دانشگاه تورنتو

به جرات می توان گفت: یکی از معتبرترین دانشگاه های موجود در سطح جهان، دانشگاه تورنتو کانادا است. سالانه شمار زیادی از ایرانیان برای تحصیل در رشته های مختلف به کشور کانادا مهاجرت می کنند. شرایط فوق العاده تحصیلی، زندگی و استخدامی در این کشور باعث محبوبیت روزافزون دانشگاه تورنتو نزد جهانیان شده است. تورنتو نه تنها برای تحصیل بلکه برای زندگی نیز یکی از بهترین شهرهای جهان به شمار می رود. اگر شما نیز قصد تحصیل در دانشگاه تورنتو کانادا را دارید، بهتر است با شرایط تحصیل در این دانشگاه آماده شوید. جهت آشنایی با این شرایط، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

رتبه دانشگاه تورنتو در جهان

دانشگاه تورنتو کانادا یکی از بهترین دانشگاه های دولتی این کشور است. رتبه بندی جهانی دانشگاه تورنتو در دو سال گذشته 18 اعلام شده بود. این در حالی است که این دانشگاه توانسته در سال 2022 از میان دانشگاه های مطرح جهان رتبه 16را از آن خود کند. بنابراین می توانید به پیشرفت سالیانه آن پی ببرید. این رتبه بندی با در نظر گرفتن تمامی شرایط از جمله کیفیت آموزش، سطح علمی اساتید و پژوهش های انجام شده توسط اعضای این دانشگاه، انجام شده است. رتبه دانشگاه تورنتو در بین دانشگاه های کشور کانادا نیز یک اعلام شده است. دانشگاه تورنتو محل تحصیل بسیاری از پزشکان حاذق و سیاستمداران قدرتمند این کشور بوده است.

 

دانشگاه تورنتو در کجا قرار دارد؟

دانشگاه تورنتو کانادا در سال 1827 در ناحیه شمالی این کشور تاسیس شده است. این دانشگاه با گذشت سالیان زیاد از شروع فعالیت، توانسته گسترش یابد و بخش های مختلفی به آن اضافه شود. این دانشگاه در ایالت انتاریو قرار دارد. فاصله این دانشگاه از نواحی مرکزی و جنوبی شهر تورنتو به اندازه 2 کیلومتر است. این دانشگاه در منطقه ای قرار گرفته که دسترسی آن به نقاط مختلف شهری از طریق وسایل تقلیه عمومی به خصوص مترو بسیار راحت است.

همچنین در اطراف این دانشگاه هتل هایی قرار گرفته که در بدو ورود به این شهر و تا زمان ارائه خوابگاه به شما، می توانید در آن اقامت داشته باشید. در اطراف محل قرارگیری دانشگاه تورنتو رستوران های دانشجویی زیادی قرار دارد که در زمان استراحت بین دو کلاس می توانید به آن سری بزنید.

 بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

امکانات دانشگاه تورنتو

یکی از مسائلی که دانشجویان زیادی به آن توجه می کنند، امکانات آموزشی و رفاهی هر دانشگاه است. به جرئت می توان گفت، دانشگاه تورنتو یکی از بهترین دانشگاه های جهان در زمینه فراهم کردن امکانات لازم برای اساتید و دانشجویان خود است. این امکانات شامل موارد زیر می شوند.

  • اینترنت پرسرعت: اینترنت وای فای در تمامی نقاط آموزشی و خوابگاهی آن موجود است. شما با یک کلیک می توانید به اینترنت پرسرعت جهانی دسترسی داشته باشید.
  • پارکینگ عمومی: وجود دو پارکینگ عمومی بزرگ شرایط را برای دانشجویانی که ماشین شخصی دارند بسیار راحت کرده است. بنابراین اگر نگران امنیت اتومبیل خود هستید، می توانید از این فضا استفاده کنید.
  • کتابخانه: کتابخانه دانشگاه تورنتو بزرگترین کتابخانه دانشگاهی کشور کانادا محسوب می شود. این کتابخانه از 39 ساختمان تشکیل شده است. حدود 12 میلیون کتاب از 300 زبان دنیا در این کتابخانه موجود است. هر سال بیش از 150000 کتاب به آن اضافه می شود.
  • باشگاه های ورزشی: این باشگاه ها برای تمام دانشجویان دانشگاه به طور رایگان قابل استفاده است. هم اکنون 24 رشته ورزشی در آن در حال فعالیت هستند. هر ساله رقابت های ورزشی زیادی در این فضا به اجرا درمی آید.
  • سلف غذاخوری: این سلف ها برخلاف سلف های غذاخوری دانشگاه های ایرانی برای دانشجویان یک منوی غذایی در نظر گرفته است. چیزی که در این منو نظر ایرانیان را به خود جلب می کند، وجود غذاهای حلال در میان غذاها است. همچنین غذاهایی برای افراد گیاهخوار در نظر گرفته شده است.

 

امکانات دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو چه رشته هایی دارد؟

این دانشگاه از دانشکده های متعددی تشکیل شده که هر کدام از آن ها دربرگیرنده یک یا چند رشته تحصیلی هستند. این دانشکده ها شامل دانشکده مهندسی، معماری، هنر، دندانپزشکی، آموزش و پرورش، پزشکی، تحصیلات تکمیلی، جنگلداری، حقوق، مدیریت، موسیقی، پرستاری، داروسازی و بهداشت و مددکاری می شود. دانشگاه تورنتو به طور کلی دارای سه پردیس است. در ادامه به بررسی هر سه آن ها خواهیم پرداخت.

  • پردیس میسیساگا: این پردیس در بخش غربی تورنتو واقع شده است و 180 رشته تحصیلی در آن مشغول به تدریس هستند. بنابراین مدارک موجود، این پردیس استانداردهای علمی بالاتری نسبت به دو پردیس دیگر دارد.
  • پردیس سنت جورج: این ساختمان اولین پردیس دانشگاه تورنتو به شمار می رود. چیزی که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب کرد، آمیختگی تاریخ و طبیعت در این پردیس است. ساختمان این پردیس معماری تاریخی دارد و فضای اطراف آن بسیار سرسبز است. حدود 60 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.
  • پردیس اسکاربرو: اگر قصد شرکت در دوره های کارآفرینی و یا پژوهش های علمی را دارید، پردیس اسکاربرو مناسب ترین گزینه برای شما است. گفته می شود که این پردیس در سرسبزترین منطقه شهری تورنتو قرار گرفته است.

 

پناهندگی و دانشگاه تورنتو

بسیاری از ایرانیان که شرایط تحصیلی کافی را برای مهاجرت به کانادا نداشتند، از طریق پناهندگی وارد این کشور شده اند. این افراد تمایل دارند تا همانند سایر ایرانیان حق تحصیل در دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه تورنتو را داشته باشند. با توجه به شرایط اخیر سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور ایران، دانشگاه تورنتو برای ابراز همدردی با ایرانیان قول پیگیری تحصیل برای پناهندگان ایرانی را داده است. این دانشگاه اعلام کرده است که به زودی یک بودجه یک میلیون دلاری را برای بورسیه کردن دانشجویان پناهنده ایرانی در نظر خواهد گرفت. البته توصیه ما به شما این است که تا تکمیل نشدن این مراحل توسط دانشگاه تورنتو برای پناهندگی اقدام نکنید؛ زیرا ممکن است مقامات این کشور در آینده تصمیمات متفاوتی را بگیرند.

مدارک زبان دانشگاه تورنتو

مدارک زبان دانشگاه تورنتو

یکی از مهم ترین مدارک برای تحصیل در هر کدام از دانشگاه های خارج از کشور، مدرک زبان است. هر کدام از این دانشگاه ها مدارک زبان متفاوتی را تایید می کنند. مدرک زبان مورد قبول دانشگاه تورنتو نیز بر اساس نوع رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد. معتبرترین مدرک زبان برای ارائه به این دانشگاه شامل آیلتس و تافل می شود. نمره آن بسته به رشته تحصیلی شما متفاوت است. اگر قصد تحصیل در رشته های مختلف علوم پزشکی و یا مهندسی را دارید، بایستی حداقل نمره 6 و نیم را در آزمون آیلتس کسب کنید. اگر قصد شرکت در آزمون 120 نمره ای تافل را دارید، بایستی حداقل نمره 86 را برای پذیرش کسب کرده باشید.

برخی از افراد نیز ترجیح می دهند در آزمون هایی به غیر از آیلتس و تافل شرکت کنند. یکی از این آزمون ها PET است. مدرک این آزمون معتبر است و توسط بیشتر دانشگاه های جهان مورد پذیرش قرار می گیرد. این آزمون 90 نمره دارد.

همان طور که می دانید شما با مهاجرت به کانادا بایستی با زبان فرانسوی با شهروندان آن جا صحبت کنید. آزمون های مختلفی برای کسب مدرک زبان فرانسوی برگزار می شوند. یکی از این آزمون ها test devaluation de francais است. این آزمون دارای 7 سطح است و رسیدن به سطح 6 آن نشان دهنده تسلط کامل شما به این زبان است.

 بیشتر بخوانید: کالج کانستوگا

 

مدارک مورد نیاز دانشگاه تورنتو

برای ثبت نام در دانشگاه تورنتو علاوه بر مدرک زبان به مدارک و اسناد دیگری نیز نیاز است. چند مورد از مدارک ضروری برای ثبت درخواست تحصیلی عبارت اند از:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی: اگر قبلا در یکی از دانشگاه های ایران تحصیل کرده اید، بایستی با تسویه حساب کامل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را از آموزش دانشگاه تحویل بگیرید. حداقل نمره هر دو مدرک شما نباید کمتر از 15 باشد. شما با در دست داشتن آن می توانید برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود اقدام کنید.
  • ریز نمرات سه سال دبیرستان: اگر قصد اپلای کردن دارید، حتما به این ریز نمرات نیاز پیدا خواهید کرد. این ریز نمرات نه تنها شامل نمرات دبیرستان بلکه شامل نمرات دانشگاهی نیز می شوند. اگر قبلا در یکی از دانشگاه های ایران تحصیل کرده باشید، ریز نمرات دبیرستان خود را بایستی از دانشگاه تحویل بگیرید. اگر قبلا در یکی از رشته های علوم پزشکی تحصیل کرده باشید، ریز نمرات شما باید به تایید وزارت بهداشت کشور برسد. رتبه کنکور شما در پذیرش یا عدم پذیرش توسط کشور دیگر هیچ تاثیری نخواهد داشت.
  • مدرک هویتی: مدارک هویتی شامل کارت ملی، پاسپورت و شناسنامه می شود. البته شناسنامه شما باید توسط یک مرکز ترجمه رسمی، ترجمه شود.
  • سابقه کاری در صورت وجود: اگر قبلا در رشته مورد علاقه خود فعالیت شغلی داشته اید، می توانید آن را به صورت رزومه درآورده و به دانشگاه مورد نظر تحویل دهید.
  • عکس پرسنلی و فرم ثبت نام: پس از دریافت فرم های لازم برای ثبت نام، آن را به دقت پر کنید و به همراه عکس پرسنلی خود در صفحه مورد نظر بارگذاری کنید.
  • پروپزال: اگر قصد تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا را دارید، حتما از قبل یک پروپزال آماده کنید؛ زیرا ممکن است اساتید دانشگاه تورنتو از شما تقاضای ارائه پروپزال داشته باشند.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو

هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. همچنین هزینه تحصیل در رشته های مختلف با یک دیگر متفاوت است. در این بخش به بررسی چند مورد از رشته های پرطرفدار در میان ایرانیان مقیم کانادا خواهیم پرداخت.

  • رشته پزشکی: تحصیل در این رشته به صورت تمام وقت انجام می شود و طول دوره دکتری عمومی آن 4 سال است. هزینه تحصیل آن تقریبا در طول 4 سال ثابت و به میزان 70 تا 80 هزار دلار است. این دانشجویان بلافاصله پس از اشتغال به تحصیل می توانند تحت نظر بیمه سلامت این کشور بروند. هزینه سالیانه این بیمه حدود 500 دلار است. این دانشجویان مبلغی در حدود 1000 دلار را بایستی برای خرید کتب درسی در نظر بگیرند.
  • رشته های مهندسی: این رشته ها بسیار گسترده هستند و هرکدام شهریه مربوط به خود را دارند. اما این گونه به نظر می رسد که سالیانه به طور میانگین 30000 دلار را بایستی در نظر گرفت. البته با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی فرد، این مبلغ افزایش می یابد.

هزینه زندگی دانشجویی در تورنتو

هزینه زندگی دانشجویی در تورنتو

همان طور که می دانید هزینه زندگی در تورنتو فقط محدود به هزینه های تحصیلی نمی شود و موارد جانبی زیادی را در بر می گیرد. به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی مجردی در سال 2023 در شهر تورنتو حدود 2000 هزار دلار است. اگر قصد اجاره خانه در این شهر را داشته باشید، بایستی چیزی در حدود 1000 دلار را برای اجاره کردن یک خانه تک خوابه در نظر بگیرید. همچنین ماهیانه در حدود 100 دلار را باید به حمل و نقل با وسیله عمومی اختصاص دهید. هزینه روزانه مواد غذایی یک فرد در تورنتو به طور میانگین 50 دلار است که در ماه به 1400 تا 1500 دلار می رسد. این حداقل هزینه هایی بود که توسط ما در نظر گرفته شد. امکاناتی مانند اینترنت، خرید پوشاک و غیره می تواند این مبالغ را بسیار بالاتر ببرد.

 

بورسیه دانشگاه تورنتو کانادا

هرچند شرایط بورسیه شدن توسط دانشگاه های مختلف دنیا برای ایرانیان در چند سال اخیر دشوار شده است، اما هنوز هم تعدادی از دانشجویان می توانند از این امکانات بهره ببرند. دانشگاه تورنتو دانشجویان را بر اساس نیاز مالی و شایستگی تحصیلی آن ها بورسیه می کند. این دانشگاه سالیانه حدود 5000 دانشجو را از سراسر دنیا برای تحصیل بورسیه می کند. دانشگاه تورنتو دانشجویان را در مقطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در رشته های مختلف بورسیه می کند. البته برای دریافت بورسیه توسط این کشور به مدارک مختلفی نیازمند هستید که در قسمت های قبل به آن اشاره شده است.

بورسیه این دانشگاه برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند شامل دو مورد می شود. این بورسیه ها شامل بورسیه ورودی و دوره ای می شوند. برای دریافت این بورسیه ها بایستی با توجه به رشته ای که علاقه مند به تحصیل در آن هستید، به دانشکده مربوطه درخواست دهید. اگر درخواست شما برای دریافت بورسیه پذیرفته نشد، نگران نباشید. شما می توانید پس از مشغول شدن به تحصیل در آن دانشکده از کمک هزینه های تحصیلی برای انجام فعالیت های پژوهشی استفاده کنید.

دانشگاه تورنتو معمولا مبلغ 5000 دلار را برای بورسیه هر فرد در نظر می گیرد و حداکثر مدت زمان ارائه چنین بورسیه ای به شما به اندازه 3 ترم تحصیلی است. بنابراین برای ادامه تحصیل در این کشور بایستی در کنار تحصیل به یک کار نیمه وقت نیز مشغول باشید.

خوابگاه های دانشگاه تورنتو

خوابگاه های دانشگاه تورنتو

یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از هرگونه اقدام برای ادامه تحصیل در دانشگاه تورنتو باید مورد بررسی قرار گیرد، شرایط اسکان و خوابگاه در کانادا است. طبیعتا میزان هزینه ای که شما قادر به پرداخت آن هستید در تعیین کیفیت محل زندگی شما تاثیر می گذارد. این را در نظر داشته باشید که هزینه خوابگاه در تورنتو کمی بیشتر از شهرهای دیگر است.

خوابگاه های تورنتو به دو صورت داخل دانشگاهی و خارج دانشگاهی وجود دارند. این خوابگاه ها در واقع ساختمان هایی بزرگ با تعداد زیادی واحد مسکونی هستند. در هر کدام از این واحدها بین 4 تا 6 نفر دانشجو با یکدیگر زندگی می کنند. اگر توانایی استفاده مشترک از امکاناتی مانند حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را دارید، خوابگاه گزینه مناسبی برای شما به شمار می رود. یکی از مزیت های این خوابگاه ها، رعایت قانون تفکیک جنسیتی در آن ها است.

معمولا این خوابگاه ها در نقاطی از شهر قرار دارند که به وسایل نقلیه عمومی دسترسی راحت داشته باشند. البته اگر خوابگاه ها با مشکل محدودیت فضایی روبرو شوند، این فضا را ابتدا در اختیار دانشجویانی با معدل بالاتر قرار می دهند. هزینه ماهیانه این خوابگاه ها در سال 2022 بین 12 تا 22 هزار دلار بوده است.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با پذیرش تحصیلی اتریش در 2022

 

دانشگاه تورنتو حضوری است یا مجازی

تقریبا از دو سال پیش و با شروع پاندمی کرونا، سیاست های تحصیل در این دانشگاه دچار تغییرات عمده ای شد. در سال 2022 تزریق واکسن برای دانشجویان دانشگاه تورنتو اجباری شد. اطلاعات مربوط به تزریق واکسن در دستگاه های وزارت بهداشت این کشور ثبت شده و در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد. البته شما لزوما باید از واکسنی استفاده کنید که مورد تایید کشور کانادا باشد. واکسن های فایزر، مدرنا، سینوفارم، سینوواک و آسترازنکا مورد تایید این کشور هستند.

این دانشگاه برای دانشجویانی که شرایط مهاجرت به این کشور را ندارند، امکان تحصیل مجازی را فراهم کرده است. با این راه نه تنها سختی های زندگی دور از خانواده و زندگی در یک کشور دور را نخواهید داشت، بلکه هزینه تحصیل شما به شدت پایین خواهد آمد. این آموزش ها به هر دو صورت کلاس های آنلاین و آفلاین در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. البته در برخی از رشته های تحصیلی ممکن است نیاز به حضور در کلاس های این دانشگاه در زمان های خاصی از سال تحصیلی وجود داشته باشد. البته این شرایط تحصیل برای رشته های علوم پزشکی و هنر فراهم نیست و دانشجو بایستی به صورت حضوری در تمام کلاس های درس خود حاضر شود.

 

مزایای تحصیل در دانشگاه تورنتو

تحصیل در دانشگاه تورنتو مزایای فراوانی را به همراه دارد. به همین دلیل این دانشگاه به مقصد تحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. چند مورد از مزایای دانشگاه تورنتو عبارت است از:

  • هزینه مناسب نسبت به سایر دانشگاه ها:

یکی از دغدغه های هر دانشجویی برای تحصیل در این دانشگاه، میزان هزینه ای است که بایستی بابت تحصیل در آن پرداخت شود. هزینه ثبت نام در دانشگاه تورنتو نسبت به سایر دانشگاه های معتبر انگلیسی زبان در آمریکا و اروپا بسیار مناسب تر است.

  • اعتبار بالای جهانی:

در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه تورنتو در میان دانشگاه های جهانی افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع باعث افزایش اعتبار مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه شده است. این مدرک رزومه خوبی برای استخدام در مراکز دولتی سایر کشورهای جهان محسوب می شود.

  • فرصت شغلی زیاد:

با تحصیل در این دانشگاه شما قادر خواهید بود که در داخل و یا خارج آن به کار دانشجویی مشغول شوید. علاوه بر این، بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می توانید توسط مراکز مختلف در کانادا و یا کشور مادری خود به سرعت جذب و مشغول به کار شوید.

  • و…

 بیشتر بخوانید: تفاوت ساعت ایران و کانادا

 

معایب تحصیل در دانشگاه تورنتو

تحصیل در دانشگاه تورنتو کانادا در کنار مزایای فراوان خود می تواند با توجه به شرایط زندگی هر فرد معایبی نیز داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره خواهیم کرد.

  • آب و هوای تورنتو: کشور کانادا و به خصوص شهر تورنتو شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت تر از ایران دارد. زمستان های این شهر بسیار سرد است. این مسئله در ابتدای ورود شما به این شهر می تواند چالش برانگیز باشد. البته با گذشت زمان به این شرایط عادت خواهید کرد.
  • فرانسوی صحبت کردن مردم کانادا: همان طور که اطلاع دارید زبان انگلیسی تنها به عنوان زبان آکادمیک این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای کانادا مانند تورنتو و مونترال، مردم به زبان فرانسوی با یکدیگر صحبت می کنند.
  • گران بودن مسکن: اگر به خوابگاه علاقه ندارید و قصد اجاره خانه در تورنتو را داشته باشید، باید خود را برای پرداخت یک مبلغ زیاد آماده کنید. قیمت مسکن در دو شهر تورنتو و ونکوور بسیار بالا است. البته اگر در کنار تحصیل به کار نیز مشغول شوید تا حدودی از پس هزینه های آن برخواهید آمد.
  • تفاوت فرهنگی با ایران: شما به هر کجای این جهان که سفر کنید با مردمی در ارتباط خواهید بود که فرهنگ و حتی مذهب آن ها با ایرانیان بسیار متفاوت است. این اختلاف فرهنگی می تواند باعث محدود شدن دامنه ارتباطی شما شود.

معایب تحصیل در دانشگاه تورنتو 

سخن پایانی

با وجود تمام مطالب گفته شده به اهمیت سنجیدن تمام جوانب قبل از انجام اقدامات لازم برای تحصیل در این کشور پی می برید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیلی و زندگی در شهر تورنتو کانادا فقط کافی است از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید