آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر

تقریباً سه دهه است که IELTS به طور سنتی به عنوان یک آزمون مبتنی بر کاغذ برگزار می شود. با این حال، با ظهور فناوری‌های مبتنی بر کامپیوتر و روند رو به افزایش آن برای ارائه آموزش و برگزاری آزمون، IELTS، اکنون آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر را معرفی کرده است که معمولاً به عنوان CBT شناخته می شود. علاوه بر آزمون مبتنی بر کاغذ موجود (PBT)، آیلتس مبتنی بر کامپیوتر برای اولین بار در دسامبر 2017 در استرالیا معرفی شد.

لازم به ذکر است که گزینه های آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر و IELTS مبتنی بر کاغذ برای داوطلبان باز است.

 

پیشنهاد ما : دوره آموزش آنلاین آیلتس آرمانی

 

مزایا و شباهت های آزمون آیلتس

آزمون IELTS در هر دو نوع CBT و PBT یکسان است. فرمت آزمون، انواع سوالات، معیارهای امتیازدهی و سطح دشواری، همگی مانند آزمون آیلتس مبتنی بر کاغذ هستند. تنها تفاوت این است که داوطلب، قبلا می‌توانست فقط در آزمون آیلتس روی کاغذ شرکت کند، اما اکنون امکان این را دارد که آن را روی کامپیوتر نیز انجام دهد. یک مزیت کلیدی آیلتس مبتنی بر کامپیوتر این است که چندین جلسه در یک روز در دسترس است و نتایج سریعتر (معمولاً در عرض 3-5 روز) ارائه می شود. روند آیلتس مبتنی بر کامپیوتر به ویژه در طول این همه‌گیری بیماری کرونا، با استقبال زیادی روبرو شده است. از آنجایی که این امر به حفظ هنجارهای فاصله گذاری اجتماعی نیز کمک می‌کند، داوطلبان در سراسر جهان، این روش را مطلوب تر می‌دانند. تعداد صندلی‌های محدود و تاریخ‌های برگزاری آزمون بیشتر با حداکثر ۷ روز در هفته و نزدیک به ۳ بار در روز وجود دارد! به احتمال زیاد، آینده‌ای در پیش خواهد بود که در آن IELTS مبتنی بر کامپیوتر و IELTS مبتنی بر کاغذ، به عنوان روش‌های آزمون مهم و مرتبط، مکمل یکدیگر خواهند بود.

 

سوالات متداول آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر

اگر شما یک شرکت کننده در آزمون هستید، در اینجا پنج نکته مهم در مورد IELTS CBT وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

 

  1. کدام مؤلفه های آزمون تحت CBT قرار می گیرند؟
  2. اگر به صورت CBT آزمون دهم، چقدر طول می کشد تا نتایج به دستم برسد؟
  3. آیا شرکت در IELTS مبتنی بر کامپیوتر بر عملکرد و امتیاز من تأثیر می گذارد؟
  4. آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر چگونه عمل می‌کند؟
  5. مزایای آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر برای شرکت کنندگان در آزمون چیست؟

 

1.کدام مؤلفه های آزمون تحت CBT قرار می گیرند؟

مهارتهای listening، reading و writing در آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر، درست مانند IELTS  مبتنی بر کاغذ انجام می‌شود که شامل نوع سوالات پرسیده شده، فرمت، زمان بندی، و همچنین علامت گذاری است. البته آزمون speaking آیلتس به همان صورت باقی مانده و به شکل حضوری با ممتحن انسانی انجام می شود. ممتحن‌ها اجزای writing و speaking را ارزیابی خواهند کرد. تنها تفاوت این است که درPBT، آزمون IELTS speaking یک روز در طول هفته انجام می شود در حالی که در CBT در همان روز انجام می‌پذیرد.

 

2.اگر به صورت CBT آزمون دهم، چقدر طول می کشد تا نتایج به دستم برسد؟

نتایج آزمایش طی 3 تا 5 روز در دسترس خواهد بود.

 

3.آیا شرکت در IELTS مبتنی بر کامپیوتر بر عملکرد و امتیاز من تأثیر می گذارد؟

خیر. مانند هر چیز جدید، کمی زمان می برد تا با آیلتس مبتنی بر کامپیوتر آشنا شوید. اما، به هیچ وجه مانع از نتیجه گرفتن نمی‌شود. در واقع، طبق بررسی های متعدد، داوطلبان CBT را در مقایسه با آیلتس مبتنی بر کاغذ راحت تر می دانند. به علاوه، کل فرمت آزمون، سؤالات و معیارهای امتیازدهی برای هر دو یکسان است، بنابراین، در نوع ارائه آزمون IELTS هیچ تأثیری نخواهد داشت. فقط عملکرد شما، نمره شما را تعیین می کند.

بیشتر بخوانید: نکات برگزاری آزمون آیلتس

4.آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر چگونه عمل می‌کند؟

یکی از تغییرات مهم در CBT این است که از شلوغی مراکز آزمون به میزان قابل توجهی کاسته شده‌است. بقیه موارد همچون ترتیب تست، listening، reading، writing و در نهایت speaking، مانند قبل باقی مانده‌اند. همانطور که قبلا ذکر شد، یک ارزیاب انسانی، بخش speaking را انجام می دهد. همچنین آزمون speaking با بقیه آزمون‌ها در یک روز برگزار می شود.

آزمونIELTS  مبتنی بر کاغذ 10 دقیقه اضافی در بخش listening برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخنامه در نظر گرفته شده است، در حالیکه در IELTS  مبتنی بر کامپیوتر 2 دقیقه برای بررسی پاسخ‌ها زمان دارید. به هر شرکت کننده در آزمون یک اتاقک ویژه کامپیوتر و یک هدست برای بخش listening اختصاص داده شده است.

کلیک بر روی “Start Test” در صفحه مقدماتی، شما را به سوالات هدایت می‌کند. یک ساعت در بالای صفحه وجود دارد که به شما نشان می‌دهد قبل از شروع سایر قسمتها چقدر زمان دارید. وقتی ده و پنج دقیقه برای آزمون listening و reading وقت دارید، ساعت قرمز می شود و چشمک می زند. تایمر به طور خودکار پس از پایان آزمایش متوقف می شود. دستورالعمل های مربوط به هر قسمت در کادری در بالای صفحه نمایش داده شده است. نوار پیمایش در پایین می تواند برای حرکت از یک سوال به سوال دیگر استفاده شود. از طرف دیگر، می‌توانید روی یک عدد کلیک کنید تا مستقیماً به آن سؤال بروید. برای رفتن به آخرین سوال می توانید از فلش رو به عقب استفاده کنید. اگر در مورد درست بودن پاسخ خاصی شک دارید، می‌توانید روی آن شماره پاسخ در نوار پایین کلیک کنید، مرور کنید و به سؤال فعلی بازگردید. پاسخ ها را می توان در هر زمان تا پایان آزمون بررسی و تغییر داد. گزینه ای برای هایلایت کردن متن، آماده کردن یادداشت ها و انتخاب متن نیز وجود دارد. همه پاسخ‌ها به‌طور خودکار ذخیره می‌شوند و نیازی نیست «Enter» را فشار دهید یا گزینه «Save» را جستجو کنید.

آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر چگونه عمل می‌کند

5.مزایای آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر برای شرکت کنندگان در آزمون چیست؟

ظاهرا، انتظار می رود مهمترین مزایای CBT در بخش writing آیلتس باشد. تایپ کردن در واقع راحت‌تر و سریع‌تر از نوشتن پاسخ‌ها است. همچنین دامنه بیشتری برای ویرایش و ساختار مجدد جملات در هر لحظه و در بازه زمانی معین وجود دارد. بدون ترس از خط‌خطی کردن، علامت زدن، یا حتی دست خط بد. علاوه بر این، تعداد کلمات روی صفحه ظاهر می شود و نیازی نیست که همه کلمات را به صورت دستی بشمارید.

 

مزایای آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر

با IELTS  مبتنی بر کامپیوتر، می توانید آیلتس را با گروه کوچکی از افراد دیگر برگزار کنید که تغییر قابل توجهی از PBT است. معمولاً گروه‌های کوچک‌تر بهتر در نظر گرفته می‌شوند، زیرا سر و صدای کمتری دارند و بنابراین به‌عنوان داوطلب، راحت‌تر تمرکز می‌کنند و حواسشان پرت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آزمون آنلاین زبان

 

کلام آخر

آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر یک گزینه اضافی به داوطلبان می دهد. بنابراین، برای ما بسیار مهم بود که مقدمه ای در مورد CBT و نحوه شرکت در آزمون IELTS  در کامپیوتر به شما ارائه دهیم. به این ترتیب، قبل از ادامه تمرین، از اصول اولیه آگاه می‌شوید. هنگامی که متوجه شدید که شرکت در آزمون مبتنی بر کامپیوتر در مقابل آزمون مبتنی بر کاغذ تأثیری بر عملکرد و نمره شما در IELTS  ندارد، می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. اما ابتدا با شرکت در چند آزمون آزمایشیIELTS  مبتنی بر کامپیوتر، آشنایی با این آزمون را آغاز کنید.

این نکات را دنبال کنید، برای آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر تمرین کافی داشته باشید، آزمون آیلتس را به صورت آنلاین رزرو کنید و آن را به پایان برسانید!

 

 

منبع:

https://ieltstutorials.online/blog/computer-based-ielts-exam

 

دیدگاهتان را بنویسید