مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی

بسیاری از داوطلبان آیلتس به دنبال مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی هستند. همگی ما از اهمیت آیلتس مطلع هستیم. عمده افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را چه به صورت تحصیلی و چه کاری دارند احتیاج به شرکت در این آزمون و کسب نمره قابل قبول آن را دارند. داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند در چند سال اخیر حتما اسم آیلتس کامپیوتری را شنیده اند. آیلتس کامپیوتری به تازگی در ایران نیز اجرایی شده و همچنین این نوع آزمون برای افرادی که در کشورهای دیگر در آزمون آیلتس شرکت می کنند یکی از گزینه ها می باشد.

با مقیسه آیلتس کامپیوتری و کتبی به نکات جالبی می رسیم. تا چندسال قبل برای شرکت در آزمون آیلتس تنها یک روش استفاده می شد که آن هم آزمون آیلتس کتبی بود. داوطلبان برای شرکت در آزمون کتبی در محل آزمون حاضر می شوند و سوالات همانند کنکور به صورت یک دفترچه کاغذی کنار آنها قرار می گرفت و هنگامی که زمان شروع آزمون اعلام میشد داوطلبان اجازه داشتند سوالات را بخوانند و پاسخ دهند.

اکنون که سیستم های کامپیوتری پیشرفت کرده یک راه نوع دیگر از شرکت در آزمون توسط برگزارکنندگان آن اعلام شده که آیلتس کامپیوتری نام دارد. آیلتس کامپیوتری برای اولین بار در کشور انگلستان و به صورت آزمایشی برگزار شد و استقبال از آن خوب ارزیابی شد. به همین دلیل برگزارکنندگان تصمیم گرفتند این نوع از برگزاری آزمون را به تدریج در کشورهای دیگر هم راه اندازی کنند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد ویژگی های آیلتس کامپیوتری ارائه دهیم و با مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی به شما کمک کنیم در مورد نوع آزمون تصمیم دقیقی بگیرید. با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی 

شکل سنتی آزمون آیلتس: آزمون آیلتس کاغذی

در آیتلس کاغذی یا کتبی، داوطلب به مرکز آزمون رفته و با دریافت دفترچه سوالات و پاسخنامه اقدام به پاسخ به سوالات می کند. پاسخ ها باید با مداد در پاسخنامه منتقل شوند. امتحان اسپیکینگ می تواند تا دو هفته جلوتر از آزمون اصلی برگزار شود و داوطلب و تعیین زمان آزمون اسپیکینگ خود آزاد است.

بخش های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ در روز آزمون و پشت سر هم (بدون وقت استراحت) برگزار می شود. در این نوع آزمون پاسخنامه ها توسط مرکز برگزار کنند برای تصحیح به دانشگاه کمبریج ارسال می شوند و نمره نهایی آزمون در بهترین حالت 14 روز بعد در اختیار داوطلب قرار می گیرد.

تفاوت و مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی

Computer-delivered_IELTSشاید بتوان گفت بین آزمون آیلتس کاغذی و کامپیوتری از لحاظ محتوا تفاوت چندانی وجود ندارد و این شکل برگزاری این آزمون ها می باشد که عمدتا تفاوت دارند. دلیل این عدم تفاوت این است که هدف برگزار کنندگان آزمون آیلتس این است که استاندارد بودن این آزمون را از طریق ایجاد شرایط یکسان برای تمام داوطلبان حفظ کنند. این نوع آزمون از سال 2016 مرسوم شد و شکل برگزاری آن باعث می شود تا حد زیادی از استرس داوطلبان کاسته شود. اما محتوا نوع سوالات و نحوه و معیارهای نمره دهی در این نوع آزمون تفاوتی با آزمون کاغذی ندارد.

نحوه برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری چه تفاوتی با آزمون عادی دارد؟

در ادامه مقاله مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی به نحوه برگزاری آزمون می رسیم. در آزمون کامپیوتری IELTS شما باید همانند آزمون کتبی در محل آزمون حاضر شوید. هنگامی که در محل آزمون حاضر می شوید یک سیستم جداگانه برای شما تعبیه شده می توانید پشت آن بنشینید و همچنین تایمر نیز در کنار شما قرار دارد تا بتوانید زمان آزمون را مدیریت کنید.  شما در این حالت پاسخ را در سیستم ثبت می کنید و این پاسخ ها فورا به مرکز تصحیح دانشگاه کمبریج ارسال می شود و ظرف مدت کمتر از 5 روز نمره شما اعلام خواهد شد.

این نوع برگزاری آزمون همچنین از امنیت بالایی برخوردار است و فرصت هیچگونه تقلبی برای داوطلب وجود ندارد. قسمت اسپیکینگ آزمون دقیقا همانند آزمون کتبی و در مقابل یک ممتحن آزمون آیلتس صورت می گیرد.  در آزمون آیلتس کامپیوتری هنگامی که آزمون آغاز می شود یک تایمر زمان معکوس روی میز شما فعال می شود که زمان دو ساعت و 34 دقیقه را نشان می دهد که خوب طبیعتا در آزمون کتبی از این تایمر خبری نیست.

فواید آزمون آیلتس کامپیوتری و مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی

در این بخش فواید آزمون کامپیوتری را برای شما بیان می کنیم تا قدرت مقایسه و تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

ویرایش ساده تر

در بخش رایتینگ آیلتس کامپیوتری ویرایش متن ساده تر است. در واقع شما به استفاده از چرک نویس و سپس پاکنویس کردن متن احتیاجی ندارید. هچنین از اتلاف و قت و تمرکز روی اقدامات ساده اما برهم زننده تمرکز مانند پاک کردن و تراش کردن مداد خلاص می شوید. در این حالت می توانید منظم تر بنویسید و به سادگی ویرایش کنید.

شمارش کلمات

در این حالت احتیاج به شمارش کلمات ندارید و تعداد کلماتی که نوشته اید در پایین فایل ورد هر لحظه برای شما به نمایش در می آید. برای افرادی که شمردن کلمات کمی استرس زا می باشد مدل کامپیوتری آزمون در این زمینه بسیار کمک کننده می باشد.

مراکز برگزاری خلوت

مراکز برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری بر خلاف آزمون کاغذی عموما خلوت تر و منظم تر هستند. معمولا داوطلبان مراکز خلوت را به محل های برگزاری آزمون که شلوغ هستند ترجیح می دهند. اماکن شلوغ معمولا کمی استرس زا هستند و تمرکز کردن در آنها بسیار سخت است.

دست خط فاکتور نمره نیست

برخی افراد به دلیل اینکه دستخط انگلیسی بدی دارند و نگران این هستند که به دلیل اینکه دستخط آنها ناخوانا است نمره آزمون آنها نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. این مشکل طبیعتا در آزمون کامپیوتری وجود ندارد و این خود یک مزیت عالی به شمار می رود.

مجبور به ورق زدن نیستید

صفحه مانیتور شما در بخش ریدینگ شامل دو بخش می باشد. سوالات و متن. گاهی اوقات مجبورید برای چک کردن سوالات و متن مرتب ورق بزنید و چون این کار توسط افراد دیگر نیز صورت می گیرد صدای ورق زدن ها می تواند شما را کمی عصبی کرده و تمرکز شما را کاهش دهد. در آزمون کامپیوتری آیلتس خوشبختانه این مشکل وجود ندارد.

کرونا

در این روزهایی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده آزمون کامپیوتری آیلتس به دلیل برخورداری از مراکز خلوت تر می تواند امنیت بیشتری نسبت به مراکز آزمون آیلتس کتبی در برابر کرونا داشته باشد.

کلیک کنید: آموزش آنلاین زبان ترمیک آرمانی

آزمون آیلتس کامپیوتری برای چه افرادی مناسب است؟

در ادامه مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی به این بحث مب پردازیم که چه افرادی باید در این ازمون ها شرکت کنند. آزمون آیلتس کامپیوتری برای افرادی با ویژگی های زیر یک انتخاب ایده آل به شمار می رود.

  • افرادی که در تایپ کردن تسلط دارند و دستخط خوبی نیز ندارند.
  • افرادی که دوست دارند آزمون کتبی و اسپیکینگ خود را در یک روز داشته باشند و جواب را نیز در مدت کمی نهایت تا 5 روز دریافت کنند.
  • افرادی که تسلط خوبی روی کارهای کامپیوتری دارند و روی کامپیوتر مسلط هستند.
  • اگر استرسی هستید و محیط های شلوغ را دوست ندارید.

جمع بندی مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی

در این مقاله به مقایسه آیلتس کامپیوتری و کتبی پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی از لحاظ محتوا تفاوتی باهم ندارند. مهمترین تفاوت های این دو نوع آزمون در نحوه برگزاری می باشد که می تواند با توجه به تمایلات و مهارت های داوطلب به صورت دلبخواه انتخاب شود.

اگر فردی هستید که تایپ انگلیسی سریعی دارید و فکر می کنید پر کردن یک چرکنویس و سپس انتقال آن به یک صفحه دیگر کاری پر دردسر و وقت گیر می باشد حتما روش کامپیوتری را انتخاب کنید زیرا می توانید در قسمت رایتینگ یک برگ برنده داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید