روش صحیح مطالعه گرامر

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی و پرکاربرد می باشد که لزوم یادگیری آن برای تمام افرادی که می خواهند اهل مطالعه و آگاهی باشند ضروری است. مخصوصا در جامعه امروزی که پیشرفت تکنولوژی به سرعتی بیشتری پیش می رود و مفهمومی به نام متاورس در آینده جای اینترنت کنونی را می گیرد یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان مشترک بین انسان ها بیش از پیش احساس می شود.

اما مشکل خیلی از افراد این است که در زندگی فردی پر مشغله امروزی برای یادگیری یک زبان جدید باید بیشترین میزان یادگیری را در کمترین زمان ممکن داشته باشند تا بتواند زبان را یاد بگیرند. اما از طرفی راه های افزایش بازده یادگیری زبان را نمی دانند.

مهمترین بخش یادگیری زبان انگلیسی که به آن نیاز داریم مکالمه است. یکی از بخش های زبان انگلیسی که یادگیری مکالمه به آن وابسته است گرامر زبان انگلیسی می باشد. اما روش صحیح مطالعه گرامر چیست ؟ چگونه می توانیم بازده یادگیری گرام خود را افزایش دهیم؟ چه نوع کتاب هایی می توانند به یادگیری بهتر ما کمک کنند؟

در این مقاله روش صحیح مطالعه گرامر را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین زبان عمومی و آیلتس آرمانی

grammar-lessonاهمیت یادگیری گرامر

شاید قبل از اینکه به روش صحیح مطالعه گرامر زبان انگلیسی بپردازیم بهتر باشد در مورد اهمیت آن بیشتر بدانیم. زیرا این یک پرسش پرتکرار است که آیا می شود زبان انگلیسی را بدون گرامر فرا گرفت؟ اهمیت و نقش یادگیری گرامر در یادگیری مکالمه چقدر است؟

اگر بخواهیم حرف آخر را همین اول بگوییم این است که یادگیری زبان انگلیسی بدون گرامر غیر ممکن است. یادگیری زبان بدون گرامر نه تنها غیر ممکن است بلکه بی معنی نیز هست. گرامر انگلیسی یعنی چینش کلمات در کنار هم طوری که دارای پیامی باشد که مد نظر شماست. اگر شما ندانید چگونه باید کلمات را کنار هم قرار دهید چگونه قادر خواهید بود جمله بسازید؟ چگونه قادر خواهید بود پیامی را به شخص مقابل انتقال دهید؟

گرامر و لغت دو رکن اساسی یادگیری هر زبانی است. برای اینکه بتوانید مکالمه خود را تقویت کنید باید برای تقویت گرامر و لغات خود فکری کنید. گاهی می شنویم که برخی می گویند برای یادگیری گرامر کتاب نخوانید یا یادگیری گرامر با مطالعه کتاب یک روش قدیمی است اما وقتی به راه های جایگزین آن ها برای یادگیری گرامر گوش می دهیم به همان خواندن کتاب و جزوه ختم می شود. بنابراین مطمئن باشید که برای یادگیری زبان انگلیسی باید با استفاده از روش صحیح مطالعه گرامر به یادگیری گرامر بپردازید.

تحلیل چیستی گرامر انگلیسی

پیش از پرداختن به بحث روش صحیح مطالعه گرامر به تحلیل چیستی گرامر انگلیسی می پردازیم. در آموزش گرامر زبان انگلیسی دو بحث کلی و مهم وجود دارد. یکی خود قواعد گرامری و ساختاری و جمله سازی است و دیگری Context است که موضوع  یا موقعیت و کاربرد آن گرامر را برای شما مشخص می­کند. برای اینکه بتوانید ادعا کنید یک گرامر را فرا گرفته­اید، فقط خواندن ساختار آن گرامر و انجام تمرین کافی نیست هر چند که حتما لازم است. شما گرامر را برای استفاده در مکالمه فرا می گیرید پس باید هر درس گرامر زبان انگلیسی را با کاربرد درست آن در مکالمه فرا بگیرید.

برای یادگیری یک ساختار گرامری طبق روش­های نوین یادگیری زبان انگلیسی، پنج مرحله باید طی شود­:

  1. در مرحله اول باید معنی ساختار گرامری را به طور دقیق با تمام جزئیات و کاربرد آن متوجه شوید.
  2. در مرحله دوم باید فرم ساختار گرامری و فرمول ساخت آن و همچنین ساخت جملات مثبت، منفی و سوالی را در آن ساختار خاص فرا بگیرید.
  3. در مرحله سوم باید کاملا نحوه تلفظ ساختار را با توجه به صورت قوی و ضعیف تلفظ برخی کلمات و همچنین نحوه تلفظ ساختارهای پیوسته یاد بگیرید
  4. در مرحله چهارم برای آن ساختار تمرین حل می­کنید که تمارین هم انواع و شکل­های مختلف از جمله پر کردن خای خالی و انتخاب گزینه درست و … دارند.
  5. در مرحله آخر و مهمترین مرحله شما باید با ساختاری که یاد گرفته­اید جمله­سازی کنید و در مورد خود و اطرافیان خود صحبت کنید و گرامر و ساختار مربوطه را برای خودتان شخصی­سازی کنید.

کتاب مناسب مطالعه گرامر

grammar bookدر ادامه مقاله روش صحیح مطالعه گرامر به بررسی شاخص های یک کتاب مناسب برای یادگیری گرامر می پردازیم. اگر به کتاب­های گرامر قدیمی نگاهی بیندازید، این کتاب­ها فقط شامل گرامر و تمرین هستند. فقط ساختار گرامری و معنی به همراه چند تمرین مربوط به این ساختارها. در کتاب­ها­ی جدیدتر زبان انگلیسی، این روش تغییر کرده و بروز شده و گرامر به همراه Context تدریس می­شود.

حال به بحث Context می­پردازیم. دوباره به مرحله اول از یادگیری گرامر نگاه کنید. یادگیری دقیق معنی و کاربرد ساختار. حال سوال اینجاست که چگونه باید معنی دقیق و کاربرد یک ساختار را متوجه شویم. این امر از روی Context قابل انجام است.

در واقع Context یک متن برای خواندن یا یک مکالمه بین دو یا چند نفر و یا یک لیسنینگ است که گرامر هدف که قصد یادگیری آن را دارید در آن بکار رفته است. از روی Context، شما دقیقا معنی و کابرد گرامر مربوطه را متوجه خواهید شد و متوجه می­شوید که در چه موقعیتی باید آن ساختار گرامری بکار رود. سپس جملات گرامری هدف از درون متن یا فایل لیسنینگ بیرون می­آیند و طبق مراحل بعدی که توضیح دادیم به ساختار و تلفظ آنها پرداخته می­شود و سپس هم تمرین و در آخر جمله سازی و مکالمه با استفاده از ساختاری مربوطه.

گرامر باید حتما به همراه Context توضیح داده شود و این دو مکمل هم هستند و هر کدام به تنهایی کارآمدی و بازدهی کافی ندارند. مثلا فیلم دیدن و رمان خواندن تمرین صرفا Context و کاربرد ساختارهای گرامری است. شما هنگام فیلم دیدن و رمان خواندن، به ساختارهای زبانی در موقعیت­های مختلف بر می­خورید و معنی و کاربرد آنها را دقیقا در موقعیت مربوطه یاد می­گیرید، اما اگر خودتان بخواهید آن ساختارها را بکار ببرید نمی­توانید چون ساختار جملات به شما آموزش داده نشده و تمرین و جمله­سازی انجام نداده­اید و فقط آنها را شنیده­اید یا خوانده­اید. هرچند فیلم دیدن و رمان خواندن تمرین خوبی برای مهارت­های Receptive یا دریافتی (Receptive skills = Reading & Listening) شما خواهد بود و حتما برای تقویت زبان لازم است اما نمی­تواند به تنهایی یک روش یادگیری گرامر زبان باشد. بلکه این تمرین ها کمک می کند لغات و ساختارهایی که قبلا فرا گرفته اید را دوره کنید و کاربرد آنها را در شرایط مناسب خود یاد بگیرید.

روش صحیح مطالعه گرامر

بعد از توضیح اهمیت یادگیری گرامر و معرفی شاخص های یک کتاب گرامر استاندارد و مناسب، حالا به روش صحیح مطالعه گرامر می رسیم. همانطور که توضیح دادیم برای یادگیری زبان انگلیسی باید حتما گرامر بخوانید و این مطالعه را از روی منابع صحیح یادگیری زبان انگلیسی انجام دهید.

منابع صحیح برای یادگیری زبان انگلیسی می توانند کتاب Course book که شما در حال یادگیری آن در یک موسسه زبان هستید، کتاب های مخصوص مطالعه گرامر مانند Grammar in Use یا دوره های یادگیری زبان عمومی استاندارد مانند دوره زبان ترمیک آرمانی می باشد.

برای اینکه یادگیری این منابع را طبق روش صحیح مطالعه گرامر انجام دهید باید به بخش مربوط به تحیلی چیستی گرامر انگلیسی در بالا برگردید و دوباره با دقت بیشتری آن را مطالعه کنید و دقیقا گرامر را بر طبق همان 5 مرحله ای که توضیح دادیم فرا بگیرید. اگر مطالعه هر درس گرامری طبق همان 5 روش انجام شود می توان گفت شما آن مبحث گرامری را به طور کامل فرا گرفته اید و می توانید آن را در مکالمات خود به صورت فعال به کار ببرید.

جمع بندی روش صحیح مطالعه گرامر

در این مقاله روش صحیح مطالعه گرامر را بررسی کردیم. یادتان باشد که به غیر از شرکت در کلاس ها و دوره های یادگیری زبان انگلیسی باید حتما به صورت سلف استادی به مطالعه زبان انگلیسی بپردازید زیرا شرکت در این کلاس ها به تنهایی کافی نیست و مطالعه در خانه باید حتما به صورت مکمل در کنار شرکت در کلاس ها وجود داشته باشد.

یکی از دوره های بسیار مفید که می توانید برای یادگیری زبان انگلیسی از آن بهره ببرید دوره آموزش آنلاین زبان عمومی آرمانی می باشد. در این دوره زبان انگلیسی با مدرن ترین روش ها به زبان آموزان آموزش داده می شود و مباحث و متدهای تدریس طوری طراحی شده تا بازده یادگیری زبان آموز را به بیشترین حد ممکن برساند. برای آشنایی با دوره های آموزش زبان ترمیک آرمانی و آموزش زبان آیلتس آرمانی به لینک آموزش آنلاین زبان آرمانی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید