غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بر هیچ کس پوشیده نیست. مهمترین مهارتی که یک زبان آموز باید فرا بگیرد مهارت مکالمه می باشد. در واقع یکی از بزرگترین چالش های هر زبان آموزش مکالمه انگلیسی است. شکستن سد مکالمه برای خیلی ها بسیار دشوار است. یکی از موانعی که بر سر راه هر زبان آموز برای شروع مکالمه وجود دارد خجالت و ترس از اشتباه است. اما راه غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی چیست؟

خجالت یک احساس منفی و نامطلوب می باشد و یکی از موانع رشد فردی محسوب می شود. برای غلبه بر هر احساس منفی باید دلایل ایجاد آن را بدانیم. در این مقاله قصد داریم ابتدا دلایل وجود ترس و خجالت در مکالمه را معرفی کرده و توضیح دهیم و سپس راه های غلبه بر آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: دوره های آنلاین آموزش زبان ترمیک آرمانی

 

خجالت به دلیل ترس از اشتباه کردن

یکی از دلایلی که موجب خجالت فرد و مقاومت در برابر شروع مکالمه به انگلیسی می باشد ترس از اشتباه کردن است. این ترس تا حدی طبیعی می باشد ولی اگر باعث شود فرد از صحبت کردن به انگلیسی خودداری کند دیگر طبیعی نیست و باید کنترل و محدود شود.

یکی از دلایلی که باعث می شود فرد از اشتباه کردن بترسد عدم اطلاعات کافی در مورد بحث یادگیری زبان است. خیلی از زبان آموزان این را نمی دانند که راه اصلی یادگیری زبان اشتباه کردن است. اگر شخصی اشتباه نکند امکان ندارد زبان انگلیسی را یاد بگیرد. البته این به این معنی نیست که فرد باید از قصد اشتباه کند بلکه به این معنی می باشد که فرد باید مرتب از راه نوشتار و گفتار تولید زبان کند تا اشتباهاتش توسط استاد برطرف شود.

تمام زبان آموزان گاهی اشتباه می کنند. این را بدون هیچ واهمه ای می گویم که تمام اساتید زبان نیز گاهی در مکالمه اشتباهاتی مختلف از انواع گرامری، تلفظ و … را دارند. اما تفاوت یک زبان آموز با یک استاد در تعدد اشتباهات است. یک استاد با تمرین کردن و تکرار موفق شده اشتباهات خود را به حداقل برساند. این در حالی است که یک زبان آموز اشتباهات خیلی بیشتری را مرتکب می شود. همین واقعیت به ما نشان می دهد که راه رسیدن به مهارت مکالمه عالی این است که اشتباهات خود را کم کنیم.

حال سوال اینجاست که چگونه می توان این اشتباهات را برطرف کرد؟ جواب مشخص است. با اشتباه کردن. تا اشتباه نکنید کسی متوجه اشتباه شما نمی شود تا به شما کمک کند آن را برطرف کنید. یک ضرب المثل قدیمی فارسی می گوید “تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.” یعنی تا زمانی که سعی نکنید به انگلیسی صحبت کنید نمی توانید اشتباهات خود را برطرف کرده به سطح مکالمه خوب برسید.

 

رابطه خجالت با درونگرایی و برونگرایی

یکی از موانع غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی نوع شخصیت فرد است. یکی از دلایل اینکه برخی افراد مایل نیستند شروع به مکالمه کنند یا زیاد در جمع حرف بزنند این است که اصولا انسان درونگرایی هستند. درونگرا بودن به معنی خجالت کشیدن نیست بلکه فرد برای بودن در جمع و صحبت کردن باید انرژی درونی زیادی را صرف کند.

برعکس این وضعیت حالتی است که فرد برونگرا باشد. افراد برونگرا به شدت علاقه مند به بودن در بین جمع و مهمانی های شلوغ هستند و از حرف زدن لذت می برند. البته نمی توان گفت کدام خوب است و کدام بد و فقط در اینجا قصد داریم این مساله را از جنبه زبانشناسی بررسی کنیم. افراد درونگرا خیلی دیرتر از افراد برونگرا روی مکالمه انگلیسی مسلط می شوند زیرا تمایل به استفاده از دانسته هایشان و صحبت در جمع نیستند.

افراد دورنگرا تا مطمئن نشوند جمله ای که می خواهند بگویند صحیح است آن را به زبان نمی آورند و از اشتباه کردن و قضاوت دیگران بیزارند. برای همین هم بخش بزرگی از دانسته های آنها در قسمت تاریک و غیر فعال ذهن آنها قرار می گیرد اما افراد برونگرا خیلی تمایل به صحبت در جمع دارند و برای همین مرتب در حال تکرار و استفاده از دانش زبانی خود هستند که این خیلی کمک می کند این افراد زودتر روی مکالمه انگلیسی مسلط شوند.

راهکارهای غلبه بر خجالت هنگام مکالمه انگلیسی

غلبه بر خجالت در مکالمه
غلبه بر خجالت در مکالمه

تا اینجای مقاله دلایل عمده خجالتی بودن برخی افراد هنگام مکالمه به انگلیسی را بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم راهکارهای غلبه بر خجالت را معرفی کرده و توضیح دهیم.

 

افزایش آگاهی از زبان انگلیسی

یکی از راه های غلبه به خجالت هنگام مکالمه انگلیسی افزایش آگاهی از زبان انگلیسی است. اینکه میگوییم آگاهی منظورمان دانش لغات یا گرامر زبان نیست هرچند که اینها نیز خیلی مهم و موثر هستند. منظور ما از آگاهی این است که بدانید زبان انگلیسی در حال حاضر چه جایگاه و وضعیتی در بین مردم و زبان آموزان دارد.

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و تمام مردم دنیا برای پیشرفت در کار و بیزینس و گسترش آن باید به این زبان مسلط باشند. از طرفی زبان انگلیسی در اکثر کشورهای دنیا به عنوان زبان دوم و در سنین نوجوانی و بزرگسالی فراگرفته می شود و برای همین نیز اکثر افرادی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند به هیچ وجه مانند یک فرد نیتیو روی زبان انگلیسی تسلط ندارند.

از طرفی مردم از کشورهای مختلف به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت و سفر می کنند و مردم کشور های انگلیسی زبان کاملا به این مساله واقف هستند که شما به عنوان کسی که انگلیسی را فرا گرفته اید نمی توانید مانند آنها صحبت کنید. پس با دانستن این مطلب دیگر خجالت معنایی ندارد زیرا همه ما چه استاد زبان باشیم و چه زبان آموز نمی توانیم تسلط کامل روی زبان داشته باشیم و همیشه یک زبان آموز باقی می مانیم. بنابراین اینکه شما هنگام مرتکب اشتباهاتی هنگام صحبت به انگلیسی شوید کاملا طبیعی است و خجالت در اینجا معنایی ندارد.

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی

خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از راهکارهای غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی این است که خود را با دیگران مقایسه نکنیم. گاهی برخی افراد بهتر از ما صحبت می کنند و خوب این طبیعی است و دلیل آن این است که این افراد بیشتر تمرین کرده اند یا زودتر از ما شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اند.

این که ما خودمان را با آنها مقایسه کنیم و برای اینکه برتری آنها به ما اثبات نشود با او شروع به صحبت نکنیم یک اشتباه است. برعکس شما باید سعی کنید همیشه با کسانی که سطح زبان آنها از شما بالاتر است مکالمه کنید و از آنها لغات و اصطلاحات جدید یاد بگیرید.

به قضاوت دیگران اهمیت ندهید

یکی از مشکلات زبان آموزان این است که در کلاس درس در مکالمات جمعی شرکت نمی کنند زیرا از این می ترسند که اشتباه کنند و مورد تمسخر و قضاوت دیگران قرار بگیرند. این مشکل باعث می شود که زبان آموز به تدریج از بحث های کلاسی خارج شود و به تدریج به علت استفاده نکردن از دانسته های خود در کلاس درس دچار عقب افتادگی در سطح مکالمه شود. باید دقت داشته باشیدکه برای پیشرفت در مکالمه نباید به هیچ وجه به قضاوت های دیگران توجه داشته باشید و باید هدف خود را با قدرت ادامه دهید.

جمع بندی غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی

در این مقاله به دلایل و راهکارهای غلبه بر خجالت در مکالمه انگلیسی پرداختیم. هرچند خجالت تا حدی طبیعی می باشد اما برای شخصی که عاشق یادگیری زبان انگلیسی باشد اشتباه کردن هیچ اشکالی ندارد. در واقع همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم اشتباهات به ما کمک می کنند که پیشرفت کنیم و هر چه شخص بیشتر اشتباه کند بیشتر یاد می گیرد. پس از اشتباه کردن نه بترسید و نه خجالت بکشید بلکه از آنها به عنوان یک راه خوب برای رفع اشکالات و رسیدن به سطح مطلوب مکالمه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید