گرامر Used to

زبان آموزانی که در سطح Pre-Intermediate مشغول به یادگیری زبان انگلیسی هستند با گرامر Used to آشنا می شوند. اما عمده زبان آموزان این گرامر را به خوبی فرا نمی گیرند زیرا در زبان انگلیسی سه ساختار مختلف با معانی مختلف و همینطور کاربردهای کاملا مختلف وجود دارد که در همه آنها از Used to استفاده شده و به همین دلیل این گرامر همیشه برای زبان آموزان کمی گیج کننده است.

در این مقاله قصد داریم گرامر Used to را در هر سه حالت به طور کامل بیان کنیم و کمک کنیم تا راحت تر بتوانید این ساختارها را یاد بگیرید و در مکالمات خود از آنها بهره ببرید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلیک کنید: دوره های آنلاین زبان آرمانی 

ساختار اول:Used to + base form

در این بخش ساختار اول از گرامر Used to را معرفی می کنیم. در این بخش به اولین ساختاری که در آن عبارت Used to به کار رفته می پردازیم و معنی، فرم و کاربرد آن را بیان می کنیم. دقت کنید که ساختارهای مختلفی که در این مقاله بررسی می کنیم از لحاظ معنایی و کاربرد باهم تفاوت دارند و دلیل اینکه کمی گیج کننده هستند این است که در همه آنها عبارت Used to به کار رفته است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 grammar lesson used to معنی ساختار اول

به مثال زیر توجه کنید:

I used to ride a bike to work.

من با دوچرخه به سر کار می رفتم. (اما الان دیگه این کارو نمی کنم)

این جمله به این مطلب اشاره دارد که شما در زمان گذشته کاری را انجام می دادید که دیگر آن را انجام نمی دهید. تاکید این ساختار روی این حقیقت استوار است که این فعالیت دیگر ادامه ندارد.

فرم ساختار اول

فرم ساختار اول به شکل روبرو است:

Used to + base form

به مثال های زیر توجه کنید:

used to do night shifts every week.

من هر هفته شیفت شب کار می کردم.

We used to go bowling every month.

ما هر ماه بولینگ بازی می کردیم.

I used to live in Turkey.

من ترکیه زندگی می کردم.

کاربرد ساختار اول

همانطور که از مثال ها مشخص است ما عبارت Used to را در دو مورد استفاده می کنیم.

  • اول در مواردی که کاری را در گذشته به طور مرتب انجام می دادیم اما در حال حاضر دیگر آن عادت را ترک کرده و انجام نمی دهیم.
  • دوم هنگامی که می خواهیم در مورد حقیقتی در گذشته صحبت کنیم که دیگر صدق نمی کند و وضعیت تغییر کرده است.

این ساختار شباهت زیادی به ساختار گذشته ساده دارد و در حالاتی نیز با گذشته ساده تفاوتی ندارد. تنها تفاوت برجسته بین این ساختار و گذشته ساده این است که در این ساختار تاکید بیشتری روی این مساله وجود دارد که کاری که در گذشته انجام می دادیم را دیگر انجام نمی دهیم. این ساختار در مکالمات انگلیسی بسیار رایج است و کاربرد زیادی دارد.

ساختار دوم: Be used to + ing form

حال به ساختار دوم از مقاله گرامر Used to می پردازیم. ابتدا معنی این عبارت را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

معنی ساختار دوم

برای توضیح معنی این ساختار بهتر است آن را در قالب یک مثال توضیح دهیم. به مثال زیر توجه کنید:

I am used to eating an egg for breakfast.

من عادت دارم برای صبحانه یک تخم مرغ بخورم.

همانطور که از این مثال نیز مشخص است این ساختار معنی “عادت داشتن” می دهد. در واقع هنگامی که قصد دارید بیان کنید که در حال حاضر به انجام کاری به طور مرتب عادت دارید از این ساختار استفاده می کنید. اما این ساختار چگونه ساخته می شود؟ در بخش بعدی به نحوه ساختن جمله با این ساختار می پردازیم.

فرم ساختار دوم

فرم ساخت جمله هایی از این دست به شکل زیر می باشد:

Be used to + ing form

در این ساختار باید حتما دقت کنید که قبل از Used to از فعل to be استفاده کنید. این اشتتباه را بسیاری از زبان آموزان مرتکب می شوند. نکته مهم دیگر این است که فعل باید حتما به شکل ing دار استفاده شود در غیر این صورت ساختار صحیح نخواهد بود.

کاربرد ساختار دوم

خیلی از اوقات قصد دارید که از عادت های خود صحبت کنید. مثلا اینکه عادت دارید چه چیزی بخورید، یا برای تفریح چه کاری انجام دهید. گاهی اوقات نیز افراد عادات عجیب و غریبی دارند که دیگران از شنیدن آن تعجب می کنند. به هر حال و در هر صورت برای بیان عادت در زمان حال حاضر از این ساختار استفاده می کنیم. به مثال های زیر توجه کنید.

She is used to calling me every night.

او عادت دارد هر شب با من تماس بگیرد.

My brother is used to stay in bed until very late at night.

برادر من عادت دارد تا دیروقت بیدار بماند.

I am used to drinking cola with my meals.

من عادت دارم با وعده های غذایی نوشابه بنوشم.

ساختار سوم: Get used to + ing form

در این بخش به ساختار سوم از گرامر Used to رسیدیم. به سراغ ساختار آخر می رویم. این ساختار از لحاظ معنایی شباهت زیادی به ساختار اول دارد. اما یک تفاوت کوچک دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

معنی ساختار سوم

بهتر است همانند ساختارهای قبلی برای توضیح معنای این ساختار نیز با یک مثال شروع کنیم:

You should get used to waking up early in the morning.

باید عادت کنی صبح ها زود از خواب بیدار شی.

این ساختار از لحاظ معنایی شبیه ساختار دوم به یک عادت اشاره دارد اما در ابتدای این عبارت به جای فعلto be از فعل to get استفاده شده است. بنابراین این عبارت معنی “عادت کردن” می دهد. در ادامه مقاله به معرفی فرم ساختار سوم می پردازیم.

فرم ساختار سوم

فرم این ساختار به شکل زیر است یعنی برای ساخت جملات انگلیسی با استفاده از این ساختار باید نکات ساختاری زیر حتما رعایت شوند:

Get used to doing sth

در این ساختار حتما باید دقت کنید که فعل به صورت ing دار به کار می رود.

دقت کنید که این ساختار را می توان در زمان های مختلف ساخت و برای انجام این کار فقط باید فعل Get را در زمان مشخص تبدیل کرد. به مثال های زیر توجه کنید:

Present perfect: I haven’t got used to reading books yet.

هنوز به کتاب خوندن عادت نکرده ام.

Past simple: I got used to wearing a tie finally.

بالاخره به کروات زدن عادت کردم.

Future simple: Don’t worry. You will get used to it soon.

نگران نباش. بهش عادت می کنی.

Be going to: I am going to get used to exercise every morning.

قصد دارم به صبح ها ورزش کردن عادت کنم.

کاربرد ساختار سوم

همانطور که از معنی و مثال ها مشخص می باشد هر زمان در زبان انگلیسی قصد داشته باشیم از عادت کردن (نه عادت داشتن) صحبت کنیم از این ساختار استفاده می کنیم.

پیشنهاد ما: دوره ترمیک زبان آرمانی با جدیدترین متدهای روز تدریس زبان انگیسی

جمع بندی گرامر used to

در این مقاله با ساختارهای مختلفی که در آنها از  عبارت Used to استفاده شده آشنا شدیم و سعی کردیم معنی و ساختارها را به شکلی واضح توضیح دهیم تا سوالی برای شما باقی نماند. این گرامرها صرفا با مطالعه در ذهن جا نمی افتند و باید تمرین زیادی روی آنها انجام دهید.

برای مثال می توانید از هر ساختار چندین مثال برای خود بنویسید و سپس آنها را به استاد یا شخصی که حداقل سطح زبان انگلیسی اش دو سطح از شما بالاتر است نشان بدهید تا اشتباهات شما را رفع کنند. اما این پایان کار نیست و باید به سطحی برسید که قادر باشید این جمله ها را در ذهن خود بسازید و بیان کنید. برای این کار نیز می توانید با یک پارتنر یا با خودتان صحبت کنید تا کاملا روی آنها مسلط شوید.

دیدگاهتان را بنویسید