الگوی آزمون IELTS 2024 (Test Pattern)

الگوی آزمون IELTS 2024: الگوی امتحان IELTS از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: Listening، Reading، Writing و Speaking. با مالکیت مشترک  British Council و IDP، الگوی آزمون آیلتس برای ارزیابی مهارت های ارتباطی انگلیسی داوطلبانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور برای مقاصد تحصیلی یا کاری را دارند، طراحی شده است.

داوطلبان متقاضی آزمون IELTS برای تحصیلات عالی در یک کشور بزرگ انگلیسی زبان باید قبل از ثبت نام در این آزمون، الگوی دقیق آیلتس را بررسی کنند. کل مدت زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه می باشد. در حالی که ماژول های Listening و Speaking در هر دو نسخه الگوی آزمون آیلتس رایج هستند، ماژول های Reading و Writing آیلتس 2024 در دو نسخه متفاوت هستند. این مقاله را کامل بخوانید تا درباره برنامه درسی آیلتس، قالب و بسیاری موارد دیگر برای آیلتس آکادمیک بیشتر بدانید.

 

الگوی آزمون IELTS

آزمون آیلتس 4 بار در ماه برگزار می شود. الگوی آزمون آیلتس 2024 از 4 بخش اصلی تشکیل شده است و در دو جلسه امتحانی مختلف برنامه ریزی شده است. Listening، Reading و Writing با هم برنامه ریزی می شوند، در حالی که آزمون Speaking ممکن است در همان روز یا در عرض هفت روز قبل یا بعد از آزمون آیلتس 2024 برگزار شود.

در الگوی آزمون آیلتس، داوطلبان برای بررسی مهارت های مکالمه انگلیسی خود، یک مکالمه واقعی با یک فرد واقعی را انجام می دهند. ممتحن پاسخ ها را ثبت می کند و بعداً توسط ممتحنین معتبر آیلتس مورد ارزیابی قرار می گیرد. الگوی آیلتس برای آزمایش مهارت های داوطلبان در استفاده از زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف زندگی روزمره در مطالعه، محل کار، بازی و اجتماعات طراحی شده است.

در سال های اخیر هیچ تغییر قابل توجهی در الگوی آزمون آیلتس 2024 ایجاد نشده است. با توجه به دستورالعمل های آیلتس، این آزمون بر اساس الگوی کامپیوتری برگزار می شود، جزئیات الگوی آیلتس در جدول زیر ارائه شده است. داوطلبان باید فرمت آزمون آیلتس را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند تا نتایج آیلتس خود را بهبود بخشند.

 

الگوی تست IELTS

الگوی تست IELTS

الگوی IELTS مبتنی بر کاغذ 2024

بیش از 10000 مؤسسه آموزشی در 140 کشور جهان وجود دارد که داوطلبان بین المللی را با پذیرش گواهینامه آزمون آیلتس آنها می پذیرند. بنابراین، داوطلبان باید از درک عمیق الگوی آزمون آیلتس و برنامه درسی اطمینان حاصل کنند تا شانس خود را برای انتخاب در موسسات محبوب به حداکثر برسانند. اطلاعات دقیق در مورد برنامه درسی و الگوی آزمون آیلتس در زیر آورده شده است:

  • Listening: این بخش شامل 40 سوال است و 30 دقیقه طول می کشد. این جزء به 4 بخش اصلی برای 4 سخنرانی و مکالمه مونولوگ ضبط شده تقسیم شده است.
  • Reading: این بخش از الگوی آزمون آیلتس 2024 شامل 40 سوال است و 60 دقیقه طول می کشد. 3 متن طولانی درک مطلب همراه با تست مفاهیم توصیفی، واقعی و تحلیلی در task ها وجود دارد.
  • Writing: 2 مقاله کوتاه هر کدام 150 تا 200 کلمه. سوالات به صورت Graph، chart یا diagram خواهد بود.
  • Speaking: مکالمه 3 قسمتی تک به تک: 1 مکالمه در مورد یک موضوع آشنا، چند سوال کوتاه برای پاسخ دادن، و 1 مکالمه در مورد یک موضوع ساختاریافته.

 

بیشتر بحوایند : IELTS مبتنی بر کامپیوتر

فرمت تست IELTS

British Council و IDP دو بخش اصلی را برای الگوی آزمون آیلتس شامل آیلتس آکادمیک و آزمون آیلتس جنرال در نظر گرفته اند. این دو بخش به چهار بخش تقسیم می شوند: Listening، Reading، Writing و Speaking. آزمون‌های Listening و Speaking برای همه داوطلبان مشابه است، اما آزمون‌های Reading و Writing برای هر فرد منحصر به فرد است. اطلاعات دقیق برای همه این بخش ها در زیر آورده شده است.

 

الگوی آزمون IELTS – Listening

بخش listening آیلتس در الگوی آیلتس شامل 4 نوع سوال به نام های Matching، Multiple-choice questions، Sentence completion و Short answer questions می باشد. این بخش به منظور ارزیابی مهارت شنیداری داوطلبان طراحی شده است. این شامل ارزیابی درک آن‌ها از ایده‌های اصلی و اطلاعات واقعی خاص، شناخت نظرات، نگرش‌ها و هدف گوینده و پیگیری توسعه یک استدلال است.

به عنوان بخشی از الگوی آزمون IDP IELTS، داوطلبان باید پس از گوش دادن به چهار قطعه ضبط شده از زبان انگلیسی مسلط به یک سری سؤالات به صورت کتبی پاسخ دهند.

فایل صوتی 1: بحثی بین دو نفر که در یک محیط اجتماعی معمولی انجام می شود.

ضبط 2: یک مونولوگ که در یک محیط اجتماعی معمولی اتفاق می افتد، مانند سخنرانی در مورد یک محله.

فایل صوتی 3: بحثی بین حداکثر چهار نفر که در یک محیط آموزشی یا تمرینی صورت می‌گیرد، مانند زمانی که یک دانشجو و یک استاد دانشگاه در حال بحث کردن درباره یک تکلیف هستند.

فایل صوتی 4: یک مونولوگ در مورد یک موضوع در مدرسه، مانند یک سخنرانی در یک دانشگاه.

 

Listening-Exam

الگوی آزمون IELTS – Reading

در فرمت آزمون آیلتس برای reading آکادمیک، سه بخش طولانی وجود دارد که از واقعی و توصیفی تا گفتمانی و تحلیلی را شامل می‌شود. هیچ الگوی آیلتس مشخصی برای نوع passage های ارائه شده وجود ندارد. آنها برای مخاطبان غیرتخصصی انتخاب شده اند، اما برای دانشجویانی که دوره های دانشگاهی را شروع می کنند یا به دنبال ثبت نام برای یک حرفه هستند مناسب می باشند.

بخش reading الگوی آیلتس شامل 40 سوال و زمان در نظر گرفته شده برای آن 60 دقیقه است. بنابراین، داوطلبان باید سریع، موثر و با مدیریت زمان مطالعه کنند که با دانستن الگوی مقاله آیلتس به همان اندازه که با تمرین همراه است. آزمون reading آیلتس برای ارزیابی توانایی‌های مختلف reading از جمله توانایی‌های زیر انجام می‌شود:

  1. یک قطعه را بخوانید تا معنای کلی آن را درک کنید.
  2. برای نکات ضروری به ادامه مطلب مراجعه کنید.
  3. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
  4. مفاهیم و استنباط ها را تشخیص دهید.
  5. دیدگاه ها، اهداف و مقاصد نویسنده را بشناسید.
  6. پیشرفت یک بحث را دنبال کنید

 

الگوی آزمون IELTS – Writing

در آزمون آیلتس writing آکادمیک با لحن رسمی بنویسید. یک graph، table، chart یا diagram برای کار وجود خواهد داشت.

  1. همانطور که در الگوی آزمون آیلتس ذکر شده است، داوطلبان موظفند توضیحات، خلاصه یا توضیح کتبی خود را در مورد مطالب ارائه کنند. این ممکن است مستلزم توصیف و توضیح داده ها، تشریح مراحل یک روش یا عملکرد یک دستگاه، یا توصیف یک شی یا یک رویداد باشد.
  2. موضوعات باید جذاب و قابل درک باشند.

بر اساس فرمت آزمون آیلتس، writing آیلتس برای ارزیابی انواع توانایی های رایتینگ از جمله توانایی های زیر ساخته شده است:

  1. یک پاسخ مناسب ایجاد کنید.
  2. ایده ها را جمع آوری کنید.
  3. از کلمات و زبان های مختلف به درستی استفاده کنید.

 

الگوی آزمون IELTS – Speaking

در طول آزمون speaking آیلتس، داوطلبان با یک ممتحن تایید شده صحبت خواهند کرد. برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال، موضوع آزمون speaking آیلتس یکسان است. speaking آیلتس برای ارزیابی مهارت های مختلف ایجاد شده است، از جمله توانایی: برقراری ارتباط افکار و اطلاعات در مورد موضوعات و تجربیات رایج. برای دستیابی به این هدف، نامزدها باید به سوالات مختلفی پاسخ دهند.

  1. در مورد موضوعی که در دست دارید صحبت کنید و در عین حال از زبان مناسب استفاده کنید.
  2. ایده ها را در یک ترتیب منطقی قرار دهید
  3. نظرات را بیان کرده و از آنها حمایت کنید.
  4. در مورد مسائل مناظره، بحث و فرضیه سازی کنید.

داوطلبان همچنین می توانند به دنبال نمونه مقالات مختلف آیلتس و بهترین کتاب های آیلتس برای آمادگی آیلتس خود باشند.

 

الگوی آزمون IELTS – Speaking

قسمت 1: ممتحن خود را معرفی می کند و در مورد خانه، خانواده، شغل، تحصیل و علایق داوطلب سوال می کند. این قسمت باید به آرام شدن و صحبت کردن به طور طبیعی کمک کند.

قسمت 2: ممتحن یک task کارت حاوی دستورالعمل هایی در مورد نحوه صحبت کردن در مورد یک موضوع خاص و نکات صحبت پیشنهادی را ارائه می دهد. یک دقیقه زمان برای آماده شدن و یادداشت برداری وجود خواهد داشت. پس از آن، از داوطلبان یک یا دو سوال در مورد یک موضوع توسط ممتحن پرسیده می شود.

قسمت 3: سوالات بیشتر در مورد موضوع قسمت 2 توسط ممتحن مطرح خواهد شد. همانطور که در الگوی امتحان آیلتس ذکر شد، این سوالات فرصتی برای صحبت در مورد نگرانی ها و مفاهیم مفهومی بیشتر فراهم می کند.

داوطلبان می توانند نمونه مقالات آیلتس را دانلود کرده و به حل آن بپردازند. حل نمونه مقالات آیلتس به آشنایی با الگوی آزمون آیلتس 2024 و آمادگی برای آزمون آیلتس کمک می کند.

 

speaking exam

 

الگوی آزمون IELTS – General Training

آزمون آیلتس جنرال، مهارت های زبان انگلیسی داوطلبان را نیز ارزیابی می کند. دانشجویانی که می خواهند برای کار یا تحصیل به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنند باید در آزمون آیلتس General Training شرکت کنند.

آزمون IELTS General Training از چهار بخش Listening، Reading، Writing و Speaking تشکیل شده است. هر بخش از آزمون 30 دقیقه است، به جز Writing که 60 دقیقه طول می کشد.

 

نکات آماده سازی IELTS

داوطلبانی که برای آیلتس 2024 درخواست می کنند باید یک برنامه مطالعاتی ثابت برنامه ریزی کنند و بر اساس آن آماده شوند تا شانس خود را برای کسب نمره خوب آیلتس افزایش دهند. با این حال، به غیر از برنامه روزانه و برنامه مطالعاتی، داوطلبان باید برخی از نکات آمادگی آیلتس را نیز رعایت کنند تا به نتیجه امیدوارکننده ای دست پیدا کنند. برخی از نکات و استراتژی های مهم برای هر چهار بخش در زیر آورده شده است:

  • به سوالات پرسیده شده با دقت گوش دهید و مستقیماً برای بخش speaking پاسخ دهید.
  • اطلاعات مرتبط بیشتری را به پاسخ ها اضافه کرده و اطمینان حاصل کنید که پاسخ ها مرتبط باقی می مانند.
  • وظایف محول شده را تجزیه و تحلیل کرده و سریعا پاسخ ها را از نظر ذهنی آماده کنید.
  • از تکرار اجتناب کنید.
  • همیشه سوالات را دقیق پاسخ دهید و از اشتباهات گرامری خودداری کنید.
  • قبل از ارسال، تمام پاسخ ها را تصحیح کنید.

 

منبع

    1-    IELTS Exam Pattern 2024

دیدگاهتان را بنویسید