دانشگاه لاوال کانادا

دانشگاه لاوال از نخستین دانشگاه های تاسیس شده در قاره آمریکا به شمار می رود. این دانشگاه به علت سابقه علمی درخشان خود، مقصد بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا به خصوص ایران است. شرایط تحصیل در این دانشگاه برای افرادی که از کشورهای مختلف به آن مراجعه می کنند، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی، با تمامی این شرایط آشنایی کافی داشته باشید. اگر شما نیز قصد تحصیل در دانشگاه لاوال کانادا را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

 

دانشگاه لاوال در کجا قرار دارد؟

دانشگاه لاوال در قاره آمریکای شمالی، کشور کانادا، شهر کبک قرار گرفته شده است. این دانشگاه در بخش جنوبی شهر کبک قرار دارد. کبک از شهرهای بزرگ، قدیمی و پرجمعیت کانادا به شمار می رود. زبان رسمی مردم این شهر انگلیسی و زبان محاوره ای آن ها فرانسوی است. گذر رود سنت لارنس از این شهر به همراه جنگل های زیبا و وسیع، آب و هوای شگفت انگیزی را در این شهر زیبا ایجاد کرده است. با مراجعه به این دانشگاه، تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد و برفی را تجربه خواهید کرد. این شرایط آب و هوایی قطعا در ابتدا برایتان سخت خواهد بود. اما با گذشت چند ماه به این شرایط عادت خواهید کرد.

 

رنکینگ دانشگاه لاوال

با مشاهده جدول رتبه بندی جهانی دانشگاه ها متوجه یک تغییر شگرف در رنکینگ دانشگاه لاوال خواهید شد. رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2020 میلادی حدود 400 بوده است. دو سال بعد این رتبه به عدد 320 تغییر می کند. این تغییر نشان دهنده بهبود سطح کیفی آموزشی و پژوهشی دانشگاه لاوال کانادا است. عوامل متعددی در تعیین این رنکینگ جهانی نقش دارند. تعداد دانشجویان فارغ التحصیل شده در یک سال اخیر، تعداد مقالات پژوهشی منتشر شده از سمن دانشگاه و سطح علمی اساتید از جمله این عوامل تعیین کننده هستند.

 

مزیت تحصیل در دانشگاه لاوال

تحصیل در دانشگاه های مشهور کشور کانادا از جمله دانشگاه لاوال دارای مزایای فراوانی است. به همین جهت سالیانه تعداد زیادی از افراد ایرانی به قصد تحصیل در این دانشگاه، ایران را ترک می کنند. این دانشگاه از پیشرفته ترین امکانات روز دنیا برای تدریس به دانشجویان خود استفاده می کند. با مقایسه هزینه آموزش در دانشگاه لاوال با سایر دانشگاه های مطرح دنیا، متوجه به صرفه تر بودن آن خواهید شد. همچنین دانشجویان برتر می توانند از شرایط ویژه ای مانند بورسیه دانشجویی استفاده کنند.

تنوع رشته های تحصیلی دانشگاه لاوال بسیار بالا است. به گونه ای که شما برای ادامه تحصیل در هر رشته ای می توانید دانشگاه لاوال را در لیست انتخابات خود قرار دهید. شهر کبک از بهترین شهرهای کشور کانادا برای زندگی است. هزینه های زندگی در این شهر نسبت به سایر استان های آن تا حدودی پایین تر است. اساتید این دانشگاه برخلاف بسیاری از دانشگاه های دنیا به شما اجازه انجام کار پاره وقت همزمان با تحصیل را می دهند. اگر شما در این کشور ازدواج کنید و ویزای آن را داشته باشید، فرزندتان از حق تحصیل رایگان در کانادا برخوردار خواهد شد.

 بیشتر بخوانید: برنامه استانی کانادا

 

امکانات رفاهی دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال کانادا از جمله دانشگاه هایی است که امکانات رفاهی زیادی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. همین موضوع سبب جلب توجه بسیاری از دانشجویان به سمت این مرکز آموزشی شده است. در ادامه به چند مورد از این امکانات دانشجویی خواهیم پرداخت.

  • کتابخانه: حدود 6 میلیون کتب و اسناد علمی مختلف در این کتابخانه یافت می شود. این کتاب ها به هر دو صورت کاغذی و الکترونیکی موجود هستند.
  • استخر: اگر به شنا علاقه مند هستید، می توانید از استخر دانشگاه استفاده کنید.
  • اقامتگاه دانشجویی: در مجموع 4 اقامتگاه دانشجویی در دانشگاه لاوال موجود است. این اقامتگاه ها به شکل اتاق های تک خوابه هستند. در هر کدام از این اتاق ها یک تخت، یک یخچال و یک میز مطالعه کوچک قرار دارد.
  • فضای سبز : دانشگاه لاوال یکی از بزرگترین فضای سبز این کشور را دارد. گفته می شود که به طور کلی 4000 گونه گیاهی در این دانشگاه یافت می شود.
  • مرکز تحقیقات: بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی را در مرکز تحقیقات دانشگاه لاوال می توانید مشاهده کنید.
  • استادیوم ورزشی: این استادیم محل انجام فعالیت های ورزشی مختلف است. سالیانه رقابت های ورزشی متعددی در این استادیوم برگزار می شود.
  • تعاونی دانشگاه: شما می توانید لوازم تحریر و اقلام دانشجویی را با قیمت بسیار پایین تر، از این تعاونی خریداری نمایید.

امکانات رفاهی دانشگاه لاوال  

پردیس های دانشگاه لاوال کانادا

دانشگاه لاوال تا قبل از سال 1900 میلادی، دو پردیس داشت. اما اکنون تنها یک پردیس دارد؛ زیرا یکی از آن ها به دانشگاه مونترال تبدیل شده است. پردیس دانشگاه لاوال در شهر کبک قرار دارد. ترکیب فضای سبز وسیع و بسیار چشم نواز در کنار امکانات فراوان، این پردیس را به یکی از بهترین پردیس های دانشگاهی کشور کانادا تبدیل کرده است. تعداد ساختمان های موجود در این پردیس به 30 عدد می رسد. دو باب از این ساختمان ها مربوط به کتابخانه و بخش اداری می شود. در هر کدام از سایر ساختمان های این پردیس، علوم مختلفی تدریس می شود.

 

دانشکده های دانشگاه لاوال کانادا

این دانشگاه دارای 18 دانشکده مختلف است. به طوری که توانسته تمامی رشته های پرطرفدار جهانی را به دانشجویان علاقه مند ارائه کند. این دانشکده ها شامل موارد زیر می شوند:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده معماری
  • دانشکده هنر
  • دانشکده موسیقی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده تعالیم الهی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده جغرافیا
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی
  • دانشکده آموزش و پرورش
  • دانشکده مطالعات بین الملل

 بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

رشته های دانشگاه لاوال کانادا

هم اکنون حدود 40000 دانشجو در 350 رشته دانشگاهی در این مرکز مشغول به تحصیل هستند. سالیانه 3 ترم تحصیلی در این دانشگاه برگزار می شود. برخی از این رشته های دانشگاهی شامل معماری، انیمیشن، مهندسی های مختلف، حقوق، تربیت بدنی، رشته های علوم پزشکی و موسیقی می شود. برای ثبت نام در این رشته ها می توانید 15 ژانویه و 15 سپتامبر هر سال اقدام کنید. افراد مشهور زیادی در رشته های مختلف این دانشگاه تحصیل کرده اند. چند مورد از مشهورترین این افراد عبارت اند از:

  • ویکتور بوچارد: آهنگ ساز کانادایی
  • توماس دی کونیک: فیلسوف کانادایی
  • لوییس لوران: نخست وزیر کانادا
  • ژیل وینیو: شاعر کانادایی
  • لوئیس گارنو: تاجر و صاحب بزرگترین شرکت تولید انرژی در شهر کبک

 

رشته های دانشگاه لاوال کانادا

خوابگاه دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال کانادا در مجموعه دارای 4 خوابگاه است. از این بین تنها یکی از خوابگاه ها تفکیک جنسیتی شده و به دانشجویان دختر تعلق می گیرد. سایر خوابگاه به صورت مختلط هستند. هزینه سالیانه آن رقمی حدود بین 8 هزار الی 9 هزار دلار کانادا است. از نکات مثبت دانشگاه لاوال، ارائه خوابگاه دانشجویی به تمام دانشجویان مقطع کارشنایی می توان اشاره کرد.

معمولا هر کدام از این ساختمان های خوابگاهی از تعداد زیادی اتاق تشکیل شده اند. در هرکدام از این اتاق ها 2 تا 4 دانشجو سکونت می کنند. امکاناتی مانند حمام و آشپزخانه بین این دانشجویان مشترک است. از آن جایی هزینه اجاره مسکن در کشور کانادا بسیار بالا است، زندگی در خوابگاه می تواند تا حد زیادی هزینه های زندگی را برایتان کاهش دهد.

 

شرایط پذیرش دانشگاه لاوال کانادا

از نظر کادر این دانشگاه، سطح علمی دانشجوی متقاضی یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری جهت پذیرش یا عدم پذیرش دانشجو محسوب می شود. بنابراین در صورت نداشتن مدرک دیپلم از کشور خود و تسلط نداشتن به زبان فرانسوی، لازم است تا در دوره های آموزشی برگزار شده توسط این دانشگاه شرکت کنید. اما شرایط پذیرش در برخی رشته های پرمتقاضی می تواند کمی پیچیده باشد. شما علاوه بر کسب حداقل نمره قابل قبول در آزمون های تعیین شده توسط این مرکز، بایستی سابقه کار پژوهشی داشته باشید. طول دوره های آموزشی بر حسب رشته مورد علاقه شما می تواند متفاوت باشد. همچنین حداکثر سن مجاز برای شرکت در دانشگاه لاوال، 18 سال تمام اعلام شده است. نداشتن سو پیشینه کیفری و دارا بودن پاسپورت معتبر از دیگر شرایط پذیرش شما توسط این دانشگاه به شمار می آید.

 بیشتر بخوانید: شرایط به دنیا آوردن فزرند درکانادا

 

هزینه دانشگاه لاوال

هزینه تحصیل در دانشگاه لاوال برای دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف، متفاوت است. دانشجویان در مقطع کارشناسی سالیانه به طور میانگین ملزم به پرداخت 23هزار دلار کانادا به این دانشگاه هستند. این مبلغ برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به 14 هزار الی 17 هزار دلار تغییر پیدا می کند. این هزینه با احتساب ارزش ریالی پول رایج کشور ما بسیار گران به نظر می آید. اما این را نیز در نظر داشته باشید که شما پس از فارغ التحصیلی می توانید در همان کشور مشغول به اشتغال شوید و درآمد خوبی را به دست آورید.

البته هنگام فراهم کردن بودجه مورد نیاز، به سایر هزینه های زندگی در شهر کبک نیز فکر کنید. شما بایستی ماهیانه مبلغی معادل 900 دلار کانادا را برای بیمه درمانی پرداخت کنید. طبق نظر دانشجویان مشغول به تحصیل در این شهر، مجموعه هزینه غذا، محل اقامت و مصارف شخصی چیزی در حدود 12000 دلار می شود. عوامل متعددی می تواند باعث کاهش یا افزایش این رقم شود. به عنوان مثال اگر همسر شما استخدام رسمی یکی از مراکز دولتی کانادا باشد، هزینه ثبت نام شما بسیار کاهش خواهد یافت.

 

هزینه دانشگاه لاوال

بورسیه دانشگاه لاوال کانادا

این دانشگاه سالیانه تعدادی دانشجوی بین المللی را تحت حمایت مالی خود قرار می دهد و به اصطلاح آن ها را بورسیه می کند. البته برای دریافت این بورسیه لازم است تا یک سری شرایط را داشته باشید. معمولا این کمک مالی به دانشجویان با معدل 17 به بالا تعلق می گیرد. مبلغ ماهیانه این بورسیه برای دانشجویان کارشناسی 2000 هزار دلار کانادا در ماه است. این مبلغ برای دانشجویان کارشناسی ارشد 5000 هزار دلار و برای مقطع دکتری 10000 دلار تعریف شده است.

البته بورسیه تحصیلی در کشور کانادا به دو صورت معمولی و فاند وجود دارد. بورسیه معمولی تنها بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجو را پرداخت می کند. این در حالی است که بورسیه فاند تمامی هزینه های دانشجو از جمله هزینه های مربوط به زندگی او را برعهده می گیرد. در صورت داشتن یک تاییدیه از استاد راهنمای خود در ایران، این بورسیه راحت تر به شما تعلق خواهد گرفت.

برای دریافت بورسیه از دانشگاه لاوال کانادا بهتر است ابتدا رزومه تحصیلی خود را در ایران قوی کنید. این دانشگاه هر ساله از بین دانشجوهای جدید الورود خود، 50 نفر اول را انتخاب می کند. به این افراد هر ماه از سمت دانشگاه مبلغی به عنوان بورسیه اعطا می شود. البته میزان بورسیه دانشجویان بومی و بین المللی با یک دیگر متفاوت است. افزایش مقطع تحصیلی نیز باعث افزایش مبلغ بورسیه خواهد شد. حقوق ماهیانه دانشجویان بومی بورسیه شده 2000 هزار دلار کانادا و حقوق دانشجویان بین المللی 45000 دلار است. البته این مقدار برای دانشجویان مقطع کارشناسی است. بورسیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دانشجویان کارشناسی متفاوت است.

 

اپلای دانشگاه لاوال

از نخستین پرسش هایی که ذهن هر دانشجو را به خود مشغول می کند، این است که چگونه می توان به یکی دانشگاه های کشور کانادا مانند دانشگاه لاوال اپلای کرد؟ در پاسخ باید بدانید که هر دانشگاهی یک بازه زمانی خاص را برای پذیرش دانشجویان بین الملل در نظر می گیرد. با خواندن آخرین اخبار این دانشگاه می توانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. به محض اطلاع دانشگاه بایستی مدارک لازم اعلام شده توسط آن مرکز را تهیه و در آدرس اینترنتی تعیین شده بارگزاری کنید.

هنگام درخواست اپلای برای این دانشگاه با بخشی به نام انگیزه نامه مواجه خواهید شد. جالب است بدانید نوشتن بادقت این قسمت در پذیرش شما نقش بسزایی دارد. شما در این قسمت می توانید اهداف تحصیلی خود را شرح دهید. همچنین می توانید تمامی فعالیت های آکادمیک خود را در این قسمت بیان کنید. دقت کنید که تمامی مدارکی که برای اپلای نیاز به بارگذاری دارید، بایستی به زبان انگلیسی ترجمه شوند. معمولا مهر ماه هر سال برای درخواست اپلای دانشجویان در نظر گرفته می شود. بررسی درخواست شما ممکن است چندین ماه طول بکشد.

مدارک مورد نیاز دانشگاه لاوال

مدارک مورد نیاز دانشگاه لاوال

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دانشگاه لاوال در مقاطع مختلف کمی متفاوت هستند. برای ثبت نام در دوره کارشناسی بایستی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات 12 ساله خود را به دانشگاه تحویل دهید. البته قبل از تحویل این مدارک لازم است آن ها را توسط مراکز ترجمه رسمی، ترجمه کنید. اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید، داشتن پروپزال برای ارائه استاد مورد نظر ممکن است نیاز باشد. داشتن مقاله در رشته مرتبط و توصیه نامه از طرف استاد راهنمای خود می تواند به تسریع روند ثبت نام شما کمک شایانی کند.

به غیر از موارد گفته شده داشتن یک مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش در دانشگاه لاوال کانادا ضروری است. برخی از رشته های تحصیلی علاوه بر مدرک زبان انگلیسی به مدرک زبان فرانسوی نیز نیاز دارند. شما می توانید در آزمون های مختلف بین المللی مانند تافل و آیلتس شرکت کنید و حداقل نمره قابل قبول را برای دریافت مدرک کسب کنید.

 

 

تحصیل کارشناسی دانشگاه لاوال

برای تحصیل در یکی از رشته های کارشناسی دانشگاه لاوال بایستی مدرک تحصیل 12 ساله خود در ایران را به این مرکز ارائه دهید. همچنین لازم است تا در آزمون زبان آیلتس حداقل نمره 6 را کسب کرده باشید. طول دوران تحصیل در مقطع کارشناسی مانند ایران بین 3 الی 4 سال است. بسته به میزان سختی رشته ای که در آن مشغول به تحصیل هستید، می توانید در اوقات آزاد خود به کار دانشجویی مشغول باشید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که دانشگاه لاوال برای تحصیل در مقطع کارشناسی، یک محدودیت سنی تعریف کرده است. حداقل سن مجاز 18 سال و حداکثر سن مجاز 25 سال است.

 بیشتر بخوانید: مالیات کانادا

 

تحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه لاوال

معمولا دوران کارشناسی ارشد 2 سال طول می کشد. برای پذیرش در این دوره، حداقل نمره قابل قبول آزمون آیلتس 6 و نیم در نظر گرفته شده است. داشتن دو شرط برای پذیرش در رشته های کارشناسی ارشد تعیین شده است. این شروط شامل کسب معدل بالای 13 در دوران کارشناسی و سن کمتر از 35 سال می شود. اساتید این مقطع به دانشجویان خود اجازه می دهند تا به مدت 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند و هزینه های خود را تامین کنند.

 

تحصیل دکتری دانشگاه لاوال

از موارد مثبت تحصیل دکتری در دانشگاه لاوال این است که شما می توانید در هر سنی برای شرکت در این مقطع اقدام کنید. این دوره حدود 3 الی 5 سال طول می کشد. برای دوره دکتری نیز مانند کارشناسی ارشد دو شرط مدرک زبان و معدل در نظر گرفته شده است. حداقل نمره دوران کارشناسی ارشد شما نباید کمتر از 13 باشد. حداقل نمره کسب شده در آزمون زبان آیلتس نیز نباید از 7 کمتر باشد.

تحصیل دکتری دانشگاه لاوال  

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه لاوال

امروزه شرایط قبولی پزشکی و دندانپزشکی در ایران به علت رقابت فوق العاده بالا، دشوار شده است. دانشگاه لاوال کانادا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای فراگیری علم طب محسوب می شود. هر فرد متقاضی به تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی بایستی ابتدا یک دوره پری مدیکال را بگذراند. پس از آن می تواند در این رشته شروع به تحصیل کند. همچنین پس از گذراندن دوره عمومی، شما می توانید در آزمون تخصص نیز شرکت کنید.

البته شرط اول برای ثبت نام در رشته پزشکی در این دانشگاه، داشتن مدرک دیپلم و ریزنمرات دبیرستان است. بیشتر آموزش های دانشکده پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی انجام می شود. به همین دلیل گذراندن یک آزمون زبان انگلیسی بین المللی و کسب مدرک آن لازم است. همان طور که می دانید پس از اشتغال به تحصیل در رشته پزشکی، شما بایستی با بیماران مختلفی از سراسر کشور کانادا ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل، یادگیری زبان فرانسوی و گذراندن آزمون زبان فرانسوی لازم است.

 

استخدام دانشجویان لاوال

درصد زیادی از دانشجویان دانشگاه لاوال کانادا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در همان شهر توسط مراکز مختلف استخدام می شوند. در واقع تحصیل در دانشگاه لاوال به خودی خود یک رزومه قوی جهت ارائه به کارفرمایان به شمار می رود. علت این امر هم برخوردار بودن فارغ التحصیلان این دانشگاه از سطح علمی بسیار بالا است. همچنین در صورت جمع کردن سرمایه کافی می توانند در این کشور به عنوان کارآفرین مشغول به فعالیت شوند. با استخدام در کانادا می توانید از امکاناتی چون بیمه، مرخصی زایمان و حقوق بازنشستگی برخوردار شوید. البته این را در نظر داشته باشید که در صورت طی کردن هر کدام از مراحل شغلی خود به صورت غیرقانونی، متحمل پرداخت جریمه خواهید شد.

 

معایب تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا همانند تحصیل در سایر کشورهای جهان در کنار مزایای فراوان خود می تواند دشواری هایی را نیز به همراه باشید. آگاهی از این معایب شما را برای زندگی در آن کشور آماده خواهد کرد. تعدادی از این معایب عبارت اند از:

  • محدودیت سنی: همان طور که در مطالب گذشته به این موضوع اشاره شده است، برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه لاوال محدودیت های سنی در نظر گرفته شده است.
  • زمستان های سرد: همان طور که می دانید زمستان های کانادا برفی و یخبندان است. به همین جهت زندگی در این کشور می تواند برای فردی از کشور ایران مهاجرت کرده کمی سخت باشد. البته با گذشت چند ماه به این شرایط عادت خواهید کرد.
  • مسافت طولانی: کانادا در قاره آمریکا قرار گرفته و فاصله طولانی از ایران دارد. شما برای بازگشت به ایران بایستی نخست به ترکیه سفر کنید و سپس از آن کشور وارد کشور ایران شوید. بنابراین شما مجبور به پرداخت هزینه زیادی بابت رفت و آمد بین ایران و کانادا هستید.

 

معایب تحصیل در کانادا

سخن پایانی

احتمالا با مطالعه تمامی مطالب گفته شده، به جایگاه جهانی دانشگاه لاوال کانادا و محبوبیت آن در بین ایرانیان پی برده اید. اگر قصد مهاجرت به این کشور برای ادامه تحصیل را دارید، باید تمامی نکات ذکر شده را در نظر داشته باشید. در نهایت باید گفت تحصیل در یک کشور خارجی در کنار سختی های خود، می تواند آینده درخشانی را برایتان رقم بزند. برای آگاهی بیشتر می توانید از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید