مهاجرت به سوئد از طریق خرید ملک

یکی از راه های مهاجرت به کشور سوئد و اخذ اقامت قانونی این کشور، خرید ملک است. اما قوانین خاصی در این زمینه وجود دارد که فرد متقاضی باید نسبت به آن ها توجه کند. اگر شما نیز قصد مهاجرت به کشور سوئد را دارید و می خواهید از طریق خرید ملک اقامت خود را دریافت کنید، باید در این باره اطلاعاتی داشته باشید. اما آیا می توان تنها با خرید یک ملک، اقامت سوئد را به دست آورد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل گام به گام خرید ملک، هزینه های مربوط به آن و شرایط ویژه این کشور برای خریداران ملک، با ما همراه باشید.

 

شرایط مربوط به اخذ اقامت سوئد از طریق خرید ملک

کشور سوئد مانند سایر کشورهای اروپایی، در زمینه اخذ اقامت از طریق خرید ملک، شرایط و قوانین خاص خود را دارد. این کشور با مساحتی بالغ بر 450 هزار کیلومتر مربع واقع در شمال اروپا در جزیره اسکاندیناوی واقع شده است. سوئد با کشورهای دانمارک، فنلاند و دریای بالتیک مرز مشترک دارد. این موضوع سبب شده است که انگیزه افراد برای دریافت اقامت این کشور از طریق خرید ملک دوچندان شود.

قبل از هر چیزی باید بدانید که تنها در صورتی می توانید ملکی را خریداری کنید که از طریق سایر روش های مهاجرتی نظیر سرمایه گذاری و ثبت شرکت، اقدام کرده و فعالیت های مربوطه را انجام داده باشید. افرادی که جزوی از شهروندان اتحادیه اروپا هستند، می توانند به راحتی و مانع خاصی، ملک مورد نظر خود را خریداری کنند؛ اما در صورتی که فرد متقاضی جزوی از شهروندان غیر اروپایی باشد، ابتدا لازم است نسبت به دریافت اقامت از سایر روش های مهاجرتی اقدام کرده و سپس نسبت به خرید ملک و یا زمین اقدام کند.

فرد متقاضی خرید ملک در کشور سوئد، طی مراحل قانونی اثبات می کند که مقیم این کشور بوده و یا قصد مقیم شدن را دارد. همچنین فردی که منبع درآمدی در سوئد دارد، می تواند به دنبال خرید ملک در این کشور باشد.

 

انواع ملک های مسکونی در کشور سوئد

در صورتی که قصد خرید ملک را در کشور سوئد دارید، گزینه های متنوعی پیش روی شما قرار دارد. آپارتمان ها، خانه های جداگانه، خانه های پیوندی (مانند خانه های شهری) و یا کلبه حومه شهرها می تواند از سری انتخاب های شما باشد. ممکن است بسیاری از اصطلاحات خانه و متعلقات آن برای شما تازگی داشته باشد؛ مانند واژه ویلایی که به خانه معمولی یک خانواده گفته می شود؛ بر خلاف تصورات که ما ویلا را یک ملک بزرگ مانند عمارت می دانیم. در قسمت زیر مهم ترین اصطلاحاتی که ممکن است حین خرید خانه با آن مواجه شوید، آورده شده است:

  • llägenhet  آپارتمان
  • radhus  پیوند خانه
  • kedjehus house خانه با تراس
  • fritidshus house خانه تعطیلات

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

معماری خانه ها در کشور سوئد

معماری به کار رفته در ساخت بیشتر خانه های سوئدی، برگرفته از معماری اسکاندیناوی است. این معماری از دهه 1950 در کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد، ایسلند و فنلاند به کار گرفته شد. تضادهای واضح مانند رنگ های سیاه و سفید در طراحی نوردیم بسیار به چشم می خورد. این سبک از معماری در طراحی داخلی خود از مینیمالیسم استفاده می کند؛ اما این به معنای استفاده نکردن از رنگ های خنثی نیست.

طراحی داخلی معماری اسکاندیناوی، به دلیل دارا بودن پالت های رنگی مینیمالیستی، به صورت مدرن و دنج به نظر می رسد. طرح های چیده شده در فضای داخلی با نور طبیعی آمیخته شده است و جلوه ای بسیار زیبا را به خانه می دهد. زیبایی دکوراسیون داخلی مدرن و براق معماری اسکاندیناوی، زیبایی آن را دوچندان کرده و گرما را به خود جذب می کند. همچنین این سبک از معماری به خطوط تمیز و ساده، اسباب و اثاثیه ساده و کاربردی، دنج و زیبا تاکید فراوانی دارد.

 

مراحل خرید ملک در سوئد

مراحل خرید ملک در سوئد

در صورتی که قصد خرید ملکی در سوئد را در سر می پرورانید، باید بیان کنیم که تمامی مراحل باید به صورت کاملا دقیق و شفاف و طبق قوانین این کشور انجام شود. ابتدا شما باید ملک مورد نظر خود را از طریق مشاورین املاک و یا وکیل پیدا کنید و آن را بپسندید. سپس شما باید وارد مذاکرات شده و برای عقد و ثبت قرارداد به صورت حضوری حاضر شوید.

پس از عقد قرارداد و تایید و امضای آن توسط طرفین، مبلغی حدود 2 تا 10 درصد از کل مبلغ ملک (با تایید طرفین) توسط خریدار به فروشنده پرداخت می شود. همچنین طرفین قرارداد باید هزینه های خدمات، اجاره ملک و حق بیمه را به طور کامل بپردازند. در مرحله نهایی، خریدار ملک با در دست داشتن صورت حساب کلی و مدارک به اداره ثبت مراجعه می کند تا مراحل انتقال ملک توسط دولت تایید شود. این فرایند ممکن است حدود 14 روز به طول بینجامد.

تمامی این مراحل به سادگی و با بالاترین دقت ممکن توسط مشاور املاک انجام می شود. البته شما می توانید با صاحب ملک به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید. اما در سوئد مرسوم است که از یک مشاور املاک برای پیدا کردن ملکی مناسب کمک بگیرند. در این راستا، بهتر است بهترین فرد را انتخاب کنید که از لحاظ قانونی مجوز های مربوطه را داشته و کاملا قابل اعتماد باشد. به طور کلی، فرایند خرید ملک در کشور سوئد به شرح زیر است:

  1. استخدام مشاور املاک و وکیل برای یافتن مناسب ترین املاک
  2. بررسی اطلاعات املاک و تایید آن ها
  3. تماس با مشاور املاک
  4. بازدید شخص خریدار از ملک
  5. مشورت با کارشناس بنا برای ارزیابی فنی ملک مورد نظر
  6. ملاقات با مشاور املاک و فروشنده برای عقد قرارداد
  7. پرداخت 10% از ارزش کل ملک به فروشنده
  8. بازدید نهایی از ملک مورد نظر، تحویل کلید و پرداخت مابقی پول به فروشنده از طریق بانک

قیمت ملک در کشور سوئد

قیمت ملک در کشور سوئد

قبل از مهاجرت به سوئد از طریق خرید ملک، لازم است نسبت به قیمت و عوامل موثر بر آن اطلاعات لازم و کافی را به دست آورید. قبل از هرچیزی باید بدانید که قیمت خانه در استکهلم به دلیل پایتخت بودن آن، از سایر شهر ها بسیار بالاتر است.

قیمت ملک در هر یک از شهرهای این کشور، با توجه به منطقه آن، بسیار متفاوت است. به طور میانگین متوسط قیمت خرید خانه در سراسر سوئد، مبلغی حدود 53 هزار کرون در هر متر مربع می باشد. همچنین میانگین قیمت خرید ملک در پایتخت سوئد یعنی شهر استکهلم نیز بیش از 74 هزار کرون برای هر متر مربع است. بعد از شهر استکهلم، شهرهای گوتنبرگ و مالمو بالاترین رنج قیمت املاک را دارند که مورد توجه بیشتر خریداران ملک قرار می گیرد.

اگر به دنبال خرید ارزان تری هستید، مناطق کم جمعیت شمال کشور سوئد بهترین گزینه برای شما هستند. با توجه به کمبود مسکن اجاره ای و قیمت مقرون به صرفه ملک در این مناطق، هر ساله به تعداد خریداران خارجی که تمایل به خرید املاک روستایی دارند، افزوده می شود.

در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت خرید ملک برای اخذ اقامت سوئد، دارای نوسانات باشد؛ بدین ترتیب لازم است که حتما با وکیل مهاجرتی خبره ای در این زمینه مشورت های لازم را انجام دهید. بدین ترتیب شما بعد از پیگیری و فراهم کردن مقدمات مهاجرت به این کشور از طریق خرید ملک می توانید اقامت خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت هنرمندان

عوامل موثر بر قیمت ملک در کشور سوئد

قیمت خانه و ملک در سوئد به عوامل متعددی بستگی دارد. با کمی جستجو در سایت های املاک معتبر و روزنامه های سوئدی، درمی یابید که می توانید خانه های زیادی را با قیمت های کاملا متفاوت پیدا کنید. همچنین شما می توانید بودجه خود را به صورت کاملا دقیق بررسی و ارزیابی کنید. قیمت هر یک از املاک در کشور سوئد بر اساس متر مربع محاسبه می شود. همچنین موقعیت مکانی خانه، مساحت و وسعت آن نیز در قیمت آن بی تاثیر نیست. علاوه بر این، عواملی مانند نزدیک بودن به حومه شهر، وجود دانشگاه ها و یا مراکز معتبر در اطراف آن، توریستی بودن منطقه و… روی قیمت ملک مورد نظر تاثیرگذار خواهد بود. به طور تقریبی، قیمت املاک سوئدی در حومه شهر، از 25 هزار دلار تا 500 هزار دلار متفاوت است.

بدین ترتیب، می توان گفت که قیمت ملک در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از مناطق کم جمعیت است. شهر هایی مانند استکهلم، گوتنبرگ و مالمو نسبت به دیگر شهرها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. البته بیشتر مهاجرانی که قصد خرید ملک در کشور سوئد را دارند، استان های مالمو، فالستربو و لند را انتخاب می کنند.

 

هزینه های مربوط به معامله خرید و فروش ملک در سوئد

علاوه بر هزینه های مربوط به کارشناسی، عیب یابی و خرید خانه، خریدار ملک باید هزینه هایی زیر را نیز بعد از خرید پرداخت نماید. این هزینه ها برای تمامی افراد به صورت کاملا یکسان بوده و شامل موارد زیر می شود:

  • هزینه های مهر و تاییدیه های مربوط به سند ملک: 25% از ارزش ملک
  • هزینه املاک: 3 تا 5 درصد از ارزش ملک
  • هزینه ثبت قرارداد ملک: 96 یورو

البته هزینه های ذکر شده طبق شرایط متفاوت می تواند اندکی تغییرات داشته باشد. در این راستا نیاز است از وکیل مهاجرتی خبره ای کمک بگیرید.

محدودیت های خرید ملک برای ایرانیان

عوارض و مالیات خانه در کشور سوئد

زمانی که ملکی در سوئد را خریداری می کنید، باید هزینه های مربوط به تمبر و مالیات آن را بپردازید. البته تا هنگامی که افرادی که قصد دریافت اقامت دارند بتوانند بودجه کافی خود را اثبات کنند، می توانند واجد شرایط دریافت وام باشند. در رابطه با عوارض و مالیات می توان گفت که قیمت تمبر در زمان ثبت نام، 1% از قیمت خرید است. تمامی هزینه های مربوط به نمایندگی املاک مربوط به فروشنده بوده که معمولا حدود 3.5 درصد از قیمت ملک فروخته شده را شامل می شود.

کشور سوئد به دلیل اخذ مالیات بالا از شهروندان خود شهرت زیادی دارد. اما اخیرا دولت سوئد بار مالیاتی صاحبان املاک را کاهش داده است. بر این اساس، حداکثر مالیاتی که برای خانه های عادی گرفته می شود، سالیانه حدود 6400 کرون می باشد. در صورتی که شما خانه ویلایی منحصر به فردی را خریداری کنید، باید مالیاتی مضاعف بر این مقدار را به دولت پرداخت کنید. همچنین دولت سوئد از خریداران ملک مالیات با سود سرمایه حدود 22% را دریافت می کند. توجه داشته باشید که در صورتی که ملک انحصاری را در این کشور خریداری کنید، ممکن است دولت در آینده مالیات بسیار بالاتری را برای شما تعیین کند.

 

محدودیت های خرید ملک برای ایرانیان

مهاجرت به کشور سوئد و خرید ملک یکی از مهم ترین روش هایی است که مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. اما متاسفانه، دریافت اقامت سوئد تنها از طریق خرید ملک امکان پذیر نیست. شما باید ابتدا از طریق راه های دیگری نظیر ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری در این کشور، اقامت آن را به دست آورده باشید و سپس نسبت به خرید ملک اقدام کنید.

البته هیچ گونه محدودیتی از جانب خرید ملک برای افراد غیر اروپایی وجود ندارد. همچنین فرایند انتقال مالکیت املاک به صورت قانونی و رسمی نیز در این کشور بسیار ساده و راحت انجام می شود. در این راستا، تنها کافی است که از مشاورین املاک خبره و یا یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید.

توصیه های حقوقی برای خرید ملک در کشور سوئد

توصیه های حقوقی برای خرید ملک در کشور سوئد

افرادی که قصد مهاجرت و خرید ملک در کشور سوئد را دارند، نباید تصور کنند که این کار را می توانند بدون هیچ گونه پیچیدگی انجام دهند. این فرایند نیاز به بررسی دقیقی دارد که تنها افراد خبره ای نظیر وکیل مهاجرتی می توانند به شما کمک کنند. المان هایی نظیر محل و زمان خرید ملک از مهم ترین المان های موجود هستند؛ چرا که بازار مسکن در این کشور، پر از التهاب بوده و قیمت های آن دچار افت و خیز می شود.

بانک های کشور سوئد پایین ترین نرخ بهره وام بانکی را در کنار بازپرداخت طولانی مدت دارند. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم زمانی اقدام به خرید ملک در این کشور کنید، که شرایط دریافت وام بانکی این کشور را داشته باشید. بانک های کشور سوئد بیش از 75% از ارزش ملک را به عنوان وام به شما پرداخت می کنند، الباقی پول را نیز می توانید به صورت نقدی به فروشنده پرداخت کنید. بدین ترتیب، برای خرید ملک و انتقال مالکیت از شخص فروشنده به خریدار، مشخصات زیر لازم است:

  • وام مسکن
  • ارزیابی مالیات ملک
  • مشخصات مالکین قبلی ملک مورد نظر
  • آدرس ملک خریداری شده
  • امکانات و تجهیزات آن
  • آخرین قیمت خرید ملک
  • مشخصات خریدار
  • مشخصات مرزهای ملک

 

دریافت وام برای خرید ملک در کشور سوئد

خرید ملک برای افراد اروپایی و غیر اروپایی بسیار متفاوت است. افرادی که تبعه این کشور هستند و درآمد دارند، می توانند برای خرید ملک از امتیاز وام بانکی بهره مند شوند. مبلغ وام برای خرید ملک در این کشور، چیزی حدود 75% تا 85% از مبلغ خرید ملک است. خوشبختانه 30% از مقدار وام شما جزو کسر مالیات محاسبه می شود. اشخاصی که قصد دریافت وام خرید ملک را دارند می توانند در اداره مالیات این کشور درخواست خود را ثبت کنند. البته این دسته از افراد به اداره مالیات و بانک سوئد باید ثابت کنند که دارای درآمد ماهیانه بوده و توانایی پرداخت منظم اقساط را دارند. بانک های سوئد پایین ترین نرخ بهره های بانکی را به همراه بازپرداخت طولانی مدت، برای شهروندان و افراد واجد شرایط در نظر گرفته است. شما برای دریافت وام مسکن به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اثبات اشتغال در سوئد و یا اتحادیه اروپا
  • درآمد ثابت
  • تاریخ اعتبار
  • اجازه اقامت قانونی
  • مشخصات کامل شخص
  • شناسه سوئدی

 

مسئولیت خطا در زمینه خرید ملک

هنگام خرید خانه و یا آپارتمان های کشور سوئد، باید سیستم گرمایش و سرمایش، آب، برق، گاز و سایر امکانات آن در قرارداد شما ذکر شده باشد. تقریبا 80% از انرژی در این کشور توسط انرژی های تجدید پذیر تامین می شود. انرژی هسته ای و هیدروالکتریک از این دسته انرژی ها هستند. این روش از زندگی نه تنها به زندگی سبز و سالم شهروندان کمک می کند، بلکه به این کشور کمک می کند تا یک روش پایدار برای زندگی ساکنان خود فراهم آورد.

هنگام خرید خانه، فرد مذکور می تواند تا 10 سال پس از خرید خانه، مسئولیت مالی آن را بر عهده بگیرد. به طور کلی، بیشتر مشکلاتی که پس از خرید خانه نمایان می شود، بر عهده خریدار است. به همین دلیل نیاز است که قبل از اخذ قرارداد، محل مورد نظر با دقت تمام بررسی شود. برای این منظور، معمولا از یک نقشه بردار مستقل از ساختمان کمک گرفته می شود. با توجه به اینکه بخش بزرگی از مسئولیت مشکلات احتمالی ملک فروخته شده به عهده خریدار است، نمی توان مسئولیت مشکلاتی را که می توان از طریق بررسی دقیق خانه به دست آورد را به فروشنده واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به انگلیس از طریق تحصیل

کنترل فساد مالی در کشور سوئد

کشور سوئد از نظر کنترل و نظارت بر فساد مالی، جایگاه بسیار عالی دارد. به طوری که نرخ فساد در این کشور بسیار پایین بوده و نمودارهای آماری حاکی از شاخص ها و استانداردهای اقتصادی این کشور است. این نمودار و شاخصه ها، سلامت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری در این کشور را نشان می دهند. بدین ترتیب، کشور سوئد جزوی از بهترین کشورهایی است که می توان با امنیت و آرامش خاطر در آن سرمایه گذاری کرد.

یکی دیگر از مهم ترین موضوعات نرخ مصادره در کشور سوئد است. در این راستا، در صورت عملیات غیر قانونی ممکن است اموال سرمایه گذار توسط دولت سلب و مصادره شود. اعداد 1 تا 7 نمایانگر کمترین و بیشترین احتمال وقوع مصادر اموال است. نرخ مصادره اموال در سوئد عدد 1 بوده که این مقدار کمترین نرخ مصادره اموال در این کشور را نشان می دهد.

 

بحران مسکن در کشور سوئد

مشکل پیدا کردن مکانی برای زندگی در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ، موضوع تازه ای نیست. در سالیان اخیر، مشکل کمبود مسکن به شکل بسیار گسترده ای در این کشور به چشم می خورد. بر اساس اعلام شورای ملی مسکن ساختمان و برنامه ریزی سوئد، تعداد 250 از 290 شهرداری این کشور، کمبود مسکن را گزارش داده اند. و این بالاترین رقم گزارش شده از زمان ثبت آژانس در این مناطق بوده است.

در میان سال های 2015 تا 2017، تعداد شهرهایی که کمبود مسکن را گزارش داده اند از 72 مورد، افزایش داشته است. دلایل زیادی برای بحث در این رابطه وجود دارد؛ اما متخصصان محلی، ریشه اصلی این بحران را از اوایل دهه 1990 می دانند. این مشکل مربوط به زمانی است که کشور سوئد با بحران اعتباری شدیدی روبرو شده بود. بنابراین، این مشکل، ده ها سال است که ایجاد شده و نیازمند بررسی و مقابله مهندسی شده در این رابطه است.

بحران مسکن در کشور سوئد

سخن پایانی

کشور سوئد یکی از پرطرفدارترین کشورهایی است که با موقعیت جغرافیایی بی نظیر خود، خواستگاه اقامت بسیاری از مهاجران است. اما برخلاف انتظار، مهاجرت به سوئد تنها از طریق خرید ملک مقدور نیست. بلکه فرد متقاضی می بایست ابتدا از روش هایی مانند اخذ ویزای کاری و یا سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت و یا کارآفرینی، اقامت این کشور را دریافت کرده باشند، سپس برای خرید ملک اقدام کنند. البته هیچ گونه محدودیتی بابت خرید ملک برای تبعه های خارجی وجود ندارد و تنها در انتقال اسناد ممکن است مشکلاتی رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید