دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان

در این مقاله به دنبال دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان هستیم. افراد زیادی به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستند. این به این دلیل است که یادگیری زبان انگلیسی مزایای بی شماری دارد. این افراد برای یادگیری زبان انگلیسی اهداف و انگیزه های خیلی متفاوتی دارند: برخی برای پیدا کردن شغل بهتر، برخی برای یادگیری مکالمات روزمره جهت استفاده در مسافرت و ارتباطات شخصی، برخی برای ادامه تحصیل و مهاجرت و خیلی اهداف ریز و درشت دیگر. البته هدف اکثر زبان آموزان یادگیری زبان برای شرکت در آزمون آیلتس و مهاجرت می باشد.

این افراد به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول فقط به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارند و هیچ اقدامی برای یادگیری آن انجام نمی دهند. دسته دوم به زبان انگلیسی علاقه دارند و در کلاس ها و دوره های مختلف یادگیری زبان نیز شرکت می کنند، اما به دلیل روش های اشتباه آموزش زبان یا عدم استمرار، یادگیری صورت نمی گیرد.

دسته سوم نیز افرادی هستند که با انگیزه و پشت کار فراوان در دوره ها و کلاس های زبان شرکت می کنند و خیلی از این افراد نیز موفق به یادگیری می شوند. اما بازهم این شرایط برای تضمین یادگیری افراد کافی نیست و برخی از این افراد بعد از سال ها شرکت در کلاس های مختلف و مطالعه زبان انگلیسی باز هم در مکالمات خود دچار اشتباهات فراوان هستند.

اما واقعا دلایل عدم یادگیری زبان چیست؟ چرا فقط درصد پایینی موفق به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا می شوند؟ چرا افراد زیادی پس از مدتی یادگیری نا امید شده و یادگیری را رها می کنند؟ در این مقاله دلایل عدم موفقیت زبان آموزان را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین زبان عمومی آرمانی با جدیدترین متدهای تدریس وقیمتی استثنایی

ترسیدن از اشتباه

یکی از دلایل عدم موفقیت در هر کاری ترس می باشد. ترس می تواند کسی که تا یک قدمی موفقیت پیش رفته را به شکست کامل بکشاند. این مساله در یادگیری زبان انگلیسی نیز وجود دارد. یکی از بزرگترین دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان، ترس زبان آموز از اشتباه کردن است.

این مساله بیشتر در زبان آموزانی که شخصیت درونگرا دارند مشهود است. این زبان آموزان ابتدا سعی می کنند جملات را در ذهن خود بسازند و از کامل و درست بودن ساختار آن مطمئن شوند و سپس آن را ادا کنند. این کار باعث می شود سرعت آنها در انجام مکالمات پایین بیاید. این افراد هنگام مکالمه به شدت تردید دارند و هنگامی که دچار اشتباه می شوند خیلی خجالت زده می شوند.

این در حالی است که اتفاقا یکی از بهترین راه های یادگیری زبان انگلیسی و شاید بتوان گفت تنها راه یادگیری زبان انگلیسی اشتباه کردن است. بدون اشتباه تقریبا یادگیری صورت نمی گیرد. تمام افراد از سطوح بالا تا پایین هنگام مکالمات اشتباهات ساختاری، لغات و تلفظ دارند اما فقط درصد آنها متفاوت است. اساتید زبان به ندرت اشتباه می کنند زیرا مطالعه و تمرین زیادی داشته و اشتباهات خود را یک به یک برطرف کرده اند. اما زبان آموزان مبتدی اشتباهات فراوانی دارند که باید تصحیح شوند تا کیفیت مکالمه آنها به تدریج افزایش یابد.

عدم اعتماد به نفس

یکی از مهمترین دلایل عدم یادگیری زبان، نبود اعتماد به نفس است. بدتر از آن این است که شخص با زحمت فراوان زبان انگلیسی را فرا گرفته ولی به دلیل ترس از اشتباه کردن آن را استفاده نمی کند.

همچنین یکی از مهمترین دلایلی که برخی افراد زودتر در اسپیکینگ زبان انگلیسی پیشرفت می کنند نیز همین اعتماد به نفس آنها در بکارگیری آموخته هایشان است. افرادی که از صحبت کردن به زبان انگلیسی می ترسند بخش بزرگی از توانایی ها و مهارت و دانش خود را به صورت ناخودآگاه زیر این ترس پنهان می کنند.

این اتفاق در آزمون اسپیکینگ آیلتس نیز مشهود است و زبان آموز به دلیل ترس و استرس قادر نیست بخش بزرگی از واژگان و اصطلاحاتی که برای یادگیری آنها زحمت کشیده را در مکالمات خود بکار ببرد. همچنین این مساله می تواند در مصاحبه های کاری نیز برای فرد دردسر ساز شود.

در آزمون اسپیکینگ آیلتس ابتدا سوالات تکراری و آشنایی در مورد زندگی شخصی فرد و تحصیلات، شهر محل زندگی و خانواده او پرسیده می شود. برای برخی سوال پیش می آید که چرا در آیلتس سوالاتی در بخش اول پرسیده می شود که کاملا مشخص هستند و داوطلب می تواند از قبل خود را برای پاسخ به آنها آماده کند. جواب این سوال این است که این سوالات در این مرحله برای این پرسیده می شوند که اعتماد به نفس، لحن و سبک داوطلب در مکالمه ارزیابی شود. عدم وجود اعتماد به نفس کافی و باور به مهارت و دانش خود، می تواند ثمره تمام تلاش ها و تمرینات ما برای موفقیت در این بخش از آزمون را از بین ببرد.

روش های اشتباه یادگیری و حفظ لغت

vocabulary

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان، روش های اشتباه در حفظ و یادگیری لغات جدید است. لغات انگلیسی به همراه گرامر از پایه های یادگیری زبان انگلیسی هستند. طبق تحقیقات زبان شناسان هر فرد برای اینکه بتواند مکالمات روزمره انگلیسی را به راحتی انجام دهد باید بین 6 تا 7 هزار لغت را به همراه هم خانواده هایشان و کاربرد درستشان بداند. بدون لغات و گرامر، صحبت کردن به زبان انگلیسی غیر ممکن است.

یکی از مهمترین اشتباهات زبان آموزان نیز در رابطه با همین یادگیری لغات است. روش های اشتباه در یادگیری لغات نه تنها باعث می شود آنها را به راحتی فراموش کنیم، بلکه کاربرد و فرهنگ درست استفاده از لغات که مهمترین بخش در فرآیند یادگیری آنها می باشد نیز رعایت نخواهد شد. همچنین توجه به تلفظ صحیح لغات که یکی از موارد مهم در یادگیری صحیح یک لغت می باشد نیز توسط خیلی از زبان آموزان صورت نمی گیرد که اشتباهی بزرگ محسوب می شود زیرا انتقال پیام موقعی صورت می گیرد که لغت به درستی تلفظ شود.

لغات مانند آجرهای یک ساختمان می باشند. اگر این آجرها کیفیت خوبی نداشته باشند در نهایت استحکام ساختمان ساخته شده از آنها نیز نمی تواند قابل اعتماد باشد. برای یادگیری لغات باید حتما آنها را در متن و با مثال فرا بگیرید و به تلفظ صحیح آنها نیز دقت کنید.

کلیک کنید: دوره های آنلاین آموزش زبان آرمانی 

عدم استمرار

شاید بتوان گفت از مهمترین دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان، عدم استمرار باشد. زبان انگلیسی به راحتی بعد از مدتی فراموش می شود. برخی افراد در دوره های زمانی گسسته و نامرتب در کلاس ها و دوره های زبان انگلیسی شرکت می کنند و از عدم یادگیری زبان شکایت دارند. برای یادگیری زبان انگیسی باید به صورت مرتب از ابتدای شروع به یادگیری تا انتها به مطالعه و فراگیری ادامه داد.

برعکس این مساله نیز اتفاق می افتد. یعنی برخی زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی عجله دارند و می خواهند زبان را در مدت کوتاه چند ماهه با مطالعه خیلی زیاد در روز یاد بگیرند. همان مقدار که عدم استمرار برای یادگیری مضر است عجله در یادگیری نیز می تواند تاثیر منفی بر یادگیری داشته باشد. زیرا اکثر این افراد پس از مدتی مطالعه پر فشار، آن را برای همیشه کنار می گذارند.

برای یادگیری زبان انگلیسی باید آهسته و پیوسته پیش بروید. ابتدا یک اراده قوی و انگیزه و علاقه احتیاج است و در بقیه مسیر فقط پشت کار است که می تواند به شما کمک کند. هر کسی قادر خواهد بود در یک برنامه مدون حداقل دوساله و البته با استفاده از روش های صحیح یادگیری، به راحتی زبان را تا سطوح بالا فرا بگیرد.

تصورات غلط از زبان انگلیسی

برخی افراد تصور می کنند زبان انگلیس بسیار سخت است و توانایی یادگیری آن را ندارند. این افراد تصور می کنند یا استعداد یادگیری زبان انگلیسی را ندارند یا هرچه را یاد می گیرند فراموش می کنند و یا از سن یادگیری آنها گذشته است. این گرایش منفی نسبت به یادگیری خود یکی از موانع بزرگ جلوی راه زبان آموزان و از رایج ترین دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی می باشد که افراد با برطرف کردن آن نیمی از راه یادگیری زبان انگلیسی را یک شبه خواهند پیمود.

واقعیت این است که یادگیری زبان برای یک فرد بالغ، بستگی کمی به سن و سال دارد و همه با هر وضعیت ذهنی می توانند زبان را یاد بگیرند و فقط برخی افراد به تلاش کمی بیشتر احتیاج خواهند داشت مگرنه یادگیری اصلا برای هیچ کس غیر ممکن نیست.

گاهی برعکس این تصور اتفاق می افتد. یعنی شخص خیال می کند با یک مطالعه 6 ماهه زبان را فرا می گیرد و هر زمان که احتیاج باشد به سراغ یادگیری زبان انگلیسی رفته و بعد از شش ماه به نتیجه مطلوب می رسد. این نیز یک تصور کاملا اشتباه است. همانطور که گفتیم یادگیری اصولی زبان انگلیسی به یک برنامه مدون حداقل دوساله نیاز دارد و راه یک شبه و یک ماهه ندارد. تبلیغاتی که برای یادگیری زبان انگلیسی در 30 روز یا 60 روز در فضای مجازی مشاهده می کنید نیز همگی جنبه بیزینسی و مارکتینگی دارند و به هیچ وجه واقعی نیستند.

اینجا ببینید: دوره آنلاین آموزش آیلتس آرمانی به صورت فشرده و منعطف با جدیدترین متدهای تدریس روز دنیا

مرور نکردن

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی مرور نکردن مطالب می باشد. خیلی از زبان آموزان شکایت دارند که هر مطلب جدیدی که فرا می گیرند را به راحتی فراموش می کنند. این کاملا یک اتفاق طبیعی است. برای یادگیری یک مطلب باید آن را در فواصل زمانی مشخصی دوره و تمرین و تکرار کرد. طبق تحقیقات زبان آموزان برای اینکه یک مطلب جدید برای همیشه به خاطر سپرده شود باید در دوره های زمانی یک ساعته، یک روزه، یه هفته ای، یک ماهه و شش ماهه مرور شود. اما زبان آموزان انتظار دارند هر مطلبی را با یکبار مطالعه برای همیشه به خاطر بسپارند.

زبان انگلیسی یک مهارت است. درست مانند مهارت های هنری و ورزشی. برای کسب هر مهارت باید تا می توانیم تمرین و تکرار داشته باشیم. بدون مرور مرتب مطالب نمی توانیم با مهارت بالا از آموخته هایمان استفاده کنیم و پس از مدتی مطالب غیر قابل استفاده زیادی در قسمت Passive یا تاریک ذهن خود انباشته می کنیم که استفاده خاصی از آنها نمی توانیم بکنیم. برای اینکه بتوانیم به صورت فعال و Active از مهارت های خود استفاده کنیم باید آنها را مرتب تمرین کنیم.

بیش از حد متکی به استاد بودن

عدم اعتماد به نفس در یادگیری زبان

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی متکی بودن بیش از حد به استاد است. برخی زبان آموزان چنان به اساتید وابسته هستند که هیچ مطالعه خارج از کلاسی ندارند و فقط هرچه را استاد سر کلاس به آنها می آموزد مطالعه می کنند. این افراد حتی معنی لغات را هم از استاد سوال می کنند و روش صحیح استفاده از دیکشنری را فرا نگرفته اند. برای این افراد یادگیری زبان انگلیسی یک پروسه بسیار زمان بر است.

هر زبان آموزی برای رسیدن به موفقیت باید حتما سلف- استادی (Self-study) داشته باشد. سلف-استادی یعنی مطالعه و تمرین منابع خارج از کتاب در منزل، دیدن فیلم، گوش دادن به پادکست، استفاده از اپلیکیشن های زبان، خواند رمان انگلیسی، گوش دادن به آهنگ انگلیسی و غیره. بدون مطالعه و تمرین شخصی، یادگیری زبان اگر نگوییم غیر ممکن است فرآیندی بسیار کند خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله دلایل عدم یادگیری زبان انگلیسی را بررسی کردیم. شاید مهمترین عوامل در عدم یادگیری را بتوان  عدم استمرار و تصور اشتباه دانست. زبان انگلیسی باید به صورت آهسته و پیوسته مطالعه شود و باید آن را به یک برنامه هفتگی مرتب تبدیل کرد. همچنین یکی دیگر از موانع مهم سد راه زبان آموزان این است که تصور می کنند نمی توانند زبان را یاد بگیرند و یا افرادی که یاد می گیرند افرادی با توانایی های ذهنی متفاوت هستند.

تاکید می کنیم که زبان انگلیسی در صورت برنامه ریزی درست و ادامه دار و از بین بردن این تصورات اشتباه برای هر شخصی دست یافتنی است. البته این به این معنی نیست که یادگیری زبان خیلی آسان است یا زحمت زیادی ندارد. بر عکس، یادگیری هر زبانی چالش برانگیز است اما نکته مهم این است که برای هر فردی کاملا دستیافتنی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید