افزایش بازده یادگیری زبان

بسیاری از زبان آموزان به دنبال افزایش بازده یادگیری زبان هستند تا بتوانند با بازدهی مناسب مطالعه و یادگیری زبان بپردازند. بسیاری از این افراد به دلیل افزایش مشغله های کاری و زمان محدود مایل هستند زبان انگلیسی را در خانه و به صورت خودآموز فرا بگیرند.

البته درصد پایینی از زبان آموزان موفق می شوند حتی با استفاده از روش های درست یادگیری زبان در خانه، از این روش زبان انگلیسی را یاد بگیرند و اصولا برای یادگیری زبان نیاز به کلاس و استاد می باشد. اما با استفاده از روش هایی که در این مقاله برای یادگیری زبان معرفی می کنیم خواهید توانست از آنها به عنوان یک مکمل برای یادگیری بهتر بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم با بررسی روش های مختلف افزایش بازده یادگیری زبان، به شما کمک کنیم تا راه موفقیت را در کوتاه ترین مدت طی کنید.

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین زبان عمومی آرمانی

تداوم در یادگیری

 

مهمترین عامل برای یادگیری زبان تداوم است. دلیل اینکه برخی افراد مدت هاست درگیر کلاس زبان و خواندن کتاب های مختلف هستند و هنوز زبان انگلیسی را یاد نگرفته اند این است که در یادگیری تداوم ندارند. این افراد هنگامی که به زبان انگلیسی احتیاج پیدا می کنند چند هفته و یا چند ماه آن را مطالعه می کنند و بعد دوباره انگیزه خود را از دست می دهند و مطالعه و یادگیری را رها می کنند.

عاملی که باعث می شود فرد در مطالعه زبان انگلیسی تداوم داشته باشد علاقه است. برای همین هم هست که همگی مدرسان زبان انگلیسی به اتفاق اعتقاد دارند که بدون علاقه، یادگیری زبان غیر ممکن است. علاقه و انگیزه موتور متحرکه هر زبان آموز برای ادامه راه یادگیری در هر شرایطی است. اگر مطالعه زبان انگلیسی ادامه دار باشد فرد به تدریج با فوت و فن ها و ریزه کاری های یادگیری زبان آشنا می شود و این مساله خود به خود باعث افزایش بازده یادگیری زبان فرد خواهد شد.

غرق در زبان شوید؟

افرادی که به زبان انگلیسی علاقه دارند و انگیزه کافی برای ادامه یادگیری را در همیشه در خود احساس می کنند خود به خود و به تدریج تمام زمان خالی خود را به نحوی به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص می دهند و همین مساله باعث افزایش بازده یادگیری فرد زبان در فرد خواهد شد. برای این افراد یادگیری زبان انگلیسی به یک تفریح تبدیل می شود که خود را در آن غرق می کنند. تمام زندگی و زمان های خالی این افراد با یادگیری زبان انگلیسی محصور می شود. برای فردی که خود را در این شرایط قرار می دهد، یادگیری دور از دسترس نیست.

برخی از مدرسان به زبان آموزان توصیه می کنند که برای یادگیری زبان انگلیسی باید خود را در زبان انگلیسی غرق کنند. اما این کار به صورت مصنوعی نتیجه ای در بر ندارد. زیرا غرق کردن خود در زبان انگلیسی نتیجه علاقه و انگیزه شما است و خود به خود صورت می گیرد. اگر بدون وجود علت (علاقه و انگیزه) بخواهید معلول آن علت (غرق کردن خود در انگلیسی) را برای خود به صورت تصنعی ایجاد کنید، نتیجه ای در بر ندارد که هیچ، ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد به جای افزایش بازده یادگیری زبان در شما، بعد از مدتی شما را کاملا از مطالعه زبان خسته و نا امید کند.

قانون پارتو

قانونی به نام قانون پارتو در علم اقتصاد وجود دارد که می گوید 80 درصد اتفاقات از 20 درصد دلایل ایجاد می شوند. به زبان ساده این قانون می گوید تنها 20 درصد فعالیت های روزانه ما مفید است و بقیه اقدامات ما نتیجه موثر و مثبتی در زندگی آینده ما ندارند یا حتی مضر نیز هستند. اگر این قانون را در زندگی روزمره خود اعمال کنیم و درصد کارهای غیر مفید روزانه خود را کم کنیم و از طرفی دیگر حجم کارهای مفید روزانه خود را افزایش دهیم خواهیم توانست تاثیر مثبتی روی اتفاقات آینده زندگی مان بگذاریم.

همه ما هنگامی که می خواهیم یک عادت خوب جدید را در خود پرورش دهیم یا یک فعایت جدید را شروع کینم از کمبود وقت شکایت داریم. اما اگر به زندگی روزانه خود دقت کنیم زمان های اضافی زیادی را صرف کارهای بیهوده می کنیم. اگر کارهای غیر مفید روزانه خود را کم کنید و وقت بیشتری را به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص دهید بدون اینکه انرژی زیادی از شما صرف شود. اعمال این قانون در زندگی شما مسلما باعث افزایش بازده یادگیری زبان شما می شود.

نمودار یادگیری

منحنی-یادگیری-با-بازده-کاهشی

مشکل برخی زبان آموزان این است که بعد از مدتی یادگیری به دلیل اینکه پیشرفت خود را احساس نمی کنند، خسته و دلزده شده و یادگیری را کنار می گذارند. این زبان آموزان در ابتدا مطالب را به خوبی فرا می گیرند و یادگیری خود را احساس می کنند اما بعد از اینکه به سطح متوسط می رسند، هرچه مطالعه می کنند پیشرفتی احساس نمی کنند. این مساله یک امر کاملا طبیعی است که در یادگیری زبان اتفاق می افتد. به طور طبیعی نمودار یادگیری که آن را در زیر مشاهده می کنید در ابتدا شیب تندی دارد و شما به سرعت مطالب پایه و اولیه زبان را می آموزید اما بعد از مدتی از شیب نمودار کاسته می شود و این یادگیری طی زمان کندتر شده و هرچند ادامه داشته باشد اما محسوس نیست.

در این موقعیت ها به هیچ وجه نباید یادگیری را کنار بگذارید و نا امید شوید زیرا برعکس چیزی که تصور می کنید خیلی به یادگیری نزدیک شده اید و فقط چند قدم تا موفقیت فاصله دارید. اگر در این شرایط به جای نا امید شدن زمان بیشتری را روی یادگیری قرار دهید و از تکنیک های افزایش بازده یادگیری زبان مانند روش استیو کافمن و پومودورو که در ادامه معرفی می شوند استفاده کنید حتما به موفقیت دست خواهید یافت.

روش استیو کافمن در افزایش بازده یادگیری زبان

یکی از روش های افزایش بازده یادگیری زبان، روش استیو کافمن می باشد. استیو کافمن یه زبانشناس 76 ساله کانادایی هست که به 20 زبان زنده دنیا صحبت می کنه. جالب اینجاست که اکثر این زبان هارو در بزرگسالی یاد گرفته است. از نظر استیو کافمن سه عامل مهم در یادگیری زبان تاثیر گذار می باشند:

  1. نگرش (Attitude)
  2. زمانی که برای یادگیری صرف می کنید (Time spent with the language)
  3. توانایی درک کردن (The ability to notice)

نگرشی که نسبت به خودتان و فراگیری زبان دارید تاثیر مستقیم روی موفقیت شما دارد. اگر باور داشته باشید که یادگیری زبان سخت می باشد و یا استعداد آن را ندارید و یا دیگر برای یادگیری شما دیر شده است، مطمئنا شانسی برای یادگیری زبان نخواهید داشت.

زمانی که برای یادگیری زبان صرف می کنید یکی از مهمترین فاکتورها در یادگیری زبان انگلیسی می باشد. باید هر روز و به طور مستمر یادگیری زبان را در برنامه خود داشته باشید و حتی شده برای فقط پانزده دقیقه آن را مطالعه کنید اما بدون یادگیری روز را به شب نرسانید و زنجیره یادگیری را از زمان شروع تا پایان حفظ کنید.

اگر دو فاکتور اول یعنی نگرش مثبت و اختصاص زمان کافی و مداوم برای یادگیری را داشته باشید، توانایی درک کردن را به صورت ناخودآگاه بدست خواهید آورد. بنابراین از نظر استیو کافمن باید بیشتر روی دو فاکتور اول تمرکز کنید تا یادگیری حاصل شود و پیشرفت خود را به مرور زمان احساس کنید.

تکنیک پومودورو (گوجه فرنگی) در افزایش بازده یادگیری زبان

تکنیک پومودورو

اگر یادگیری زبان در ابتدا برای شما سخت است یا توانایی متمرکز موندن روی یادگیری زبان برای مدت طولانی را ندارید، این تکنیک می تواند باعث افزایش بازده یادگیری زبان شما شود. این تکنیک در دهه ی 1980 توسط فرانچسکو چیریلو ابداع شد و تا کنون جزو موفق ترین تکنیک ها برای مدیریت زمان بوده است.

طبق این روش، بهترین مدت زمانی که می توانید روی کاری متمرکز بمانید 25 دقیقه است که برابر با مدت زمان لازم برای درست کردن سس پومودورو یا همان سس گوجه فرنگی ایتالیایی است. در واقع پومودورو در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است. این تکنیک بهترین راه برای شکستن کارهای پیچیده و سخت به قسمت های ساده 25 دقیقه ای است و همین به پیشرفت شما در انجام کارهای سخت کمک می کند.

روش انجام این تکنیک به این شکل است که برای کاری که قصد انجام آن را دارید 25 دقیقه وقت می گذارید و سپس 5 دقیقه استراحت می کنید. اگر این کار را انجام دهید یک گوجه یا پومودورو کاشته اید. بعد از اینکه 4 گوجه کاشتید، یعنی 4 زمان 25 دقیقه ای با زمان های استراحت 5 دقیقه ای مطالعه کردید، می توانید یک استراحت طولانی تر پانزده تا 30 دقیقه ای داشته باشید. اینکه در روز چند گوجه فرنگی بکارید به خودتان بستگی دارد اما این روش صد در صد باعث افزایش بازده یادگیری زبان در شما خواهد شد.

جمع بندی افزایش بازده یادگیری زبان

در این مقاله روش های افزایش بازده یادگیری زبان و تکنیک های مربوطه را بررسی کردیم. اما شاید بتوان مهمترین عامل یادگیری را همان چیزی معرفی کرد که در ابتدا در موردش صحبت کردیم یعنی علاقه، انگیزه و تداوم در یادگیری. اگر این فاکتورها وجود داشته باشد فرد به صورت اتوماتیک با جستجو، تحقیق و آزمون و خطا بهترین روش های یادگیری مناسب خود را پیدا خواهد کرد. این فرد مانند شما در جستجوها و مطالعات خود برای افزایش بازده یادگیری زبان به احتمال زیاد با این مقاله مواجه خواهد شد و تکنیک های معرفی شده را فرا خواهد گرفت. تیم آرمانی امیدوار است آشنایی با سایت آموزش آنلاین زبان آرمانی به شما کمک کند مسیر موفقیت را راحت تر و در زمان کوتاه تری طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید