مهاجرت قبل از سن قانونی ممکن است؟

بسیاری از کشورهای جهان شرایط سنی خاصی را برای متقاضیان مهاجرت در نظر گرفته اند. اما این موضوع درباره همه کشورهای دنیا صدق نمی کند. البته پیشرفته ترین کشورهای توسعه یافته و صنعتی نظیر آلمان، سوئد، کانادا، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دیگر شرایط سنی متفاوتی را در نظر گرفته اند. برای بررسی این موضوع ابتدا باید بدانید که آیا مهاجرت از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری و.. امکان پذیر است. در ادامه قصد داریم برای هر یک از انواع مهاجرت، شرایط سنی افراد متقاضی را بررسی کرده و به معرفی شرایط مهاجرت افراد زیر 18 سال در مهم ترین کشور های توسعه یافته بپردازیم. همراه ما باشید:

معرفی دوره آموزش آنلاین آیلتس آرمانی

 

مهاجرت چیست؟

مهاجرت قدمت و تاریخچه بسیار درازی دارد؛ به طوری که از ابتدای زندگی بشر همراه آن بوده است. به جابه جایی افراد از مکانی به مکان دیگر مهاجرت می گویند. این جا به جایی می تواند کشور به کشوری دیگر و یا از شهری به شهر دیگر باشد. این تغییر مکان، به دلایل متعددی مانند مشکلات سیاسی، شرایط بهتر تحصیلات، کار و یا زندگی و … صورت می گیرد. با توجه به اینکه هر کشور امنی شرایط و قوانین مهاجرتی خاص خود را دارد، باید نسبت به تمامی این قوانین و تبصره های آن ها آشنایی کاملی را کسب کنید و سپس نسبت به دریافت ویزای مهاجرتی آن اقدام کنید. در صورتی که فرد متقاضی کمتر از 18 سال سن داشته باشد، این قوانین سرسخت تر خواهند بود.

انواع مهاجرت به خارج از کشور

روش های مهاجرتی به خارج از کشور بسیار متنوع هستند. اما شما برای مهاجرت ابتدا باید تشخیص دهید که کدام یک از شرایط مهاجرتی با موقعیت و شرایط شما سازگار است. بر این اساس، شما می توانید بهترین تصمیم ممکن را برای زندگی، آینده و همچنین فرزندان خود بگیرید. در این قسمت، انواع راه های مهاجرتی به خارج از کشور، نام برده شده اند:

  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت از راه سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق کارآفرینی و یا استارتاپی
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق دعوتنامه
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق همراه
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

شرایط سنی متقاضیان مهاجرت تحصیلی

مهاجرت از طریق تحصیل یکی از بهترین و محبوب ترین راه های مهاجرت برای جوانان است. جوانان با امید به آینده روشن تر، به دنبال بالا بردن سطح دانش خود هستند و دست به مهاجرت تحصیلی می زنند. در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی، شرایطی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی در نظر گرفته شده است. البته شرایط سنی مختلف با توجه به کشور مقصد، مقطع تحصیلی و مقطع متفاوت است. بسیاری از کشورها در مقطع لیسانس، متقاضیان بین 18 تا 23 سال را می پذیرند. در مقطع فوق لیسانس افراد تا سن 27 سال و مقطع دکترا نیز 35 سال است. این اعداد به صورت میانگین بیان شده اند و در کشورهای مختلف می توانند متفاوت باشند.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های پزشکی را دارید، بهتر است قبل از سن 23 سالگی برای مهاجرت اقدام کنید. به طور کلی مهاجرت تحصیلی باید در سنین جوانی صورت گیرد؛ در غیر این صورت پذیرفتن مهاجر با اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.

شرایط سنی متقاضیان مهاجرت تحصیلی

شرایط سنی متقاضیان مهاجرت سرمایه گذاری

ثبت شرکت و یا مهاجرت کاری یکی از فرصت هایی است که می تواند مهاجرت را برای شما در کشوری که می خواهید، امکان پذیر سازد. این روش یکی از مطمئن ترین و ضمانت شده ترین روش های مهاجرت است. امروزه معمولا همه کشورهای جهان از سرمایه گذاری در کشور خود استقبال می کنند. کشورهای مختلفی از جمله اروپا، آمریکا و حتی جزایر کوچک دریای کارائیب، در مقابل ورود مقدار قابل توجهی پول، پاسپورت و در نهایت تابعیت کشور خود را به فرد متقاضی پیشکش می کنند.

داشتن پاسپورت کشور به معنای شهروندی آن کشور و در نتیجه حق کار و تحصیل و زندگی است. شرایط سنی خاصی برای این نوع از مهاجرت وجود ندارد. البته در برخی از کشورها نیز حداقل سن لازم برای این کار 18 سال در نظر گرفته شده است و مقدار حداکثری نیز برای این کار تعیین نشده است.

شرایط سنی متقاضیان مهاجرت از طریق ازدواج و یا پناهندگی

برخی از افراد مهاجرت از طریق پناهندگی و یا ازدواج را انتخاب می کنند. در مهاجرت از طریق ازدواج، فرد متقاضی باید با فردی که تابعیت کشور مقصد را دارد، ازدواج کند. بر این اساس می تواند پس از گذر از شرایط خاصی، اقامت دائم را دریافت کند. شرایط سنی برای مهاجرت از طریق ازدواج، حداقل 18 سال است. در بسیاری از کشورهای جهان 18 سالگی سنی است که فرد می تواند به صورت مستقل برای خود تصمیم گیری کند. بر این اساس، برای تمامی روش های مهاجرت، داشتن حداقل سن 18 سال لازم و ضروری است. اما استثنا هایی نیز در این زمینه وجود دارد و این کار، غیر ممکن نیست.

مهاجرت از طریق پناهندگی برای کودکان زیر 18 سال کار بسیار خطرناکی است و به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که این افراد با این روش مهاجرت در معرض خطرات جانی بسیار جدی قرار خواهند گرفت. بنابراین، به شما پیشنهاد می کنیم که به هیچ عنوان به این راه غیر قانونی از مهاجرت، حتی فکر هم نکنید.

بهترین راه مهاجرت برای متقاضیان کمتر از 18 سال

برای هموار ساختن راه مهاجرت در سن کمتر از 18 سال، لازم است شرایطی را مد نظرداشته باشید. این شرایط، پیچیده و یا سخت نیستند. اما عدم بهره مندی از هر یک از این شرایط، ممکن است مانع مهاجرت شما شود. تقریبا تنها راه مهاجرت به کشورهای اروپایی در سنین کمتر از 18 سال، مهاجرت تحصیلی است. اولین و مهم ترین موضوع در این رابطه، تمکن مالی است. کشور مبدا باید از بابت اینکه شما از پس مخارج خود بر می آیید، مطمئن شود. همچنین رضایت نامه والدین نیز برای این کار جزوی از الزامات است.

مدرک لازم دیگر در زمینه مهاجرت تحصیلی، گواهی اشتغال به تحصیل است. وثیقه مالی برای متقاضیان پسر کمتر از 18 سال نیز نیاز است. ارائه وثیقه مالی برای متقاضیان دختر لازم نبوده و هیچ ضرورتی از این بابت وجود ندارد. ترجمه مدارک تحصیلی و هویتی نیز از دیگر واجبات مهاجرت است. فراموش نکنید که در کنار این مدارک ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات را نیز داشته باشید. همچنین اصل کپی پاسپورت و تمامی مدارک هویتی برای این کار لازم است.

بیشتر بخوانید: وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی

تحصیل افراد زیر 18 سال در مدارس بین المللی

تحصیل در مدارس بین المللی کشورهای اروپایی و آمریکایی، از طریق اخذ مجوز تحصیلی صورت می گیرد. هر ساله مدرسه های بین المللی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، پذیرای دانش آموزان بین المللی از سراسر جهان هستند. در کشورهایی مانند کانادا، متقاضیان تحصیل در مدارس این کشور، امتحان تعیین سطح می دهند و نسبت به کلاس های زبان انگلیسی و یا فرانسوی، متناسب ترین کلاس انتخاب و فرد متقاضی مشغول به تحصیل می شود. در کانادا نمره های زبان و ریاضی دانش آموزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. به همین خاطر نیز تعداد ساعات مطالعه ریاضی و زبان شما در دبیرستان به صورت دقیق بررسی می شود. در نهایت کشوری مانند کانادا بنا بر درجه بندی های نظام آموزشی، به شما پذیرش خواهد داد.

به طور معمول، تحصیل در کلاس های درس برای افراد 18 سال، در دو ترم سپتامبر و ژانویه برگزار می شود. البته در برخی از کشور ها ممکن است این زمان بسیار متفاوت باشد. دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس رسمی خود کشور، می توانند بدون آزمون ورودی و و تست زبان، وارد دانشگاه مورد نظر خود شوند. با توجه به رقابت شدید ورود به دانشگاه از دبیرستان، دانش آموزان با نمرات بالاتر، شانس بیشتری از این بابت خواهند داشت.

تحصیل افراد زیر 18 سال در مدارس بین المللی

مهاجرت تحصیلی به استرالیا برای متقاضیان زیر 18 سال

یکی از جذاب ترین و به روز ترین کشورهای جهان، استرالیا است. با توجه به اینکه اکثر جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می دهند، استرالیا به عنوان یک از بهترین مکان های زندگی برای تمامی مردم جهان شناخته می شود. مدارس شبانه روزی و بین المللی زیادی در استرالیا وجود دارند که پذیرای افراد زیر 18 سال می باشند. در این راستا، فضایی امن و با امکانات بالا برای شکوفایی استعداد جوانان ترتیب داده شده است. هزینه تحصیل در این کشور به صورت سالانه حدود 30 تا 35 هزار دلار است که امکانات بی نظیری شامل اقامت، اسکان، وعده های غذایی سالم و امکانات فوق العاده ورزشی و سرگرمی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

در صورتی که فرد متقاضی کمتر از 17 سال سن داشته باشد، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نخواهد داشت. در کالج ها و مدارس استرالیا دوره های ویژه آموزش زبان وجود دارد که فرد متقاضی با سن 18 سال با نمره آیلتس 6 به راحتی می تواند دوره های پیش دانشگاهی را بگذراند و به صورت مستقیم و به سال دوم دانشگاه وارد شود. بدین ترتیب، فرد نامبرده، حتی یک سال هم از تحصیل باز نخواهد ماند

مهاجرت تحصیلی به کانادا برای متقاضیان زیر 18 سال

مهاجرت به کانادا، از طریق برنامه های خانوادگی و یا تحصیلی به سادگی ممکن است. در صورتی که یکی از والدین فرد زیر 18 سال موفق به اخذ ویزای کار، تحصیل و یا سرمایه گذاری شوند، می توانند به همراه والدین خود مهاجرت کنند و به صورت رایگان از امکانات تحصیلی کانادا بهره مند شوند؛ درست مانند شهروندان کانادایی. پایه ابتدایی در کانادا 8 سال و دبیرستان 4 سال است. اجازه تحصیل در پایه ابتدایی به صورت یک ساله و در مقطع دبیرستان نیز برای کل دوره اعطا می شود. البته باید قبل از به پایان رسیدن زمان اعتبار مجوز، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

قبل از هر چیزی باید بگوییم کشور کانادا، در اعطای بورسیه های تحصیلی خود، شرایط بسیار سرسختانه ای دارد. بر همین اساس، بهتر است که مهاجرت افراد زیر 18 سال برای تحصیل در این کشور، با حمایت مالی خانواده صورت گیرد. از طرفی دیگر، دانش آموزان زیر 18 سال نمی توانند به راحتی در کانادا به زندگی و کار مشغول باشند، به همین خاطر نیاز است که حتما یکی از والدین، سرپرست قانونی و یا متولی مالی، در کنار دانش آموز حضور داشته باشد. البته برخی از دانش آموزان نیز، مهمان خانواده های کانادایی می شوند و از همین راه هزینه های تحصیلی خود را تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان برای متقاضیان زیر 18 سال

هیچ محدودیت سنی برای تحصیل به آلمان وجود ندارد. البته سن باید برای متقاضی مهم باشد که بتوان پس از دوره تحصیلی، وارد بازار کار شوند. برای مثال، در صورتی که یک دانشجوی بین المللی بخواهد در رشته مدیریت کسب و کار یا MBA به تحصیل مشغول شود، با 50 سال سن هم می تواند در آلمان درس بخواند. آلمان کشوری است که همواره یکی از بهترین انتخاب افرادی است که قصد تحصیل و ساختن آینده روشنی را برای خود دارند.

 مدت زمان تحصیل در مقطع ابتدایی از سنین 4 تا 6 سالگی شروع می شود و به مدت 3 تا 5 سال به طور می انجامد. مدارس آلمان به مدارس دولتی، خصوصی و شبانه روزی تقسیم بندی می شوند. دانش آموزانی که مدرک نهایی دبیرستان کشور آلمان را دارند، می توانند به سادگی مانند شهروندان این کشور، وارد دانشگاه شوند. البته این افراد باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند. اما با دارا بودن مدرک آیلتس زبان انگلیسی نیز می توانند در مدارس خصوصی زبان انگلیسی نیز شرکت کنند.

نکته ای که لازم است بدانید، این است که تحصیل در مدارس آلمان، هیچ گونه هزینه ای ندارد. تنها هزینه مربوط به هزینه ثبت نام و خرید کتاب است. اما زمانی که قصد دارید در مدارس شبانه روزی این کشور تحصیل کنید، باید هزینه های مرتبط به تحصیل، تغذیه، خوابگاه  و بیمه را از درآمد شخصی خود بپردازید. این هزینه سالانه حدود 30 تا 50 یورو برآورد می شود. البته هزینه های زندگی در آلمان نیز چیزی در حدود 700 تا 1000 یورو در ماه است. به طور کلی مدارک لازم برای ارائه به سفارت و دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید ترجمه شده و مورد تاییدیه رسمی رسیده باشند. مدارک مورد نیاز برای کسب ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از یکی از مدارس آلمان
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات سه سال آخر تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • تکمیل فرم ویزای افراد زیر 18 سال
  • تمکن مالی و ارائه به سفارت
  • بیمه سلامت و درمان افراد زیر 18 سال

مهاجرت تحصیلی به آلمان برای متقاضیان زیر 18 سال

شرایط خروج از ایران برای افراد زیر 18 سال به چه صورت است؟

امروزه افراد زیادی برای خلق فرصت های شغلی و تحصیلی بیشتر، قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. هر کشوری برای خروج و مهاجرت فرزندان زیر 18 سال خود، شرایطی را برای دریافت گذرنامه در نظر گرفته است. شرایط خروج برای مهاجرت نوجوانان 14 تا 18 سال، به صورت ویژه ای برقرار است. بهترین روش برای متقاضیان مهاجرت زیر 18 سال، اخذ ویزای تحصیلی است.

شرایط خروج از ایران برای پسران زیر 18 سال

پسران زیر 18 سال، برای دریافت گذرنامه تحصیلی نیاز به رضایت والدین و یا سرپرست قانونی خود دارند. البته اولین اقدام شما باید جهت دریافت ویزای کشور مقصد باشد. در حال حاضر هر فرد حتی کودکان 2 یا 3 ساله نیز می توانند گذرنامه خود را داشته باشند. در صورتی که پسر دارای سن بالای 18 سال باشد، باید خدمت سربازی را گذرانده و مجوز نیروی انتظامی را داشته باشد.

شرایط خروج از ایران برای دختران زیر 18 سال

متاسفانه در کشور ایران، قوانین خروج از ایران برای دختران زیر 18 سال نسبت به پسران، بسیار سختگیرانه تر است. دختران مجرد برای کسب گذرنامه تنها با کسب اجازه ولی و قیم خود قادر به دریافت گذرنامه هستند. بانوان متاهل زیر 18 سال نیز، باید اجازه نامه کتبی از همسر خود دریافت کنند.

 مدارک لازم برای دریافت پاسپورت

تمامی افراد اعم از دختر و پسر در هر سن و سال و شرایطی که زندگی می کنند، باید مدارک خاصی را برای دریافت گذرنامه دریافت کنند. لازم به ذکر است که در صورتی که تنها یکی از مدارک زیر را ندارید، نمی توانید به راحتی برای دریافت گذرنامه خود اقدام کنید. بنابراین باید برای دریافت این مدارک، موارد زیر را تهیه کنید.

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی
  • تاییدیه ثبت احوال
  • ارائه آخرین پاسپورت
  • عکس بایومتریک یا پاسپورتی ( دختران بالای 6 سال با حجاب کامل، بدون آرایش، فاقد زیورآلات، آقایان بدون کلاه، عینک و آرایش مو)
  • شناسنامه عکس دار برای متقاضیان با سن حداقل 15 سال

 مدارک لازم برای دریافت پاسپورت

کسب ویزای تحصیلی برای دختران و پسران زیر 18 سال

اغلب افرادی که قصد مهاجرت دارند و برای دریافت ویزا اقدام می کنند، از طریق ویزای تحصیلی وارد عمل می شوند. مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی دانش آموزان پسر در اکثر کشورها به صورت مشابه است. در این قسمت این مدارک نام برده شده اند:

  • گذرنامه معتبر
  • تمکن مالی
  • اصل و کپی تاییدیه پذیرش
  • نامه درخواست ادامه تحصیل
  • عکس پاسپورتی
  • ترجمه ریزنمرات سه سال آخر تحصیل
  • گواهی پزشکی و واکسیناسیون

مهاجرت افراد زیر 18 سال بدون اجازه والدین

طبق قوانین حضانت کشور برای خانواده های مطلقه و فرزندان مشترکشان، هر کدام از والدینی که حضانت فرزند مشترک را برعهده دارند، حتی با کسب اجازه از دادگاه نیز نمی توانند بدون تایید والد دیگر، فرزند خود را از ایران خارج کند. به عنوان مثال اگر حضانت فرزند زیر 18 سال با مادر باشد، مطابق قوانین کشور نمی تواند فرزند خود را بدون کسب رضایت پدر از کشور خارج کند. در مقابل، زمانی که حضانت فرزند با پدر باشد، فرزند گذرنامه خود را دریافت می کند اما مادر می تواند با ثبت شکایت خود در اداره گذرنامه، مانع از خروج فرزند خود به صورت قانونی شود. این شرایط برای تمامی خانواده ها برقرار است.

 در صورتی که مادر دختر، مجددا ازدواج کرده باشد، درخواست خروج از کشور، توسط دادگاه بررسی شده و تمام جریان به شرایط و تشخیص دادگاه وابسته است. در حقیقت، تنها راه دریافت اجازه خروج دختر زیر 18 سال، بدون کسب رضایت پدر، تشخیص دادگاه است. دادگاه با بررسی شرایط موجود، به تصمیم گیری درباره خروج دختر از کشور می پردازد. در غیر این صورت، به هیچ عنوان اجازه خروج به فرد مورد نظر داده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین ایالت های کانادا برای مهاجرت

مشورت با وکیل مهاجرتی

در صورتی که قصد دارید به خارج از کشور مهاجرت کنید، فارغ از هر سنی که دارید، می توانید نسبت به گرفتن وکیل مهاجرت، اقدامات لازم را انجام دهید. وکیل مهاجرت اقدامات مربوط به اقامت و ویزای شما را در جریان کار قرار داده و شما را از راه های قانونی درخواست اقامت به کشور مقصد آگاه می کند. با این کار شما می توانید اقدامات خود را با سرعت و امنیت و آرایش ذهنی بیشتر و بهتری پیش ببرید. در هر زمانی که برای شما سوال و یا مشکلی پیش آمد، می توانید از طریق وکیل مهاجرت آن را برطرف کنید.

وکیل مهاجرت عالی و خبره ای، بهترین و ارزان ترین راه های مهاجرت را متناسب به شرایط شما را توضیح می دهد. این دسته از افراد اطلاعات مهمی درباره فرهنگ کشورهای مختلف می دانند که قطعا برای شما بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. همچنین اطلاعات کاملی از شرایط اجتماعی و سیاسی کشور و سطح رفاه و امکانات رفاهی، تحصیل و موقعیت شغلی کشور مقصد را در اختیار شما قرار می دهند. این اطلاعات به شما کمک می کنند که بهترین تصمیم را برای آینده و پیشرفت خود بگیرید. همچنین از طریق این اطلاعات می توانید با مشکلات احتمالی پیش رو، با نهایت آرامش و آمادگی روبه رو شوید.

مشورت با وکیل مهاجرتی

سخن پایانی

مهاجرت افراد زیر 18 سال یکی از چالش برانگیزترین کارهای ممکن برای والدین است. والدین از طریق راه های قانونی و دریافت ویزای تحصیلی برای فرزندان خود، می توانند به سادگی و با اطمینان خاطر، آینده درخشانی را برای فرزندان خود رقم بزنند. کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی، و همچنین استرالیا شرایط به روز و ویژه ای را برای تربیت افراد توانا فراهم کرده است. هر یک از این کشورها شرایط خاصی را برای مهاجرت به کشور خود در نظر گرفته اند. شما می توانید از طریق مشورت با وکیل مهاجرتی خبره، از سختی و پیچیدگی راه خود بکاهید.

دیدگاهتان را بنویسید