بهترین راه افزایش نمره لیسینگ آیلتس

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اجمالی  listening tasks آیلتس بپردازیم و بهترین راه های افزایش نمره لیسینگ IELTS نیز توضیح دهیم.

 

ساختار و محتوا

چقدر زمان برای تکمیل بخش listening آیلتس دارم؟

بخش listening آزمون آیلتس آکادمیک به 4 بخش تقسیم می شود. هر بخش دارای 10 سؤال می‌باشد که در مجموع 40 سؤال دارد. شما حدود 30 دقیقه برای تکمیل قبل از هر بخش فرصت خواهید داشت. علاوه بر این، شما حدود 10 دقیقه اضافی فرصت دارید تا پاسخ های خود را از برگه پرسشنامه به برگه پاسخنامه خود منتقل کنید.

نقشه این بخش به شکل زیر است:

این یک طرح کلی از بخش listening آیلتس است

این یک طرح کلی از بخش listening آیلتس است

 

پیشنهاد ما برای افزایش نمره آیلتس : دوره آموزش آنلاین آیلتس آرمانی 

 

همانطور که نقشه نشان می دهد، تست listening دارای 4 فایل صوتی است که باید به آنها گوش دهید. برای هر فایل صوتی، باید به 10 سوال پاسخ دهید. دو ضبط اول به موقعیت های روزمره می پردازند:

فرمت آزمون listening آیلتس چیست؟

در اولین فایل صوتی، یک مکالمه کامل بین دو نفر را خواهید شنید. به عنوان مثال، مکالمه‌ای در مورد برنامه‌ریزی سفر، افتتاح حساب بانکی، یا پرس و جو در مورد یک دوره آموزشی.

در فایل صوتی دوم، یک مونولوگ یا فقط صحبت یک نفر را خواهید شنید. به عنوان مثال، سخنرانی در مورد فعالیت‌های اجتماعی، شخصی که اطلاعاتی در مورد چیزی مانند راهنمای تور موزه یا اطلاعاتی در مورد یک کنفرانس ارائه می دهد.

دو فایل صوتی آخر مربوط به وضعیت تحصیلی یا آموزشی است. در بخش 3 گفتگویی بین دو مکالمه کننده اصلی وجود دارد. به عنوان مثال، 2 دانشجوی دانشگاه در حال بحث هستند که احتمالاً توسط یک معلم خصوصی راهنمایی می‌شوند.

فایل صوتی چهارم یک مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی است و معمولاً یک سخنرانی به سبک دانشگاهی است که می‌تواند به هر موضوع دانشگاهی مرتبط باشد.

شما فقط یک بار می توانید به صداهای ضبط شده گوش دهید، به این معنی که اگر می خواهید در listening task عملکرد خوبی داشته باشید، باید کاملا آماده باشید. برای اینکه بخوبی آماده شوید، باید با listening tasks بسیار آشنا باشید. پس بیایید اکنون نگاهی به آنها بیندازیم.

ما در دوره آموزش آنلاین IELTS آرمانی به تمام موارد مورد نیاز برای موفقیت شما توضیح خواهیم داد.

 

انواع task

یکی از نکات مهم برای افزایش نمره لیسینیگ آیلتس تشخیص نوع task می باشد، 6 نوع مختلف listening task وجود دارد. هر task برای آزمایش یک مهارت متفاوت طراحی شده است. شما باید بتوانید فوراً هر نوع task را تشخیص دهید. این امر باعث صرفه جویی در وقت شما در شرایط واقعی آزمون می شود.

 

انواع مختلف task عبارتند از:

  • Multiple Choice;
  • Matching Times Two ( there are two different matching tasks);
  • Plan, Map, Diagram Labeling;
  • Form, Note, Table, Flow-chart, Summary Completion;
  • Sentence Completion;
  • and Short Answer Questions.

این task ها سخت نیستند اما فقط یک بار می توانید به ضبط گوش دهید. برای عملکرد خوب در این بخش، باید آماده باشید و افکار خود را منظم کنید.

 

آماده شدن برای آزمون listening آیلتس

پیش از آزمون خوب آماده شوید

من مطمئنم که این صحنه را در مدرسه یا دانشگاه خود در روز قبل از امتحان دیده اید. همه دیوانه وار در حال دوره کردن، یادگیری و حفظ کردن هستند به این امید که آنچه به یاد می‌آورند همان چیزی باشد که در امتحان به آن نیاز دارند. این احتمالاً بدترین شکل از آمادگی قبل از آزمون آیلتس است. از هفته‌ها یا ماه‌های قبل از امتحان برای پر کردن گوش‌های خود با زبان انگلیسی استفاده کنید. برای افزایش نمره لیسنیگ فقط به آزمون های آیلتس تکیه نکنید. پادکست ها، talks TED، مستندها و حتی برنامه های تلویزیونی را پیگیری کنید. هرچه بیشتر به گوش دادن به زبان انگلیسی «واقعی» عادت کنید، تست listening برایتان راحت‌تر خواهد شد. فایل‌های صوتی آیلتس در واقع بسیار کندتر از مکالمات واقعی هستند، بنابراین با تمرین صحبت کردن با سرعت طبیعی، در نهایت می توانید صداهای پخش شده در آزمون آیلتس را به راحتی درک کنید.

 

انجام تست های تمرینی آیلتس

چرا؟

آزمون listening آیلتس از یک فرمت نسبتاً استاندارد پیروی می کند و مهم است که بدانید در روز آزمون چه انتظاری دارید.

 

چگونه؟

البته، ما در دوره آنلاین آرمانی مطالب زیادی برای تمرین آیلتس داریم. همانند آزمون‌های کامل، برای هر نوع سؤالی که ممکن است در آزمون listening آیلتس با آن مواجه شوید، تمرین آیلتس نیز داریم.

علاوه بر اینها، ده ها تست کمبریج نیز به صورت آنلاین وجود دارد (در گوگل سرچ کنید!) بنابراین مطمئن شوید که مدتی را صرف انجام این تست ها کنید.

 

فقط به تست های تمرینی آیلتس اکتفا نکنید

گرفتار شدن در دام گرفتن تست پشت سر هم آسان است. اما به یاد داشته باشید که باید روی مهارت‌های listening خود مانند پیش‌بینی، اجتناب از عوامل حواس‌پرتی، گرفتن جزئیات، تشخیص عقیده نیز کار کنید.

 

بهترین راه برای انجام این کار دردوره آنلاین ما است که در آن می‌توانید برخی از تمرینات آیلتس را در شرایط آزمون انجام دهید و نیز دایره لغات و مهارت‌های خود را افزایش دهید. بعلاوه می توانید هر چیزی را که دوست دارید از کارشناسان آیلتس ما بپرسید ما بهترین راه افزایش نمره لیسنیگ آیلتس را قدم به قدم به شما آموزش می دهیم!

 

دایره لغات خود را بسازید

چرا؟

هرچه کلمات بیشتری بدانید، نمره شما در آزمون بهتر خواهد بود. اگر دایره لغات شما کم باشد، تمام مهارت های تست زنی در جهان نمی توانند به شما کمک کنند. خوشبختانه، یادگیری لغات جدید سرگرم کننده است!

 

چگونه؟

درست مانند املا، ساخت دایره لغات، فقط دانلود فهرستی از کلمات و نگاه کردن گهگاه به آن نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که شما برای ثبت یک کلمه جدید در حافظه بلند مدت خود، نیاز دارید حداقل 17 بار با آن مواجه شوید.

می‌توانید با چند استراتژی ساده و یا استفاده از تکنولوژی، این کار را سریع انجام دهید:

  • کتاب لغات. کتاب خود را بر اساس موضوع سازماندهی کنید. کلمه جدید خود را به همراه معنی، ترجمه در صورت لزوم، تلفظ، بخشی از گفتار اضافه کنید و یک جمله مثال ساده و شخصی ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری کلمه “lure” هستید، ورودی واژگان شما ممکن است به این صورت باشد:
  • فلش کارت‌ها. بله، فلش کارت های فیزیکی. کلمه را در یک طرف و معنی را در طرف دیگر بنویسید. خود را با نگاه کردن به کلمه و گفتن معنی یا نگاه کردن به معنی و گفتن کلمه امتحان کنید. کلمه را با صدای بلند تکرار کنید تا واقعاً حافظه شما تقویت شود.
  • اپلیکیشن‌ها / وب‌سایت‌ها. همچنین تعداد زیادی اپلیکیشن و وب‌سایت وجود دارد که به شما در یادگیری کلمات جدید کمک می کند. Quizlet یک اپلیکیشن عالی و قدرتمند است که به شما امکان می دهد مکرراً در معرض کلمات جدید در فرمتها و بازی های مختلف قرار بگیرید. همچنین موثر و فوق العاده سرگرم کننده نیز هست. به علاوه، شما می توانید کتابخانه آنها را برای انواع لیست ها جستجو کنید. Memrise یکی دیگر از برنامه های واژگان عالی است. از « mems » یا سرنخ‌های بصری کوچک برای کمک به حفظ زبان جدید استفاده می‌کند. مانند Quizlet، برای بهبود listening آیلتس و بسیاری از تمرینات آیلتس به روش‌های سرگرم‌کننده مختلف، مکرر در معرض قرار می‌گیرید.

با هر یک از این استراتژی ها، حتما کلمات را به طور منظم مرور کنید. پس از اولین جلسه خود، مجددا در حدود 30 تا 90 دقیقه و سپس در همان روز دوباره مرور کنید. در چند روز آینده به معاشرت با دوستان لغتی جدید خود ادامه دهید و سپس مطمئن شوید که آنها را بعد از یک هفته، دو هفته، یک ماه و غیره دوباره ملاقات خواهید کرد.

 

تکمیل آزمون لیسنینگ آیلتس

انتقال پاسخ‌ها

در آزمون آیلتس این امکان وجود دارد تا یادداشت برداری کرده و روی برگه سوالات بنویسید. در پایان 30 دقیقه، به زمان اضافی برای انتقال پاسخ‌های خود از برگه سؤال به برگه پاسخ نیاز دارید.

امتیاز listening شما با توجه به آنچه در پاسخنامه خود نوشته اید محاسبه می شود. بنابراین باید مطمئن شوید که پاسخنامه خود را قبل از پایان زمان اختصاص داده شده تکمیل و آن را به اشتباه پر نکرده باشید.

هنگامی که پاسخ های خود را به برگه پاسخ منتقل می کنید بسیار مراقب باشید، سوالات و پاسخ های خود را با هم قاطی نکنید. املا و گرامر در نمره تاثیردارد و شما نباید در اینجا امتیاز از دست بدهید. پس عجله نداشته باشید و مراقب باشید که چک کنید و دوباره چک کنید. اگر عجله کنید و نوشته شما نامشخص باشد، پاسخ شما بعنوان غلط محاسبه می شود.

تکمیل آزمون لیسنینگ آیلتس

آیا در listening آیلتس نمره منفی وجود دارد؟

هیچ علامت منفی وجود ندارد، بنابراین برای یک پاسخ نادرست یا ناقص فقط یک صفر دریافت خواهید کرد پس بهتر است برای افزایش نمره لیسینگ آیلتس به سوالات که شک هم دارید پاسخ دهید.

 

از دست دادن یک پاسخ

آره. اتفاق می افتد. فقط برای یک ثانیه حواس شما پرت می شود یا تمرکز خود را از دست می دهید و جواب را از دست می دهید. وحشت نکنید؛ شما نمی خواهید پاسخ بعدی را نیز از دست بدهید!

 

به سؤال بعدی بروید و وقتی زمان کامل کردن پاسخ‌هایتان فرا رسید، به عقب برگردید و حدس بزنید. یعنی بصورت آگاهانه. گاهی اوقات پاسخ را می‌دانید و به خاطر می‌آورید، اما اغلب اینطور نیست. در این مورد، از مغز خود برای یافتن پاسخ احتمالی استفاده کنید.

 

گاهی اوقات می‌توانید پاسخ‌هایی را که فقط به دلایل گرامری صحیح نیستند، حذف کنید. گاهی اوقات نیز همه پاسخ‌های دیگر را دارید و 3 مورد برای انتخاب باقی می‌ماند، اما task هر چه باشد، مطمئن شوید که چیزی در آن بنویسید. بدون پاسخ = بدون نمره.

 

در سوالات چند گزینه‌ای، همه گزینهها را با هم استفاده نکنید

برای اولین نکته برتر من برای listening آیلتس، بیایید به نحوه برخورد با یکی از task هایی که برای بسیاری از شما دشوار است (چند گزینه‌ای) نگاه کنیم. در اینجا یک مثال آورده‌ایم. در اینجا، یک دانش آموز در مورد کنفرانسی که باید ارائه دهد با معلم خود صحبت می کند. سوال اینجاست. زیر کلمات کلیدی در جمله خط کشیده ام.

  1. Jill explains that she is having difficulty planning her talk because
  2. A) she is short of information about the subject.
    B) the other students know a lot about cameras.
    C) she is not sure about what she should try to achieve..

قبل از اینکه به الف، ب و ج نگاه کنید، سوالی بسازید که قرار است برای پاسخ به آن گوش دهید. سوال می تواند این باشد که چرا جیل در برنامه ریزی سخنرانی خود مشکل دارد؟ تمرکز بر روی یک سوال در ذهن شما به جای تلاش برای خواندن سه گزینه روی کاغذ به شما کمک می کند تا توجه کامل خود را به گوش دادن به ضبط کنید. خواندن گزینه های A، B و C و گوش دادن همزمان دشوارتر است – در واقع، تقریباً غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: گرامر present perfect

 

مطمئن شوید که از دستور زبان و املای صحیح استفاده می کنید

گرامر

گرامر نادرست باعث از دست دادن نمره شما می‌شود. بنابراین، مراقب مواردی مانند اسامی جمع و مفرد باشید. ممکن است سرنخ هایی مانند یک حرف نامشخص در مقابل جای خالی پاسخ وجود داشته باشد که نشان دهد پاسخ یک اسم مفرد است. همچنین مراقب زمان ها و جای فعل و فاعل باشید. اگر پاسخ دوم شخص مفرد است، “s” در انتهای اسم را فراموش نکنید.

مراقب زمان های فعل باشید. یک اسم یا زمان فعل نادرست به عنوان یک پاسخ نادرست در نظر گرفته می شود (حتی اگر پاسخ شما درست باشد!). حروف بزرگ اسم های خاص نیز مهم است. به عنوان مثال، نام کشورها، شهرها یا مکان های جغرافیایی (از جمله موارد دیگر) باید با حروف بزرگ نوشته شود. به عنوان مثال، اگر “Australia” را به عنوان “australia” بنویسید، پاسخ شما به عنوان نادرست علامت گذاری می شود.

spelling

املا یا spelling در آیلتس شوخی نیست. اگر کلمه ای را اشتباه نوشتید، پاسخ شما اشتباه علامت گذاری می شود. بله، حتی اگر فقط یک حرف را از دست بدهید! بنابراین، اگر املا برای شما مشکل ساز است، وقت آن رسیده است که به آن توجه جدی کنید.

 

یک یادگیرنده فعال باشید

فقط فهرستی از واژگان را دانلود نکنید و به خودتان ضربه بزنید. شما باید لیستی از کلمات مشکل، برای خود ایجاد کنید. کلمات را خودتان بنویسید. نه فقط یکبار بلکه آنها را بارها و بارها بنویسید و سپس مرتبا مرور کنید. این فرآیند ساده را با خواندن فهرستی از کلمات مشکل، یک قدم جلوتر ببرید. سپس، هر روز یک تست املا برای خود بدهید تا زمانی که نمره کامل بگیرید.

 

ایجاد spelling hacks

برای کلماتی که همیشه اشتباه می کنید، یک داستان کوچک یا ” hack” ایجاد کنید تا به شما کمک کند املای صحیح را به خاطر بسپارید. در اینجا چند مورد از موارد مورد علاقه ما آمده است:

Accommodation

Common errors: acomodation, acommadation, accomodation, etc etc!

Remember this little story: When I stay in 5-star accommodation, I like to eat CCs and MnMs.

CC’s and MnM’s. Two C’s (CCs) and two M’s (MnMs): Accommodation

Accommodation = CCs and MnMs!

Responsible

Common error: Responsable, reponsable

Remember: I am responsible.

 

Necessary

Common errors: necessary, necessary, neccessary

Remember: When you go to a restaurant, a shirt is necessary. A shirt has one Collar (1 X C) and two Sleeves (2 X S).

One C and two S‘s: Necessary

 

مطمئن شوید که دست خط شما خوانا است

اگرچه ممکن است احساس کنید برای زمان عجله دارید، دست خط مهم است. اگر ممتحن نتواند آنچه شما نوشته اید را بخواند، اشتباه در نظر گرفته می شود.

 

آیا می توانم از تمام حروف بزرگ در پاسخ های خود استفاده کنم؟

اگر دستخط نامرتب دارید یا مطمئن نیستید که کدام کلمات را باید با حروف بزرگ بنویسید، شاید بهتر باشد که پاسخ‌هایتان را با حروف بزرگ بنویسید. برای مثال، کلماتی که با تمام حروف بزرگ نوشته می‌شوند معمولاً زیباتر و راحت‌تر خوانده می‌شوند. همچنین، لازم نیست نگران از دست دادن نمره‌ها به دلیل ننوشتن کلمه‌ای باشید که باید با حروف بزرگ نوشته شود.

 

5 نکته برای مهم برای افزایش نمره listening آیلتس

در اینجا چند نکته مهم در مورد listening آیلتس وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

 

  1. ابتدا سوالات را بخوانید

قبل از پخش هر فایل صوتی، مدتی به شما فرصت داده می شود تا سؤالات را بخوانید. سوالات را با دقت بخوانید زیرا هر فایل صوتی را فقط یک بار می شنوید، بنابراین باید قبل از شنیدن صدای ضبط شده با سوالات آشنا شوید.

 

  1. در حین شنیدن، یادداشت بردارید و به گوش دادن ادامه دهید

یادداشت برداری

همانطور که گوش می دهید، پاسخ های خود را در دفترچه آزمون خود بنویسید و سپس در پایان آزمون listening آن ها را انتقال دهید. 10 دقیقه به شما فرصت داده می شود تا این کار را انجام دهید. حتما بررسی کنید که پاسخ های خود را به درستی منتقل کرده اید و به یاد داشته باشید که املا و دستور زبان خود را بررسی کنید. همچنین حتما پاسخنامه خود را تکمیل کنید. پاسخنامه ناقص به معنای نمره ناقص است.

به گوش دادن ادامه دهید

گاهی اوقات شما پاسخ را می شنوید و فکر می کنید همین است، اما … چیزهای بیشتری وجود دارد! اغلب، آنچه ابتدا می شنوید، پاسخ صحیح نیست. در اینجا یک مثال است. سوال اول:

 

At what time does the exhibition open on Saturday?

  1. A) 2pm
    B) 4pm
    C) 7pm

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

در آزمون، فردی را می شنوید که در مورد زمان افتتاحیه صحبت می کند:

 

“On weekends we used to open at 2pm but now that’s the weekday opening time, except for Mondays when we’re closed. So the exhibition opens at 2pm today with a special evening display at 7pm. On the weekend, we always open the doors at 4pm though.’

پاسخ صحیح (B) درست در پایان در آن مثال آمده است. بنابراین، حتی اگر فکر می‌کنید پاسخ درست را دریافت کرده‌اید، به گوش دادن ادامه دهید تا زمانی که تمام اطلاعات را بشنوید.

 

  1. برای شنیدن کلمات کلیدی گوش دهید و از نشانه‌های راهنما و سرفصل‌ها استفاده کنید

اگر همه چیزهایی را که می شنوید متوجه نمی شوید نگران نباشید. به کلمات کلیدی سوالات گوش دهید و بر آنچه که باید به آن گوش دهید تمرکز کنید.

 

اگر سوالی را از دست دادید، روی آن تمرکز نکنید زیرا ممکن است پاسخ سوال بعدی را از دست بدهید. بنابراین، اگر یکی را از دست دادید، ادامه دهید.

 

گاهی اوقات در listening  آیلتس فاصله بسیار زیادی بین اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ به یک سوال و سوال بعدی وجود دارد. این به ویژه در سخنرانی در بخش 4 اتفاق می افتد. بنابراین برای بررسی اینکه در بخش 4 کجا هستید، چه کاری انجام می دهید؟

 

سرفصل‌ها

به برگه پاسخ خود نگاه کنید و می‌بینید که عناوینی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد قسمت‌های مختلف صحبت در مورد چیست. در اینجا نمونه ای از بخش 4 listening آیلتس آمده است:

 

Indoor farming

Began in the early 20th century

Involves growing crops in 33 _____ greenhouses

 

تصور کنید به سؤال 32 پاسخ داده اید و منتظر سؤال 33 هستید. عنوان فرعی Indoor Farming به شما کمک می کند تا متوجه شوید که اطلاعات پاسخ بعدی چه زمانی در دسترس است. این چیزی است که به شما می گوید که اکنون به سؤال 33 نزدیک شده اید.

 

“Well, this is where science, agriculture and design converge, and let’s start by talking about indoor farming. The concept itself is not new.”

 

نشانه‌های راهنما

راهنمای “Let’s start by talking about”، به وضوح به شما در مورد پاسخ پیش رو هشدار می دهد.

خبر خوب این است که این نشانه‌های راهنما همه جا در listening آیلتس وجود دارند. در اینجا فهرستی سریع از برخی مواردی که ممکن است در بخش 4 بشنوید آمده است:

 

  • ’ll start by examining …
  • For instance, …
  • First / Secondly / Another …
  • In addition to …
  • As well as this, …
  • On the one hand / On the other hand, …
  • One major advantage is …
  • The problem, however, is …

پس با دقت به این «نشانه‌های راهنما» گوش دهید که به شما می‌گویند در آینده چه می‌شود.

 

  1. به تعداد کلمات توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که تعداد کلمات را در دستورالعمل های مربوط به هر سوال دنبال می کنید. به عنوان مثال، اگر دستورالعمل‌ها می‌گویند «بیش از یک کلمه ننویسید» و به جای «train»، «the train» را بنویسید، پاسخ شما نادرست در نظر گرفته می‌شود.

 

  1. پاسخ های خود را بررسی کنید

اینها نکات listening آیلتس ما هستند! همیشه پاسخ های خود را از برگه پاسخنامه تا دفترچه listening خود چک کنید.

 

این استراتژی های مفید را در مورد چگونگی توسعه لغات آیلتس خود اتخاذ کنید.

 

 

منبع : https://blog.e2language.com

دیدگاهتان را بنویسید