افزایش دایره لغات انگلیسی

شاید یکی از مهمترین ارکان برای پیشرفت در زبان انگلیسی، افزایش دایره لغات انگلیسی باشد. اگر بخواهیم یادگیری زبان انگلیسی را به طور ریشه‌ای بررسی کنیم، به دو فاکتور مهم می‌رسیم که یکی از آنها دایره لغات انگلیسی و دیگری گرامر یا همان ساختار شناسی در زبان انگلیسی است.

این لغات هستند که معنا و مفاهیم و احساسات و هر چیزی که قصد انتقال آن را داریم بین افراد به صورت کلامی منتقل می‌کنند. لذا در این مقاله قصد داریم چند راه خیلی مهم و تاثیرگذار برای افزایش دایره لغات انگلیسی را به شما معرفی کنیم. اما وقتی از افزایش دایره لغات صحبت می کنیم منظور ما دقیقا چیست؟ در ادامه به این بحث می‌پردازیم.

 

منظور از افزایش دایره لغات دقیقا چیست؟

 

شاید مواجه شدن با این سوال کمی برایتان عجیب باشد زیرا جواب ساده است. افزایش دایره لغات انگلیسی یعنی یادگیری تعداد بیشتری از لغات انگلیسی، اما در اصل این پاسخ کاملی برای این سوال نیست. در واقع زمانی که از افزایش دایره لغات انگلیس صحبت می کنیم، منظور ما آن نوعی از یادگیری لغات است که شما را قادر سازد از آنها در مکالمات روزمره‌تان بهره ببرید. شما برای ایجاد ارتباط به زبان انگلیسی برای مکالمات روزمره نیاز دارید حدود 6000 کلمه انگلیسی رایج را به طور کاربردی در ذهن داشته باشید و به طور صحیح و بجا از آنها استفاده کنید. در غیر اینصورت دانستن حتی ده‌ها هزار لغت زبان انگلیسی که نتوانید از آنها استفاده کنید هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت.

در واقع ذهن انسان دارای یک قسمت فعال و یک قسمت غیر فعال است. اگر شما به صورت غیر اصولی به یادگیری لغات زبان انگلیسی بپردازید، بخش اعظمی از این لغات به قسمت غیر فعال و خاموش ذهن شما منتقل می شوند و شما هرچند در صورت شنیدن لغت و یا دیدن آن در متن بتوانید آن را تشخیص دهید اما قادر نخواهید بود در اسپیکینگ و رایتینگ به صورت اکتیو از آنها استفاده کنید.

پس شما باید با یادگیری صحیح لغات از روش‌های اصولی، در استفاده صحیح و بجای آنها در مکالمات روزمره ماهر شوید. این چیزی است که در این مقاله به دنبال آن هستیم. در این مقاله مهمترین راه های افزایش دایره لغات انگلیسی را برای بکارگیری در مکالمه به شما آموزش می دهیم.

 

تاثیر یادگیری لغات در متن در افزایش دایره لغات انگلیسی

 

اولین و مهمترین راه برای افزایش دایره لغات انگلیسی، یادگیری مجموعه لغات انگلیسی در متن است. بارها دیده شده زبان آموزان لغات را به صورت تک تک و در دیکشنری انگلیسی به فارسی مطالعه می کنند که این اشتباه از چند جهت به ضرر آنها است. اول اینکه هر لغت انگلیسی چند معنی فارسی متفاوت در موقعیت های مختلف دارد. در دیکشنری انگلیسی به فارسی معنی لغات به ترتیب اهمیت و رایج بودن نوشته نشده و ممکن است زبان آموز، آن معنی از لغت را که خیلی در مکالمات رایج نیست حفظ کند.

مشکل دوم این است که زبان آموزان در استفاده از این روش، نوع و کاربرد لغت در جمله را فرا نمی گیرند. وقتی شما یک لغت را به تنهایی حفظ می کنید، کاربرد آن و حرف اضافه آن را یاد نمی گیرید و نخواهید توانست آن را در جمله با ساختار درست و به صورت فعال به کار ببرید.

شما برای درک معنی درست یک لغت و کاربرد آن باید حتما آن را در داخل جمله یاد بگیرید تا هم کاربرد درست آن را متوجه شوید و هم اینکه بار معنایی خود جمله باعث می شود شما قادر باشید معنی لغت را مدت طولانی تری در ذهن نگه دارید.

 

 تکنیک ریشه یابی لغات انگلیسی

 

تکنیک ریشه یابی یک تکنیک بیار موثر در افزایش دایره لغات انگلیسی است. در این تکنیک شما ریشه لاتین یک لغت را فرا می‌گیرید و قادر خواهید بود بوسیله این ریشه و شناسایی پیشوندها و پسوندهای متصل به آن، چند کلمه کاربردی و موثر دیگر را هم با همین یک ریشه یاد بگیرید، یعنی با یک تیر چند نشان بزنید.

برای مثال ریشه “spect” یعنی “دیدن”. حالا به لغت زیر و معنی بخش‌های مختلف آن دقت کنید:

Inspect (بررسی کردن) = in (داخل) + spect (دیدن)

 دوره منظم و تکرار

 

هر لغتی برای اینکه در افزایش دایره لغات انگلیسی به شما کمک کند و در ذهن شما برای همیشه جا بگیرد و در واقع آن را یاد بگیرید و نه اینکه فقط حفظ کنید، باید بصورت دوره ای تکرار شود. به این معنی که همان هنگام که برای اولین بار با یک لغت جدید مواجه می شوید باید آن را چند بار تکرار کنید و در چند مثال و جمله آن را بکار ببرید و پس از آن در زمان های یک ساعت، یک روز، یک هفته، یک ماه و شش ماه بعد باید لغت مورد نظر دوره شود تا در ذهن شما برای همیشه جا بگیرد.

vocabulary-repetition

اما اینجا مشکل این است که ما نمی توانیم برای تعداد زیادی لغت این زمان‌بندی را انجام دهیم. راه حل چیست؟ راه حل یک دفترچه لغات انگلیسی است که هر موقع لغت یا اصطلاح جدیدی یاد می‌گیرید آنها را در دفترچه یاد داشت می‌کنید و هر زمان که فرصت داشتید، در اتوبوس یا مدرسه یا دانشگاه و … لغات و اصطلاحات را دوره می‌کنید.

 

استفاده از هم معنی ها و متضاد ها

 

برای افزایش دایره لغات انگلیسی می‌توانید همراه با یادگیری هر لغت هم معنی‌ها (Synonyms) و متضادهای (Antonyms) هر کلمه را نیز بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند نه تنها خود کلمه را با کمک کلمات دیگری که از قبل می‌دانید بصورت خیلی عمیق‌تر به خاطر بسپارید بلکه معنی چند کلمه دیگر را هم همراه کلمه مورد نظر دوره می‌کنید یا به عنوان لغت جدید یاد می‌گیرید. برای پیدا کردن لغات هم معنی و متضاد می توانید از دیکشنری آنلاین کمبریج استفاده کنید.

 

کمک گرفتن از آموزش تصویری در افزایش دایره لغات انگلیسی

 

یکی دیگر از راه هایی که می توانید لغات انگلیسی را بهتر یاد بگیرید و معنی و مفهوم درست آن را متوجه شوید استفاده از تصویر است. گاهی اوقات دیدن یک تصویر در مورد یک کلمه، معنای آن را تا ابد در ذهن ما نگاه می‌دارد. تصاویر در ذهن ما ارتباطی مفهومی بین لغت و تصویر مربوطه آن ایجاد می کنند و مانند یک زنجیر محکم در ذهن باقی می‌مانند جوری که هر موقع آن لغت را می‌بینید یا آن را جایی می‌شوید، تصویر آن در ذهن شما شکل می‌گیرد.

آموزش های اصولی و موثر زبان انگلیسی که مطابق با آخرین متدهای روز تدریس زبان انگلیسی پایه ریزی شده باشد، این نکات را در طی دوره های آموزشی در نظر می گیرد و مطابق با آن عمل می کند. برای آشنایی با یک نمونه از دوره های اصولی آموزش زبان انگیلسی از پایه و بصورت ترمیک به صفحه دوره های آموزش زبان عمومی آرمانی مراجعه منید.

 

خواندن رمان

 

خواندن رمان برای یادگیری لغات جدید در متن و در کل افزایش دایره لغات انگلیسی بسیار ایده آل هستند. همچنین لغاتی که از قبل میدانید در متن داستان برایتان دوره خواهد شد. نکته مهم اینجا این است که رمانی که می خوانید باید حتما در سطح مناسب شما باشد. اما سوال اینجاست که از کجا بدانیم چه رمانی مناسب سطح ماست؟

اگر یک رمان مناست شما باشد در هر صد کلمه فقط بین 3 تا 5 کلمه آن برای شما جدید خواهد بود. اگر یک رمان بیش از این چگالی لغات جدید داشته باشد نه تنها منفعتی برای شما ندارد بلکه می‌تواند دید شما در مورد خواندن را عوض کند و لذت خواندن را از شما بگیرد. رمانی مناسب سطح شماست که بتوانید آن را به صورت روان بخوانید و لذت ببرید و اکثر لغات جدید هم برای شما در متن رمان قابل حدس زدن باشند و شما هنگام خواندن نیاز نداشته باشید دائم دیکشنری را بررسی کنید.

 

روش های سمی در افزایش دایره لغات انگلیسی

 

باید دقت داشته باشید که روش هایی برای تقویت زبان انگلیسی وجود دارند که نه تنها موثر نیستند بلکه مضر هم هستند. یکی از این روش های روش کدینگ در یادگیری لغات است که اتفاقا خیلی معروف هم هست. دقت کنید که این روش باعث تداخل زبانی و یا Language interference می شود و برای یادگیری شما بسیار مضر هستند. ضمن اینکه این روش هیچ تاکیدی روی تلفظ درست لغات ندارد و حتی گاهی اوقات برای اینکه بین لغت و کد مورد نظر ارتباط معنایی ایجاد شود، تلفظ درست لغت را کمی عوض می کنند.

این روش نیز مانند روش های قدیمی دیگر مانند انگلیسی در خواب، بیشتر شبیه یک جوک می مانند تا یک روش و هیچ کمک موثری به شما در یادگیری زبان انگلیسی نخواهند کرد.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید هنگام یادگیری لغات دقت داشته باشید سطح لغاتی است که مطالعه می کنید که باید از لحاظ چارچوب استاندارد زبانی اروپا با سطح دانشی شما از زبان انگلیسی سازگار باشد. برای اطلاع از این استانداردها به مقاله همه چیز راجع به CEFR مراجعه کنید.

 

جمع بندی

 

در این مقاله چند روش کاربردی برای افزایش دایره لغات انگلیسی را بررسی کردیم. توجه به این روش ها می تواند بازده یادگیری شما را به شدت افزایش دهد و شما را قادر سازد لغات جدید را هنگام نیاز در مکالمه به کار بگیرید. اما شاید نکته ای که تا اینجا در این مقاله مغفول مانده توجه به تلفظ لغات جدید باشد.

عدم توجه به تلفظ صحیح لغات جدید انگلیسی و یادگیری لغات انگلیسی با تلفظ اشتباه هیچ کمکی به شما در افزایش دایره لغات انگلیسی نخواهد کرد. زیرا در این صورت زمانی که فردی این لغات را در مکالما ت در مقابل شما به کار می برد، به این دلیل که آن لغات را با تلفظ اشتباه یاد گرفته اید، قادر به تشخیص معنی آنها نخواهید بود و اگر خودتان هم آن لغات را در مکالمه با تلفظ اشتباه بکار ببرید، بقیه متوجه منظور شما نخواهند شد. پس عملا مثل این است که شما آن لغات را در کل نمی‌دانید. پس سعی کنید حتما لغات جدید را با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر شد و با تلفظ صحیح فرا بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید