بهترین روش های یادگیری زبان در منزل

بسیاری از زبان آموزان ترجیح می دهند به دلایل مختلف از جمله هزینه کلاس ها و همچنین مشغله های کاری، زبان انگلیسی را در منزل یاد بگیرند. این زبان آموزان برای افزایش بازده یادگیری به دنبال بهترین روش های یادگیری زبان در منزل هستند.

این زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی می توانند از روش های مختلفی بهره ببرند. البته این روش ها باید به صورت اصولی و بهینه انجام شوند و اگر به شکل نادرستی به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید نه تنها بازدهی کافی برای یادگیری نخواهید داشت بلکه ممکن است دید مثبت شما در مورد یادگیری زبان انگلیسی نیز تغییر کند.

در زیر روش های مختلف یادگیری زبان انگلیسی به همراه روش درست بهره گیری از آنها معرفی شده است.

پیشنهاد ما: دوره آنلاین آموزش زبان عمومی آرمانی

خلاصه نویسی و بازنویسی

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل خواندن یک متن و خلاصه نویسی آن می باشد. خلاصه نویسی متن نباید به شکلی باشد که شما قسمت هایی از متن را حفظ کنید و آن را بنویسید. بلکه باید به شکل کاملا متفاوت و با تغییر ساختار جملات سعی کنید آنچه از خواندن متن متوجه شده اید را در غالب چند خط بنویسید.

با این کار در واقع شما علاوه بر خلاصه نویسی متن به نحوی آن را بازنویسی (Paraphrase) می کنید. بازنویسی یعنی استفاده از جملات متفاوت با ساختار متفاوت برای بیان همان معنی و منظور. یکی از تکنیک هایی که برای موفقیت در آزمون آیلتس بسیار مفید و البته ضروری است، همین تکنیک بازنویسی است که از طریق خلاصه نویسی یک متن می توانید به نحوی آن را تمرین کنید.

ضمن اینکه خلاصه نویسی یک متن تا حد زیادی به کاربرد درست کلمات در متن و یادگیری لغات جدید و در نتیجه به مهارت رایتینگ و اسپیکینگ شما کمک می کند. با این کار واقع با یک تیر چند نشان می زنید. هم یک متن را میخوانید و تمرین ریدینگ دارید و هم با خلاصه نویسی آن رایتینگ و اسپیکینگ و تکنیک بازنویسی را نیز تمرین می کنید.

گوش دادن به موسیقی

یکی دیگر از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل گوش دادن به موسیقی به زبان انگلیسی است. این روش البته شاید روش خیلی موثری نباشد و فقط به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده به پروسه یادگیری زبان شما کمی طراوت می بخشد. این روش برای زبان آموزان متوسط به بالا مناسب می باشد به شرطی که آهنگی که انتخاب می شود دارای ترانه ساده و معنی روانی باشد. به دلیل اینکه بارها به یک آهنگ انگلیسی گوش می دهید، تکرار عباراتی که در آهنگ خوانده می شود و همخوانی با آهنگ می تواند به شما کمک کند آنها را به راحتی به یاد بیاورید.

تقویت لغت با فلش کارت یا دفترچه زبان

مطالعه فلش کارت

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل برای تقویت دایره لغات، استفاده از فلش کارت یا دفترچه زبان می باشد. هنگامی که کتاب خود را مطالعه می کنید به لغات و اصطلاحات جدیدی بر می خورید که لازم است آنها را در دیکشنری بررسی کنید. پس از بررسی این لغات، آنها را در یک دفترچه بنویسید و یا با آنها فلش کارت درست کنید و در زمان های خالی خود آنها را مطالعه کنید.

درست کردن فلش کارت و نحوه درست استفاده از آنها به این شکل است که لغت را به همراه تلفظ در یک سمت و معنی آن به همراه یک مثال را در سمت دیگر یک کاغذ کوچک می نویسید. ابتدا لغت را با تلفظ دست می خوانید و سعی می کنید معنی آن را به یاد بیاورید و سپس کاغذ را پشت و رو کرده و آن را بررسی می کنید.

با توجه به اهمیت لغات در انگلیسی استفاده از این روش باعث تقویت یکی از پایه ای ترین عوامل یادگیری زبان یعنی لغات می شود.

گوش دادن به رادیو و اخبار انگلیسی

برای زبان آموزانی که به سطح متوسط و بالای متوسط رسیده اند و هدف آنها یادگیری زبان در سطح پیشرفته می باشد، گوش دادن به رادیو و اخبار انگلیسی می تواند از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل باشد. دلیل این امر این است که اخبار انگلیسی شامل بخش های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، ورزشی و … می باشد که می توان در همه این حوزه ها لغات و اصطلاحات خوبی را به شما بیاموزد. دقت کنید که می توانید برای تقویت زبان انگلیسی خود با استفاده از برخی کانال های یوتوب این اخبار را با زیر نویس انگلیسی ببینید. حتی برخی از کانال های آموزشی بعد از پایان یک بخش از اخبار لغات و اصطلاحات آن را با مثال های بیشتر آموزش می دهند که برای زبان آموزان می تواند بسیار مفید باشد.

خواندن مجلات انگلیسی (reader digest)

یکی دیگر از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل، خواندن مجلات انگلیسی به همان دلیلی که گوش دادن به اخبار انگلیسی می تواند برای تقویت انگلیسی شما مفید باشد توصیه می شود. در مجلات انگلیسی در مورد تمام مسائل روزمره و فرهنگی مطالبی نوشته می شود. فرهنگ یکی از بخش های بسیار مهم یادگیری زبان است. ممکن است گاهی از لحاظ گرامری و لغت عبارت بسیار صحیحی را به کار ببرید اما به دلیل عدم آشنایی صحیح به فرهنگ، این جمله باعث ناراحتی و برداشت اشتباه فردی شود که با او صحبت می کنید.

یکی از مجلاتی که در مورد تمام مسائل فرهنگی و اجتماعی مطلب می نویسد مجله ریدرز دایجست (Reader’s Digest) می باشد. توجه و علاقه این مجله مسائلی نظیر بهداشت، اقتصاد، سرگرمی، تازه های علمی، طنز، ورزش، داستان، سینما، مسائل اجتماعی، آشپزی و غیره می باشد. این مجله در ابتدا برای آشنایی مهاجران تازه وارد به آمریکا با فرهنگ و زندگی اجتماعی آمریکا نوشته و چاپ می شد و همین روند را تا به امروز ادامه داده است. همچنین این مجله برای تمرین ریدینگ هر دو نوع آیلتس آکادمیک و جنرال بسیار مفید است.

پیدا کردن پارتنر

از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل می توان به پیدا کردن پارتنر در منزل اشاره کرد. در مقاله تقویت مکالمه بدون پارتنر به بررسی روش های مختلفی براین تقویت اسپیکینگ در منزل پرداختیم. اما در آن روش ها برای شرایطی می باشد که شما واقعا نمی توانید یک پارتنر که سطح زبان او نزدیک سطح زبان شما است پیدا کنید.

اما در شرایطی که بتوانید این کار را انجام دهید با تمرین اسپیکینگ با یکدیگر قادر خواهید بود با بازدهی بسیار بالا به تقویت مکالمه زبان انگلیسی خود بپردازید. با تمرین اسپیکینگ با یک پارتنر هم لغات و ساختارهایی که فراگرفته اید را در شرایط واقعی و برای انتقال پیامی مشخص تمرین می کنید و هم فرصتی برای شما ایجاد می شود تا با گوشی دادن به پارتنر خود ساختارها و لغات جدیدی را از او یاد بگیرید.

خواندن رمان

یکی دیگر از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل و تقویت لغات و همچنین مهارت ریدینگ، خواندن رمان می باشد. مهمترین نکته این است که این رمان ها باید در سطح خودتان باشد. رمان های انگلیسی ساده سازی شده بسیاری در بازار یافت می شوند. باید با توجه به سطح زبان خودتان این رمان ها را خریداری کرده و مطالعه کنید.

نکته مهم این است که باید رمانی خریداری کنید که یک سطح پایین تر از سطح شما باشد. این شاید کمی برای شما عجیب باشد. شاید انتظار داشتید بگویم یک سطح بالاتر. اما حقیقت این است که اگر رمانی در سطح خودتان و یا بالاتر خریداری کنید ممکن است نتوانید از خواندن آن لذت ببرید زیرا باید دائما دنبال کلمات جدید در دیکشنری باشید. اگر قصد دارید عادت رمان خواندن را در خود پرورش دهید و از این کار لذت ببرید باید قادر باشید داستان رمان را به صورت روان بخوانید. به طور اصولی نباید بیشتر از 3 الی 5 درصد لغات رمان برای شما جدید باشند. بنابراین توصیه ما این است که همیشه یک رمان در یک سطح پایین تر از خودتان خریداری کنید.

دیدن فیلم

دیدن فیلم نیز یکی از مهمترین و بهترین روش های یادگیری زبان در منزل می باشد. به دلیل اینکه شما در محیط انگلیسی زبان قرار ندارید و با فرهنگ و نوع صحبت کردن و آهنگ ادای جملات توسط انگلیسی زبانان خیلی آشنا نیستید، دیدن فیلم می تواند شما را در این مساله خیلی کمک کند.

البته دیدن هر فیلمی با نوع بیان و زبان پیچیده توصیه نمی شود، اما فیلم ها و سریال هایی مانند سریال Friends وجود دارند که علاوه بر سرگرم کننده بودن و زبان ساده و قابل فهم، به خوبی شما را با فرهنگ آمریکایی آشنا می کند. دیدن فیلم علاوه بر تقویت لیسنینگ و تلفظ لغات می تواند کاربرد لغات و اصطلاحات در جا و شرایط مناسب خود را برای شما به خوبی شبیه سازی کند.

دیدن فیلم های مناسب می تواند به خوبی اسپیکینگ شما را نیز تقویت کند. نکته مهم این است که بهتر است اگر سطح زبان شما زیر متوسط هست به سراغ فیلم دیدن نروید زیرا علاوه بر اینکه شاید خیلی فایده ای برای شما نداشته باشد ممکن است باعث شود کمی نا امید نیز بشوید. دیدن فیلم برای زبان آموزانی توصیه می شود که طبق استاندارد سطح بندی اروپا CEFR حداقل در سطح B1 قرار دارند.

مطالعه کتاب های خودآموز

یادگیری زبان در منزل با کتاب خودآموز

علی رغم اینکه برخی اساتید زبان انگلیسی اعتقادی به خواندن کتاب های خودآموز لغت و گرامر برای تقویت زبان ندارند، اما در واقع یکی از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل همین خواندن کتاب است. کتاب های خودآموز کاملا معتبر چاپ آکسفورد و کمبریج مانند Grammar in use و Oxford word skills به دلیل اینکه لغات را به صورت اصولی به همراه تلفظ، معنی و کانتکست (Context) آموزش می دهند، البته به شرطی که به شکل مرتب و برنامه ریزی شده توسط زبان آموز مطالعه شوند می توانند نقش پررنگی در تقویت زبان فرد داشته باشد.

اپلیکیشن های یادگیری زبان

نصب اپلیکیشن های یادگیری زبان روی گوشی موبایل و استفاده از آنها برای تقویت زبان انگلیسی اگر بهترین نباشد اما یکی از بهترین روش های یادگیری زبان در منزل می باشد. البته شاید افراد کمی اهل این باشند که هر روز یک اپلیکیشن را در گوشی خود باز کنند و خیلی مرتب به مطالعه زبان از روی اپلیکیشن بپردازند. اما برای برخی افراد با توجه به عادات و گرایشات ذهنی که دارند، اپلیکیشن ها بسیار مفید هستند. اپلیکیشن هایی مانند Doulingo و Memrise می توانند در تقویت زبان به خصوص تقویت دامنه لغات فرد کمک کننده باشند به شرطی که به صورت مرتب و مداوم استفاده شوند تا نتیجه واقعی حاصل شود.

پادکست های زبان

پادکست های زبان انگلیسی نقش مهمی در تقویت زبان انگلیسی شما ایفا می کنند. این پادکست ها در لهجه ها و سطوح و موضوعات متفاوتی وجود دارند. امروزه می توان ده ها پادکست با کیفیت بالای آموزشی را پیدا کرد که می توانند به طور مستقیم به تقویت لیسنینگ، واژگان و تلفظ کمک کنند و تاثیر خوبی هم  به صورت غیر مستقیم روی مهارت اسپیکینگ داشته باشند.

از جمله پادکست های عالی در زمینه آموزش زبان می توان به مجموعه های English class 101، IELTS Energy English، British Council و 6 minutes BBC اشاره کرد.

کلاس و دوره آنلاین زبان

کلاس آنلاین

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی و شاید بتوان گفت که بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل استفاده از کلاس ها و دوره های آنلاین زبان انگلیسی است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم شانس شما برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی با وجود یک استاد یا پشتیبان چندین برابر  می شود. یکی از راه هایی که می توانید با ماندن در منزل از این مزیت استفاده کنید دوره های آنلاین زبان انگلیسی می باشد. این دوره ها توسط اساتید با تجربه زبان انگلیسی طراحی شده و می تواند یک مکمل عالی و کمک کننده برای مطالعات و تمرینات شما در منزل باشد.

جمع بندی بهترین روش یادگیری زبان در منزل

در این مقاله بهترین روش های یادگیری زبان در منزل را بررسی کردیم. همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم بهره گیری از دوره های آنلاین زبان انگلیسی می تواند تقریبا اکثر مزایای موجود در انواع دیگر روش ها را در خود داشته باشد و در واقع بهترین روش یادگیری زبان در منزل است.

پیشنهاد ما به شما دوره های آنلاین زبان آرمانی می باشد که طوری طراحی شده اند که علاوه بر بهره گیری از آخرین متدهای تدریس زبان و قیمیتی بسیار مناسب، به صورت کاملا انعطاف پذیر شما را به سوی هدفتان سوق می دهد. شما می توانید با توجه به زمان های آزاد خود به صورت فشرده از روزی یک تا هشت ساعت را به مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی از این دوره ها بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید