بهترین استراتژی ها و نکات برای آزمون IELTS

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند استرس‌زا و در عین حال هیجان‌انگیز باشد، مخصوصا زمانی که صحبت از تحصیل در انگلستان می‌شود. انگلستان یکی از محبوب ترین و اصلی ترین مقاصد برای دانشجویان خارج از کشور برای ادامه تحصیلات عالی است. سیستم آموزشی دانشگاه های بریتانیا در سطح جهانی شناخته شده است. دانشگاه‌های درجه یک انگلستان از دانشجویان بین‌المللی که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست، نمره آزمون مهارت انگلیسی را می‌خواهند. هنگام تهیه نکاتی برای آزمون IELTS، دانش آموزان اغلب می پرسند که ساده ترین راه برای قبولی در آیلتس چیست.

دانش آموزان باید شرایط لازم برای ورود مطمئن به دانشگاه های انگلستان را داشته باشند. یکی از چیزهای عالی در مورد دانشگاه های انگلستان این است که اگر نمی توانید در یک بخش ثبت نام کنید، می توانید بلافاصله برای یک دپارتمان دیگر درخواست دهید. اگر قصد تحصیل در انگلستان را دارید، به نمره بالا در آزمون آیلتس نیاز خواهید داشت. این آزمون با هدف آزمایش مهارت شما در زبان انگلیسی برگزار می شود و دارای چهار مؤلفه است و برای ورود به یک دانشگاه سطح بالا هر کدام باید جدی گرفته شود. این چهار بخش، listening، reading، writing و speaking می‌باشند.

 

آیلتس چیست؟

سیستم بین المللی آموزش زبان انگلیسی (IELTS) توسط شورای بریتانیا در سال 1989 تأسیس شد. دانشگاه های کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده، کانادا و استرالیا نمره آیلتس را می پذیرند. 1200 مرکز آزمون آیلتس در 140 کشور جهان وجود دارد. تست ها چهار بار در ماه ارائه می شود که به معنای 48 بار در سال است. به طور کلی، آیلتس حدود 225 دلار هزینه دارد، اگرچه قیمت آن بسته به محل مرکز آزمون می تواند متفاوت باشد.

IELTS به دلیل ماهیت کاغذی آن در بین دانش آموزان بسیار محبوب است، اما به دلیل پیشرفت همه گیری ویروس کرونا، دانش آموزان می توانند در آزمون مبتنی بر کامپیوتر نیز شرکت کنند. آزمون آیلتس نه تنها در دانشگاه های خارج از کشور پذیرفته می شود، بلکه برای مهاجرت به یک کشور جدید، سازمان های دولتی و شرکت هایی در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای انگلیسی زبان مفید است.

 

طبقه بندی آزمون IELTS

همانطور که قبلاً در مقاله ذکر شد، IELTS به چهار مهارت مختلف طبقه بندی می شود. این چهار مهارت شامل:

  1. IELTS Reading:

بخش reading برای داوطلبان آزمون بسیار مهم است، زیرا در این آزمون آنها باید مهارت خواندن خود را همراه با سطح شکیبایی خود نشان دهند. علاوه بر این، این بخش به طور ویژه برای آزمایش سطوح مختلف مهارت های خواندن طراحی شده است. به عنوان مثال، درک ایده اصلی پس از خواندن یک قطعه، جمع بندی و شناخت دیدگاه و نظر نویسنده. دانش‌آموزان به 40 سوال از سه بخش مختلف پاسخ می دهند.

علاوه بر این، بخش reading دارای سه قسمت گسترده و مفصل است. این بخش‌ها از منابع مختلف، از جمله کتاب‌های دانشگاهی، اخبار، و مقالات منتشر شده در روزنامه‌ها، مجلات ادواری و مجلات دانشگاهی جمع‌آوری شده‌اند. علاوه بر این، از آنجایی که IELTS آکادمیک فقط برای دانشجویان آینده است، این بخش ها سطح دشواری دانشگاه را حفظ می کنند. در زیر چند نکته برای reading آیلتس آورده شده است:

  • آشنایی با سوالات reading: دانش آموزان تقریباً با 14 نوع سؤال در آزمون reading مواجه خواهند شد. برخی از انواع سوالات پاسخ هایی دارند که به صورت متوالی ارائه می شوند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. در نتیجه، اگر دانش آموزان قبل از شرکت در آزمون با سؤالات آشنا باشند، به خوبی از پس آن بر می آیند.
  • Scanning and Skimming: دانش آموزان باید ایده روشنی در مورد نحوه skim و اسکن یک متن داشته باشند. علاوه بر این، لازم است بدانید که چگونه می توانید در آزمونی مانند آیلتس نمره خوبی کسب کنید. Skimming یک متن شامل خواندن سریع آن برای به دست آوردن تصوری کلی از موضوع است. از سوی دیگر، Scanning به توانایی فرد در شناسایی سریع اطلاعات اشاره دارد و ربطی به درک مطلب ندارد.
  • نیازی به درک کامل محتوا ندارید. در آزمون IELTS نیازی به درک کامل مطالب نیست. وظیفه دانش آموزان این است که پاسخ صحیح را از قسمت های reading انتخاب کنند. فقط دو نوع سوال (header matching و title selection) ممکن است به اطلاعات بیشتر نیاز داشته باشد.
  • دانش Vocabulary خود را تقویت کنید: دانش‌آموزان اغلب می‌پرسند: «چگونه می‌توانم نمره ۸ در reading IELTS بگیرم؟» مهارت‌های واژگانی یکی از دلایل اصلی عدم کسب نمرات reading  خوب است. علاوه بر این، دانش آموزان باید درک کنند که تسلط بر واژگان چیزی بیش از حفظ کردن کلمات جدید است. فراگیران باید بدانند که چه زمانی و چگونه از کلمات خاصی استفاده کنند.
  • کمبودهای خود را بشناسید: اگر دانش‌آموزان نتوانند ایرادات خود را شناسایی کنند، نمی‌توانند آن‌ها را بهبود بخشند. در نتیجه، دانش آموزان باید زمانی را صرف بررسی کار خود کنند.

 

بیشتر بخوانید : انواع آزمون IELTS (بخش اول)

 

  1. IELTS Listening:

listening آیلتس نیز مانند بخش reading به چهار بخش مختلف طبقه بندی می شود. این بخش یک آزمون 30 دقیقه ای خواهد بود و دانش آموزان در پایان آزمون 10 دقیقه اضافی برای انتقال پاسخ های خود به صفحه نوشتن در اختیار خواهند داشت. نکات IELTS برای مهارت listening به شرح زیر است:

  • با دقت گوش کنید: دانش‌آموزان فقط یک بار و در طول آزمون قادر به گوش دادن به فایل صوتی خواهند بود. شانس دومی وجود نخواهد داشت. در نتیجه، دانش‌آموزان باید در حالی که یک بار به سادگی گوش می‌دهند، یک آزمون کامل listening را انجام دهند. وقتی دانش‌آموزان مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند و دایره لغات خود را گسترش می‌دهند، ممکن است نیاز داشته باشند که بیش از یک بار گوش کنند، که در طول جلسه تمرین کاملاً قابل قبول است.
  • قدرت حدس زدن خود را افزایش دهید: این احتمال وجود دارد که دانش آموزان فایل صوتی را به طور کامل درک نکنند. در این شرایط، آنها باید حدس بزنند. علاوه بر این، دانش آموزان نباید هیچ کادری را خالی بگذارند. در عوض، آنها باید کلمه را حدس زده و در کادر بنویسند.

 

  1. IELTS Writing:

در بخش writing آیلتس، دقت زبان انگلیسی و حس گرامری دانش آموزان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. سخت‌ترین قسمت این بخش، بیان افکار، باورها و توانایی درک task است. نکات آیلتس برای آزمون های writing در زیر آورده شده است:

  • Writing Task 1: تنها 33 درصد از نمرات کلی رایتینگ توسط آن بدست می آید. دانش آموزان از نظر task completion (25%)، coherence and cohesion (25%)، vocabulary (25%) و grammar (25%) نمره خواهند گرفت.
  • Writing Task 2: این task با 66 درصد از کل نمرات writing مطابقت دارد. این کار مستلزم آن است که دانش آموزان یک مقاله آکادمیک یا رسمی تهیه کنند. نظر، بحث، مزایا و معایب، استدلالی، و اشکال دیگر مقالات رایج است.

 

  1. IELTS Speaking:

بخش speaking آزمون IELTS به سه قسمت تقسیم می شود. در هر سه مرحله مصاحبه، مصاحبه کننده توانایی speaking مصاحبه شونده را ارزیابی می کند. fluency، grammar، vocabulary و coherence متقاضی توسط مصاحبه کننده ارزیابی می شود. نکات آیلتس برای آزمون اسپیکینگ به سه مرحله تقسیم می شود:

  • مرحله 1: ممتحن در همان ابتدای آزمون خود را به شما را معرفی می کند و همین انتظار را از شما خواهد داشت. بعداً، ممتحن چند سؤال اولیه را می پرسد تا یخ بین شما دو نفر بشکند. موضوعات می تواند مربوط به خانه، محل کار، مدرسه، محله و غیره شما باشد.
  • مرحله 2: ممتحن یک task card در اختیار شما قرار می دهد و شما برای دقایق مشخصی در مورد موضوع نوشته شده روی کارت صحبت خواهید کرد. شما 1 تا 2 دقیقه برای صحبت در مورد این موضوع فرصت خواهید داشت. قبل از صحبت یک دقیقه برای آماده شدن فرصت دارید.
  • مرحله 3: آخرین مرحله 3 تا 4 دقیقه طول می کشد. ممتحن چند سوال اضافی مربوط به مرحله قبل می پرسد. در این مرحله به صورت انتزاعی به شما پاسخ داده خواهد شد.

 

نکاتی برای آمادگی آزمون IELTS

  • به مکالمات، به خصوص بولتن های انگلیسی گوش دهید. به سخنرانی ها گوش دهید و آنها را روی کاغذ یادداشت کنید. شما همچنین باید در بحث های گروهی شرکت کنید و تمرین کنید که بتوانید در یک زمان به افراد بیشتری گوش دهید. این تمرین کمک زیادی به شما می کند که در بخش listening موفق شوید.
  • خواندن essayها، داستان ها و مقالات طولانی را تمرین کنید تا در بخش reading امتیاز خوبی کسب کنید. هر چیزی که احساس می کنید مهم است را یادداشت کنید. درک مطلب را تمرین کنید. شما می توانید به تمام سوالات پاسخ دهید، زیرا هیچ نمره منفی‌ وجود ندارد.
  • نوشتن مقاله را تمرین کنید تا بتوانید بخش writing را به خوبی انجام دهید. مقاله های شما نیز باید بدون خطا باشد، بنابراین گرامر را تمرین کنید. از زبان رسمی استفاده کنید و به استدلال خود پایبند باشید.
  • برای کسب نمره خوب در بخش speaking باید مسلط باشید. speaking را در خانه تمرین کنید و بگذارید تلفظ شما واضح و مطمئن باشد. به خوبی آماده باشید، زیرا باید به صورت زنده با یک ناظر ارتباط برقرار کنید.

 

نکاتی که باید در روز آزمون IELTS رعایت کنید

  • امتحان نیاز به تمرکز دارد. پس خوب غذا بخورید و قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید.
  • لباسی بپوشید که با آن راحت باشید.
  • برای جلوگیری از تنش های لحظه آخری، زودتر به محل بروید. لازم است قبل از تاریخ اصلی آزمون یک بار به مرکز آزمون مراجعه کنید تا از محل دقیق آن مطمئن شوید.
  • امتحان هیچ وقفه ای ندارد، پس حتما قبل از ورود به سالن امتحان از سرویس بهداشتی استفاده کرده باشید.
  • گوشی یا هر وسیله الکترونیکی دیگری را با خود به همراه نداشته باشید.
  • فراموش نکنید که کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید.
  • تمام دستورالعمل های داده شده قبل از شروع امتحان را دنبال کنید.
  • آرام و با اعتماد به نفس باشید.

 

سوالات متداول

چگونه می توانم در آزمون IELTS موفق شوم؟

  • با مردم وقت بگذرانید (speaking و listening را تمرین کنید)
  • دایره لغات خود را گسترش دهید
  • با سوالات آشنا شوید
  • روزنامه بخوانید (آنلاین/آفلاین)

 

چگونه می توانم در منزل، خودم را برای آزمون IELTS آماده کنم؟

شما می توانید در خانه بنشینید و با برنامه ریزی دقیق و منظم و درک کامل فرمت آزمون برای آیلتس آماده شوید.

 

ساده ترین راه برای قبولی در IELTS چیست؟

  • سعی کنید از منابع معتبر استفاده کنید
  • از پاسخ های مدل استفاده کنید
  • خواندن به زبان انگلیسی را تمرین کنید
  • writing را تمرین کنید
  • در حین تمرین زبان انگلیسی صدای خود را ضبط کنید

 

چگونه می توانم در IELTS نمره 8 بگیرم؟

برای رسیدن به band score 8 در listening و reading، باید 89 درصد از امتیازات ممکن را کسب کنید. از آنجایی که بخش های reading و listening آیلتس هر کدام دارای 40 سوال هستند، برای دریافت band score 8 باید حداقل به 36 سوال پاسخ دهید.

 

آیا IELTS سخت است؟

آیلتس، محبوب ترین آزمون صلاحیت زبان انگلیسی در جهان، به خودی خود چالش برانگیز نیست. توانایی های listening، reading، writing و speaking شما را در کمتر از 3 ساعت ارزیابی می کند.

 

برنامه درسی IELTS چگونه است؟

برنامه درسی آیلتس به چهار بخش listening، reading، writing و speaking تقسیم می شود. هر دو آموزش آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک از اجزای شنیداری و reading برنامه درسی آیلتس استفاده می کنند. از سوی دیگر، محتوای بخش listening و گفتاری speaking خواهد بود.

******************************************

منبع: https://ahzassociates.co.uk/strategies-and-tips-for-ielts-exam

دیدگاهتان را بنویسید