارهای گروهی یا ورزش­ های گروهی ندارند و دوست دارند کارهای انفرادی رو انتخاب کنند.

مثلا اگر بخواهند از بین چند ورزش مثل فوتبال، بسکتبال و بدمینتون یکی را انتخاب کنند به احتمال زیاد بدمینتون را انتخاب می ­کنند. اگه در خانه، یکی از اعضای خانواده شما درونگرا باشد ترجیح می دهد درِ اتاقش بسته باشه و کسی وارد حریم خصوصی­اش نشود.

شخصیت اجتماعی افراد برونگرا

 افراد برونگرا “دیگر محور” هستند و انرژی خودشان را از محیط بیرون و دیگران می­ گیرند، درست برعکس درونگرا ها. این افراد بخاطر علاقه به تعامل با دیگران، دوستان زیادی دارند. بیشتر به ماجراها و اتفاقات پیرامونشان توجه دارند. برونگراها در انجام کارهایشان سریع عمل می­ کنند.

با تمام شدن یک کار به سراغ کار دیگری می روند. این افراد بلند بلند فکر می­کنند! منظور این که اگر بخواهند فکر کنند درباره آن موضوع با اطرافیانشان صحبت می­ کنند. در زمان حال زندگی می­ کنند. خونگرم و اجتماعی هستند. برای انجام کارها، خودشان داوطلب می شوند و توانایی این را دارند که روی چند پروژه کار کنند. بسیار فعال و اجتماعی هستند. معمولا در محیط کار یا مدرسه به شدت با انرژی هستند، با همه احوال پرسی می­ کنند و درباره موضوعات مختلف صحبت می­کنند.

در بخش بعد این تفاوت ها را از لحاظ بُعد یادگیری زبان بررسی می کنیم.

پیشنهاد ما: آموزش آنلاین زبان عمومی ترمیک آرمانی 

تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان

بُعد دومی که بررسی خواهیم کرد تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان است. این تفاوت را در شاخه های مختلف بررسی کرده ایم که در ادامه به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

قسمت­های فعال و غیر فعال ذهن در افراد برونگرا و درونگرا

مهمترین تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان مربوط به بخش روشن و تاریک ذهن است. ذهن هر فرد دو قسمت روشن و تاریک یا فعال و غیر فعال دارد. وقتی کلمات و اصطلاحات جدیدی را یاد می­ گیرید، این اطلاعات یا در قسمت غیر فعال ذهن شما قرار می ­گیرد یا در قسمت فعال آن. حالت مطلوب برای یک زبان ­آموز این است که این اطلاعات در قسمت فعال ذهن آنها جا بگیرد، در این صورت می ­توانند آن را به راحتی بیاد بیاورند و از آ ن در صحبت کردن استفاده کنند.

اگر این اطلاعات در قسمت غیر فعال ذهن قرار گیرد، زبان ­آموز دیگر قادر به استفاده از آنها در اسپیکینگ نیست یا خیلی دیر آنها را به یاد می­­آورد ولی در صورت شنیدن آنها در لیسنینگ یا دیدن آنها در متن می ­تواند معنی آنها را بیاد بیاورد و متوجه شود. معمولا بازه اطلاعاتی که در قسمت غیر فعال ذهن هر فردی قرار دارد چند برابر بیشتر از قسمت فعال آن است.

بررسی افراد برونگرا از دید زبان شناسی

introvsextrovertافراد برون گرا تمایل کمتری به مطالعه کتاب برای یادگیری لغات جدید و ساختارهای گرامری دارند و برای همین هم بازه اطلاعات موجود در قسمت غیر فعال ذهن آن­ها خیلی کمتر از افراد درونگرا است. اما نقطه قوت این افراد این است که می ­توانند به خوبی درصد زیادی از همان اطلاعات کم را به صورت فعال به کار گیرند. این افراد خیلی راحت­ تر و سریع ­تر مهارت اسپیکینگ را فرا می­ گیرند.

آنها می ­توانند به سرعت کلمات را به یاد بیاورند و به صورت فعال استفاده کنند. آنها خجالتی نیستند، از اشتباه کردن نمی­ ترسند و در شرایط مختلف در جمع و با افراد مختلف شروع به صحبت می­ کنند و اسپیکینگ خودشان را تقویت می­ کنند. این افراد بخاطر اینکه به مطالعه کتاب علاقه ندارند، کلمات و ساختارهای زیادی در قسمت غیر فعال خودشان ندارند، در مهارت رایتینگ ضعیف هستند و نوشته ­های آنها معمولا پر از اشتباهات گرامری و فاقد کلمات پیچیده است.

بررسی افراد درونگرا از دید زبان شناسی

افراد درونگرا تمایل خیلی بیشتری به مطالعه کتاب ­های گرامر و لغت دارند. برای همین هم اطلاعات زبانی خیلی زیادی در قسمت تاریک ذهن آن­ها وجود دارد. ولی نقطه ضعف آنها این است که قادر نیستند به خوبی اطلاعات را از قسمت تاریک ذهن خود به قسمت روشن منتقل کنند، برای همین خیلی دیر کلمات را به خاطر می­آورند و در صحبت کردن کند هستند.

افراد درونگرا از اشتباه کردن می ­ترسند، برای همین در ذهن خودشان به ساختار جملات فکر می­ کنند و اگر مطمثن نباشند جمله ­ای درست است آن را به زبان نمی ­آورند. این افراد با حرف زدن در جمع مشکل دارند و چون ارتباط زیادی با افراد دیگر نمی­ گیرند دیرتر مهارت اسپیکینگ آنها تقویت می­ شود. نقطه قوت این افراد رایتینگ است چون با مطالعه کتاب­ های گرامری و لغت اطلاعات زبانی زیادی دارند که می ­توانند آن را روی کاغذ منتقل کنند.

دلیل سرعت یادگیری متفاوت زبان ­آموزان

learning englishدر این مقاله تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در یادگیری زبان را مورد بررسی قرار دادیم. یادگیری زبان به عوامل خیلی مختلفی بستگی دارد. همانطور که دیدید، حتی شخصیت فرد یعنی درونگرا یا برونگرا بودن بر یادگیری تاثیرگذار است. همچنین روش غالب یادگیری فرد می ­تواند نحوه یادگیری را تغییر دهد. دور از ذهن نیست که طبیعتا هوش ذاتی افراد نیز در گیرایی و یادگیری آنها موثر است، اما دلایل انگیزشی را نیز به هیچ وجه نمی­ توان نادیده گرفت.

اینکه هدف فرد از یادگیری زبان انگلیسی چه چیزی است خیلی می ­تواند در یادگیری موثر باشد. برای مثال یادگیری در فردی که با گرفتن یک مدرک زبان حقوقش دو برابر می ­شود با یادگیری در نوجوانی که علاقه­ ای به یادگیری ندارد و به اجبار پدر و مادرش به سر کلاس می­ رود قاعدتا باید متفاوت باشد. بارها با پدر و مادرهایی صحبت کرده­ام که در برابر نارضایتی من از عدم تلاش و بی انگیزگی فرزندشان هیچ واکنش خاصی نداشته ­اند.

از طرف دیگر زبان­ آموزی داشتم که بعد از شش سال، درست شنیدید، بعد از شش سال تازه به سطح تقریبا متوسط رسیده بود، اما با فراهم شدن شرایط  مهاجرت او به انگلیس، در عرض کمتر از شش ماه توانستم او را به سطح بالاتر از متوسط برسانم و موفق شد آیلتس 7 بگیرد! همچنین شرایط محیطی و خانواده نیز خیلی می ­تواند در یادگیری موثر باشد.

در نهایت اینکه اگر می­بینید زبان ­آموزی در کلاس ضعیف ­تر و در یادگیری کندتر از بقیه است، این موضوع شاید ارتباطی به کندذهنی او نداشته باشد، بلکه یا شرایط محیطی و انگیزشی او مناسب نیست و هنوز دلیل یادگرفتنِ زبان و فوایدِ آن را نمی­دانند یا روش غالب یادگیری او با روش تدریس موسسه و اساتید همخوانی ندارد و ده­ ها دلیل دیگر.

یادتان باشد مهم­ترین عامل یادگیری زبان، علاقه است. زبان­آموزی که علاقه­ ای به یادگیری زبان نداشته باشد، راهی هم برای یادگیری در پیش رو نخواهد داشت. به عنوان یک زبان­ آموز اول باید بدانید برای چه باید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. دانستن جواب این سوال مانند سوختِ جت در عملکرد شما تاثیرگذار است.

همچنین اگر یک مدرس زبان هستید می ­توانید با توضیحِ این دلایل به زبان­آموزان، بازدهی آنها را در یادگیری به طور چشمگیری افزایش دهید. به عنوان یک مدرس، اولین چیزی که باید به زبان­ آموزان منتقل کنید، حسِ علاقه به یادگیری زبان انگلیسی است. هیچ زبان­ آموزی فقط با سه بار در هفته کلاس رفتن زبان را یاد نمی­ گیرد و نیاز دارد زندگیِ خود را غرق در یادگیری زبان انگلیسی کند و دائم در خانه مطالعه داشته باشد و فیلمِ زبان اصلی ببیند و به پادکست گوش بدهد و رمان بخواند و … اما اگر زبان­ آموز به یادگیری زبان علاقه نداشته باشد هیچکدام ازین کارها را در منزل انجام نخواهد داد.

پس اولین وظیفه شما به عنوان یک مدرس ایجاد حس ضرورت و علاقه نسبت به یادگیری زبان در زبان آموزان است.

پیشنهاد ویژه: آموزش آنلاین آیلتس آرمانی با کیفیت عالی به صورت کاملا فشرده و در عین حال منعطف 

تست شخصیت شناسی درونگرا و برونگرا

با حل کردن این تست که فقط حدود ده دقیقه زمان شما را می گیرد و تحلیل جواب های خود که بعد از تست در مورد آن توضیح داده ایم قادر خواهید بود نوع شخصیت خود را بهتر بشناسید و با کمک این شناخت بتوانید روش های مطالعه خود را بهینه کنید.

تست درونگرا/برونگرا

* گزینه­های زیر را با “ص” به عنوان صحیح یا “غ” به عنوان غلط علامت بزنید سپس در صفحه بعد تحلیل پاسخ هایتان با ببینید.

  1. من گفتگوهای یک به یک را به بحث­های گروهی و جمعی ترجیح می­ دهم. […….]
  2. من معمولا ترجیح می­ دهم صحبت­ هایم را به صورت پیامک یا ایمیل به کسی بگویم تا رو در رو یا تلفنی. […….]
  3. من از تنهایی لذت می­برم. […….]
  4. من به خانواده و زندگی سالم بیشتر از ثروت و شهرت و مقام اهمیت می­دهم. […….]
  5. من گفتگوهای سطحی و کوتاه را دوست ندارم و در عوض از بحث­ های عمقی در مورد مسائلی که برایم مهم هستند لذت می­برم. […….]
  6. مردم به من می گویند که تو شنونده خوبی هستی. […….]
  7. من از ریسک ­های بزرگ دوری می­ کنم. […….]
  8. من از کارهایی که به من اجازه طرح ایده­ هایم را بدون دخالت­ های خارجی می­ دهد لذت می برم. […….]
  9. من دوست دارم برای تولدم فقط یک یا دو نفر از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده ­ام را دعوت کنم. […….]
  10. مردم من را به عنوان یک فرد مهربان و آرام می­ شناسند. […….]
  11. من ترجیح می­دهم در مورد کارم و برنامه­ هایم تا زمانی که انجام نشده ­اند با دیگران صحبت نکنم. […….]
  12. من از مشاجره و بحث­ های تند بیزارم. […….]
  13. من اگر تنها باشم وظایفم را به بهترین نحو انجام می­ دهم و در کارهای تیمی تمرکز ندارم. […….]
  14. من تمایل دارم قبل از گفتن چیزی به آن فکر کنم. […….]
  15. من وقتی از گشت و گذار بر می­گردم بسیار احساس خستگی می­کنم حتی اگر از آن بسیار لذت برده باشم. […….]
  16. من شغل­ های تحقیقاتی یا نویسندگی را به مدیریت یا بازاریابی ترجیح می­ دهم. […….]
  17. من اغلب ترجیح می­دهم تعطیلات آخر هفته­ ام خالی باشد تا اینکه برای هر لحظه ­اش برنامه ­ریزی کرده باشم. […….]
  18. من از انجام چند کار طور همزمان لذت نمی ­برم. […….]
  19. من می ­توانم به راحتی تمرکز کنم. […….]
  20. در شرایط کلاسی من سخنرانی را به سمینارها و بحث­های جمعی ترجیح می­ دهم. […….]

توضیحات تست

این یک تست کاملا ساده­شده و کوچک است و برای تحلیل شخصیت دقیق خودتون به یک تست بسیار جامع روانشناسی احتیاج دارید، اما همین تست ساده شده می­ تواند معیار بسیار خوبی برای نوع شخصیتتان به شما بدهد.

هر چه تعداد جواب­­ های صحیح شما بیشتر باشد شخصیت شما به شخصیت یک فرد درونگرا نزدیک­تر است.

مثلا اگر شما 14 جواب ص و 7 جواب غ داشته باشید در جایی میان طیف قرار می­گیرید و شخصیتتان بیشتر تمایل به درونگرایی دارد.

یادتان باشد، نمی­ شود افراد را به دو دسته درونگرا و برونگرا تقسیم کرد یعنی بگوییم این شخص کاملا درونگرا یا برونگراست. میزان درونگرایی و برونگرایی در افراد اندازه دارد و خیلی از افراد جایی در میانه ­ی این طیف قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید