هفت یا بالاتر در رایتینگ آیلتس از رویا تا واقعیت قسمت سوم

به نام خدا

نمره هفت یا بالاتر با ساختار رایتینگ آیلتس: از رویا تا واقعیت (بخش سوم)

به نگارش ایمان مافی

نمره هفت یا بالاتر در writing آیلتس، از رویا تا واقعیت

بخش سوم:

دلیل دیگر که افراد نمره رایتینگ 7 آیلتس نمی توانند بگیرند اشتباه متوجه شدن یا ناقص متوجه شدن صورت سوال رایتینگ و یا ساختار رایتینگ آیلتس است که در نتیجه این امر باعث می شود جوابی که می نویسند، بخشی از صورت سوال را پوشش نداده باشد و یا به موضوع سوال نسبتاً نامرتبط باشد که این موجب از بین رفتن نمره آنها به طرز قابل توجهی است. این موضوع به طور مفصل در دوره آنلاین essay writing آرمانی مورد آموزش قرار گرفته است. بسیاری از داوطلبان هم از این موضوع غافل هستند و همیشه احساس می کنند کسر نمره رایتینگ شان را فقط با یادگرفتن vocabulary جدید می توانند بهبود بخشند؛ در حالی که بسیاری از ما از همین موضوع که به اصطلاح task achievement خوانده می شود لطمه می خوریم. این موضوع ممکن است به چند دلیل اتفاق افتد.

 

دلیل اول نگرفتن نمره رایتینگ 7 ایلتس، بی دقت خواندن صورت سوال است. بسیاری از ما به این خاطر که دغدغه کمبود وقت داریم صورت سوال را به سرعت و با بی دقتی زیاد می خوانیم و فقط محتوای اصلی صورت سوال را مدنظر قرار می دهیم و همچنین بدون توجه به جزئیات و تمام ارکان صورت سوال، شروع به نوشتن می کنیم که این می تواند دلیل اول باشد.

 

دلیل بعدی این است که ما اگرچه صورت سوال را با دقت می خوانیم ولی برای خودمان تک تک اجزای صورت سوال را به طور دقیق مشخص نمی کنیم. به عنوان مثال فرض کنید سوالی که از شما پرسیده شده این باشد که «چرا میزان جرم و جنایت در شهرها بین جوانان افزایش پیدا کرده است؟» بسیاری از افرادی که تا به حال دیده ام، ایده پردازی هایی که انجام می دهند به این صورت است: مثلاً می گویند «چون در جامعه فقر وجود دارد، این فقر باعث افزایش جرم و جنایت می شود. همچنین می گویند اعتیاد یکی از مواردی است که می تواند به طرز قابل توجهی جرم و جنایت را افزایش دهد.» هر دو مورد از این ایده ها، ایده های منطقی هستند ولی در نظر داشته باشید که صورت سوال سه المان حیاتی را برای ما مشخص کرده است به این نحو که هرجوابی که ما به صورت سوال می خواهیم بدهیم باید کاملاً به هر سه این المان ها پرداخته باشد. سه المان صورت سوال گفته بودند چرا در شهرها جرم و جنایت بین جوانها زیاد شده است، یعنی شهر، جرم و جنایت و جوانان بخش هایی هستند که صورت سوال از ما توقع دارد با توجه به این بخش ها جواب خود را ارائه دهیم، درحالی که آن ایده پردازی که ما از این سه المان کردیم فقط به بخش جرم و جنایت پرداخته بود.

ندانستن ساختار رایتینگ آیلتس می تواند به همین راحتی نمره ما را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد ایده پردازی درستی انجام دهد می تواند مثلاً ایده یکی از پاراگراف هایش به این صورت باشد که «در بسیاری از روستاها فرصت های شغلی پردرآمد کم هستند بنابراین بسیاری از جوانها برای رسیدن به آرزوهایشان به شهرها مهاجرت می کنند. در شهرها هزینه زندگی بسیار بالا است و فشار روحی و روانی بسیار زیادی به آنها وارد می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که بخواهند از روش های سریع تر و غیرقانونی به پول دست پیدا کنند و این باعث می شود که در شهرها جرم و جنایت بین جوانها افزایش پیدا کند.» دقت داشته باشید در این ایده پردازی من به سه جزء شهر، جوان و جرم و جنایت پرداختم و این می تواند یک ایده پردازی بسیار خوب باشد. در سناریو اول بهترین لغت ها و گرامر را هم که استفاده کنید نمره بالایی نخواهید گرفت.

 

دلیل سوم نگرفتن نمره رایتینگ 7 آیلتس برای نامرتبط به موضوع نوشتن این است که بسیاری از داوطلبان سعی می کنند با زرنگی یک سری مطالبی را که در آن تسلط بیشتری دارند یا دامنه لغات بالاتری در آن موضوع دارند، هر تاپیکی که به آنها داده می شود پاسخ شان را به آن سمت از اطلاعاتشان ببرند که لغت ها یا اصطلاحات بیشتری در آن موضوع در ذهنشان دارند یا از قبل چیزی را حفظ هستند. منظور این است که شما از نقطه a به نقطه b بخواهید بروید. یک جاده مستقیم بین نقطه a و b وجود دارد؛ بسیاری از داوطلبان می گویند یک مقدار از این جاده مستقیم خارج شویم و وارد جاده خاکی شویم که بتوانیم از فلان لغت و فلان لغت هم استفاده کنیم بعد دوباره  به جاده اصلی بازگردیم. این کار کار بسیار نادرستی است و با ساختار رایتینگ آیلتس فاصله دارد. همیشه هر لغت و هر گرامر و هر مهارت زبانی که شما در writing تان استفاده می کنید باید مستقیماً در راستای محتوای صورت سوال باشد. هرگز و به هیچ عنوان به این قیمت که می خواهید از چند اصطلاح و لغت خوب استفاده کنید پاسخ تان را به سمتی نبرید که محتوایتان را قربانی کنید. هر ابزار زبانی که می خواهید استفاده کنید باید درخدمت محتوا باشد.

 

دلیل چهارمی که باعث از دست دادن نمره task achievement داوطلبان می شود این است که متاسفانه به علت یک سری آموزشهای نادرست، به بعضی از افراد گفته شده که شما اجازه ندارید هیچ تک لغتی را دوبار در رایتینگ آیلتس استفاده کنید و نباید تکرار داشته باشید. این نتیجه اش این می شود که مثلاً وقتی صورت سوال این است که «چرا خشونت در مدارس رو به افزایش است؟» در این جا مدرسه می شود،school. بسیاری از داوطلبان دو یا سه خط می نویسند و از واژه school هم استفاده می کنند بعد بار دیگر که می خواهند راجع به school حرف بزنند می گویند خب  schoolرا که یک بار گفتیم باید برای school مترادف پیدا کنیم پس می نویسند college یا می نویسند training center . در نظر داشته باشید که واژه college با واژه school هم معنی نیستند و شما عملاً به بهانه استفاده نکردن از واژه school برای بار دوم شروع کردید راجع به college مطلب نوشتن و جوابی که شما می دهید با صورت سوال نامرتبط می شود و این صرفاً به این خاطر است که شما می خواستید یک لغت را دوبار استفاده نکنید. دقت داشته باشید وقتی می گوییم تکرار نباید صورت بگیرد، عدم تکرار در واحد جمله و در واحد phrase استفاده می شود. مثلاً به این معنی که شما می خواهید بگویید «کار کردن در سنین پایین تاثیرات بد روی سلامت دارد»، این یک جمله را نباید چهار یا پنج بار کپی کنید؛ باید توانایی داشته باشید تا با phrase های مختلف این جمله و این ایده را دو یا سه بار مطرح کنید که این همان ساختار رایتینگ آیلتس می باشد. در ابعاد لغت چندان این موضوع وجود ندارد. وقتی صورت سوال واژه school را از شما می پرسد، مثل این است که از شما می پرسند، چرا خشونت در مدارس رو به افزایش است شما طبعاً به زبان فارسی هم بخواهید جواب بدهید چندبار ناچار می شوید از لغت «مدرسه» استفاده کنید. «چون در مدارس روی فیلمهایی که بچه ها در خانه می بینند کنترلی صورت نمی گیرد بنابراین وقتی بچه یک فیلم خشن در خانه می بیند، صبح که به مدرسه می رود می خواهد بسیاری از چیزهایی که از آن فیلم یاد گرفته را در مدرسه انجام دهد.» الان در همین جوابی که من به زبان فارسی ارائه کردم واژه «مدرسه» دو یا سه بار استفاده شد بدون این که ایرادی داشته باشد.

بنابرین هراسی نداشته باشید از این که بخواهید برای تک تک لغات از مترادف استفاده کنید. بسیاری از مواقع مترادف هایی را که برای لغت می خواهید استفاده کنید به طور کامل با آن لغاتی که در صورت سوال آمده انطباقی ندارند و بالطبع این اتفاق رخ می دهد که شما به طور تدریجی بخاطر استفاده از مترادف های نادرست درمورد یک مطلب نامرتبط با موضوع، شروع کنید به صحبت کردن، بدون این که خودتان متوجه شوید.

مثالی که من همیشه به صورت شوخی در کلاسهای خود می زنم، این است که از یکی از داوطلبان می پرسم «این کولر خراب شده به نظر تو برای تعمیر کولر باید چه کاری انجام دهیم و بعد آن شخص می گوید خب به نظر من وقتی کولر خراب می شود بسیاری از ساکنین آن ساختمان دچار آزار و اذیت می شوند، بنابراین حتماً بهترین کار این است که به یک شرکت کولرسازی زنگ بزنید تا افرادی را برای تعمیر کولر بفرستند.» ببینید وقتی من صورت سوالم راجع به «کولر» است، هیچ ایرادی ندارد که شما دو یا سه بار در جوابتان از «کولر» استفاده کنید ولی کارهایی که اغلب شما در IELTS writing  می خواهید انجام دهید این است که می گویید: «خراب شدن کولر می تواند باعث آزرده خاطر شدن افراد شود، بنابرین (در این لحظه می گویید من یک بار از واژه «کولر» استفاده کردم پس باید از واژه «سردکننده صنعتی» استفاده کنم) وقتی سردکننده صنعتی خراب می شود ما باید تماس بگیریم به یکی از شرکتهایی که (در اینجا می خواهید بگویید یکی از شرکتهایی که کولر را تعمیر می کنند پس دو مرتبطه با خود می گویید چگونه باید بگویم) «مبرد کننده» ». ببینید بحث کاملاً از مسیر خودش خارج شد. وقتی ما راجع به «کولر» صحبت می کنیم ایرادی ندارد که دو یا سه بار بخواهیم راجع به آن صحبت کنیم. یک سری لغات در صورت سوال هستند که باید دو یا سه بار از آنها استفاده کنید. وقتی راجع به «مدرسه» است باید راجع به «مدرسه» صحبت کنید. وقتی راجع به  «بچه ها» هست، باید راجع به «بچه ها» صحبت کنید. ترسی از این موضوع نداشته باشید؛ عدم تکرار وقتی مهم است که شما بتوانید یک ایده و یک مفهوم واحد را به دو الی سه نوع مختلف بیان کنید و دائماً کپی نکنید. در مورد مفهوم عدم تکرار و همچنین مفهوم جملات حفظی در این ویدیو توضیح کامل قبلا داده شده.

 

امیدوارم با در نظر گرفتن موارد مطرح شده برنامه ریزی دقیق تر و اصولی تری برای کسب نمره دلخواه در آیلتس در پیش بگیرید. دوره های آنلاین آیلتس آرمانی هم در این مسیر کمک شایان ذکری به شما خواهند کرد.

با آرزوی موفقیت شما

ایمان مافی

دیدگاهتان را بنویسید