انواع کالوکیشن در انگلیسی

در این مقاله قصد داریم انواع کالوکیشن در انگلیسی را مورد بررسی قرار دهیم. قبل از اینکه به این مبحث بپردازیم شاید بهتر باشد نگاهی به مبحث چانک ها داشته باشیم. چانک (Chunk) نسبت به کالوکیشن یک مفهوم بسیار کلی تر است. در واقع کالوکیشن ها خود نوعی از چانک ها هستند. هرجا چند کلمه کنار هم قرار بگیرند و معنی مشخصی داشته باشند یک چانک را تشکیل می دهند.  در واقع چانک ها مانند تکه های پازل می باشند که به درستی کنار هم قرار گرفته اند و تصویری معنادار را به مخاطب نمایش می دهند. در جدول زیر انواع چانک با چند مثال آورده شده است.

پیشنهاد ما: دوره آموزش آنلاین زبان عمومی آرمانی

مثال انواع چانک شماره
wrong way, make a decision, deeply worried Collocations (کالوکیشن ها) 1
by the way, Happy New Year, pleased to meet you Fixed expressions  (عبارات ثابت) 2
I like the way, In conclusion, on the other hand) sentence starters (آغازگرهای جمله) 3
(avoid doing sth, refuse to do sth, allow sb to do sth) Verb patterns (الگوهای فعلی) 4
way to go!, So far so, be between rock and a hard place Idioms (اصطلاحات) 5

 

حال که با مبحث چانک کمی آشنا شده ایم به تعریف و بررسی یکی از مهمترین زیرشاخته های آن یعنی کالوکیشن می پردازیم. اما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که کالوکیشن دقیقا چیست؟ در ادامه با توضیح بیشتر کالوکیشن و معرفی انواع کالوکیشن در انگلیسی با ما همراه باشید.

انواع کالوکیشن در انگلیسی

کالوکیشن های انگلیسی

اولین دسته از انواع چانک در انگلیسی که به آن اشاره کردیم کالوکیشن است. کالوکیشن به دو یا چند کلمه گفته می­شود که باهم استفاده می­شوند بطوری که بین آن­ها ارتباط معنایی وجود دارد. کالوکیشن ها خود به 9 دسته مختلف تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی انواع کالوکیشن در انگلیسی می پردازیم.

1. قید + صفت (Adverb + Adjective)

قید و صفت در کنار هم یکی از انواع کالوکیشن در انگلیسی را تشکیل می دهند. در این دسته، قید ما قید درجه یا مُصلح (Adverb of Degree / Modifier) است که کیفیت یا درجه صفت را تغییر داده یا اصلاح می­کند.

Fully aware, happily married, highly controversial, extremely effective, immensely popular,…

در مثال های بالا لغت اول قید است و لغت دوم صفت می باشد. نقش قید در اینجا دادن توضیحاتی در مورد کیفیت و درجه صفت است.

 2. قید + قید (Adverb + Adverb)

درست مثل دسته قبل، قید ما قید درجه یا مُصلح (Adverb of Degree / Modifier) است اما این بار کیفیت یا درجه قید بعدی را اصلاح می کند.

Pretty well, quite a lot, quite enough, quite often, right away, etc.

  1. کالوکیشن های انگلیسی: قید + فعل یا فعل + قید Adverb + Verb or vice versa))

دسته بعدی از انواع کالوکیشن در انگلیسی ترکیب فعل و قید می باشد. در این دسته، قید ما قید چگونگی یا حالت (Adverb of Manner) است که کیفیت یا چگونگی انجام فعل را توصیف کرده و می­تواند قبل یا بعد از فعل بیاید.

Adverb+verb: badly damage, never knew, quite agree, etc

Verb+adverb: guess correctly, hit hard, speak fluently, know well, etc.

  1. صفت + اسم (Adjective + Noun)

یکی از رایج ترین دسته ها از انواع کالوکیشن در انگلیسی ترکیب صفت و اسم است. می­دانید که کار صفت، توصیف اسم می­باشد. این کالوکیشن بسیار ساده است و در فارسی صفت موصوفی گفته می­شود. همانطور که می دانید، درست برعکس فارسی، در زبان انگلیسی برای ساختن یک ترکیب صفت و موصوفی، اول صفت و بعد اسم می آید.

Internal organ, key issue, pretty girl, huge city, angry man, tall building,…

  1. اسم + اسم (Noun+Noun)

ترکیب اسم به علاوه اسم بسیار متداول است. در فارسی، این ترکیب را مضاف مضاف­الیه می­گوییم و نباید با ترکیب صفت موصوفی اشتباه گرفته شود چرا که قوانین متفاوت است. مثلا، در ترکیب اسم اسم، می­توان هردو اسم را جمع بست اما صفت را خیر.

Cottage industry, credit card, car keys, boyfriend, dust bin, city hall

  1. فعل + اسم (Verb + Noun)

یکی دیگر از انواع کالوکیشن در انگلیسی ترکیب فعل و اسم است. کالوکیشن فعل بعلاوه اسم تحت عنوان عبارات فعلی نیز گاهی معرفی شده و معمولا بخش دیگری مثل حرف اضافه نیز دارند. به نمونه­هایش دقت کنید.

Take a break, catch a cold, eat lunch, have a fight, keep a secret, go abroad, etc.

  1. صفت + حرف اضافه (Adjective + Preposition)

در انگلیسی بعد از صفات نیاز به یک حرف اضافه هست و به این دلیل که قانون خاصی برای استفاده از حروف اضافه صحیح وجود ندارد و کاملا حفظی هستند، در این حوزه زبان­آموزان بیشتر دچار اشتباه می­شوند.

Comfortable with, interested in, surprised at, furious about, guilty of, different from, etc.

  1. فعل + حرف اضافه (Verb + Preposition)

دسته ای دیگر از انواع کالوکیشن در انگلیسی که با حروف اضافه ساخته می شوند ترکیب حرف اضافه و فعل است. پیش تر از اهمیت حرف اضافه گفتیم و در اینجا یک دسته صرفا به این ترکیب اختصاص داده­ایم. چند مثال از کالوکیشن فعل + حرف اضافه:

Apologize for, borrow from, look at, argue about, involve in, object to, etc.

  1. اسم + حرف اضافه (Noun + Preposition)

همانند صفات و افعال که نیاز به حرف اضافه مناسب و صحیح دارند، نیاز است بعد از برخی اسامی هم حرف اضافه مناسب آورده شود و یک کالوکیشن صحیح ساخته شود.

date with, knowledge of, demand for, debate on, access to, difference between, etc.

نکته مهم در مورد کالوکیشن ها

یکی از موضوعاتی که در زبان انگلیسی وجود دارد و باید توسط تمامی زبان­آموزان مورد توجه قرار گیرد استفاده کردن از کالوکیشن­ها می­باشد. این عبارات در زبان انگلیسی تغییر نمی‌کنند و روشی است که خود انگلیسی زبان­ها آنگونه صحبت می‌کنند. بگذارید مثالی بزنم. برای صحبت کردن در رابطه با هر موضوعی در زبان انگلیسی می­توان هزاران هزار جمله مختلف را بیان کرد و منظور خود را به شکل­های مختلف ابراز نمود، اما موضوع مهم این است که خود انگلیسی زبان­ها فقط از چند مورد از آن جملات استفاده می‌کنند و در واقع آن چند مورد می­باشد که به صورت استاندارد توسط انگلیسی زبان­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. پس ما باید تلاش کنیم که این نوع از حرف زدن و نوشتن را یاد بگیریم و از ترجمه کردن جملات به صورت کلمه به کلمه جلوگیری کنیم. در واقع گاهی شده است که جملاتی را می‌شنویم که معنی آن­ها را می­فهمیم اما خود انگلیسی زبان­ها چنین صحبت نمی ­کند. مثال­های از این نوع جملات را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم. در این مثال ها جملات پر رنگ جملات رایج می باشند و معادل های آنها که غیر رایج و غیر طبیعی می باشند در پرانتز آمده است.

کلیک کنید: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی 

Could you check the oil? (More natural than: Could you inspect the oil? or could you see how much oil is in the engine?)

Is it a direct flight or do I have to change? (More natural than: Does the plane go straight there or do I have to get another one?)

Sorry I kept you waiting. (More natural than: Sorry I made you wait.)

Could I reserve a table for three? (More natural than: Could you keep me a table for three people?)

جمع بندی انواع کالوکیشن در انگلیسی

 

در این مقاله انواع کالوکیشن در انگلیسی را بررسی کردیم. یکی از راه های پیشرفت در اسپیکینگ زبان انگلیسی کار با این کالوکیشن هاست. در واقع شما با هر لغتی که در دیکشنری فرا می گیرید باید سعی کنید چند کالوکیشن رایج با آن لغت را نیز فرا بگیرید. اما دلیل اهمیت این کالوکیشن ها چیست؟

استفاده از کالوکیشن ها سرعت مکالمه به انگلیسی و همینطور دقت شما در مکالمه را به شدت افزایش می دهد. به طور طبیعی استفاده از ترکیبات لغوی از پیش ساخته و آماده به جای قرار دادن تک کلمه ها کنار هم در ذهن هم اشتباهات شما را کمتر می کنند، هم کمک می کند طبیعی تر و روان تر صحبت کنید.

برای یادگیری کالوکیشن ها حتما وقت بگذارید. کتاب های مانند Collocations in use که در سه سطح مختلف در بازار وجود دارند می توانند در این مساله به شما کمک کنند. همچنین دوره های آنلاین زبان عمومی آرمانی دارای رایج ترین و پرکاربردترین کالوکیشن های انگلیسی همراه با مثال می باشند که می تواند شما را در اسپیکینگ انگلیسی چند قدم به جلو بیاندازد.

دیدگاهتان را بنویسید