روش صحیح سلف استادی

[lwptoc depth=”6″]

سلف استادی (Self-study) به معنی خودآموزی و روش صحیح سلف استادی زبان در واقع روش صحیح یادگیری زبان به روش مطالعه شخصی و بدون نیاز به استاد یا کلاس درس می باشد. هر زمانی که شما در حال مطالعه زبان در جایی به غیر از کلاس درس باشید در واقع در حال سلف استادی هستید. در نتیجه حتی فردی که مرتب در کلاس های زبان شرکت می کند نیز نیاز به سلف استادی دارد زیرا بدون آن سرعت پیشرفت در یادگیری زبان رضایت بخش نخواهد بود.

برخی زبان آموزان به دلایل مختلف ترجیح می دهند زبان انگلیسی را خودشان در منزل و با مطالعه منابع خودآموز زبان انگلیسی فرا بگیرند. البته باید ابتدا بررسی کنیم آیا امکان یادگیری زبان انگلیسی به صورت کامل به وسیله سلف استادی وجود دارد؟ اگر این امکان وجود دارد چند درصد زبان آموزان موفق می شوند به این روش زبان را تا سطوح بالا فرا بگیرند؟

در این مقاله ابتدا به این سوالات پاسخ داده و سپس برای آن دسته از زبان آموزانی که قصد دارند زبان انگلیسی را به وسیله سلف استادی یاد بگیرند نکات مهمی را مطرح و راه کارهای مفیدی را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آنلاین زبان عمومی آرمانی

درصد موفقیت از روش سلف استادی

برای صحبت در مورد درصد موفقیت در انجام سلف استادی باید زبان آموزان را به سه دسته تقسیم کنیم:

دسته اول زبان آموزانی که می خواهند زبان انگلیسی را از صفر و بدون نیاز به استاد به صورت خودآموز فرا بگیرند.

دسته دوم زبان آموزانی که مدتی را در کلاس های زبان شرکت کرده و تا سطوح متوسط و بالای متوسط رسیده اند و حالا قصد دارند زبان انگلیسی را به صورت سلف استادی ادامه دهند.

دسته سوم آن دسته از زبان آموزانی هستند که در کلاس حضور می یابند و با استاد در ارتباط هستند ولی برای تقویت زبان خود و پیشرفت سریع تر در منزل نیز کتاب هایی کمک درسی را به صورت خودخوان مطالعه می کنند.

 

تاثیر سلف استادی روی هر دسته

سلف استادی خودآموزی

برای دسته اول به هیچ وجه یادگیری زبان انگلیسی به صورت سلف استادی توصیه نمی شود. این زبان آموزان باید برای ابتدای کار با یک استاد با تجربه که بتواند زبان انگلیسی را از روش صحیح به آنان بیاموزد و آنان را برای همیشه به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند کند نیاز دارند. به دلیل اینکه این زبان آموزان با اصول زبان انگلیسی و خیلی از واقعیت ها در مورد آن آشنا نیستند ممکن است تصویر اشتباهی در ذهن خود از زبان انگلیسی شکل دهند که باعث شود نتوانند هیچ وقت زبان را یاد بگیرند.

برای دسته دوم نیز یادگیری زبان به صورت سلف استادی و بدون استاد توصیه نمی شود هرچند یادگیری زبان به این روش برای این دسته از زبان آموزان بسیار محتمل تر از دسته اول است. این افراد تا حد زیادی با زبان انگلیسی آشنا شده اند و اگر برنامه ریزی مرتب و پشت کار و انگیزه لازم را داشته باشند یادگیری زبان تا سطوح بالا با استفاده از سلف استادی برای آنها امکانپذیر است. البته شاید فقط 5 درصد این دسته زبان آموزان بتوانند این مسیر را به تنهایی طی کنند و به آنها نیز توصیه می شود زبان را به کمک یک استاد و یا با حضور در کلاس های آموزش زبان و به شکل کاملا اصولی آن فرا بگیرند.

برای دسته سوم از زبان سلف استادی یک باید است. یعنی اگر در کلاس های درس و زیر نظر اساتید زبان انگلیسی به یادگیری زبان انگلیسی مشغول هستید باید بدانید که مطالعه مرتب منابع خودآموز زبان در کنار کتاب درسی برای پیشرفت شما ضروری است. تقریبا می توان گفت درصد پایینی از این افراد بدون سلف استادی می توانند زبان را به خوبی یاد بگیرند.

در واقع می توان گفت سلف استادی زبان انگلیسی یک مکمل عالی و ضروری برای یادگیری زبان است اما خودش به تنهایی کافی به نظر نمی رسد و برای تضمین یادگیری خود حتما نیاز به استاد دارید.

 

منابع مناسب برای سلف استادی

کتاب های زبان انگلیسی معمولا دو نوع هستند. برخی از آنها که با نام Course book شناخته می شوند شامل یک کتاب درسی و یک کتاب کار و سی دی های صوتی می باشند. این نوع کتاب ها برای یادگیری در کلاس درس توسط استاد طراحی شده است.

نمونه هایی از این نوع کتاب ها English File، Top Notch، Headway و Solutions می باشند که در موسسات مختلف زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دسته دوم کتاب ها که خود شامل آموزش و تمرین به همراه جواب تمرین ها در آخر کتاب می باشند به نام کتاب های خورآموز شناخته می شوند و آموزش ها در آنها به زبان ساده و قدم به قدم داده شده تا زبان آموزان بتوانند به صورت مستقل با مطالعه در منزل یادگیری از روی این کتاب ها را دنبال کنند.

نمونه هایی از کتاب های خودآموز برای زبان آموزان کتاب های Oxford Word Skills، Grammar in use و Tactics for listening می باشند که در سطوح متفاوت از مقدماتی تا پیشرفته سطح بندی شده اند.

 

برنامه ریزی صحیح برای سلف استادی

زبان انگلیسی مهارتی است که باید به مرور زمان و آهسته و پیوسته یاد گرفت. اگر به صورت ناگهانی و به هر دلیلی دچار هیجاناتی شده اید که قصد دارید با یک برنامه ریزی فشرده و در مدت زمان بسیا ر کوتاه زبان انگلیسی را فرا بگیرید بدانید که به احتمال زیاد در اواسط راه مطالعه را رها کرده و هرآنچیزی را که فرا گرفته اید نیز از یادتان می رود.

اگر قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید باید سعی کنید با یک برنامه حساب شده، معقول و درازمدت زبان انگلیسی را به صورت اصولی فرا بگیرید. به قول برخی اساتید، یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری به صورت آمپولی میسر نیست و برای رسیدن به سطح بالای متوسط طوری که بتوانید برای نیازهای روزمره خود به طور موثر ارتباط برقرار کنید حداقل بین یک تا دو سال نیاز به مطالعه مرتب زبان انگلیسی دارید.

 

روش صحیح سلف استادی لغات

روش جدید سلف استادی زبان

برای یادگیری لغات به روش سلف استادی روش های اصلی متنوعی وجود دارد که برای آشنایی با این روش ها می توانید به مقاله افزایش دایره لغات انگلیسی مراجعه کنید.

اما مطلبی که باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این است که هر کلمه ای را که یاد می گیرید باید تمام جنبه های مختلف آن را از روی یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی بررسی کنید. ابتدا باید معنی لغت را با مثال و درون متن یاد بگیرید. سپس اسپلینگ و تلفظ آن را بررسی کنید.

دقت داشته باشید که به هیچ وجه هیچ کلمه ای را بدون تلفظ صحیح حفظ نکنید زیرا نه تنها نمی توانید از آن استفاده موثر داشته باشید بلکه با تلفظ اشتباه ممکن است پیام غلط و گاهی حتی بی ادبانه ای را به طرف مقابل منتقل کنید.

در مرحله بعدی باید استرس کلمه و همینطور نقش آن در جمله را بررسی کنید که آیا لغت مورد نظر فعل، اسم، صفت و یا … می باشد. سپس باید پیشوندها و پسوندهای مورد نظر را بررسی و هم خانواده های آن را بررسی کنید. همینطور بررسی ترکیب معنایی این لغت با لغات دیگر می تواند به افزایش دانش زبانی شما کمک کند.

 

روش صحیح سلف استادی گرامر

گرامر نیز مانند لغت یکی از پایه های اصلی یادگیری هر زبانی می باشد. شاید خیلی عبارت یادگیری زبان بدون گرامر یا یادگیری زبان بدون مطالعه گرامر شنیده باشید، اما باید بدانید که این امر به هیچ وجه واقعیت ندارد و بدون یادگیری گرامر، یادگیری زبان انگلیسی غیر ممکن و بی معنی است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله یادگیری زبان بدون گرامر مراجعه کنید.

برای یادگیری زبان انگلیسی باید حتما در کنار کتاب درسی خود یک کتاب گرامر خودخوان و مکمل مانند Grammar in use را در خانه مطالعه و تمرینات آن را حل کنید و جواب تمرین ها را  نیز از آخر کتاب بررسی کنید تا از صحت آنها اطمینان حاصل کنید. در صورت برخورد به مشکل نیز میتوانید آن را در گوگل جستجو کرده و یا از استاد زبان خود سوال کنید.

 

روش صحیح سلف استادی مهارت های زبانی

زبان انگلیسی شامل چهار مهارت ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ می باشد. برای اینکه بدانید چگونه باید اسپیکینگ را به صورت مستقل و بدون نیاز به پارتنر تمرین کنید به مقاله تقویت مکالمه بدون پارتنر مراجعه کنید.

برای تقویت مهارت ریدینگ پیشنهاد ما خواندن رمان های انگلیسی در سطح خودتان است. دقت کنید که یک رمان انگلیسی زمانی مناسب سطح شماست که فقط 3 الی 5 درصد لغات آن برای شما جدید باشد و قادر باشید به راحتی و بدون اینکه نیاز باشد دائم به دیکشنری مراجعه کنید داستان را مطالعه و از آن لذت ببرید.

برای تقویت لیسنینگ علاوه بر کتاب های خودآموز مانند Tactics for Listening توصیه می شود از پادکست های زبان انگلیسی نیز بهره ببرید. این پادکست های آموزشی بسیار متنوع بوده و مناسب همه سطوح طراحی شده است.

برای تقویت رایتینگ توصیه ما این است که حتما استاد داشته باشید زیرا کسی که سطح زبان او حداقل دو مرتبه از شما بالاتر باشد باید رایتینگ شما را تصحیح کند تا متوجه اشتباهات خود شوید. اگر این اتفاق نیافتد مرتب اشتباهات خود را تکرار کرده و این اشتباهات به اصطلح Fossilized شده و برای همیشه در ذهن شما می ماند.

برای اینکه بتوانید از تمام این امکانات یکجا بهره ببرید پیشنهاد ما شرکت در دوره زبان عمومی و ترمیک آرمانی با جدیدترین متدهای روز تدریس دانشگاه های کمبریج و آکسفورد می باشد که علاوه بر قیمت بسیار مناسب از کیفیت و بازدهی بالایی نیز برخوردار هستند.

 

جمع بندی روش صحیح سلف استادی زبان

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید انجام روش صحیح سلف استادی زبان در یادگیری آن بسیار موثر است. سلف استادی برای پیشرفت در زبان انگلیسی نه تنها خیلی موثر بلکه ضروری می باشد. البته این به شرطی است که به روش صحیح انجام بگیرد. تجربه سال ها تدریس به زبان آموزان مختلف ثابت کرده زبان آموزانی که در خانه به صورت مرتب سلف استادی دارند سرعت پیشرفتی بسیار بالاتر از بقیه زبان آموزان خواهند داشت و یادگیری زبان آنها تضمینی است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید