بهبود نمره reading آیلتس

چه قصد شرکت در آزمون آیلتس را داشته باشید و یا اینکه تاریخ مشخصی را تعیین کرده باشید، هر کاری که برای آمادگی خود می‌توانید انجام دهید، شانس شما را برای عملکرد خوب در زمان پیش رو افزایش می دهد. در ادامه به معرفی نکاتی برای بهبود نمره listening و reading آیلتس می پردازیم.

 

شش نکته برای بهبود نمره reading آیلتس

بخش reading آزمون آیلتس به دلیل طولانی بودن عبارات می تواند کمی ترسناک باشد. اما اگر استراتژی‌های درست و نکات مهم من را یاد بگیرید، به آسانی آب خوردن خواهد بود!

آزمون را بشناسید

مانند تمام سیستم های آزمون زبان بین المللی، IELTS فرمت منحصر به فردی دارد. بنابراین توصیه می کنم قبل از وارد شدن، با جزئیات آشنا شوید. با پاسخ دادن به سوالات زیر شروع کنید:

  • مدت زمان آزمون چقدر است؟
  • فرمت آن چگونه است؟
  • چه تعداد متن وجود دارد؟
  • چه نوع متن هایی هستند؟
  • چه مهارت هایی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت؟
  • چه نوع سوالاتی پرسیده خواهد شد؟
  • برای پاسخ دادن به سوالات به چه مهارت هایی نیاز دارید؟
  • آیا زمان اضافی برای انتقال پاسخ های خود خواهید داشت؟

 

تاثیر تمرین در بهبود نمره reading آیلتس

تمرین کردن می تواند در بهبود نمره listening و reading آیلتس بسیار تاثیرگذار باشد. اگر به مطالعه علاقه دارید، بهبود مهارت های reading انگلیسی شما می تواند یک تجربه لذت بخش باشد. می توانید در فضای راحت خانه خود نشسته و خود را در یک کتاب غرق کنید. از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید، از رمان و وبلاگ گرفته تا روزنامه و مجلات دانشگاهی. هرچه تنوع بیشتر باشد بهتر است. مطالعه در زمینه‌های مختلف به شما کمک می‌کند واژگان جدید را یاد گرفته و سرعت خواندن خود را بهبود ببخشید.

اگر خیلی اهل مطالعه نیستید، توصیه می‌کنم قبل از پرداختن به متون آکادمیک با موضوعاتی که از قبل به آنها علاقه داشته‌اید شروع کنید.

علاوه بر آزمون‌های تمرینی reading آیلتس، می‌توانید منابع مختلفی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

 

تکنیک های خواندن خود را توسعه دهید

بسیاری از داوطلبان طول متون را چالش برانگیزترین جنبه بخش reading آیلتس می دانند. با وجود سه متن طولانی که مجموعاً شامل حدود 2750 کلمه هستند و تنها یک ساعت فرصت برای خواندن آنها و پاسخ به 40 سؤال، واضح است که زمان کافی برای مرور کامل متون وجود ندارد. بنابراین، یادگیری چند تکنیک ساده خواندن واقعا کمک خواهد کرد.

Skimming

“Skimming” یا مرور سطحی، برای دریافت یک نمای کلی از متن استفاده می شود. فقط یک دقیقه به عناوین و سرفصل ها نگاه کنید تا موضوع کلی را مشخص کنید. هر پاراگراف باید حول یک ایده اصلی متمرکز شود که در جمله موضوعی بیان شده است (معمولا اولین جمله پاراگراف، اما نه همیشه). شناسایی و خط کشیدن زیر جمله موضوع به شما کمک می کند تا به سوالات پاسخ دهید.

Scanning

“Scanning” تکنیکی است که برای مکان‌یابی کلمات کلیدی یا عبارات خاص استفاده می شود. هنگامیکه کلمه کلیدی را پیدا کردید، متن اطراف را با جزئیات بخوانید تا پاسخ مورد نظر خود را بیابید.

تسلط بر این تکنیک‌های اساسی کلید موفقیت است.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

مسلط بر واژگان کلیدی و تاثیر آن در بهبود نمره reading آیلتس

متون در بخش reading آیلتس سرشار از واژگان جدید هستند. ناامید نشوید. شما نیازی به درک تمام کلمات ندارید و همیشه می توانید از سرنخ‌های درون متنی برای حدس زدن معنای کلمه ای که نمی‌دانید استفاده کنید.

آنچه واقعا مهم است کلمات کلیدی هستند.

 

سوال را با دقت بخوانید و زیر کلمات کلیدی خط بکشید. سعی کنید پیش بینی کنید که چه کلمات یا عباراتی به شما کمک می کند تا قسمت درست متن را پیدا کنید. به روش های دیگر بیان این کلمات فکر کنید. synonyms و antonyms (کلمات با معنی مترادف و متضاد) چیستند؟ سعی کنید تفسیر کنید. به عنوان مثال، اگر در سؤال کلمه «joint» آمده است، به یاد داشته باشید که این به معنای «با هم» یا «به اشتراک گذاشته شده» است. بنابراین، اگر در متن بیان شود که “he was the sole winner”، خواهید دانست که «joint» نبوده است.

 

دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید

اگر دستورالعمل‌ها بیان می‌کنند که «use one word only»، مطمئن شوید که بیش از یک کلمه ننویسید. نباید به دلیل نخواندن صحیح دستورالعمل ها امتیاز از دست بدهید.

برای سوالاتی که باید در آنها جای خالی را پر کنید، مطمئن شوید که جمله بدست آمده از نظر گرامری صحیح است. در مورد اشکال مفرد و جمع دقت ویژه ای داشته باشید.

همچنین به املا و حروف بزرگ توجه کنید!

 

تاثیر تمرین در بهبود نمره reading آیلتس

به یاد داشته باشید که شما فقط یک ساعت فرصت دارید تا به 40 سوال پاسخ دهید که معادل یک و نیم دقیقه برای هر سوال است. سوالات دشوار را برای آخر بگذارید. همیشه می توانید بعداً به آنها مراجعه کنید.

مدبریت درست زمان در بهبود نمره listening و reading آیلتس می تواند تاثیر گذار باشد. همانطور که پیش می‌روید برگه پاسخ نامه را نیز پر کنید، زیرا زمان اضافی برای انتقال پاسخ های خود به برگه (برخلاف قسمت listening) به شما داده نمی شود. تصور کنید چقدر ناراحت کننده است که همه پاسخ ها را داشته باشید، اما زمانی برای نوشتن آنها در برگه پاسخنامه نداشته باشید!

قبل از تصمیم گیری در مورد استراتژی خود به نوع سوال نگاه کنید. به عنوان مثال، آیا این سوال چند گزینه ای است یا از شما می خواهد یک جمله را کامل کنید؟ اگر چه ابتدا خواندن سوالات باعث صرفه جویی در وقت شما می شود، اما اگر نیاز به تطبیق سرفصل ها دارید، ممکن است بهترین استراتژی نباشد.

 

شش نکته برای بهبود نمره listening آیلتس

آزمون را بشناسید!

من همیشه توصیه می کنم قبل از شرکت در آزمون به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • انواع سوال چیست؟ (هر نوع سوال به یک استراتژی جداگانه نیاز دارد.)
  • فرمت آن چگونه است؟
  • برای هر بخش از آزمون چه انتظاری از من وجود دارد؟
  • به چه مهارت هایی نیاز دارم؟

 

تاثیر تمرین در بهبود نمره listening آیلتس

همان طور که در بالا گفته شد تمرین کردن در بهبود نمره listening و reading آیلتس بسیار با اهمیت بوده است. با تبدیل شدن به یک شنونده فعال، مهارت های listening خود را بهبود بخشید. تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ممکن است سرگرم‌کننده باشد، اما فراتر رفتن تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. به منابع مختلف زبان انگلیسی مانند پادکست ها، گزارش های خبری و Ted talks گوش دهید، زیرا شما را با واژگان جدید و لهجه های مختلف آشنا می کند (امکان دارد لهجه‌های غیرانگلیسی در فایل صوتی آزمون آیلتس پخش شود).

هدف این است که گوش دادن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید. می توانید انواع مطالب جالب و سرگرم کننده را به صورت آنلاین پیدا کنید. قبل از اینکه به مطالب آکادمیک بیشتری بروید، با موضوعاتی که بیشتر به آنها علاقه دارید شروع کنید.

عادت به شنیدن زبان انگلیسی همچنین به شما اعتماد به نفس لازم برای مدیریت استرس خود را در طول آزمون می دهد.

بیشتر بخوانید: نمونه ایمیل به استاد برای پذیرش

 

مسلط بر واژگان کلیدی و تاثیر آن در بهبود نمره listening آیلتس

در طول آزمون، فایل صوتی فقط یک بار پخش می شود و به شما فرصت داده می شود تا دستورالعمل ها و سوالات را قبل از شروع پخش صدا بخوانید. مجددا، همانطور که سوالات را می خوانید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید، و سعی کنید زمینه متن را پیش بینی کنید؛ چه کسی صحبت خواهد کرد، سخنرانی درباره چه خواهد بود.

نمی‌توانم بیش از این تاکید کنم که کلمات کلیدی چقدر مهم هستند. به کلمات دیگری فکر کنید که می توانند جایگزین آنها شوند، به ویژه برای سؤالات چند گزینه ای، زیرا ممکن است دقیقاً آن کلمات را در صدای پخش شده نشنیده باشید.

 

روی سوال یا موضوع مورد بیان تمرکز کنید و سعی کنید نوع اطلاعات مورد نیاز را پیش بینی کنید. آیا این یک noun است؟ آیا فعل است؟ مطمئن شوید جمله ای که می‌نویسید از نظر گرامری دقیق باشد و از شکل درست کلمه استفاده کنید.

 

مراقب عوامل پرت کننده حواس باشید

آنچه در ابتدا می شنوید ممکن است پاسخ درستی نباشد، بنابراین مراقب عوامل حواس پرتی باشید. برای مثال، گوینده ممکن است یک چیز بگوید، اما سپس پاسخ خود را برعکس کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که گوینده همه گزینه ها را با تفاوت های جزئی در معنی ذکر می کند. به جزئیات توجه کنید.

 

برای شنیدن پاسخ خیلی منتظر نمانید

اگر احساس می کنید برای شنیدن پاسخ خیلی منتظر بوده اید، به احتمال زیاد آن را از دست داده اید. مزیت بزرگ آزمون listening آیلتس این است که برای پاسخ دادن به سوالات نیازی به عقب و جلو رفتن ندارید. همه آنها به ترتیب و پشت سر هم هستند، پس به خودتان فشار نیاورید!

بیشتر بخوانید :نکات listening آیلتس

 

پاسخ های خود را با دقت انتقال دهید

در پایان آزمون مبتنی بر کاغذ، ده دقیقه اضافی برای انتقال پاسخ های خود به پاسخنامه به شما تعلق می گیرد. مراقب املا و حروف بزرگ باشید. اگر در مورد درست نوشتن حروف بزرگ مطمئن نیستید، می توانید پاسخ های خود را تماما با حروف بزرگ بنویسید. در انتها نگاهی به پاسخ های خود بیندازید تا مطمئن شوید که از نظر گرامری دقیق هستند و تمام دستورالعمل‌ها را دنبال کرده اید.

به یاد داشته باشید، برای انتقال پاسخ‌های خود برای آزمون رایانه‌ای، که باید در حین پیش رفتن پاسخ‌های خود را تایپ کنید، زمان اضافی به شما داده نمی‌شود.

 

کلام آخر

آزمون آیلتس یکی از مهم ترین آزمون های حال حاضر در جهان بوده و به علت معتبر بودن مدرک آن علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. دو مبحث بسیار مهم در این آزمون مباحث listening و reading است که در این مقاله 12 نکته برای بهبود نمره listening و reading آیلتس را به شما عزیزان گفته شد.

********************

 

منبع:

https://www.britishcouncil.org.tr

دیدگاهتان را بنویسید