برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟

اگر شما نیز علاقه‌مند به گرفتن مدرک آیلتس هستید، حتماً تاکنون از خود پرسیده‌اید که بایستی از کجا شروع کنیم و یا اینکه صفر تا صد گرفتن مدرک آیلتس چیست؟ برای شروع بهتر است که از چه روش‌ها و منابعی استفاده کنیم؟ قرارگرفتن در مسیر درست برای گرفتن مدرک آیلتس، جزو یکی از دغدغه‌های زبان‌آموزان و علاقه‌مندان گرفتن مدرک آیلتس است. اگر شما نیز در ابتدای یادگیری زبان آیلتس هستید و قصد دارید بدانید که چگونه می‌توانید این مدرک معتبر را دریافت کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

مدرک آیلتس چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم دررابطه‌با مراحل گرفتن مدرک آیلتس صحبت کنیم، لازم است نگاهی کوتاه به این موضوع داشته باشیم که آیلتس چیست؟ آزمون آیلتس جزو یکی از مرسوم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که مطابق استانداردهای جهانی است. به‌طورکلی آزمون آیلتس یک آزمون برای تست و سنجش مهارت و دانش زبانی متقاضیان واجد شرایط است.

آزمون آیلتس جزو یکی از آزمون‌هایی به‌حساب می‌آید که تمامی افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند، بایستی در آن شرکت کنند و موفق شوند نمره قابل‌قبول را کسب کنند. آزمون آیلتس به‌طورکلی دارای دو بخش آکادمیک و عمومی است. افراد بایستی بر اساس هدف خود در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنند. در هر دو آزمون، چهار نوع امتحان که شامل مهارت خواندن، مهارت نوشتن، مهارت شنیداری و مهارت گفتاری است از فرد متقاضی گرفته می‌شود. در نهایت، سطح زبان فرد متقاضی سنجیده می‌شود و فرد نمره‌ای میان صفر تا نه را کسب می‌کند.

 

یشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 شروع پروسه یادگیری آیلتس

با داشتن اطلاعات کافی دررابطه‌با برخی از نکات و انجام برخی از اقدامات، می‌توانید از همین ابتدا راه را برای خود هموارتر سازید و به این تربیت به کسب موفقیت برسید. برای اینکه بتوانید در آزمون آیلتس موفق شوید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 مشخص‌کردن نوع آزمون

ابتدا و قبل از هر چیزی بایستی آزمونی که قصد دارید در آن شرکت کنید و مدرک معتبر آن را به دست بیاورید را انتخاب کنید. با انجام این کار می‌توانید روی موضوعات مهم و مهارت‌های موردنیاز تمرکز داشته باشید؛ زیرا برخی از سؤالات و مهارت‌ها در این دو آزمون با یکدیگر متفاوت هستند. انواع آزمون آیلتس شامل موارد زیر است.

  • آیلتس آکادمیک: این آزمون برای هدف‌های علمی و آکادمیک برگزار می‌شود. شرکت در این آزمون مناسب افراد زیر است:
  • افرادی که قصد دارند در موسسه‌های حرفه‌ای و تخصصی کشور انگلیس فعالیت کنند.
  • افرادی که قصد دارند پذیرش و یا ویزای دانشجویی دانشگاه کشور انگلستان را دریافت کنند.
  • افرادی که می‌خواهند در دانشگاه‌های سراسر جهان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا مقاطع بالاتر بپردازند.
  • آیلتس جنرال: این آزمون مناسب افراد زیر است:
  • افرادی که می‌خواهند به یک کشور انگلیسی مهاجرت کنند.
  • افرادی که قصد دارند در مقاطع پیش از دانشگاه تحصیل کنند.
  • متقاضیانی که قصد دارند یک شغل و یا حرفه را در کشورهای انگلیسی‌زبان پیدا کنند.
  • آیلتس لایف: این آزمون مناسب آن دسته از افرادی است که قصد دارند برای همیشه به کشور انگلستان مهاجرت کنند.
  • آیلتس UKVL: این آزمون به آزمون آیلتس جنرال شباهت دارد و مناسب آن دسته از افرادی است که به دنبال ویزای تحصیلی و یا کاری هستند و یا قصد ادامه زندگی در بریتانیا را دارند.

تعیین سطح

بعد از کسب اطلاع دررابطه‌با نوع آزمون موردنظرتان، لازم است خود را برای اولین تصمیم آماده کنید. برای نحوه خواندن و گزینش میان یادگیری معلم‌محور و خودخوان، بایستی قبل از هر چیزی سطح زبانتان به‌صورت دقیق و توسط استانداردهای اروپایی مشخص شود. انتخاب هریک از روش‌های تعیین سطح حضوری و یا آنلاین به خود شما بستگی دارد.

 برنامه‌ریزی

در این مرحله نوبت به برنامه‌ریزی می‌رسد. در هر دو روش معلم‌محور و یا خودخوان، داشتن یک برنامه اصولی و مناسب ضرورت دارد. ابتدا می‌توانید از راهنمایی‌های یک فرد آشنا به آیلتس استفاده کنید و از او کمک بگیرید. در حالت بعدی مؤسسه و استاد موردنظر، بهترین برنامه را به شما پیشنهاد می‌دهند. در نظر داشته باشید که یک برنامه‌ریزی درست و دقیق بایستی تمامی مهارت‌های لازم را پوشش دهد.

برنامه‌ریزی

 توجه به ددلاین‌ها

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و پذیرش را دارند، بایستی به‌تمامی ددلاین‌های دانشگاه‌ها توجه داشته باشند تا هیچ فرصتی را از دست ندهند. بایستی برای مطالعه وقت زیادی بگذارید تا بتوانید نمرات خود را به‌موقع ارسال کنید.

 استفاده از منابع معتبر

در نظر داشته باشید که مطالعه بسیار زیاد بدون استفاده از منابع معتبر، هیچ فایده‌ای ندارد. ازاین‌رو بهتر است منابع معتبر را مطالعه کنید. هرگز وقت خود را برای مطالعه منابع متفرقه و نامعتبر هدر ندهید. این چنین می‌توانید در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

 آزمون‌های ماک

شرکت در آزمون ماک نه‌تنها دارای فایده‌های بسیاری است، بلکه در برخی از مواقع ضروری به‌حساب می‌آید. دلایل متعددی وجود دارند که در ضروری بودن این آزمون تأثیرگذار هستند که برخی از آن‌ها کلی و برخی دیگر نیز مربوط به تفاوت‌های فردی میان متقاضیان هستند. این تفاوت‌های فردی شامل تفاوت میان میزان دانش و اضطراب آن‌ها می‌شوند.

داشتن شناخت دررابطه‌با چارچوب آزمون

اگر دررابطه‌با آزمونتان آشنایی کامل نداشته باشید، دچار سردرگمی و مشکلات متعددی می‌شوید. بایستی در همان زمان برنامه‌ریزی، در مورد مباحثی مانند نحوه برگزاری هر جلسه و زمان موردنیاز برای هر یک، تعداد سؤالات امتحان، استعدادهایی که در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند، سیستم نمره‌دهی و… اطلاعات کسب کنید.

یادگیری به روش خودخوان و یا شرکت در کلاس زبان

به‌طورکلی هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی آیلتس، افزایش آمادگی متقاضیان برای ثبت‌نام در این آزمون بین‌المللی است. اگر متقاضیان به‌صورت منظم در کلاس‌ها و دوره‌های آیلتس شرکت کنند، می‌توانند به موفقیت دست یابند. این کلاس‌ها و دوره‌ها به روش‌های مختلفی چون گروهی، عادی، نیمه گروهی، خصوصی، نیمه‌خصوصی، فشرده و… برگزار می‌شوند و برای متقاضیان بسیار مفید هستند.

اما توجه داشته باشد که تمامی افراد توانایی شرکت در این دوره و کلاس‌ها را ندارند. این دسته از افراد می‌توانند بدون شرکت در کلاس‌های حضوری و به‌صورت آنلاین و در منزل به‌صورت خودخوان و به‌اصطلاح روش سلف استادی آمادگی لازم برای ثبت‌نام در آزمون آیلتس را کسب کنند.

اکثر افراد به دلایل مختلف چون مشغله شغلی، نبود زمان و… روش آنلاین را انتخاب می‌کنند. این روش در صورت داشتن برنامه‌ریزی مناسب، روشی بسیار مناسب به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی انتخاب هریک از این روش‌ها به نظر خود شما بستگی دارد و این خود شما هستید که دررابطه‌با این موضوع، تصمیم نهایی را می‌گیرید.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته زبان خارجی 1402

 راه کسب نمره بالا در آزمون آیلتس

اگر می‌خواهید که در آزمون آیلتس نمره بالایی را کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم نکاتی را که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم را مطالعه کنید.

 تهیه منابع لازم

امروزه منابع مختلف یادگیری آیلتس به‌صورت رایج در اختیار متقاضیان و زبان‌آموزان قرار می‌گیرند. شما می‌توانید منبع خودخوان منتخب شده یا دوره پیشنهاد شده توسط استادتان را به‌راحتی تهیه کنید.

 شرکت در جلسات رفع اشکال آیلتس تحت‌نظر اساتید باتجربه

ممکن است در طول مسیر مطالعه و یادگیری آیلتس در سطح‌های گوناگون، با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید. علاوه‌برآن ممکن است اطلاعات لازم برای رویایی با مهارت‌های مختلف را نداشته باشید و یا در آزمون‌های آزمایشی دچار مشکل شوید. در این مواقع بی‌شک شما به راهنمایی اساتید نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین در نظر داشته باشید که شما در روش خودخوان می‌توانید با اساتید به‌صورت آنلاین و خصوصی مکالمه کنید و اشکالات خود را برطرف نمایید. همچنین می‌توانید در صورت موافقت استاد و زبان‌آموزانشان، در کلاس‌های رفع اشکال آن‌ها نیز شرکت کنید.

 پیداکردن پارتنر آموزشی

اگر بتوانید یک پارتنر خوب و باتجربه را پیدا کنید، می‌توانید هر زبانی را به‌خوبی تمرین کنید و یاد بگیرید. برای یادگیری زبان انگلیسی نیز می‌توانید از این روش کمک بگیرید. شما می‌توانید برای مطالعه و تمرین در هر آزمونی از جمله آزمون آیلتس، یک پارتنر آموزشی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که لازم نیس حتماً پارتنر شما حرفه‌ای و مجرب باشد؛ همین که توانایی برقراری ارتباط با او را داشته باشید، کافی است. اما ممکن است ندانید یک پارتنر آموزشی چگونه می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه خواهیم گفت که پارتنر آموزشی چگونه می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

  • در یادگیری بهتر دستور زبان‌ها به شما کمک می‌کند.
  • حضور او در پیشرفت شما نقش بسزایی دارد.
  • تمرین و برقراری ارتباط با او سبب می‌شود تا زودتر زبان انگلیسی را یاد بگیرید.
  • گفتگو با وی سبب افزایش اعتمادبه‌نفس شما در یادگیری مهارت اسپیکینگ می‌شود.
  • گفتگو با این فرد باعث به‌وجودآمدن آزادی اشتباه می‌شود و این مورد نیز سبب می‌شود تا بتوانید از اشتباهات خود مطالب صحیح را بیاموزید. در نظر داشته باشید که انسان‌ها همیشه از اشتباهاتشان روش صحیح را می‌آموزند.

شرکت در آزمون ماک (mock)

شرکت در آزمون ماک (mock)

این آزمون به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. به‌طورکلی شرکت در این آزمون برای ارزیابی وضعیتتان، قبل از آزمون اصلی است که بسیار نیز کارآمد و مفید به‌حساب می‌آید. اگر بتوانید بیش از یک‌بار در این آزمون شرکت کنید، نتایج مفیدتر خواهد بود و می‌توانید بهتر روند پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید.

در نظر داشته باشید که با شرکت در آزمون ماک، با نحوه برگزاری آزمون آشنا می‌شوید و بدین صورت اضطراب شما برای آزمون اصلی کاهش می‌یابد؛ این مورد به‌خودی‌خود تأثیر بسیاری روی عملکرد شما دارد. علاوه بر این مورد، این آزمون می‌تواند شما را از شرکت دوباره در آزمون اصلی و صرف هزینه‌های اضافی بی‌نیاز کند.

اگر شما آمادگی کافی را نداشته نباشید، هزینه شرکت در آزمون اصلی شما به هدر می‌رود. اما در نظر داشته باشید که آزمون ماک نیز تقریباً شبیه به آزمون اصلی است. با شکست در این آزمون می‌توانید برای آزمون اصلی آمادگی بیشتری را کسب کنید و آزمون خود را تا زمان کسب آمادگی بیشتر به تعویق بیندازید. در نهایت ناچار به پرداخت هزینه بابت آزمون مجدد نخواهید بود.

 

بیتر بخوانید: لیست دانشگاه‌های انگلیسی زبان فرانسه

 به دنبال پیداکردن بهترین موسسه‌های آموزش آیلتس باشید

اگر شما قصد دارید که روش معلم‌محور را انتخاب کنید و در دوره‌های آموزش مربوط به یادگیری آیلتس شرکت کنید، بایستی اقدامات زیر را به‌درستی انجام دهید.

 بهترین مؤسسه آموزش آیلتس را انتخاب کنید

در نظر داشته باشید که مؤسسات بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه آموزش آیلتس فعالیت می‌کنند. هریک از این مؤسسات دارای اساتید با میزان تجربه‌های مختلف هستند، ازاین‌رو ممکن است در انتخاب بهترین مؤسسه همواره دچار سردرگمی شوید. اما نیازی به هیچ‌گونه استرس و اضطراب نیست. شما برای رهایی از این شرایط سردرگم کننده، بایستی به پرس‌وجو و کسب اطلاع دررابطه‌با مؤسسه موردنظر بپردازید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع دررابطه‌با این موضوع، از اساتید پیشین مؤسسه کمک بگیرید و سؤالات خود را از آن‌ها بپرسید. با کسب اطلاع دررابطه‌با خدمات و کیفیت آموزش مؤسسه موردنظر و آگاهی از تعهدات آن‌ها می‌توانید با بستن قرارداد معتبر و رسمی با زبان‌آموزان، با خیالی راحت در دوره موردنظر خود ثبت‌نام کنید.

توجه داشته باشید که انتخاب یک مرکز مناسب برای آموزش آیلتس مهم‌تر از هر چیزی به‌حساب می‌آید. اگر شما نتوانید یک مؤسسه مناسب را انتخاب نمایید، مطمئناً نمی‌توانید آموزش‌ها را به‌صورت اصولی دنبال کنید. کاملاً مشخص است که در این شرایط نمی‌توانید به موفقیت دست یابید. در نظر داشته باشید انتخاب یک مؤسسه مناسب تأثیر بسیار زیادی روی روند یادگیری شما دارد. پس بهتر است تمامی مواردی را که برای انتخاب‌کردن مؤسسه معتبر لازم است انجام دهید را رعایت کنید.

آشنایی و کسب اطلاع با سیستم آموزشی مؤسسه موردنظر

یکی دیگر از مواردی که برای رسیدن به موفقیت و دریافت مدرک آیلتس بایستی انجام دهید، این است که درمورد سیستم آموزش مؤسسه مربوطه اطلاعات کسب کنید. همانطور که در بخش قبلی نیز به بررسی این موضوع پرداختیم، مؤسسات بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه آموزش آیلتس فعالیت می‌کنند. ازاین‌رو سیستم آموزش در هریک از این مؤسسات فرق دارد و این موضوعی کاملاً طبیعی است و دورازذهن نیست.

شاید شما به طور دقیق ندانید که سیستم آموزشی چیست و اطلاعاتی دراین‌رابطه نداشته باشید. در نظر داشته باشید که سیستم آموزشی، همان نحوه آموزش است و مباحثی می‌باشد که توسط اساتید به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود. به طور معمول تمامی اساتید از روش‌های مختلفی برای آموزش آیلتس استفاده می‌کنند و نحوه تدریس آن‌ها معمولاً بایکدیگر متفاوت است.

برای اینکه بتوانید با سیستم آموزشی مؤسسه آموزش آیلتس آشنا شوید، بایستی ابتدا در مؤسسه موردنظر حاضر شوید و دررابطه‌با نحوه تدریس اساتید، پرس‌وجو کنید. همچنین لازم است از نظارت بر وضعیت زبان‌آموزان از مدیر آموزش پرس‌وجو کنید. در نظر داشته باشید، مراکزی که به‌صورت تخصصی در زمینه آموزش آیلتس فعالیت می‌کنند، نسبت به دیگر مراکز می‌توانند بهتر و اصولی‌تر شما را در این مسیر همراهی کنند و شما را به پله‌های موفقیت برسانند. همچنین این گونه مراکز می‌توانند در کسب نمرات عالی نیز به شما کمک کنند.

 توجه به یادگیری و تمرکز بر روی هدف؛ شناخت و دنبال‌کردن منابع معتبر و دوری از شایعات

یکی دیگر از اقداماتی که برای یادگیری آیلتس بایستی انجام دهید، این است که از شایعات مربوط به آیلتس دوری کنید. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، بایستی اطلاعات و خبرهای مربوط به آزمون آیلتس را دنبال کنید. برای کسب اطلاعات معتبر و اصلی دراین‌رابطه بایستی به سایت‌های معتبر سر بزنید و اطلاعات اصلی را جویا شوید.

سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه انتشار اطلاعات و رویدادهای مربوط به آیلتس فعالیت می‌کنند. اما همان‌طور که گفتیم بایستی به شایعاتی که دررابطه‌با آیلتس منتشر می‌شود، توجه نکنید. در نظر داشته باشید که برخی از منابع، اطلاعات چندان صحیح و درستی را منتشر نمی‌کنند. ازاین‌رو ممکن است شما دررابطه‌با کسب اطلاع دررابطه‌با خبرهای مربوط به آیلتس، دچار سردرگمی شوید. پس بهتر است که ابتدا یک منبع معتبر را برای کسب اطلاع انتخاب کنید.

از میان سایت‌هایی که در زمینه منتشر اطلاعات و خبرهای مربوط به آیلتس فعالیت می‌کنند، سایت IELTS.org دارای اعتبار بیشتری است. شما می‌توانید اخبار مربوط به آیلتس را از این سایت معتبر جویا شوید. علاوه بر این مورد بایستی بتوانید سایت‌های معتبری را که در زمینه اطلاع‌رسانی برگزاری آزمون‌های آیلتس فعالیت می‌کنند را شناسایی کنید. سایت‌های British council و idp از معتبرترین سایت‌های مطرح در این زمینه به‌حساب می‌آیند. با دنبال‌کردن اطلاعات این سایت‌ها می‌توانید از زمان برگزاری آزمون‌های آیلتس به‌راحتی باخبر شوید و برای آزمون خود آمادگی بیشتری را کسب کنید.

توجه به یادگیری و تمرکز بر روی هدف؛ شناخت و دنبال‌کردن منابع معتبر و دوری از شایعات

 سخن پایانی

گرفتن مدرک آیلتس جزو یکی از مباحثی به‌حساب می‌آید که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است و اکثر افراد به دنبال گرفتن این مدرک معتبر هستند. همان‌طور که می‌دانید برای قدم‌گذاشتن در هر راهی، بایستی بتوانید اقدامات مربوط به آن را مطلع شوید. گرفتن مدرک آیلتس نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما برای اینکه بتوانید در این راه موفق شوید، بایستی بدانید که باید از کجا شروع کنید و بدانید چه مواردی بر سر راه شما قرار دارد. در این مقاله به‌صورت جامع اما مختصر درمورد گرفتن مدرک آیلتس صحبت کردیم و بیان کردیم که بایستی از چه جایی شروع کنید. اگر شما نیز علاقه‌مند به گرفتن مدرک آیلتس هستید، ممکن است که اطلاعات ذکر شده برای شما مفید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید