برنامه درسی و الگوی آزمون IELTS 2023

اگر قصد دارید امسال در آزمون آیلتس شرکت کنید، در جای مناسبی هستید. سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یک آزمون مهارت زبان انگلیسی در سطح جهانی است که به طور گسترده برای اهداف تحصیلی، کاری و مهاجرتی استفاده می شود. آشنایی با برنامه درسی و الگوی امتحان آیلتس ضروری است تا اطمینان حاصل شود که به خوبی آماده هستید و می توانید بهترین عملکرد خود را در روز امتحان داشته باشید. در این وبلاگ، ما یک نمای کلی از برنامه درسی و الگوی آزمون آیلتس برای سال 2023 را در اختیار شما قرار می دهیم. بنابراین، بیایید وارد آن شویم و شما را برای موفقیت در آزمون آیلتس در سال 2023 آماده کنیم!

از دوره های ما مطلع شوید آموزش آنلاین آیلتس آرمانی 

انواع آزمون IELTS

چندین نوع آزمون آیلتس وجود دارد که هر کدام برای اهداف و افراد مختلف طراحی شده اند. انواع اصلی آزمون آیلتس عبارتند از:

 

  • IELTS Academic: این آزمون در درجه اول برای افرادی است که قصد تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان را دارند. طیف گسترده ای از مهارت های زبانی، از جمله Listening، Reading، Writing، و Speaking را با تاکید بر زبان و task های آکادمیک ارزیابی می کند.
  • IELTS General Training: این آزمون معمولاً توسط افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان را برای مقاصد کاری یا مهاجرتی دارند یا برای کسانی که مایل به انجام برنامه های آموزشی غیر آکادمیک هستند، گرفته می شود. همچنین مهارت های Listening ، Reading ، Writing و Speaking را ارزیابی می کند، اما با تمرکز بر زبان و task های روزمره.
  • IELTS for UKVI: این آزمون به طور خاص برای افرادی است که برای ویزای انگلستان اقدام می کنند. این آزمون شرایط زبان برای درخواست ویزا به انگلستان را برآورده می کند و توسط ویزا و مهاجرت انگلستان به عنوان مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی پذیرفته می شود.
  • IELTS Life Skills: این آزمون برای افرادی طراحی شده است که باید توانایی زبان انگلیسی خود را برای اهداف ویزای انگلستان، به ویژه برای مسیرهای خانوادگی و اسکان، ثابت کنند. مهارت‌های listening و speaking را در دو سطح ارزیابی می‌کند: A1 (برای مسیر خانوادگی) و B1 (برای مسیر استقرار).

هر نوع آزمون آیلتس دارای فرمت، نمره و شرایط خاص خود است. تعیین نوع آزمون آیلتس بر اساس اهداف و الزامات خاص خود قبل از ثبت نام در آزمون بسیار مهم است.

 

مراحل ثبت نام آزمونIELTS  به چه صورت است؟

می توانید آزمون آیلتس خود را به صورت آنلاین رزرو کنید یا برای رزرو آفلاین به نزدیکترین شعبه IDP مراجعه کنید. در اینجا به این صورت است:

  • وارد وبسایت آیلتس هند شوید.
  • گزینه « Register for IELTS» را انتخاب کنید.
  • آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید – computer-delivered IELTS/ paper-based (IELTS, IELTS for UKVI or Life Skills.
  • نوع / ماژول آزمون خود را انتخاب کنید – آزمون آیلتس آکادمیک یا جنرال، آیلتس برای UKVI، A1 و B1 برای مهارت های زندگی (در انتخاب ماژول مورد نظر خود بسیار دقت کنید).
  • محل/شهر مورد نظر آزمون خود را انتخاب کنید (از مراکز آزمون آیلتس موجود در هند).
  • پس از اتمام، فهرستی از تاریخ‌های موجود برای اولویت‌های خود را خواهید یافت. تاریخ و زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • جزئیات مورد نیاز را پر کرده و درخواست آنلاین خود را تکمیل کنید. به یاد داشته باشید، برای تکمیل فرآیند باید یک کپی رنگی واضح و اسکن شده از پاسپورت خود را نیز آپلود کنید.
  • برای پرداخت هزینه آزمون اقدام کنید.

 

هزینه آزمون IELTS

Cost Test Type
16,500 Computer-delivered IELTS for UKVI
16,250 Computer-delivered IELTS
16,500 IELTS for UK Visas and Immigration
15,350 IELTS Life Skills (A1 and B1)
16,250 Pen and paper based IELTS

 

 

برنامه درسی IELTS، الگوی آزمون و مدت زمان 2023

اگر برای امتحان آیلتس آماده می‌شوید، ما یک مرور کلی از آخرین برنامه درسی و الگوی امتحان آیلتس را برای شما ارائه کرده‌ایم که اطلاعات ضروری ای که برای امتحان خود نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند هدف شما آیلتس آکادمیک باشد یا آیلتس جنرال. بیایید به آنچه در سال 2023 انتظار دارید بپردازیم.

 

بخش Listening

مدت زمان: 30 دقیقه

  • چهار متن ضبط شده، از جمله مونولوگ و مکالمه توسط افراد native speaker به شما ارائه خواهد شد.
  • سپس باید به مجموعه ای از سوالات پاسخ دهید که توانایی شما را در درک ایده های اصلی، اطلاعات دقیق، نظرات و نگرش های بیان شده توسط سخنرانان ارزیابی می کند.
  • علاوه بر این، توانایی شما در درک هدف کلمات بیان شده و پیگیری پیشرفت ایده ها مورد آزمایش قرار می گیرد. صداها و لهجه های مختلف از افراد native speaker در صداهای ضبط شده وجود دارد و هر بخش فقط یک بار پخش می شود.
  • مهم است که توجه داشته باشید که مؤلفه Listening برای هر دو نسخه Academic و General Training این آزمون یکسان است.

 

بخش 1 مکالمه بین دو نفر در یک زمینه اجتماعی روزمره مانند مکالمه در یک آژانس اقامتی.
بخش 2 یک مونولوگ در یک زمینه اجتماعی روزمره، مانند یک سخنرانی درباره امکانات محلی.
بخش 3 مکالمه بین حداکثر چهار نفر که در یک زمینه آموزشی یا تحصیلی، مانند استاد دانشگاه و دانشجویی که در حال بحث در مورد یک تکلیف هستند.
بخش 4 مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی، مانند سخنرانی در دانشگاه.

 

 

بخش Reading

مدت زمان: 60 دقیقه

بخش Reading این آزمون شامل 40 سؤال است که طیف متنوعی از مهارت های خواندن را پوشش می دهد. این سوالات به منظور ارزیابی توانایی شما در درک ایده کلی، مفاهیم اصلی، جزئیات و استدلال های منطقی در یک متن طراحی شده اند.

شما همچنین باید نظرات، نگرش ها و هدف نویسندگان را شناسایی کنید. انواع سؤالات مورد استفاده در این مؤلفه برای آزمایش تکنیک‌های مختلف خواندن، مانند skimming و درک دیدگاه نویسنده، متفاوت است.

 

Reading – Academic

در نسخه آکادمیک آزمون، با سه متن طولانی مواجه خواهید شد که طیف وسیعی از سبک ها از توصیفی و واقعی گرفته تا گفتمانی و تحلیلی را در بر می گیرد. این متون معتبر هستند و از کتاب ها، ژورنال ها، مجلات و روزنامه ها تهیه شده اند.

در حالی که آنها برای مخاطبان غیر متخصص در نظر گرفته شده اند، اما برای افرادی که در حال آماده شدن برای دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند یا به دنبال ثبت نام حرفه ای هستند نیز مناسب هستند.

 

Reading – General Training

نسخه جنرال، شما را ملزم به خواندن گزیده‌هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها، کتاب‌های راهنمای شرکت و دستورالعمل‌ها می‌کند.

اینها مطالبی هستند که احتمالاً روزانه در یک محیط انگلیسی زبان با آنها روبرو می شوید.

 

 

بخش Writing

مدت زمان: 60 دقیقه

 

Writing – Academic

نسخه آکادمیک بخش Writing از دو task تشکیل شده است که هر کدام به موضوعات مرتبط و مناسب برای افرادی که وارد دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد می شوند یا کسانی که به دنبال ثبت نام حرفه ای هستند می پردازد.

 

Task 1 Task 2
§        یک graph ، table ، chart یا diagram به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود اطلاعات را با کلمات خود توصیف، خلاصه یا توضیح دهید.

§        ممکن است از شما خواسته شود که داده ها را توصیف و توضیح دهید، مراحل یک فرآیند، نحوه عملکرد یک چیز، یا توصیف یک شی یا رویداد را توضیح دهید.

§        از شما خواسته می شود که در پاسخ به یک نقطه نظر، استدلال یا مشکل، مقاله ای بنویسید.

§        پاسخ به هر دو task باید به سبک رسمی نوشته شود.

 

Writing – General Training

نسخه جنرال بخش Writing شامل دو وظیفه است که حول موضوعات مورد علاقه عمومی می چرخد و برای ارزیابی توانایی داوطلبان برای برقراری ارتباط موثر در موقعیت های معمولی زندگی واقعی طراحی شده است.

 

Task 1 Task 2
موقعیتی به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود نامه ای بنویسید که در آن اطلاعاتی را درخواست کنید یا وضعیت را توضیح دهید. نامه ممکن است به سبک شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد. از شما خواسته می شود که در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، مقاله ای بنویسید. این مقاله می تواند از نظر سبک، شخصی تر از مقاله Academic Writing Task 2 باشد.

 

بخش Speaking

مدت زمان: 11 تا 14 دقیقه

 

بخش Speaking آزمون مهارت شما در زبان انگلیسی گفتاری را ارزیابی می کند و معمولاً حدود 11 تا 14 دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود. برای اهداف ارزیابی ثبت شده است. قابل ذکر است که مولفه Speaking در هر دو نسخه Academic و General Training مشابه مولفه Listening است.

قسمت 1 قسمت 2 قسمت 3
از شما خواسته می شود که به سؤالات کلی در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، تحصیل و علایق خود پاسخ دهید. این قسمت بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد. کارتی به شما داده می شود که از شما می خواهد در مورد موضوع خاصی صحبت کنید. قبل از صحبت کردن، یک دقیقه تا دو دقیقه فرصت خواهید داشت که آماده شوید. سپس ممتحن از شما یک یا دو سوال در مورد همان موضوع می پرسد تا این قسمت از آزمون را به پایان برسانید. از شما سوالات بیشتری در ارتباط با موضوع در قسمت 2 پرسیده می شود. این سوالات به شما فرصتی می دهد تا درباره موضوعات و ایده های انتزاعی بیشتری بحث کنید.

 

 

نکات آمادگی برای IELTS

در اینجا نکات و استراتژی هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا به طور موثر و با اطمینان برای آزمون آیلتس آماده شوید و اطمینان حاصل کنید که برای دستیابی به نمره مورد نظر خود و برتری در اهداف مهارت زبان خود آماده هستید.

 

نکات آزمون IELTS Listening

  • مهمتر از همه: بررسی کنید که هدفون شما کار می کند یا خیر، در غیر این صورت، دست خود را بالا ببرید
  • از زمان اختصاص داده شده برای آماده سازی سوالات استفاده کنید. قبل از شروع پخش فایل صوتی، آنها را بخوانید.
  • به صدای ضبط شده با دقت گوش دهید و بیشتر بر روی پاسخ ها تمرکز کنید تا درک همه چیز. به یاد داشته باشید که فایل صوتی فقط یک بار پخش می شود.
  • هنگام گوش دادن به فایل ضبط شده، روی برگه سوال خود یادداشت کنید.
  • برای هر سوال در حد مجاز کلمه بنویسید.
  • قبل از ارسال، اشتباهات املایی و گرامری را بازبینی و تصحیح کنید.
  • سعی کنید از حروف بزرگ برای پاسخ های خود استفاده کنید.

 

نکات آزمون IELTS Reading

  • تمام جزئیات figure ها، graph ها یا image های موجود در برگه سوال را بررسی کنید تا در هنگام پاسخ دادن دقیق باشید.
  • اگر نمی‌توانید سؤالی را بفهمید، وقت خود را روی آن تلف نکنید. به‌جای این کار به سراغ بعدی بروید، همیشه می‌توانید بعداً بازگردید تا این کار را تمام کنید.
  • وقت خود را برای نوشتن روی برگه سوال تلف نکنید. یک محدودیت زمانی وجود دارد و بعداً هیچ زمان اضافی برای انتقال پاسخ ها نخواهید داشت.
  • سؤالات را به دقت درک کنید و بر یافتن پاسخ از قسمت مورد نظر متمرکز شوید
  • از نظر گرامری صحیح و دقیق باشید. قبل از ارسال تصحیح کنید.
  • سعی کنید از حروف بزرگ برای پاسخ های خود استفاده کنید.

 

آزمون های Reading  General و Academic معمولاً در یک سطح نمره گذاری می شوند. با این حال، متون ذکر شده در آزمون Reading  Academic در مقایسه با موارد ذکر شده در آزمون General Training می تواند چالش برانگیزتر باشد.

 

نکات آزمون IELTS Writing

  • تجزیه و تحلیل کاملی از task های محول شده انجام دهید و به سرعت پاسخ ها را به صورت ذهنی آماده کنید
  • زمان خود را هوشمندانه تقسیم کنید، 20 دقیقه برای task 1 ، و 40 دقیقه برای task 2 (چون طولانی تر است و دارای امتیاز بیشتری است).
  • سعی کنید بیش از 150 کلمه برای task 1 و بیش از 250 کلمه برای task 2 بنویسید.
  • از تکرار ایده ها، عبارات و کلمات خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که یک conclusion برای کار 2 می‌نویسید.
  • پاسخ های دقیق و مرتبط را بنویسید. از نوشتن پاراگراف ها و جملات طولانی خودداری کنید.
  • از صدای فعال استفاده کنید. از نوشتن با صدای منفعل خودداری کنید.
  • بدون بازبینی و تصحیح کامل ارسال نکنید.

 

نکات آزمون IELTS Speaking

  • واضح صحبت کنید (آهسته و روان).
  • به سؤالات مطرح شده با دقت گوش دهید و مستقیماً پاسخ دهید.
  • می توانید اطلاعات بیشتری به پاسخ ها اضافه کنید و اطمینان حاصل کنید که پاسخ ها مرتبط باقی می مانند.
  • در صورت نیاز، از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند.
  • هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس داشته باشید.
  • مکث های طولانی نکنید.
  • روی واژگان، دامنه زمان‌ها، دستور زبان و ساختار جمله به طور مساوی تمرکز کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید