تکنیک های ریدینگ آیلتس

[lwptoc depth=”6″]

تکنیک های ریدینگ آیلتسی که در این مقاله معرفی می کنیم تکنیک های هدف طراحان سوالات آیلتس است. در واقع طراحان سوالات آیلتس طوری این سوالات طرح می کنند که داوطلبان آیلتس برای حل این سوالات در زمان تعیین شده باید در این تکنیک ها ماهر باشند.

نام این تکنیک های ریدینگ آیلتسی که در این مقاله معرفی می شود تکنیک اسکیم کردن (Skim)، تکنیک اسکن کردن (Scan) و تکنیک درک مطلب با جزئیات (detailed reading) می باشد. اینها تکنیک های اصلی آیلتس هستند. همچنین برای کسب مهارت در ریدینگ باید لغات ریدینگ آیلتس را به خوبی مطالعه کرده باشید و روی آنها مسلط باشید.

تکنیک های خواندن ریدینگ به شما کمک می کند در کمترین زمان به جواب برسید. برای تقویت بیشتر مهارت ریدینگ همچنین می توانید به مقاله راه های تقویت مهارت ریدینگ مراجعه کنید. زمان مهمترین محدودیت بخش ریدینگ آیلتس است. در ادامه به معرفی این تکنیک ها می پردازیم، نحوه انجام آنها را توضیح می دهیم و کاربردهای آنها در آزمون آیلتس را بررسی می کنیم. همچنین در این مقاله به نحوه پاسخگویی به سوالات ریدینگ آیلتس با استفاده از این تکینک ها اشاره شده است.

 

معرفی بخش ریدینگ آیلتس

 

قبل از پرداختن به تکنیک های ریدینگ آیلتس باید با خود بخش ریدینگ آیلتس آشنا شویم. ریدینگ آیلتس شامل 40 سوال از انواع مختلف است که برای پاسخ به آنها به یک ساعت زمان نیاز دارید. در این بخش مانند بخش لیسنینگ آیلتس زمان اضافی برای انتقال جواب ها به پاسخنامه وجود ندارد. در این بخش 3 بخش مختلف وجود دارد که از آسان به سخت تنظیم شده است.

انواع ریدینگ آیلتس ریدینگ آکادمیک و ریدینگ جنرال می باشد. متن ها در آزمون آیتلس آکادمیک از منابع اصلی و معتبر آکادمیک مانند کتاب ها و مقالات و بدون هیچ تغییری آورده شده است. در آزمون جنرال متن ها از منابع معتبر و اصلی و غیر آکادمیک مثل روزنامه ها و مجلات و رمان ها آورده شده است.

سوالات از انواع مختلفی در ریدینگ آیلتس وجود دارد که شامل مواردی است که در ادامه می آید:

معنی فارسی انواع سوالات آیلتس
سوالات چند گزینه ای Multiple choice questions
سوالات تشخیص صحیح و غلط بودن جملات True/false/Not given questions
سوالات تشخیص نظر نویسنده Identifying the writers views/claims questions
سوالات اتصال سر تیترها Matching headings questions
سوالات تکمیل کردن جمله Sentence completion questions
سوالات تکمیل کردن خلاصه متن Summary completion questions
سوالات تکمیل کردن متن Note completion questions
سوالات تکمیل کردن جدول Table completion questions
سوالات تکمیل کردن فلوچارت Flow chart completion questions
سوالات تکمیل کردن نمودار Diagram completion questions
سوالات سوالات با جواب کوتاه Short answer questions

 

معرفی تکنیک های ریدینگ آیلتس

 

همه ما هنگامی که مطالعه می کنیم به نا خودآگاه تکنیک های ریدینگ آزمون آیلتس را به کار می بریم. برای مثال فرض کنید شما یک ستون از یک روزنامه را در مورد سفر یک هیئت خارجی به ایران را می خوانید. در این حالت شاید جزئیات متن مثل هتل محل اقامت سفیران، ساعت ملاقات ها و یا حتی ریز بندهای توافق نامه برایتان خیلی مهم نباشد. شما فقط متن را برای گرفتن اطلاعات عمومی مانند اینکه آیا ملاقات ها سازنده بوده یا نه می خوانید. در این حالت شما از خیلی از جزئیات متن صرف نظر می کنید و در مدت بسیار کمی یک ستون از روزنامه را با حرکت سریع چشم روی پاراگراف ها می خوانید. به این تکنیک اسکیم کردن می گویند.

حالا فرض کنید در همان روزنامه و در زیر یک تیتر که نتیجه یک مسابقه فوتبال را اعلام کردن به دنبال گلزنان بازی می گردید. در این حالت به هیچ وجه به مطالب دیگر متن مثل زمان بازی و تعداد گل ها و جزئیات دیگر توجه ندارید و فقط متن را برای پیدا کردن اسامی بازیکنان گلزن اسکن می کنید. در این حالت به طور ناخودآگاه در حال انجام تکنیک اسکن کردن متن هستید.

گاهی اوقات نیز قسمتی از یک کتاب درسی خود را مطالعه می کنید و این در حالی است که روز بعد از متن مطالعه شده امتحان تستی دارید. در این حالت خط به خط متن را با تمام جزئیات می خوانید تا مطلبی جا نماند. زیرا همان می تواند موضوع یک تست باشد. در این حالت شما متن را با تمام جزئیات می خوانید و به تک تک جمله ها و عبارات توجه ویژه دارید. این تکنیک، خواندن برای جزئیات نام دارد.

 

تکنیک های ریدینگ آیلتس: اسکیم کردن (Skimming)

 

تکنیک اسکیم کردن یا همان جیست ریدینگ (Reading for gist) یک تکنیک ریدینگ آیلتس است. اسکیم کردن متن یعنی خواندن متن برای پی بردن به ایده عمومی مطرح شده در متن یا به عبارتی ایده و منظور کلی متن. این تکنیک در ریدینگ آیلتس بسیار کاربردی و نجات دهنده است.

نحوه انجام این تکنیک بدین صورت است که شما چشمان خود را به سرعت روی متن حرکت می دهید و بدون توجه به حرف اضافه ها و افعال کمکی و کلمات ساختاری جمله، سعی میکنید فقط به کلماتی در هر جمله که بار معنایی جمله را به دوش می کشند توجه کنید. این کلمات عبارتند از اسامی و صفت ها و افعال و قیدها.

 

کاربرد تکنیک اسکیم کردن در آیلتس

 

در خیلی از سوالات آیلتس مثل سوالات True/false شما نیاز دارید ابتدا متن را اسکیم کنید تا آن قسمت از متن که مربوط به هر سوال است را پیدا کنید. همچنین در سوالات سوالات اتصالت سر تیتر (Matching headings) باری پیدا کردن تیتر مناسب برای هر پاراگراف به تکنیک اسکیم به صورت مستقیم احتیاج دارید. تکنیک اسکیم کردن کاربردی ترین تکنیک ریدینگ آیلتس است و تقریبا قبل از پاسخ به هر نوع سوالی نیاز است ابتدا متن را یک باز برای دریافت ایده کلی اسکیم کنید.

 

تکنیک های ریدینگ آیلتس: اسکن کردن (Scanning)

scan the textدر تکنیک اسکن کردن شما متن را به سرعت برای پیدا کردن اطلاعات خاص مثل تاریخ تولد، تعداد قهرمانی های یک ورزشکار، اسم مخترع یک وسیله و … اسکن می کنید. این تکنیک هم یکی از تکنیک های ریدینگ آیلتس است که باید قبل از آزمون به خوبی آن را تمرین کرده باشید.

برای انجام این کار شما چشمان خود را به سرعت و از جهات مختلف روی متن حرکت می دهید. در واقع شما چشمان خود را از بالا به پایین و برعکس، از چپ به راست و برعکس و یا حتی به صورت رندم و غیر منظم روی متن حرکت می دهید. در این حالت شما به دنبال اطلاعات خاصی در متن هستید. در این حالت اگر اطلاعاتی از متن که دنبال آن هستید با اطلاعاتی که به ذهن خود داده اید مطابقت پیدا کند چشم شما از حرکت می ایستد. این یعنی شما چیزی که به دنبال آن بودید را پیدا کرده اید.

 

کاربرد تکنیک اسکن کردن (Scanning) در آیلتس

 

تکنیک اسکن کردن متن در بسیاری از انواع سوالات آیلتس نیاز است. برای مثال در سوالات True/false شما باید ابتدا متن را برای پیدا کردن قسمتی از متن که مربوط به هر سوال است با توجه به کلمات کلیدی سوال اسکن کنید. کاربرد دیگر تکنیک اسکن کردن (Scanning) در سوالات کامل کردن خلاصه متن می باشد که باید متن اصلی با توجه به کلمات و عبارات کلیدی داخل سوال ها اسکن شود تا بخش مربوطه در متن پیدا شود.

 

تکنیک های ریدینگ آیلتس: خواندن با جزئیات (Detailed reading)

 

یکی از تکنیک های ریدینگ آیلتس که عصای دست شما در آزمون آیلتس خواهد بود تکنیک خواندن با جزئیات است. در این تکنیک که یکی از تکنیک های مهم ریدینگ آیلتس است، ما متن را برای درک مطلب کامل با تمام جزئیات مطالعه می کنیم. طراحان آزمون آیلتس برای منحرف کردن ذهن داوطلبان و به اشتباه انداختن آنها جوری گزینه ها را می نویسند که داوطلبان برای پیدا کردن جواب مجبور باشند با دقت جزئیات موجود در یک بخش از متن را بررسی کنند. در غیر اینصورت بسیار محتمل است که جواب اشتباه را انتخاب کنند. این نوع مطالعه متن مطالعه برای جزئیات یا Reading for details نام دارد.

برای انجام این مهارت شما باید جمله به جمله متن را بخوانید و به تمام جزئیات متن از جمله منفی یا مثبت بودن متن و لحن و … توجه کنید تا در پیدا کردن جواب صحیح دچار اشتباه نشوید. یادتان باشد همیشه به تمام گزینه های سوال در متن اشاره شده است پس دقت کنید که برای انتخاب کردن جواب عجله نکنید و در دام طراح سوال نیافتید.

 

کاربرد تکنیک خواندن با جزئیات در آیلتس

 

در اکثر سوالات آزمون ریدینگ آیلتس مانند True/False/Not given، سوالات چند گزینه ای و همچنین سوالات Yes/No/Not given شما نیاز دارید برای پیدا کردن گزینه درست قسمتی از متن را با دقت بخوانید. شما نه تنها باید گزینه درست را انتخاب کنید بلکه برای اطمینان از اینکه در دام طرح سوال نیوفتاده اید باید مطمئن شوید گزینه های دیگر اشتباه هستند.

 

جمع بندی تکنیک های ریدینگ آیلتس

بهترین تکنیک های ریدینگ آیلتس در این مقاله به شما معرفی شدند. تکنیک های معرفی شده در این مقاله نیاز به تمرین خیلی زیاد دارند تا بتوانید در آنها ماهر شوید. اگر در انجام این تکنیک ها خوب عمل کنید به احتمال بالا می توانید نمره خیلی خوبی در قسمت ریدینگ آزمون آیلتس بگیرید. همانطور که در متن اشاره شد ما به طور ناخودآگاه از این تکنیک ها در زندگی روزمره استفاده می کنیم. اما برای آزمون آیلتس مهارت ما در انجام این تکنیک ها در زبان انگلیسی باید به صورت آگاهانه تقویت شود. به این دلیل که این تکنیک ها به صورت مستقیم در نمره ما در ریدینگ آیلتس تاثیر دارند. برای تقویت مهارت ریدینگ باید ابتدا زبان جنرال خود را به خوبی تقویت کنید که پیشنهاد ما شرکت در دوره های عمومی زبان آرمانی می باشد.

برای مثال شما برای اینکه مطمئن شوید در تکنیک اسکیم کردن متن به مهارت کافی برای موفقیت در آیلتس رسیده اید باید اینقدر تمرین کنید تا قادر باشید یک پاراگراف حدودا 100 کلمه ای را در حدود 30 ثانیه اسکیم کنید. یادتان باشد که 3 کلید موفقیت در آزمون آیلتس عبارتند از: تمرین، تمرین، تمرین.

دیدگاهتان را بنویسید