انواع آزمون IELTS (بخش 1)

آیلتس دو نوع دارد: آیلتس IELTS Academic و IELTS General Training. هر دو آزمون مهارت های زبان انگلیسی شما را در listening، reading، writing و speaking ارزیابی می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آزمون، مطالب زیر را مطالعه کنید.

 

IELTS Academic

آزمون آیلتس آکادمیک برای کسانی که مایل به تحصیل در محیط انگلیسی زبان یا دانشگاه (تحصیلات عالی) هستند مناسب است. همچنین می توانید برای مقاصد ثبت نام حرفه ای در آیلتس آکادمیک شرکت کنید.

این آزمون نشان می دهد که آیا شما آماده شروع تحصیل به زبان انگلیسی هستید. همچنین شامل واژگانی است که در یک محیط دانشگاهی آشناست.

شما می توانید انتخاب کنید که آیلتس آکادمیک را به صورت کاغذی، کامپیوتری یا آنلاین در منزل یا مکان مناسب دیگری امتحان کنید.

 

IELTS General Training

آزمون IELTS General Training برای کسانی که متقاضی تحصیل در سطح پایین تر از مدرک تحصیلی عالی هستند مناسب است که شامل یک مدرسه یا کالج انگلیسی زبان می شود. همچنین می توان در آن برای تجربه کاری یا سایر آموزش های استخدامی نیز شرکت کرد.

همچنین برای مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان نیز، دوره آیلتس جنرال مورد نیاز است. این آزمون شامل مهارت های روزمره زبان انگلیسی است که در محیط های اجتماعی و محیط های کاری به آن نیاز خواهید داشت.

آزمون IELTS General Training فقط به صورت کاغذی و کامپیوتری در دسترس است.

 

Test format

دو نوع آیلتس وجود دارد: Academic و General Training. آیلتس آکادمیک را می توان در یک مرکز آزمون به صورت کاغذی یا کامپیوتری شرکت کرد، و اکنون می توان آن را به صورت آنلاین از خانه یا مکان خصوصی دیگری که اتصال اینترنتی پایدار دارد نیز اخذ کرد. آموزش آیلتس جنرال فقط در مرکز آزمون به صورت کاغذی یا کامپیوتری قابل گذراندن است. آموزش آیلتس General فقط در مرکز آزمون به صورت کاغذی یا کامپیوتری قابل گذراندن است.

برای آموزش آکادمیک و General، شما در آزمون‌های Listening و Speaking یکسانی شرکت می‌کنید، اما آزمون‌های Reading و Writing شما متفاوت است. مطمئن شوید که برای نوع آزمون صحیح آماده شده اید.

بخش‌های Listening، Reading و Writing تمام آزمون‌های آیلتس در یک روز و بدون وقفه بین آن‌ها برگزار می شود.

با این حال، آزمون Speaking ممکن است تا یک هفته قبل یا بعد از دیگر آزمون ها انجام شود. اگر آیلتس آنلاین رزرو کرده باشید، آزمون Speaking شما معمولاً قبل از سایر آزمون‌های شما برگزار می‌شود. زمان کل آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه می باشد.

 

آزمون رسمی IELTS

قبل از شرکت در آزمون رسمی آیلتس، بدانید در کجا قرار دارید. IELTS Progress Check یک آزمون رسمی آنلاین نمره گذاری شده است. این آزمون به شما نشانی از نمره کلی باند و نمرات باند جداگانه برای هر بخش را ارائه می دهد. این بازخورد در زمینه هایی که باید بهبود یابد ارائه می شود. آزمون رسمی خود را امروز رزرو کنید.

 

Test format – Listening (30 دقیقه)

شما به چهار صدای ضبط شده از انگلیسی زبانان native گوش می دهید و سپس به یک سری از سؤالات پاسخ می دهید.

  • فایل صوتی 1 – مکالمه بین دو نفر که در یک زمینه اجتماعی روزمره اتفاق می افتد.
  • فایل صوتی 2 – یک مونولوگ در یک زمینه اجتماعی روزمره، به عنوان مثال. سخنرانی در مورد امکانات محلی
  • فایل صوتی 3 – مکالمه بین حداکثر چهار نفر در زمینه آموزشی یا تحصیلی، به عنوان مثال. یک معلم دانشگاه و یک دانشجو در حال بحث در مورد یک تکلیف.
  • فایل صوتی 4 – مونولوگ در مورد یک موضوع آکادمیک، به عنوان مثال. یک سخنرانی دانشگاهی

ارزیابان به دنبال شواهدی مبنی بر توانایی شما در درک ایده های اصلی و اطلاعات واقعی دقیق، نظرات و نگرش های سخنرانان، هدف از بیان و شواهدی مبنی بر توانایی شما در پیگیری توسعه ایده ها خواهند بود.

بیشتر بخوانید: 8 گام به سمت نمره 8: IELTS WRITING TASK 2

توضیحات Listening IELTS

فرمت مقاله: چهار بخش با ده سوال وجود دارد. سوالات به گونه ای طراحی شده اند که پاسخ ها به ترتیبی که در فایل صوتی شنیده می شوند ظاهر شوند.

دو بخش اول به موقعیت هایی می پردازد که در زمینه های اجتماعی روزمره تنظیم شده اند. در بخش اول، گفتگوی بین دو نفر (مثلاً گفتگو در مورد ترتیبات سفر) و در بخش دوم، یک مونولوگ در (مثلاً سخنرانی در مورد امکانات محلی) وجود دارد. دو بخش پایانی به موقعیت هایی می پردازد که در زمینه های آموزشی و تحصیلی تنظیم شده اند. در بخش 3، گفتگوی بین دو سخنران اصلی (مثلاً دو دانشجوی دانشگاه در حال بحث، شاید با راهنمایی یک معلم خصوصی) و در بخش 4، یک مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی وجود دارد.

صداهای ضبط شده فقط یک بار شنیده می شود. آنها شامل طیف وسیعی از لهجه ها، از جمله بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی هستند.

زمان: تقریبا 30 دقیقه (به اضافه 10 دقیقه زمان انتقال).

تعداد سوالات: 40

Task types: انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از بین موارد زیر انتخاب می شوند:

multiple choice, matching, plan/map/diagram labelling, form/note/table/flow-chart/summary completion, sentence completion.

پاسخ: شرکت کنندگان در حین گوش دادن پاسخ های خود را روی برگه سوال می نویسند و در پایان آزمون 10 دقیقه فرصت داده می شود تا پاسخ های خود را به یک پاسخنامه منتقل کنند. هنگام نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه باید دقت شود زیرا spelling و grammar ضعیف جریمه می شود.

امتیازها: هر سوال 1 نمره دارد.

 

جزئیات IELTS Listening

نگاهی دقیق به مقاله همراه با پیوندهایی به منابع مرتبط.

Task type 1 – Multiple choice

نوع و فرمت task: در task های چند گزینه ای، یک سوال با سه پاسخ احتمالی و یا ابتدای یک جمله و سه روش ممکن برای تکمیل جمله وجود دارد. شرکت کنندگان در آزمون ملزم به انتخاب یک پاسخ صحیح – A، B یا C هستند.

گاهی به شرکت کنندگان در آزمون لیست طولانی تری از پاسخ های احتمالی داده می شود و به آنها گفته می شود که باید بیش از یک پاسخ را انتخاب کنند. در این صورت باید سوال را به دقت بخوانند تا بررسی کنند که چه تعداد پاسخ لازم است.

Task focus: از سوالات چند گزینه ای برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت ها استفاده می شود. ممکن است از شرکت کننده خواسته شود که درک دقیقی از نکات خاص یا درک کلی از نکات اصلی متن شنیداری داشته باشد.

تعداد سوالات: متغیر

Task type 2 Matching

نوع و فرمت task: نوع و قالب تکلیف: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به تطبیق لیست شماره ای از موارد از متن شنیداری با مجموعه ای از گزینه ها در پرسشنامه هستند. مجموعه گزینه ها ممکن است به نوعی معیار باشند.

Task focus: تطبیق مهارت listening را برای جزئیات ارزیابی می کند و اینکه آیا آزمون شونده می تواند اطلاعاتی را که در یک مکالمه در مورد یک موضوع روزمره ارائه می شود، مانند انواع مختلف اقامتگاه در هتل یا مهمانخانه، درک کند. همچنین توانایی دنبال کردن مکالمه بین دو نفر را ارزیابی می کند. همچنین ممکن است برای ارزیابی توانایی شرکت کنندگان در تشخیص روابط و ارتباطات بین حقایق در متن شنیداری استفاده شود.

تعداد سوالات: متغیر

Task type 3 Plan, map, diagram labeling

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به تکمیل برچسب های یک پلان (مثلاً یک ساختمان)، نقشه (مانند قسمتی از یک شهر) یا نمودار (مثلاً یک قطعه تجهیزات) هستند. پاسخ ها معمولاً از فهرستی در پرسشنامه انتخاب می شوند.

Task focus: این نوع task توانایی درک، به عنوان مثال، توصیف یک مکان، و ارتباط آن را با یک نمایش بصری ارزیابی می کند. این ممکن است شامل توانایی دنبال کردن زبانی باشد که روابط و جهت‌های فضایی را بیان می‌کند (مثلاً straight on/through the far door).

تعداد سوالات: متغیر

Task type 4 Form, note, table, flow-chart, summary completion

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به پر کردن جای خالی های موجود در طرح کلی قسمتی یا تمام متن شنیداری هستند. طرح کلی بر ایده ها یا حقایق اصلی در متن تمرکز خواهد کرد. این امکان وجود دارد که:

  1. فرم: اغلب برای ثبت جزئیات واقعی مانند اسامی استفاده می شود
  2. مجموعه ای از یادداشت ها: برای خلاصه کردن هر نوع اطلاعاتی با استفاده از طرح بندی استفاده می شود تا نشان دهد موارد مختلف چگونه به یکدیگر مرتبط هستند.
  3. جدول: به عنوان روشی برای خلاصه کردن اطلاعاتی که به دسته بندی های واضح مربوط می شود استفاده می شود – به عنوان مثال: place/time/price,
  4. flow-chart: برای خلاصه کردن فرآیندی که دارای مراحل واضح است، به همراه جهت فرآیند که با فلش نشان داده شده است، استفاده می شود.

شرکت کنندگان در آزمون ممکن است مجبور باشند پاسخ های خود را از فهرستی روی برگه سؤال انتخاب کنند یا کلمات گم شده را از فایل صوتی شناسایی کنند و به حد مجاز کلمات ذکر شده در دستورالعمل ها توجه کنند. داوطلبان آزمون به هیچ وجه مجاز نیستند کلماتی که از فایل صوتی می شنوند را تغییر دهند.

داوطلبان آزمون باید دستورالعمل ها را با دقت مطالعه کنند زیرا تعداد کلمات یا اعدادی که باید برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنند متفاوت است. محدودیت کلمه وجود دارد، به عنوان مثال، ” NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER “. شرکت کنندگان به دلیل نوشتن بیش از تعداد کلمات ذکر شده جریمه می شوند و باید این محدودیت کلمه را برای هر task به دقت بررسی کنند. کلمات قراردادی مورد آزمایش قرار نخواهند گرفت. کلمات دارای خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند.

تمرکز بر وظیفه: بر روی نکات اصلی که شنونده به طور طبیعی در این نوع موقعیت‌ها ضبط می‌کند، تمرکز می‌کند.

Task focus: بر روی نکات اصلی که شنونده به طور طبیعی در این نوع موقعیت‌ها برداشت می‌کند، تمرکز می‌کند.

تعداد سوالات: متغیر

Task type 5 Sentence completion

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به خواندن مجموعه ای از جملات حاوی خلاصه اطلاعات کلیدی از تمام متن شنیداری یا بخشی از آن هستند. سپس با استفاده از اطلاعات متن شنیداری، جای خالی را در هر جمله پر می کنند. محدودیت کلمه وجود دارد، به عنوان مثال، ” NO MORE THAN ONE WORD AND/OR A NUMBER”.

آزمون شوندگان برای نوشتن بیش از تعداد کلمات ذکر شده جریمه می شوند. (داوطلبان باید این محدودیت کلمه را برای هر task به دقت بررسی کنند: حد مجاز یک، دو یا سه کلمه است). کلمات قراردادی مورد آزمایش قرار نخواهند گرفت. کلمات دارای خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند.

Task focus: تکمیل جمله بر توانایی شناسایی اطلاعات کلیدی در یک متن شنیداری تمرکز دارد. شرکت کنندگان در آزمون باید روابط عملکردی مانند علت و معلول را درک کنند.

تعداد سوالات: متغیر

Task type 6 Short-answer questions

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به خواندن یک سوال و سپس نوشتن پاسخ کوتاه با استفاده از اطلاعات متن شنیداری هستند. . محدودیت کلمه وجود دارد، به عنوان مثال، ” NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER “. شرکت کنندگان به دلیل نوشتن بیش از تعداد کلمات ذکر شده جریمه می شوند و باید این محدودیت کلمه را برای هر task به دقت بررسی کنند. کلمات قراردادی مورد آزمایش قرار نخواهند گرفت. کلمات دارای خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند. گاهی اوقات به شرکت کنندگان در آزمون سؤالی داده می شود که از آنها می خواهد دو یا سه نکته را ذکر کنند.

Task focus: تکمیل جمله بر توانایی گوش دادن به حقایق عینی، مانند مکان‌ها، قیمت‌ها یا زمان‌ها در متن شنیداری تمرکز دارد.

تعداد سوالات: متغیر

بیشتر بخوانید: سوالات متداول اطلاعات آزمون IELTS (بخش 1)

IELTS Listening نحوه نمره دهی

آزمون Listening توسط ممتحنین تایید شده تصحیح می شود که به طور منظم برای اطمینان از قابلیت آنها نظارت می شوند. تمامی پاسخ نامه ها، پس از تصحیح، توسط کمبریج مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار می گیرند.

تبدیل امتیاز باند

یک جدول تبدیل امتیاز باند برای هر نسخه از آزمون Listening تهیه می شود که نمرات از 40 را به مقیاس 9 باندی آیلتس تبدیل می کند. نمرات در باندهای کامل و نیم باند گزارش می شود.

به ازای هر پاسخ صحیح در آزمون 40 سوالی یک نمره تعلق می گیرد. هنگام نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه باید دقت شود زیرا spelling و دستور زبان ضعیف جریمه می شود.

 

Test format – Reading (60 دقیقه)

بخش Reading شامل 40 سوال است که برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت های خواندن طراحی شده است. اینها شامل خواندن خلاصه وار، خواندن برای ایده های اصلی، خواندن برای جزئیات، سرسری، درک استدلال منطقی و شناخت نظرات، نگرش ها و هدف نویسندگان است.

آزمون IELTS Academic – شامل سه متن طولانی است که از توصیفی و واقعی تا گفتمانی و تحلیلی را شامل می شود که این ها از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده است. آنها برای مخاطبان غیر تخصصی انتخاب شده اند، اما برای افرادی که وارد دوره های دانشگاهی می شوند یا به دنبال ثبت نام حرفه ای هستند، مناسب هستند.

 

IELTS Academic Reading description

فرمت مقاله: سه متن reading با انواع سؤالات با استفاده از تعدادی از انواع task.

زمان: 60 دقیقه

تعداد سوالات: 40

Task types: انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از موارد زیر انتخاب می شوند:

multiple choice, identifying information, identifying the writer’s views/claims, matching information, matching headings, matching features, matching sentence endings, sentence completion, summary completion, note completion, table completion, flow-chart completion, diagram label completion and short-answer questions.

منابع: متون از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده و برای مخاطبان غیر متخصص نوشته شده است. همه موضوعات مورد علاقه عمومی است. آنها به موضوعاتی می پردازند که برای آزمون دهندگانی که وارد دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد می شوند یا به دنبال ثبت نام حرفه ای هستند، جالب، قابل تشخیص مناسب و قابل دسترس است. قسمت ها ممکن است به سبک های مختلفی نوشته شوند، به عنوان مثال، narrative, descriptive یا discursive/argumentative. حداقل یک متن حاوی استدلال منطقی مفصل است. متون ممکن است حاوی مطالب غیرکلامی مانند نمودارها، گراف ها یا تصاویر باشد. اگر متون حاوی اصطلاحات فنی باشند، یک واژه نامه ساده ارائه می شود.

پاسخ: شرکت کنندگان موظفند در مدت زمان مقرر برای آزمون، پاسخ های خود را به برگه پاسخنامه انتقال دهند. هیچ زمان اضافه ای برای انتقال مجاز نیست. هنگام نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه باید دقت شود زیرا spelling و دستور زبان ضعیف جریمه می شود.

امتیازها: هر سوال 1 نمره دارد.

 

جزئیات IELTS Academic Reading  

نگاهی دقیق به مقاله همراه با پیوندهایی به منابع مرتبط.

 

Task type  1 Multiple choice

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون موظفند بهترین پاسخ را از بین چهار گزینه (A, B, C or D)، یا بهترین دو پاسخ از بین پنج گزینه (A, B, C, D or E) یا بهترین سه پاسخ از بین هفت گزینه را انتخاب کنند. (A, B, C, D, E, F or G). شرکت کنندگان در آزمون، پاسخی را که انتخاب کرده اند در پاسخنامه می نویسند. سؤالات ممکن است شامل تکمیل یک جمله باشد، جایی که قسمت اول یک جمله به آنها داده می شود و سپس بهترین راه را برای تکمیل آن از بین گزینه ها انتخاب می کنند، یا می توانند شامل سؤالات کامل باشند. شرکت کنندگان در آزمون گزینه ای را انتخاب می کنند که بهترین پاسخ را به آنها می دهد.

سؤالات به ترتیب اطلاعات موجود در متن است: یعنی پاسخ سؤال اول این گروه قبل از پاسخ سؤال دوم در متن قرار می گیرد و غیره. این نوع task ممکن است با هر نوع متنی استفاده شود.

Task focus: پاسخ های چند گزینه ای طیف گسترده ای از مهارت های reading، از جمله درک دقیق نکات خاص یا درک کلی از نکات اصلی متن را آزمایش می کند.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 2 Identifying information

نوع و فرمت task: به شرکت کنندگان در آزمون تعدادی گزاره داده می شود و از آنها پرسیده می شود: ” Do the following statements agree with the information in the text?” سپس از آنها خواسته می شود که ” true”، ” false” یا “not given” را در کادرهای روی برگه‌های پاسخنامه خود بنویسند.

درک تفاوت بین “false” و “not given” مهم است. “false” به این معناست که متن برعکس عبارت مورد بحث را بیان می کند. not given” به این معنی است که این بیانیه توسط اطلاعات مندرج در متن تایید و یا رد نمی شود.

داوطلبان باید بدانند که هر اطلاعاتی که خارج از متن دارند نباید در تصمیم‌گیری درباره پاسخ‌هایشان نقشی داشته باشد.

Task focus: شناسایی اطلاعات. توانایی آزمون شوندگان را در تشخیص نکات خاصی از اطلاعات منتقل شده در متن ارزیابی می کند. بنابراین می توان از آن با متون واقعی تر استفاده کرد.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 3 Identifying writer’s views/claims

نوع و فرمت task: نوع و قالب تکلیف: به شرکت کنندگان در آزمون تعدادی گزاره داده می شود و از آنها پرسیده می شود: ” Do the following statements agree with the views/claims of the writer?” سپس از آنها خواسته می شود که ” yes”، ” no” یا “not given” را در کادرهای روی برگه‌های پاسخنامه خود بنویسند.

درک تفاوت بین ” no” و “not given” مهم است” no” به این معناست که دیدگاه یا ادعای نویسنده صریحاً با این گفته مخالف است، یعنی نویسنده در جایی نظری را بیان می‌کند یا ادعایی برخلاف آنچه در سؤال مطرح می‌شود، دارد. not given” به این معنی است که دیدگاه یا ادعا نه تأیید و نه رد شده است.

داوطلبان باید بدانند که هر اطلاعاتی که خارج از متن دارند نباید در تصمیم‌گیری درباره پاسخ‌هایشان نقشی داشته باشد.

Task focus: این نوع task توانایی آزمون شوندگان را در تشخیص نظرات یا ایده ها ارزیابی می کند و بنابراین اغلب در متون گفتمانی یا استدلالی استفاده می شود.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 4 Matching information

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم هستند اطلاعات خاصی را در پاراگراف ها یا بخش های حروف دار یک متن پیدا کنند و حروف پاراگراف ها یا بخش های صحیح را در کادرهای پاسخ نامه خود بنویسند.

ممکن است از آنها خواسته شود: جزئیات خاص، مثال، دلیل، توصیف، مقایسه، خلاصه، توضیح را پیدا کنند. آنها لزوماً نیازی به یافتن اطلاعات در هر پاراگراف یا بخش متن ندارند، اما ممکن است بیش از یک قطعه اطلاعاتی وجود داشته باشد که داوطلبان آزمون باید آن را در یک پاراگراف یا بخش معین بیابند. در این صورت به آن ها گفته می شود که می توانند از هر حرفی بیش از یک بار استفاده کنند.

این نوع task را می توان با هر متنی استفاده کرد، زیرا طیف گسترده ای از مهارت های reading، از مکان یابی جزئیات گرفته تا تشخیص خلاصه یا تعریف را مورد آزمایش قرار می دهد.

Task focus: اطلاعات تطبیق توانایی آزمون شوندگان را برای اسکن کردن اطلاعات خاص ارزیابی می کند. برخلاف Task type 5، عنوان های تطبیقی، به جای ایده اصلی، به اطلاعات خاص مربوط می شود.

 

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 5 Matching headings

نوع و فرمت task: به شرکت کنندگان در آزمون فهرستی از سرفصل ها داده می شود که معمولاً با اعداد رومی کوچک (i، ii، iii، و غیره) مشخص می شوند. عنوان به ایده اصلی پاراگراف یا بخش متن اشاره خواهد کرد. شرکت کنندگان در آزمون باید عنوان را با پاراگراف ها یا بخش های صحیح که بر اساس حروف الفبا مشخص شده اند مطابقت دهند. داوطلبان آزمون اعداد رومی مناسب را در کادرهای روی برگه پاسخنامه خود می نویسند. همیشه عناوین بیشتر از پاراگراف ها یا بخش ها خواهد بود، به طوری که برخی از عنوان ها استفاده نمی شوند. همچنین ممکن است برخی از پاراگراف ها یا بخش ها در task گنجانده نشده باشند. یک یا چند پاراگراف یا بخش ممکن است قبلاً با عنوانی به عنوان نمونه برای شرکت کنندگان در آزمون تطبیق داده شده باشد. این نوع task برای متونی استفاده می‌شود که شامل پاراگراف‌ها یا بخش‌هایی با مضامین کاملاً مشخص هستند.

Task focus: تطبیق سرصفحه‌ها توانایی آزمون‌شوندگان را در تشخیص ایده یا موضوع اصلی در پاراگراف‌ها یا بخش‌های یک متن و تشخیص ایده‌های اصلی از ایده‌های پشتیبان مورد آزمایش قرار می‌دهد.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 6 – Matching features

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به تطبیق مجموعه ای از عبارات یا بخشی از اطلاعات با لیستی از گزینه ها هستند. گزینه ها گروهی از ویژگی های متن هستند و با حروف مشخص می شوند. برای مثال، ممکن است از داوطلبان خواسته شود که یافته‌های پژوهشی مختلف را با فهرستی از محققان، یا ویژگی‌های گروه‌های سنی، رویدادها را با دوره‌های تاریخی و غیره مطابقت دهند. این امکان وجود دارد که برخی از گزینه ها استفاده نشوند و برخی دیگر ممکن است بیش از یک بار استفاده شوند. اگر گزینه ها قرار باشد بیش از یک بار استفاده شوند، دستورالعمل ها به شرکت کنندگان در آزمون اطلاع می دهد.

Task focus: ویژگی های تطبیق، توانایی آزمون شوندگان را در تشخیص روابط و ارتباط بین حقایق در متن و توانایی آنها در تشخیص نظرات و نظریه ها ارزیابی می کند. امکان دارد هم با اطلاعات واقعی و هم برای متون گفتمانی مبتنی بر عقیده مورد استفاده قرار گیرد. داوطلبان آزمون باید بتوانند متن را اسکن کنند تا اطلاعات مورد نیاز را بیابند و جزئیات را بخوانند.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 7 Matching sentence endings

نوع و فرمت task: بر اساس متن، به آزمون‌دهندگان، نیمه اول جمله داده می‌شود و از بین فهرستی از گزینه‌های ممکن، بهترین راه را برای تکمیل آن انتخاب کنند. آنها گزینه های پاسخ بیشتری نسبت به سؤالات برای انتخاب خواهند داشت. شرکت کنندگان در آزمون باید حرفی را که انتخاب کرده اند در پاسخنامه بنویسند. سؤالات به ترتیب اطلاعات مندرج در بخش است: یعنی پاسخ سؤال اول این گروه قبل از پاسخ سؤال دوم پیدا می شود و غیره. این نوع task ممکن است با هر نوع متنی استفاده شود.

Task focus: تطبیق پایان جملات، توانایی آزمون شوندگان را در درک ایده های اصلی یک جمله ارزیابی می کند.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 8 Sentence completion

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون جملات را در تعداد معینی از کلمات برگرفته از متن کامل می کنند. آنها باید پاسخ های خود را در برگه پاسخ نامه بنویسند. دستورالعمل ها مشخص می کند که شرکت کنندگان در آزمون از چه تعداد کلمه یا عدد باید در پاسخ های خود استفاده کنند، به عنوان مثال:

‘NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER from the passage’, ‘ONE WORD ONLY’ or ‘NO MORE THAN TWO WORDS’

اگر آزمون شوندگان بیشتر از تعداد کلمات خواسته شده بنویسند، نمره را از دست خواهند داد. اعداد را می توان با استفاده از شکل ها یا کلمات نوشت. کلمات قراردادی محسوب نخواهند شد. کلمات خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند. سؤالات به همان ترتیبی هستند که در قسمت اطلاعات آمده است: یعنی پاسخ سؤال اول این گروه قبل از پاسخ سؤال دوم مشخص می شود و غیره. این نوع task ممکن است با هر نوع متنی استفاده شود.

Task focus: تطبیق پایان‌های جملات، توانایی شرکت ‌کنندگان را برای مکان‌یابی جزئیات/اطلاعات خاص ارزیابی می‌کند.

تعداد سوالات: متغیر

بیشتر بخوانید: نکات و ترفندهای برتر برای شرکت در آزمون IELTS

Task type 9 Summary, note, table, flow-chart completion

نوع و فرمت task: به داوطلبان آزمون خلاصه ای از بخشی از متن داده می شود و باید آن را با اطلاعات استخراج شده از متن تکمیل کنند. خلاصه معمولاً فقط شامل یک قسمت از متن است نه کل آن. اطلاعات داده شده ممکن است به شکل زیر باشد: چندین جمله متنی متصل (که به عنوان summary بیان می شود)، چندین یادداشت (به عنوان notes)، جدولی که برخی از خانه های آن خالی یا تا حدی خالی است (به عنوان table به آن اشاره می شود) ، مجموعه ای از کادرها یا مراحل که با فلش ها پیوند داده شده اند تا دنباله ای از رویدادها را نشان دهند، با برخی از کادرها یا مراحل خالی یا تا حدی خالی (که به آن flow-chart گفته می شود).

پاسخ‌ها لزوماً به همان ترتیبی که در متن وجود دارد، ظاهر نمی‌شوند. با این حال، آنها معمولا از یک بخش به جای کل متن می آیند.

دو گونه از این نوع task وجود دارد. ممکن است از داوطلبان آزمون خواسته شود که کلمات را از متن یا از لیست پاسخ ها انتخاب کنند.

در جایی که کلمات باید از قسمت انتخاب شوند، دستورالعمل ها مشخص می کند که شرکت کنندگان در آزمون چه تعداد کلمه یا عدد باید در پاسخ های خود استفاده کنند، به عنوان مثال:

‘NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER from the passage’, ‘ONE WORD ONLY’ or ‘NO MORE THAN TWO WORDS’

اگر شرکت کنندگان در آزمون بیشتر از تعداد کلمات درخواست شده بنویسند، نمره را از دست خواهند داد.

اعداد را می توان با استفاده از شکل ها یا کلمات نوشت. کلمات قراردادی محسوب نخواهند شد. کلمات خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند. در جایی که لیستی از پاسخ ها ارائه می شود، اغلب از یک کلمه تشکیل می شوند.

از آنجا که این نوع task اغلب به اطلاعات واقعی دقیق مربوط می شود، اغلب با متون توصیفی استفاده می شود.

Task focus: خلاصه کردن توانایی آزمون شوندگان را در درک جزئیات و یا ایده های اصلی یک بخش از متن ارزیابی می کند. در تغییراتی که شامل خلاصه یا یادداشت‌ها می‌شود، شرکت‌کنندگان در آزمون باید از نوع کلماتی که در یک جای خالی  مشخص قرار می‌گیرند آگاه باشند (مثلاً اینکه آیا یک اسم لازم است یا یک فعل و غیره).

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 10 Diagram label completion

نوع و فرمت task: شرکت کنندگان در آزمون ملزم به تکمیل diagram label هایی هستند که به توضیحات موجود در متن مربوط می‌شود. دستورالعمل ها مشخص می کند که شرکت کنندگان در آزمون از چه تعداد کلمه یا عدد باید در پاسخ های خود استفاده کنند، به عنوان مثال:

‘NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER from the passage’, ‘ONE WORD ONLY’ or ‘NO MORE THAN TWO WORDS’.

اعداد را می توان با استفاده از شکل ها یا کلمات نوشت. کلمات قراردادی محسوب نخواهند شد. کلمات خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند. پاسخ‌ها لزوماً به ترتیب در متن نوشته نمی‌شوند. با این حال، آنها معمولا از یک بخش به جای کل متن می آیند.

نمودار ممکن است از نوعی ماشین، یا از قسمت‌هایی از یک ساختمان یا هر عنصر دیگری باشد که بتوان آن را به صورت تصویری نشان داد. این نوع task اغلب برای متون توصیف کننده فرآیندها یا با متون توصیفی استفاده می شود.

Task focus: diagram label completion توانایی شرکت کنندگان در آزمون را برای درک توضیحات دقیق و مرتبط کردن آن با اطلاعات ارائه شده در قالب یک نمودار ارزیابی می کند.

تعداد سوالات: متغیر

 

Task type 11 Short-answer questions

نوع و فرمت task: داوطلبان آزمون به سؤالاتی پاسخ می دهند که معمولاً به اطلاعات واقعی در مورد جزئیات متن مربوط می شود. این به احتمال زیاد برای متنی استفاده می شود که حاوی اطلاعات واقعی و جزئیات زیادی است.

شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را به صورت کلمه یا عدد در پاسخنامه بنویسند. و همچنین شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ های خود را با استفاده از کلمات متن بنویسند. دستورالعمل ها مشخص می کنند که شرکت کنندگان در آزمون از چه تعداد کلمه یا عدد باید در پاسخ های خود استفاده کنند، به عنوان مثال:

‘NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER from the passage’, ‘ONE WORD ONLY’ or ‘NO MORE THAN TWO WORDS’.

اعداد را می توان با استفاده از شکل ها یا کلمات نوشت. کلمات قراردادی محسوب نخواهند شد. کلمات خط فاصله به عنوان کلمات واحد به حساب می آیند. ترتیب سوالات به همان ترتیبی است که در متن نوشته شده است.

Task focus: short answer questions توانایی آزمون شوندگان را برای مکان یابی و درک اطلاعات دقیق در متن ارزیابی می کند.

تعداد سوالات: متغیر

 

IELTS Academic Reading نحوه نمره دهی

آزمون Academic Reading توسط ممتحنین تایید شده تصحیح می شود که به طور منظم برای اطمینان از قابلیت آنها نظارت می شوند. تمامی پاسخ نامه ها، پس از تصحیح، توسط کمبریج مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار می گیرند.

تبدیل امتیاز باند

یک جدول تبدیل امتیاز باند برای هر نسخه از آزمون Academic Reading تهیه می شود که نمرات از 40 را به مقیاس 9 باندی آیلتس تبدیل می کند. نمرات در باندهای کامل و نیم باند گزارش می شود.

 

Test format – Reading (60 دقیقه)

بخش Reading شامل 40 سوال است که برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت های خواندن طراحی شده است. اینها شامل خواندن خلاصه وار، خواندن برای ایده های اصلی، خواندن برای جزئیات، سرسری، درک استدلال منطقی و شناخت نظرات، نگرش ها و هدف نویسندگان است.

آزمون IELTS General Training شامل گزیده هایی از کتاب ها، مجلات، روزنامه ها، اطلاعیه ها، تبلیغات، کتابچه های راهنمای شرکت و دستورالعمل ها می شود. اینها مطالبی هستند که احتمالاً روزانه در یک محیط انگلیسی زبان با آنها روبرو می شوید.

 

IELTS General Training Reading description

فرمت مقاله: بخش 1 ممکن است شامل دو یا سه متن کوتاه یا چند متن کوتاه تر باشد. بخش 2 شامل دو متن است. در بخش 3، یک متن طولانی وجود دارد.

زمان: 60 دقیقه

تعداد سوالات: 40

Task types: انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از موارد زیر انتخاب می شوند:

multiple choice, identifying information, identifying the writer’s views/claims, matching information, matching headings, matching features, matching sentence endings, sentence completion, summary completion, note completion, table completion, flow-chart completion, diagram label completion and short-answer questions.

منابع: بخش اول، «social survival»، حاوی متون مربوط به بقای زبانی پایه به زبان انگلیسی با وظایفی است که عمدتاً در مورد بازیابی و ارائه اطلاعات عمومی واقعی است. به عنوان مثال: notices, advertisements و  timetables.

بخش دوم، ” Workplace survival”، که بر زمینه محل کار تمرکز دارد. به عنوان مثال: ob descriptions, contracts and staff development  و  training materials.

بخش سوم، ” general reading”، شامل خواندن نثر گسترده تر با ساختار پیچیده تر است. در اینجا، تأکید بر متون توصیفی و آموزنده است تا استدلالی. به طور کلی مربوط به طیف گسترده ای از آزمون دهندگان می شود، به عنوان مثال: newspapers, magazines and fictional  و  non-fictional book extracts.

پاسخ: شرکت کنندگان موظفند در مدت زمان مقرر برای آزمون، پاسخ های خود را به برگه پاسخنامه انتقال دهند. هیچ زمان اضافه ای برای انتقال مجاز نیست. هنگام نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه باید دقت شود زیرا spelling و دستور زبان ضعیف جریمه می شود.

امتیازها: هر سوال 1 نمره دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید