باور های غلط IELTS و اشتباهات دانشجویی در IELTS

باور 1: شما باید از British English در آزمون speaking آیلتس استفاده کنید.

نادرست!

IELTS یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که از انواع لهجه های native استفاده می کند و هیچ لهجه خاصی را در آزمون speaking ترجیح نمی دهد. با این حال برای دریافت نمره بالا برای pronunciation، گفتار شما باید به راحتی در طول آزمون قابل درک باشد و لهجه مادری شما فقط باید تأثیر حداقلی بر قابل فهم بودن داشته باشد. همانطور که انگلیسی حتی بیشتر به یک زبان جهانی تجارت و آموزش تبدیل می شود، لهجه های منطقه ای و بین المللی کمتر می شود.

مهم ترین تأثیرات بر تلفظ زبان اول شماست، بنابراین مهم است که ویژگی های آنها را شناسایی کنید. اصلاح کردن این ویژگی های تلفظ غیر استاندارد همیشه امتیاز شما را بهبود می بخشد.

 

باور 2: IDP IELTS ساده تر از این British Council IELTS است.

نادرست!

هیچ تفاوتی بین این دو نام آیلتس وجود ندارد، آنها صرفاً شرکت هایی هستند که در منطقه تعیین شده فعالیت می کنند. این آزمون ها همگی توسط کارشناسان ارزیابی زبان در بریتانیا در دانشگاه کمبریج نوشته می شوند و سپس به مراکز آزمون ارسال می شوند تا از آن در سراسر جهان استفاده کنند. همه ممتحنین به یک روش، با استانداردهای یکسان آموزش دیده اند و قوانین نمره گذاری نیز یکسان هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان

 

باور 3: اگر کلمات بیشتری را در آزمون writing بنویسم، band score بالاتری خواهم گرفت.

نادرست!

فقط با نوشتن تعداد کلمات یا بیشتر از آن، نمره بالاتری کسب نخواهید کرد. در واقع، با نوشتن بیش از حد، احتمالاً اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوید و ایده‌های اصلی شما ممکن است وضوح و تمرکز خود را از دست بدهند، بنابراین بهتر است به محدودیت کلمات پایبند باشید یا فقط 10-20٪ از آن عبور کنید. من توصیه می کنم حدود 180 کلمه برای Task 1 و تقریبا 280 کلمه برای Task 2 بنویسید.

توصیه من در مورد تهیه پیش نویس برای نوشتن یک Task 1 یا Task 2 این است که به دنبال ساده ترین ایده هایی باشید که می توانید ببینید یا فکر کنید. اگر ایده‌ها یا اطلاعات ساده‌تری را انتخاب کنید، احتمالاً پاسخی منسجم با خطاهای کمتری می‌نویسید. نوشتن بیشتر از مقدار توصیه شده منجر به اشتباهات بیشتر شده و ممتحنین را آزار می دهد.

 

باور 4: نمرات هر ممتحن IELTS متفاوت است.

نادرست!

ممتحنین همگی دقیقاً به یک شکل آموزش دیده و نظارت می شوند و از معیارهای امتیازدهی یکسانی استفاده می کنند و مرتباً تحت نظارت و بازآموزی قرار می گیرند. تست‌های speaking نیز ضبط می‌شوند و مکالمات ضبط شده‌ به طور منظم توسط بازبین های ارشد برای ارزیابی عملکرد همه ممتحنان استفاده می‌شوند. در صورتی که از نمره speaking خود راضی نیستید و مایلید که آزمون خود را مورد بازبینی مجدد قرار دهید، از مکالمات ضبط شده‌ استفاده می شود.

 

باور5: من نمی توانم سؤالات IELTS speaking خود را به صورت آنلاین پیدا کنم، بنابراین باید آنها را حفظ کنم.

نادرست!

بله، برخی از افراد سوالاتی را که از آنها پرسیده شد پس از آزمون بارگذاری می کنند، اما مجموعه های مختلفی از سوالات وجود دارد که یک ممتحن می تواند از آنها استفاده کند، بنابراین بعید است که شما دقیقاً همان سوالات را دریافت کنید. با این حال، ایده خوبی است که تا حد امکان با انواع مختلف سؤالات در طیف وسیعی از موضوعات مختلف آشنا شوید تا قبل از امتحان به خوبی آماده شوید.

 

باور6: اعتبار نمره آزمون IELTS  مادام العمر است.

نادرست!

نمره آیلتس شما فقط برای یک دوره 2 ساله معتبر است. بنابراین اگر در سال 2018 در آزمون شرکت کردید اما اکنون باید نشان دهید که band score مورد نیاز را در سال 2023 دارید، نمره قبلی شما محاسبه نخواهد شد و متأسفانه باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

 

باور 7: نمره 9 IELTS  فقط برای native speakers است.

نادرست!

حتی برخی از native speakers نمره 9 را دریافت نمی کنند. شما باید بتوانید زبان را به طور طبیعی و دقیق با طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری استفاده کنید. native speakers اغلب از نظر fluency، vocabulary و گاهی اوقات pronunciation نمره پایینی دریافت می کردند. اغلب اوقات، عدم آگاهی در مورد آزمون IELTS مشکل است.

یک کاندیدای معمولی نمره 9 معمولاً سال‌ها در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کند، اما این به این معنی نیست که برای کسانی که این کار را نکرده‌اند غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: نکات IELTS SPEAKING: و تصورات غلط

باور 8: نمره کمتر از 6 به معنای مردود شدن است.

نادرست!

هیچ قبولی یا مردودی در آزمون IELTS وجود ندارد. هر نمره ای را که دریافت می کنید، نشان دهنده سطح زبان شماست. سطح زبان شما به چه معناست؟ خوب، آیلتس کاملاً با چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها مطابقت دارد. CEFR یک راه عالی برای ارزیابی توانایی های شما در استفاده از زبان است که برای برنامه های کاری و تحصیلی مفید است. اگرچه در واقعیت، نمره IELTS شما ترکیبی از CEFR و همچنین آشنایی و آمادگی شما با فرمت آزمون IELTS است.

 

باور 9: برگه های IELTS  که مجدداً نمره گذاری می شوند هرگز با نمره کامل ارتقا نمی یابند.

نادرست!

می تواند این گونه باشد. بعید است که نمرات reading یا listening شما را بیش از 0.5 نمره ارتقا یابد. زیرا به طور عینی ارزیابی می شوند و تفاوت بین دو تصحیح کننده احتمالاً بسیار ناچیز است. با این حال، علیرغم آزمون‌های سختی که ممتحنان تحت آن قرار می‌گیرند، یک عنصر ذهنی در نمره‌گذاری آزمون writing و speaking وجود دارد. بنابراین، اگر به شدت معتقدید که نمره شما باید بالاتر می‌بود، می‌تواند ارزش بررسی را داشته باشد، اما بهتر است که ابتدا از یک متخصص آیلتس مشاوره بگیرید.

هرچند این کار هزینه ای در بر دارد، اما خبر خوب این است که در صورت تغییر نمره، این مبلغ بازپرداخت می شود.

 

باور 10: استفاده از جملات پیچیده در IELTS writing همیشه نمره بالاتری دریافت می کند.

نادرست!

به معنای واقعی کلمه صدها ویدیو و پست وجود دارد که به دانش آموزان توضیح می دهد که جملات پیچیده چیست و چگونه برای به دست آوردن نمره بالاتر اهمیت دارند. بسیاری ادعا می کنند که به سادگی استفاده از جملات پیچیده به طور خودکار band score در speaking یا writing را افزایش می دهد. این یک توصیه بسیار رایج و گمراه‌کننده است که می‌تواند منجر به کسب نمره پایین در writing و speaking شود!

در حالی که استفاده از جملات پیچیده یک ویژگی رتبه بندی در نمره 5 است، رتبه بندی های دستور زبان در نمره 6 یا 7 به دقت و انعطاف پذیری مربوط می شود. به زبان ساده، این بدان معناست که چقدر خوب و مناسب (به طور طبیعی) می توانید ایده ها را از نظر دستوری به یکدیگر متصل کنید. درک تعاریف جملات پیچیده ایده خوبی است، اما پس از آن باید به اندازه کافی مطالعه و تمرین کنید تا بتوانید استفاده موثری داشته باشید.

اغلب داوطلبان از گرامر سطح بالاتری استفاده می کنند که نادرست و نامناسب است، بنابراین سعی کنید ایده ها را ساده نگه دارید و بقیه را باید دنبال کنید!

 

باور 11: شرکت در آزمون IELTS در برخی کشورها آسان تر از سایر کشورها است، بنابراین یک مرکز آزمون آسان پیدا کنید!

نادرست!

اگر از شایعات یا تجربه شما به نظر می رسد که گرفتن IELTS در برخی کشورها یا حتی در برخی از مراکز آزمون آسان تر از سایرین است، اجازه دهید به شما بگویم که از نظر تجربه شخصی من این درست نیست. با داشتن سابقه کار در سالن‌های برگزاری در سراسر بریتانیا، اروپا و چین، می‌توانم به شما بگویم که استانداردهای ممتحن ها نظارت و استاندارد می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آیلتس آزمونی منصفانه برای داوطلب است.

مطمئناً هدف، دادن نمرات پایین نیست، بنابراین مراکز آزمون باعث می‌شوند که داوطلبان بیشتری در آن شرکت کنند یا به افراد یا ملیت‌های خاصی لطف کنند، زیرا در reading و listening امتیاز به طور عینی از کارت مشخص می‌شود و writing به صورت متمرکز نظارت و نمره گذاری می‌شود.

با گفتن این نکته، آنچه که شاید درست باشد این است که برخی از ممتحنین انتظارات خاصی در مورد سطح دانش آموزانی که آزمون خواهند داد، دارند. کار به عنوان ممتحن در مناطقی که زبان انگلیسی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، نسبت به کار در کشورهایی که انگلیسی به طور گسترده استفاده می شود مانند مالزی، یا در پایتخت کشورهایی که کاربران انگلیسی بیشتری دارند، سخت تر است و این ممکن است باعث شود ممتحنین دوستانه تر به نظر برسند. با این حال، من فکر نمی کنم که این سرمایه گذاری یا زمان را توجیه می کند.

بیشتر بخوانید: 10 شایعه بزرگ در مورد IELTS

باور 12: برای قبولی در آزمون IELTS باید معلم داشته باشید.

نادرست!

درواقع همه آنچه را که باید در مورد امتحان بدانید، مانند نحوه آماده سازی و تمرینات را می توانید فقط از طریق مطالب و ویدیوهای آنلاین یاد بگیرید. با این حال، تا آنجا که به من مربوط می شود، زمان زیادی برای جستجوی فیلم ها و نکات تلف می شود، که تمرکز واقعی آمادگی برای امتحان را به کنار می گذارد. بیایید با آن روبرو شویم، آماده شدن برای امتحان برای هیچکس جذاب نیست و به همین دلیل است که بسیاری از داوطلبان در نهایت از توصیه های ضعیف پیروی می کنند. من می بینم که native speakers به دلیل اینکه به دنبال مشاوره نیستند دچار لغزش می شوند و دانش آموزان هم در زبان و هم در آزمون خطاها و اشتباهات مشابهی را مرتکب می شوند زیرا به دنبال بازخورد نیستند.

اگر معلمی دارید، از وی بپرسید که نقاط ضعف شما چیست و فقط عبارات کلیشه ای مانند ” improve your vocabulary” یا ” grammar” را نپذیرید. هر معلم شایسته ای می تواند مثال های خاصی را در زمینه زبان و زمینه های آماده سازی به شما ارائه دهد. اگر نمی خواهند یا نمی‌توانند، پس یک معلم یا مربی شایسته پیدا کنید.

 

باور 13: تایپ آزمون IELTS مبتنی بر کامپیوتر ساده تر از آزمون کتبی با خودکار یا مداد است.

نادرست!

در سال 2021، اکثر شرکت کنندگان در آزمون آیلتس با فناوری آشنا خواهند شد، چه تلفن، لپ تاپ یا برنامه های تخصصی تر. بیایید با آن روبرو شویم، برنامه ها بخشی از زندگی روزمره ما هستند و نمی توان از آنها اجتناب کرد. ما از برنامه‌ها استفاده می‌کنیم زیرا آن‌ها کاری را آسان‌تر، راحت‌تر می‌کنند یا فرآیند انجام کاری را ساده‌تر می‌کنند و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آزمون مبتنی بر کامپیوتر مزایای مشابهی را ارائه می‌دهد که همینطور است. تا آنجا که من می بینم، مزیت اصلی IELTS CBT برای کسانی است که با تایپ لمسی آشنا هستند یا دست خطشان خوب نیست.

CBT املا یا دستور زبان شما را مانند Microsoft Word یا Grammarly تصحیح نمی کند، بنابراین اشتباه کردن و اصلاح نکردن آنها به آسانی رخ می دهد. اگر دست خط شما خیلی عالی نیست، ممکن است استدلال کنید که CBT گزینه بهتری است زیرا ممتحن (یک شخص واقعی هنوز پاسخ شما را می خواند) به راحتی می تواند ایده های شما را ببیند، و هیچ مشکلی در مورد کمرنگ بودن قلم وجود ندارد. از سوی دیگر، هیچ راهی برای پنهان کردن املای بد با دستخط بد نیز وجود ندارد.

 

باور 14: آزمون IELTS indicator توسط موسسات کار و تحصیل به عنوان جایگزینی برای آزمون IELTS معمولی پذیرفته می شود.

نادرست!

تست شاخص(indicator) در طول کووید-19 در دسترس قرار گرفت، بنابراین آزمون دهندگان سطح زبان فعلی خود را تمرین کرده و ارزیابی می کنند. شرایط آزمون هرگز مطابق با استاندارد بالای آزمون آیلتس نبوده و هرگز نمی تواند باشد. برخی از افراد ادعا کرده اند که نتایج یک آزمون شاخص به طور قابل اعتمادی سطح زبان داوطلب را نشان می دهد، اما عوامل زیادی وجود دارد که به معنای امکان سوء استفاده و تقلب است.

درست است که لیستی از مؤسساتی وجود دارد که ادعا می کنند آزمون شاخص را به عنوان قبولی در برنامه های تحصیلی خود می پذیرند. ممکن است اکنون گزینه خوبی برای شما باشد، اما باید بدانید که شرایط زیادی وجود دارد که به این معنی است که باید آزمون های زبان دیگری را انجام دهید که شرایط ویزای کشور را برآورده می کند.

حتی اگر نمره شاخص بالایی کسب کنید، ممکن است قبل از شروع کارشناسی یا کارشناسی ارشد مجبور به شرکت در IELTS شوید.

هرگز به پیام‌ها یا پست‌هایی که قول یک نمره بالا در آزمون شاخص یا گواهینامه آیلتس “واقعی” را می‌دهند، پاسخ ندهید.

 

باور 15: هر چه بیشتر در آزمونIELTS  شرکت کنید، خوش شانس تر و بهتر خواهید بود.

نادرست!

مانند قمار، هر چه بیشتر کاری را انجام دهید، بهتر می شود، یا برعکس، بدتر! این نظریه که هر چه بیشتر کاری را انجام دهید، بیشتر پیشرفت می کنید، مطمئناً درست است. گیتار بنوازید یا از گوشی خود برای عکس گرفتن استفاده کنید. می توانید نتایج را بشنوید و ببینید. اگر از نتایج راضی نیستید، می‌توانید کاری انجام دهید تا پیشرفت‌هایی مانند تسلط بر آکورد E یا تغییر تنظیمات iOS در تلفن انجام دهید. بنابراین از شرکت در آزمون آیلتس، تنها بازخوردی که دریافت می کنید نتیجه است. داوطلبانی که بارها و بارها در آزمون شرکت می کنند، اغلب فقط اشتباهات مشابه را بدون هیچ بازخورد و بدون هیچ پیشرفتی تمرین می کنند.

بله، ممکن است بهبودی وجود داشته باشد، اما حداقل و بسیار گران خواهد بود!

توصیه من این است که به یک گروه قابل اعتماد فیس بوک بپیوندید یا بهتر از آن، یک معلم شایسته پیدا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید