منابع خودآموز زبان عمومی

یادگیری زبان انگلیسی در جامعه امروزی که ارتباطات بین انسان ها از هر زمان دیگری در تاریخ سریعتر و ساده تر است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای ایجاد ارتباط بین خود و اشخاص دیگر در هر کشوری چه آن کشور انگلیسی زبان باشد چه نباشد باید از یک زبان مشترک بهره ببرید.

امروزه افراد با پی بردن به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بیش از پیش به آن اهمیت می دهند و برای یادگیری منابع خودآموز زبان عمومی زمان اختصاص می دهند. البته این افراد باید دقت کنند که اگر یادگیری خود را فقط به شرکت در کلاس های زبان محدود کنند شاید خیلی دیر به هدف خود برسند. لذا این افراد باید سعی کنند با بهره گیری از منابع خودآموز زبان عمومی خود را هرچه بیشتر و سریعتر به یادگیری زبان در حد مکالمه نزدیک کنند.

اما سوالی که ذهن خیلی از زبان آموزان را درگیر می کند این است که برای مطالعه گرامر به شکل سلف استادی یا همان خودآموز باید چه منابع و کتاب هایی را مطالعه کنند تا بیشترین بهره و بازده را داشته باشند. در این مقاله بهترین منابع خودآموز زبان عمومی را به شما معرفی می کنیم.

کلیک کنید: دوره های آنلاین زبان آرمانی

اهمیت سلف استادی

قبل از معرفی منابع خودآموز زبان عمومی اجازه دهید بیشتر به اهمیت سلف استادی یا همان یادگیری از طریق مطالعه شخصی (خودآموزی) بپردازیم. با سال ها تجربه در امر آموزش زبان انگلیسی باید این را به شما بگویم که یادگیری زبان بدون سلف استادی اگر غیر ممکن نباشد بسیار زمانبر است.

اگر قصد داشته باشید فقط با شرکت در کلاس های زبان انگلیسی و بدون مطالعه شخصی زبان انگلیسی را فرا بگیرید باید حداقل سه برابر بیشتر از زمانی که در خانه به صورت مرتب به مطالعه زبان می پردازید زمان صرف کنید. برای مثال شخصی که در عرض دوسال زبان انگلیسی را با سلف استادی تا سطح بالاتر از متوسط فرا می گیرد باید بدون مطالعه شخصی در خانه حداقل شش سال زمان بگذارد و مرتب در کلاس های زبان موسسات شرکت کند تا به همان سطح برسد.

اما مشکل اینجاست که حفظ انگیزه برای یادگیری طی یک زمان طولانی بسیار سخت است. به قول آلبرت انیشتین فیزیکدان معروف اتریشی، “مردم عاشق شکستن چوب هستند زیرا نتیجه آن را خیلی زود می بینند.” اگر واقعا فکر می کنید می توانید برای حداقل 5 یا 6 سال به طور مداوم در کلاس زبان شرکت کنید تا در آخر زبان را یاد بگیرید و اگر واقعا برای این کار فرصت کافی را دارید این کار را انجام دهید اما به واقع طبق تجربه این کار کمتر اتفاق می افتد و در ضمن حتی اگر این کار را انجام دهید در آخر سطح زبان شما و توانایی ها، دانش و مهارت شما همانند شخصی که در خانه مطالعه مرتب دارد، کتاب رمان انگلیسی می خواند و فیلم انگلیسی نگاه می کندنخواهد بود.

بنابراین توصیه ما به شما این است که حتما برای یادگیری شرکت در کلاس زبان و مطالعه شخصی را که مکمل یکدیگر هستند در کنار هم انجام دهید.

ویژگی های منابع خودآموز زبان عمومی استاندارد

منابع خودآموز زبان عمومی که برای مطالعه انتخاب می کنید باید دارای ویژگی های خاصی باشند. در بازار کتاب های زبان انگلیسی با کتاب های بیشماری مواجه می شوید که انتخاب بین آنها بسیار سخت و تخصصی است مخصوصا اینکه تجربه و علم کافی برای این انتخاب نداشته باشید.

یک کتاب مناسب گرامر باید دارای Context باشد یعنی موقعیت و کاربرد هر ساختار را به شما آموزش دهد. یک کتاب مناسب ریدینگ باید کاملا با سطح شما همسان باشد و لغات و ساختارهایی در آن بکار رفته باشد که برای سطح شما به درستی انتخاب شده باشد.

ما در این مجموعه از کتاب های خودآموزی که به شما معرفی می کنیم این موارد را کاملا بررسی کرده ایم و این منابع بهترین منابع یادگیری زبان در بازار هستند.

معرفی منابع خودآموز زبان عمومی

کتاب ­های زبان، بازار عجیب و غریب و تنوع بسیار زیادی دارند. هرچند وقت یکبار هم کتابی با عنوانی جدید به گوشمان می­خورد. من در این مجموعه کوچک از منابع، کتاب­هایی را معرفی کرده­ام که اولا کاملا خودآموز هستند و بدون نیاز به استاد می­توانید آنها را مطالعه کنید. ثانیا بسیار معتبر، شناخته شده و چاپ انتشارات بزرگ هستند و ثالثا خودم آنها را مطالعه کردم یا درس دادم و به اثربخشی آنها در پیشرفت شما مطمئن هستم.

1. Oxford Word Skills

oxford word skillsیکی از بهترین منابع خودآموز زبان عمومی برای یادگیری لغات کتاب آکسفورد می باشد. این سری کتاب­ها از انتشارات آکسفورد، یک دوره سه سطحی و موضوعیِ لغات انگلیسی است که شامل سطوح پایه (Basic)، متوسط(Intermediate) و پیشرفته (Advanced) می­باشد. هر سطح شامل 80 درس و 2000 لغت جدید به همراه معنی و نحوه کاربرد آن­هاست. همچنین این کتاب­ها شامل تمرین­های متنوع برای هر درس به همراه پاسخ در انتهای کتاب و کاملا خودآموز می­باشند. این مجموعه طیف گسترده­ای از موضوعات را پوشش می­دهد و منبعی غنی برای تقویت دایره لغات و مکالمه زبان­آموزان محسوب می­شود.

2. Vocabulary in Use 

vocabulary in use

این سری کتاب­ها توسط انتشارات کمبریج چاپ شده و شامل چهار سطح مختلف Elementary (مقدماتی)، Pre-Intermediate & Intermediate (پایین متوسط و متوسط)، Upper-Intermediate (بالای متوسط) و Advanced (پیشرفته) است. در این سری کتاب­ها، درسنامه­هایی شامل لغات و اصطلاحات کاربردی و روزمره با موضوعات متنوع به همراه تمرین وجود دارد. این کتاب­ها کاملا خودآموز هستند و پاسخ تمرین­ها در انتهای کتاب موجود می­باشد.

3. Grammar in Use

grammar in use

یکی از بهترین منابع خودآموز زبان عمومی برای یادگیری گرامر سری کتاب های Grammar in Use می باشد. این سری کتاب­ها توسط انتشارات کمبریج چاپ شده که شامل سطوح پایه (Basic)، متوسط(Intermediate) و پیشرفته (Advanced) می­باشد. هر سطح شامل بیش از 100 درس با ساختارهای خیلی متنوع به همراه تمرین­های مربوطه است. این کتاب کاملا خودآموز است و پاسخ تمرین­ها در انتهای کتاب موجود می­باشد.

4. Destination Grammar & Vocabulary 

grammar destination

این سری کتاب­ها از انتشارات مک­میلان در سه سطح (B1/B2/C1&C2)  بر اساس درجه­بندی استاندارد اروپا، برای زبان­آموزان متوسط به بالا چاپ شده است. هر سطح شامل 28 درس برای تقویت دانش گرامر و لغات به همراه تمرینات متعدد و هدفمند است. این کتاب خودآموز است و پاسخ تمرینات در انتهای کتاب موجود  می­باشد.

5. Tactics for listening

tactics for listeningاین سری کتاب­ها برای تقویت مهارت شنیداری توسط انتشارات آکسفورد در سه سطح پایه (Basic)، Developing (معادل متوسط) و Expanding (معادل پیشرفته) طراحی شده است. لهجه این مجموعه آمریکایی است و تقریبا تمام موضوعات روزمره را پوشش می­دهد. هر کتاب شامل 24 یونیت و کاملا خودآموز است و پاسخ تمرین­ها در انتهای کتاب موجود می­باشند.

6. Steps to Understanding

steps to understandingاین کتاب توسط انتشارات آکسفورد چاپ شده و شامل چهار سطح مختلف از مقدماتی تا پیشرفته است که همه سطوح در یک جلد کتاب کنار هم آمده­اند. این کتاب در مجموع دارای 114 داستان کوتاه طنز به همراه فایل صوتی آنها است. شما می­توانید با خواندن داستان­ها مهارت ریدینگ و لغات خود را تقویت کنید. همچنین شما می­توانید با گوش کردن به فایل صوتی داستان­ها، یادداشت­برداری و بازگویی داستان­ها روی مهارت­های شنیداری و گفتاری خود هم کار کنید.

7. Speak English like an American

speak englishکتابی عالی برای تقویت مکالمه و یادگیری که مناسب برای زبان­آموزان سطوح متوسط و بالاتر از متوسط می­باشد. این کتاب برای یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی است که در قالب 25 درس به همراه فایل صوتی ارائه شده است .

8. بهترین منابع خودآموز زبان عمومی : دوره آموزش زبان عمومی آرمانی

دوره آنلاین زبان آرمانی

یکی دیگر از منابع خودآموز زبان عمومی بسیار عالی که می توانید برای سلف استادی استفاده کنید دوره آموزش زبان عمومی آرمانی است. تمام ویژگی هایی که منابع یادگیری زبان عمومی در 7 مورد قبلی دارند را می توانید به صورت یکجا در دوره آموزش زبان عمومی آرمانی پیدا کنید.

این دوره با استفاده از جدیدترین متدهای روز آموزش زبان انگلیسی آکسفورد و کمبریج طراحی شده و می تواند یک مکمل عالی برای یادگیری هرچه سریعتر و بهتر زبان انگلیسی توسط شما باشد. با مطالعه تنها سه ترم از این دوره عالی می توانید تغییر در دانش و مهارت خود را به صورت آشکار احساس کنید.

جمع بندی منابع خودآموز زبان عمومی

در این مقاله بهترین منابع خودآموز زبان عمومی را معرفی کردیم. برای یادگیری بهتر زبان باید برنامه ریزی کنید. مطالعه به صورت خودآموز مانند کلاس های عمومی نیست. در کلاس های عمومی شما از قبل برای حضور در کلاس برنامه ریزی می کنید و در یک زمان خاص در کلاس حاضر می شوید. اما در مورد مطالعه در خانه این مورد کمی تفاوت دارد. شما باید خودتان را به نحوی مجبور به مطالعه زبان در یک تایم خاص کنید. برای این کار باید حتما برنامه ریزی دقیق و انگیزه بالا داشته باشید. پشت کار شما و برنامه ریزی مرتب و استفاده از منابع استانداردی که در این مقاله به شما معرفی کردیم می تواند به شما کمک کند هرچه زودتر به هدف خود یعنی یادگیری زبان انگلیسی نزدیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید