انواع فعل در انگلیسی

دانستن انواع فعل در انگلیسی می تواند ما را در شناخت ساختارهای زبانی بهتر کمک کند. در زبان انگلیسی یک کلمه می تواند انواع مختلفی داشته باشد که شامل فعل، اسم، صفت، قید، حرف اضافه، ضمیر و حرف ربط می باشند. هرکدام از این انواع لغت در انگلیسی خود به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله قصد داریم انواع فعل در انگلیسی را معرفی کرده و با مثال توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

اینجا ببینید: دوره آموزش عمومی زبان آرمانی

افعال اصلی و کمکی

یکی از تقسیم بندی ها برای بررسی انواع فعل در انگلیسی افعال اصلی و کمکی می باشد. در انگلیسی فعل اصلی یک فعل تک واژه ای با معنی مستقل است. در زبان انگلیسی چند هزار فعل اصلی وجود دارد. هر جمله در انگلیسی دارای حداقل یک فعل اصلی می باشد. در جمله های زیر لغات پر رنگ فعل اصلی می باشند.

She met Ali in the park.

I brush my teeth every morning.

Sam bought a car last month.

از طرفی دیگر افعال کمکی افعالی هستند که در کنار فعل اصلی در جمله ظاهر می شوند و از کاربردهای آنها می توان به استفاده در جملات منفی و سوالی نام برد. افعال کمکی شامل اشکال مختلف افعال Do، Have و Be می باشند.  این افعال معنایی ندارند و برای شکل دادن به ساختار جمله به کار می روند. در جملات زیر افعال پر رنگ فعل کمکی و افعالی که زیر آنها خط کشیده شده فعل اصلی هستند.

I don’t like fish.

Have you ever eaten Chinese food?

She is looking at me.

 

انواع فعل

افعال گذرا و ناگذرا

از یک جنبه دیگر انواع فعل در انگلیسی را می توان به دو نوع افعال گذرا و افعال ناگذرا تبدیل کرد. افعال گذرا افعالی هستند که نیاز به مفعول دارند و بدون مفعول معنی جمله حاوی این افعال کامل نیست. به مثال زیر توجه کنید:

She cleans her room every day.

او هر روز اتاقش را تمیز می کند.

در جمله بالا فعل Clean به معنای “تمیز کردن” یک فعل گذرا می باشد که نیاز به مفعول (her room) دارد و بدون این مفعول معنی جمله کامل نیست.

از طرفی دیگر افعال ناگذرا افعالی هستند که نیازی به مفعول ندارند و بدون مفعول جمله حاوی این افعال معنی دار و کامل می باشد. به مثال زیر توجه کنید.

The sun shines.

خورشید می درخشد.

در این جمله نیازی به مفعول نیست زیرا فعل Shine یک فعل ناگذرا است و به مفعول نیازی ندارد و بدون مفعول معنی جمله کامل است.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش آنلاین آیلتس آرمانی بصورت کاملا فشرده

افعال مرکب

یکی از انواع فعل در انگلیسی افعال مرکب هستند. افعال مرکب افعالی دو یا سه بخشی هستند که از یک فعل اصلی و مرکزی و یک یا دو عنصر دیگر تشکیل شده اند که این عناصر می توانند حرف اضافه یا قید باشند. افعال مرکب اکثرا چند معنی متفاوت در دیکشنری دارند. به مثال های زیر توجه کنید:

Bring up
I was brought up by my aunt.

من به وسیله عمه ام بزرگ شدم.

Please bring up the box.

لطفا آن جعبه را بیاور بالا.

Put up with
I can’t put up with her rude behavior.

نمیتوانم رفتار گستاخانه او را تحمل کنم.

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید فعل Bring up یک فعل مرکب دو بخشی شامل یک فعل اصلی (Bring) و یک قید (up) می باشد. دو معنی متفاوت از این فعل مرکب در مثال های بالا آمده است.

فعل Put up with نیز یک فعل مرکب سه بخشی می باشد که شامل یک فعل اصلی (Put)، یک قید (up) و یک حرف اضابه (with) می باشد.

افعال حسی

آن دسته از انواع فعل در انگلیسی که به احساس 5 گانه انسان مربوط می شوند را افعال حسی می گویند. این دسته شامل افعال زیر می باشد:

به نظر رسیدن Look 
This view looks spectacular.

این منظره دیدنیه.

به نظر رسیدن Sound
It sounds great.

عالی به نظر میاد.

بو دادن Smell
The pizza smells perfect.

این پیتزا بوی عالی میده.

مزه دادن Taste
This cake tastes delicious.

این کیک خوش مزه است.

حس دادن Feel
It feels soft.

احساس نرمی میده (نرمه).

 

افعال حالتی و حرکتی

از یک دید دیگر انواع فعل در انگلیسی به دو دسته حالتی و حرکتی تبدیل می شوند. افعال حالتی همانطور که از اسمشان پیداست به حالت و وضعیت اشاره دارند. این افعال نمی توانند به همراه ing- در جمله به کار روند. از جمله این افعال می توان به want، like، understand و be اشاره کرد.

از طرف دیگر افعال حرکتی قرار دارند که افعالی به غیر از افعال حالتی می باشند و اشاره به عمل یا اقدامی مشخص دارند. این افعال می توانند به همراه ing- نیز در جمله بکار روند.

افعال ربطی

یکی از انواع فعل در انگلیسی افعال ربطی هستند. افعال ربطی افعالی هستند که به عمل یا اقدام خاصی اشاره ندارند و صرفا فاعل جمله را به لغات بعد خود مربوط می کنند. از پرکاربردترین افعال ربطی می توان به Be  و همینطور افعال حسی اشاره کرد. به مثال های زیر دقت کنید.

The weather was cold.

هوا سرد بود.

Her dress looks beautiful.

لباسش زیبا به نظر میاد.

در جمله های بالا افعال was و looks افعال ربطی هستند و بین فاعل (The weather) و لغات بعد از خود (cold-beautiful)  ارتباط برقرار کرده اند.

english verbs

افعال با قاعده و بی قاعده

یک دسته بندی دیگر از انواع فعل در انگلیسی افعال با قاعده و افعال بی قاعده می باشند. در افعال با قاعده گذشته و قسمت سوم فعل با افزودن –ed ساخته می شود. به همین دلیل نیز آنها را با قاعده می نامیم که برای ساختن گذشته و قسمت سوم آنها یک قاعده و قانون خاص وجود دارد.

از طرف دیگر افعال بی قاعده افعالی هستند که گذشته و قسمت سوم آنها از قاعده خاصی پیروی نمی کند و برای یاد گرفتن آنها باید آنها را حفظ کرد. در زیر مثال هایی از این افعال را مشاهده می کنید:

افعال بی قاعده افعال با قاعده
gone went go worked worked work
eaten ate eat looked looked look
done did do listened listened listen

 

افعال مدال

افعال مدال نوعی از افعال کمکی هستند که برعکس افعال کمکی دارای معنی می باشند و برای کاربردهای خاصی از جمله اجبار، اجازه و توصیه بکار می روند. چند فعل کمکی مدال را در زیر به همراه مثال مشاهده می کنید.

Should  باید
You should see a doctor.

تو باید به دکتر بروی.

Can توانستن
I can ride a bike.

من میتوانم دوچرخه سواری کنم.

Might احتمالا
She might call you.

او احتمالا با شما تماس می گیرد.

 

مصدرها

یکی دیگر از انواع فعل در انگلیسی مصدر ها می باشند. در انگلیسی مصدر به هر فعل به همراه to می گویند مانند “to wash” و یا “to go” که می تواند به عنوان فاعل و یا مفعول جمله به کار رود. به مثال های زیر توجه کنید:

To find fault with others is easy. (Subject)

I want to go. (Object)

در مثال اول مصدر یک فاعل و در مثال دوم مفعول است.

جمع بندی انواع فعل در انگلیسی

در این مقاله انواع فعل در انگلیسی را بررسی کردیم. هر کدام از این انواع فعل ساختارها و نکات خاص مربوط به خود را دارند. البته ما در این مقاله فقط به معرفی این افعال با مثال بسنده کردیم. آگاهی از انواع فعل در انگلیسی کمک می کند شناخت خوبی از گرامر و انواع جمله بندی در انگلیسی پیدا کنیم و این مساله می تواند تاثیر خوبی روی رایتینگ و اسپیکینگ ما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید