صفر تا صد پذیرش تحصیلی در کانادا

 

کانادا از جمله کشورهایی است که به عنوان مقصد مهاجرت برای بسیاری از افراد که متقاضی اقامت یا تحصیل در خارج از کشور متبوع خود هستند، به شمار می آید. سالانه متقاضیان زیادی از سراسر جهان برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا اقدام می کنند. سطح علمی مطلوب دانشگاه ها و مراکز علمی این کشور باعث شده دانش آموزان و دانشجویانی زیادی از سراسر جهان علاقه مند به ادامه تحصیل در این کشور باشند. طی سالهای اخیر تمایل دانشجویان ایرانی نیز برای تحصیل در کانادا به طور چشمگیری افزایش یافته است. ما در این مقاله برآنیم تا به صورت جامع یک ارزیابی کلی در مورد پذیرش تحصیلی در کانادا ارائه دهیم.

از آنجایی که مهاجرت تحصیلی می تواند بهترین و در عین حال آسان ترین راهکار در جهت دستیابی به یک شغل خوب و به تبع آن اقدام برای اخذ اقامت دائم و حق شهروندی کشور کانادا تلقی شود، بسیاری از متقاضیان به این منظور اقدام به گرفتن اقامت تحصیلی این کشور می کنند.

پذیرش تحصیلی در کانادا و مراکز علمی و دانشگاه های کانادا

کشور کانادا دارای استانداردهای بالایی به لحاظ آموزشی است. به طوری که می توان آن را از این لحاظ در میان پنج کشور برتر دنیا قرار داد. از جمله دانشگاه های این کشور که در رنکینگ جهانی در دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته اند، می توان به پنج دانشگاه معتبر آن به نام های تورنتو، مک گیل بریتیش، کلمبیا، مونترال و دانشگاه آلبرتا اشاره کرد.

اگر شما نیز متقاضی پذیرش تحصیلی در دانشگاه های این کشور هستید بایستی در دروه های آموزشی که در یک مدت شش ماهه یا بیشتر برگزار می شوند، شرکت نمایید. مواردی که می توانند در اخذ ویزای تحصیلی کانادا موثر واقع شوند، عبارتند از:

  • داشتن پذیرش از موسسات آموزش عالی کشور کانادا که مورد تایید اداره مهاجرت هستند.
  • برخورداری از تمکن مالی برای تامین مخارج حداقل یک سال زندگی و تحصیل در این کشور
  • نداشتن سوء پیشینه
  • داشتن پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • بالا بودن معدل در تمامی مقاطع تحصیلی
  • داشتن معرفی نامه
  • مقالات معتبر
  • داشتن مدرک زبان

 تحصیل در کانادا چه مزایایی دارد؟

برای پذیرش تحصیلی در کانادا می توان مزیت های فراوانی برشمرد. سیستم آموزشی بی نظیر این کشور در کنار کیفیت بالای زندگی در آن، رفاه اجتماعی، سطح بالای امنیت و آرامش، فرصت های شغلی متعدد، عدالت اجتماعی و حقوق اجتماعی مطلوب، چند فرهنگی بودن جامعه و سازگاری آن با شرایط مهاجرین از جمله مهم ترین دلایلی هستند که باعث افزایش چشمگیر متقاضیان اخذ اقامت تحصیلی و کاری و غیره در این کشور شده اند. در ادامه به تشریح مزایای پذیرش تحصیلی در کانادا خواهیم پرداخت:

وجود سیستم آموزشی و موسسات عالی با کیفیتی برتر

در کانادا بالغ بر 97 دانشگاه با سیستم آموزشی بسیار مطلوب در حال ارائه خدمات آموزشی به دانشجویانی از سراسر جهان هستند .که بسیاری از آنها را می توان هم ردیف با بهترین دانشگاه های شناخته شده آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی دانست. بسیاری از این موسسات آموزش عالی در رتبه بندی جهانی شانگهای و QS زیر 50 و 100 قرار دارند. برخی نیز رتبه های جهانی 100 تا 300 را به دست آورده اند. نظام آموزشی قدرتمند و سطح کیفی بسیار بالا و وجود فرصت های شغلی متنوع، مزیت های بسیار قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا فراهم می آورد.

همچنین سیستم آموزشی اغلب دانشگاه های کانادا، پژوهش محور هستند. که این امر امکان شرکت در پروژه های متنوع درسی را برای دانشجویان افزایش می دهد و به خلق و گسترش تفکر خلاق در آنها کمک می کند. این یعنی این دانشگاه ها از مدرن ترین رویه های آموزشی و تحصیلی تبعیت می کنند.

سطح بالای امنیت و کیفیت زندگی

کانادا در زمره امن ترین کشورهای جهان قرار دارد و آمار جرم و جنایت در آن بسیار ناچیز است. از سویی، این کشور به لحاظ دموکراتیو بودن در رتبه 5 جهانی قرار دارد و در زمینه آزادی بیان و مطبوعات در رتبه 14 و رتبه آن در شاخص شادی و رضایت مردمی نیز 14 است. همچنین جامعه کانادا، به عنوان یک جامعه چند ملیتی شناخته می شود که از این رو، نگرش نژادپرستانه در آن تقریبا صفر است و این یک مزیت برتر برای مهاجرین محسوب می گردد.

کانادا جامعه ای چند فرهنگی

جامعه کانادا بافت های قومی و زبانی بسیار متنوعی را در خود جای داده است، به طوری که در حدودی نیمی از جمعیت آن به زبان های غیر انگلیسی صحبت می کنند. به طور متوسط کانادا هر ساله میزبان 500 هزار مهاجر موقت و دائم و بالغ بر 120 هزار نفر دانشجوی بین المللی است که این امر غنای فرهنگی این کشور را افزایش می دهد. قطعا دانشجویان مهاجر در چنین محیطی به سادگی با این فرهنگ سازگار می شوند. بزرگترین شهرهای کانادا که بیشترین میزان جمعیت مهاجر را در خود جای داده اند و جامعه چندفرهنگی در آنها جریان دارد، می توان به تورنتو، ونکوور، مونترال و اتاوا اشاره کرد.

فرصت های شغلی و امکان اخذ اقامت دائم بعد از فارغ التحصیلی

دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی قصد دارند در کانادا مشغول به کار شوند، در زمره واجدین شرایط برای اخذ ویزای کار این کشور قرار می گیرند. این یعنی آنها می توانند بعد از اتمام تحصیلات خود، درخواستی مبنی بر اشتغال در شغل موردنظر خود را ارائه دهند و پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند. همچنین متقاضی می تواند صرفا با داشتن 18 ماه سابقه کار در این کشور، برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهد و مجموعا پس از گذشت 5 سال، برای دریافت تابعیت، شهروندی و پاسپورت کانادا اقدام کند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در کانادا

مراحل کامل پذیرش تحصیلی در کانادا به طور عمومی در دو مرحله اتفاق می افتد:

  • اقدام در جهت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، کالج یا موسسه آموزشی کانادا
  • اقدام در جهت دریافت ویزای تحصیلی پس از اخذ پذیرش تحصیلی معتبر

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی

  • مدارک هویتی و شناسایی و سوء پیشینه به همراه یک نسخه ترجمه شده از آنها
  • مدارک تحصیلی؛ ارائه نسخه ترجمه شده و معادل سازی شده همراه با ریز نمرات، معدل و نمرات قابل قبول برای موسسه مورد نظر
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی معتبر با نمره حد نصاب مورد تایید موسسه آموزشی مقصد
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • عکس پرسنلی مربوط به کمتر از 6 ماه اخیر (2 الی 3 قطعه)
  • اخذ فرم پذیرش تحصیلی و تکمیل و ارسال آن به موسسه مورد نظر
  • پرداخت هزینه ثبت نام و ارسال فیش آن
  • ارائه انگیزه نامه یا SOP
  • ارائه نامه CV جهت قوی تر شدن پرونده پذیرش تحصیلی
  • الزام ارائه حداقل 2 الی 3 توصیه نامه برای پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری
  • ارائه رزومه و سوابق کاری و بیمه به همراه نسخه ترجمه شده آنها
  • ارائه اسناد پروژه های تحقیقاتی، مقالات، مجلات و کتب چاپی (الزام ارائه برای مقاطع دکتری و ارشد)
  • الزام ارائه فرم کاستودین ویژه متقاضیان تحصیلی زیر 18 سال به منظور معرفی سرپرست

پذیرش تحصیلی در کانادا و مدارک لازم

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا

با توجه به اینکه به شرایط، مزایا و همچنین مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا اشاره کردیم. در این بخش از مطلب قصد داریم به اختصار مراحل رسیدن شما برای تحصیل به خاک کانادا را بیان کنیم. برای اینکه بتوانید این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید و از هدر رفت وقت و هزینه و انرژی خود جلوگیری کنید، بهتر است مراحل پذیرش تحصیلی در کانادا را به واسطه یک موسسه مهاجرت تحصیلی معتبر پیش ببرید.

آماده سازی مدرک تحصیلی

اگر همچنان در قامت محصل در حال تحصیل هستید، پس از پایان درس خود با نمرات و معدل خوب، یا اگر دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده اید، باید جهت آزاد سازی مدرک تحصیلی خود از دانشگاه اقدام کنید. شما برای طی این مرحله هم به مدرک تحصیلی و هم ریز نمرات خود نیاز دارید که بایستی آنها را به همراه یک نسخه ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی به دانشگاه مقصد ارسال نمایید.

قبولی در آزمون های معتبر زبان

همانطور که پیش تر اشاره شد، در کانادا دو زبان فرانسوی و انگلیسی به رسمیت شناخته می شود که شما برای تحصیل در این کشور نیازمند کسب مهارت در یکی از این دو زبان با سطح تسلط بالا و از نوع آکادمیک هستید. بنابراین نیاز است که از طریق شرکت در دوره های زبان یا استفاده از دوره های آموزشی معتبر به صورت آنلاین یکی از این دو زبان را فرا بگیرید. سپس در یکی از آزمون های معتبر زبان از سوی دانشگاه مورد نظر خود شرکت کنید و با کسب نمره قبولی بالا و حداقل کسب نمره قبولی حد نصاب دانشگاه، صلاحیت علمی خود در زبان انگلیسی یا فرانسوی به اثبات برسانید.

انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و موسسه آموزشی

در این مرحله، بایستی مدارک لازم متناسب با رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و موسسه آموزشی مورد نظر را تهیه کنید و با توجه به مقطع و رشته تحصیلی و هزینه های تحصیل، یک یا چند کالج یا دانشگاه متناسب با شرایط خود را که عموما شامل شرایط مالی و صلاحیت های تحصیلی است، انتخاب کنید و برای آنها درخواست پذیرش ارسال نمایید.

محدودیتی برای انتخاب یک یا چند دانشگاه جهت اخذ پذیرش تحصیلی وجود ندارد. اما بهتر است توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر با رتبه و رنکینگ پایین، می تواند ریسک ریجکتی ویزای تحصیلی شما را به دنبال داشته باشد.

معادل سازی و ترجمه مدارک

تمامی مدارکی که در بخش مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا ذکر شد، را پس از تهیه، بایستی معادل سازی و ترجمه کنید. پس از مشخص شدن رشته و مقطع تحصیلی و همچنین موسسه مورد نظر، لیست کامل مدارک مورد نیاز هم تعیین خواهد شد.

اقدام در جهت اخذ پذیرش تحصیلی

پس از آماده سازی مدارک با توجه به صلاحیت های علمی و تحصیلی، تمکن مالی و هزینه و شهریه موسسه آموزشی مورد نظر، اقدامات لازم برای درخواست ثبت نام را انجام دهید و فرم های تکمیل شده دانشگاه را به همراه کلیه مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی ارسال نمایید. می توانید با انتخاب چند دانشگاه و یا کالج که متناسب با شرایط شما باشد، شانس خود برای اخذ پذیرش تحصیلی را افزایش دهید.

اقدامات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

پس از اینکه موفق شدید از دانشگاه یا کالج مورد نظر خود در کانادا پذیرش بگیرید، بایستی نامه پذیرش تحصیلی خود را همراه با مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی جهت صدور ویزای دانشجویی به سفارت تحویل دهید.

بیشتر بخوانید:WHICH ARE THE REQUIREMENTS TO STUDY IN CANADA

پذیرش تحصیلی در کانادا

کدام دانشگاهها به دانشجویان بین المللی در کانادا کمک های مالی ارائه می دهند؟

برخی از دانشگاههای کانادا براساس توانایی هایی که مد نظر گرفته است. به دانشجویان دارای صلاحیت کمکی در قالب بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند.

در کنار مزایای بسیاری که تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکا دارد، هزینه ها تحصیلی نیز در آن به مراتب بالاتر از کشورهای ذکر شده است. به همین دلیل بورسه تحصیلی برای آن دسته از دانشجویانی که دارای پتانسیل تحصیل در کانادا هستند اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

برای نیل به این هدف راهکارهای متنوعی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

بورسیه تحصیلی 2023  دانشگاه Montreal

این بورسیه برای پاییز 2022 و زمستان 2023 به دانشجویان واجد شرایط تحصیلی اعطا می شود. این دانشگاه به عنوان دومین دانشگاه بزرگ کانادا شناخته می شود و برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتار دانشجو می پذیرد. پوشش مالی که در اختیار دانشجویان قرار می دهد در قالب کمک هزینه تحصیلی دانشجویان بین المللی است .برای اینکه در این دانشگاه بورسیه شوید داشتن مدرک آیلتس الزامی است و بایت دریافت بورسیه امتحان ورودیه از شما گرفته می شود.

بورسیه تحصیلی 2022-2023 دانشگاه McGill

دانشگاه مک گیل برای ترم های تابستانی 2023، پاییز 2023 و زمستان 2023 بورسیه تحصیلی ارائه می دهد. برای دریافت بورسیه باید درخواست خود را به این دانشگاه ارسال کنید. البته قبل از ارسال درخواست باید اطلاعات دقیقی از مراحل درخواست، ترم های تحصیلی و دوره های آموزشی در اختیار داشته باشید. برای دریافت بورسیه تحصیلی داشتن مدرک آیلتس ضروری است و تنها دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند این درخواست را ارائه دهند. ناگفته نماند که پوشش مالی این دانشگاه به صورت فول فاند است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه در سال 2022-2023 Alberta بدون نیاز به مدرک آیلتس

این دانشگاه در سال های اخیر مدرک آیلتس را حدف کرده است. از این رو دانشجویان می توانند بدون در اختیار داشتن مدرک آیلتس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند. این دانشگاه که جز 5 دانشگاه برتر کانادا است توانسته بسیاری از دانشجویان کشورهای مختلف را جذب خود کند پوشش مالی این دانشگاه از طریق بورسیه فول فاند است

چه زمانی برای دریافت بورسیه اقدام کنیم؟

زمان مناسب برای دریافت بورسیه تحصیلی بستگی به آخرین مهلتی دارد که در پورتال دانشگاه اعلام می شود. البته اگر دانشگاه مورد نظر شما را به دلایل خاصی برای بورسیه پذیرفته باشد نیازی به ارسال درخواست بورسیه به داشنگاه مورد نظر نخواهید داشت. اما افرادی که قصد دریافت بورسیه را دارند باید قبل از آخرین مهلت برای تکمیل فرم درخواست، آن را ارسال نمایند.

توجه داشته باشید که در صورت پذیرفته شدن در مقطع و رشته ای که بورسیه دریافت کرده اید نمی توانید تغییر رشته داده و یا اینکه مقطع تحصیلی خود را تغییر دهید.

برای درخواست بورسیه تحصیلی چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • فرم درخواست آنلاین دانشگاهی که قصد دارید در آن پذیرش شوید.
  • نامه پذیرش
  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدارک و گواهی های صلاحیت برای پذیرش بورسیه
  • نمره آزمون هایی مانند SAT، GRE،GMAT و …
  • مدرک زبان انگلیسی (تافل و آیلتس و …)

اهمیت زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

شاید برای بسیاری از ما عدم آشنایی با زبان انگلیسی و نداشتن تسلط کافی به آن، مهم ترین دغدغه در هنگام اتخاذ تصمیم به مهاجرت برای تحصیل یا کار و … باشد.و از اهمیت یادگیری زبان انگلیسی اطلاعات کافی نداشته باشید. برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی، اهمیت این موضوع چند برابر می شود .چون شما نیاز دارید مهارت زبانی در حد آکادمیک تسلط داشته باشید.

شرکت و موفقیت در آزمون های زبان مانند آیلتس، تافل، جی آر ای، جی مت و … برای بسیاری از دانشجویان متقاضی تحصیل در کانادا به عنوان یک چالش جدی تلقی می شود. مدرک زبان تافل و آیلتس برای پذیرش تحصیلی در کانادا نقشی بسزا داشته و از اعتبار و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی برای اینکه بتوانند از دانشگاه های معتبر کانادا پذیرش بگیرند نیاز به نمره قبولی بالا در آزمون های زبان دارند.

بنابراین داشتن مدرک زبان با نمره بالا یکی از لازمه های اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه و کالج معتبر در کاناداست. و میزان تسلط به زبان برای هر مرکز آموزشی در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، برای اینکه بتوانید شانس خود را برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی کانادا بالاتر ببرید. بهتر است از دوره های آموزشی که توسط موسسه های آموزشی معتبر ارائه می شود، استفاده کنید. وب سایت آرمانی به عنوان یک موسسه معتبر، در زمینه ارائه دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی فعالیت دارد و خدمات خود را در قالب دوره های آیلتس آرمانی با کیفیتی متمایز برای متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی کانادا ارائه می دهد.

دوره های آموزشی آیلتس آرمانی در شانزده ترم آنلاین، آموزش زبان از سطح مبتدی تا پیشرفته را شامل می شود. دوره های آموزشی این موسسه با کیفیتی فوق العاده و همراه با هزاران تمرین و تکلیف ارائه می شود. تا تجربه ای لذت بخش از یادگیری زبان انگلیسی را در هر لحظه و هر مکان برای شما به ارمغان بیاورد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید