انتخاب رشته زبان خارجی 1402

انتخاب رشته زبان خارجی 1402 از زمان اعلام نتیجه اولیه از طریق سایت سنجش امکان‌پذیر است و آن دسته از کنکوری‌هایی که در آزمون زبان خارجی شرکت کرده بودند، می‌توانند در سایت سنجش نتایح اولیه را مشاهده کنند و از مجاز شدن در دوره‌های روزانه و غیر روزانه مطلع شوند. انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین تصمیات برای داوطلبان است که باید بادقت و اطلاعات کافی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

دقت داشته باشید انتخاب رشته برای تمامی داوطلبان در مردادماه از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می‌شود. در ادامه به بررسی اطلاعات مهم و تکمیلی برای انتخاب رشته زبان خارجی مانند تأثیر سهمیه، انواع سهمیه، رتبه کشوری و نمره سهمیه، نمرات خام و… می‌پردازیم. اگر قصد انتخاب رشته زبان خارجی 1402 را دارید، در ادامه همراه ما باشید:

 

پیشنهادما : آموزش آنلاین آیلتس 

 انتخاب رشته کنکور زبان خارجی 1402

طبق آمار به‌دست‌آمده نیمی از داوطلبان کنکور سراسری در زبان خارجی مهارت خوبی دارند، از همین رو داوطلبان کنکور ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در کنکور زبان خارجی نیز شرکت کنند و در بهترین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند.

اینکه داوطلبان پس از مشاهده نتایج کنکور خود در چه دانشگاهی شرکت می‌کنند، کاملاً به انتخاب رشته آن‌ها بستگی دارد. اگر برای انتخاب رشته دقت و اطلاعات کافی داشته باشید، در بهترین دانشگاه‌ها قبول خواهید شد. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور زبان، دفترچه راهنمایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که باتوجه‌به رتبه خود و در صورت تمایل نسبت به شرکت در یکی از دوره‌های دانشگاه مانند دوره روزانه، دوره نوبت دوم، دوره غیرانتفاعی، پیام‌نور و… می توانند انتخاب رشته کنند. هر داوطلب می‌تواند 150 کد رشته را انتخاب و در اولویت برای پذیرش قرار دهد.

 

 زمان انتخاب رشته زبان خارجی کنکور 1402

داوطلبان عزیز پس از چند روز از اعلام نتایج اولیه و مشاهده کارنامه خود می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. دقت داشته باشید پس از اعلام نتایج اولیه، سازمان سنجش دفترچه راهنما برای تعیین رشته را در سایت خود قرار می‌دهد. داوطلب باید دفترچه را دانلود کرده و مناسب با رتبه خود کد رشته مناسب را انتخاب کند.

در سال گذشته داوطلبان رشته زبان خارجی انتخاب رشته خود را در اواسط مردادماه انجام داده‌اند. اما بنا به این که هنوز زمان دقیقی برای انتخاب رشته تعیین نشده است، به‌احتمال زیاد در شهریورماه سایت سنجش برای انتخاب رشته باز خواهد شد.

 

 اطلاعات جامع درباره دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی کنکور 1402

دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی دارای 3 فصل است که شامل شرایط و ضوابط هر رشته به همراه کد رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری است. داوطلب ضمن مطالعه شرایط و ضوابط باید کد رشته‌های متناسب را برای انتخاب رشته یادداشت کرده و زمان باز شدن سایت برای انتخاب رشته آن ها را وارد کند.

دفترچه راهنما توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود و نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست. با مطالعه دفترچه راهنما از زیر گروه‌های زبان خارجی به همراه جنسیت پذیرش مطلع می‌شوید. در ادامه به بررسی زیر گروه‌های زبان خارجی می‌پردازیم. زیر گروه‌های کنکور سراسری زبان 1402 عبارت‌اند از:

  • زیر گروه یک: رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی
  • زیر گروه شماره دو: رشته‌های زبان آلمان و مترجمی زبان آلمانی
  • زیر گروه شماره سه: رشته زبان فرانسه گرایش ادبی و زبان فرانسه گرایش مترجمی
  • زیر گروه شماره چهار: رشته‌های زبان ایتالیایی، زبان اسپانیایی، زبان ژاپنی، زبان روسی، زبان و ادبیات ترکی استانبولی، زبان چینی، زبان و ادبیات اردو

 

 مراحل انتخاب رشته کنکور زبان خارجی

همان‌طور که در قبل نیز اشاره کردیم، انتخاب رشته زبان بسیار حساس است؛ زیرا در آینده تحصیلی فرد نقش پر رنگی دارد. در این قسمت مراحل انتخاب رشته زبان را بررسی می‌کنیم.

  1. مرحله اول، شناسایی رشته‌ها به همراه بررسی بازار کار هر رشته است.
  2. در مرحله دوم باید انواع تست‌های شخصیت شناسایی و استعدادیابی را انجام دهید تا به رشته مناسب خود نزدیک شوید.
  3. در مرحله سوم چندین رشته ارائه می‌شود. میزان‌پذیرش هر رشته و نمرات زیر گروه و استعدادهای فردی را در نظر می‌گیرد.
  4. بررسی و تایید انتخاب رشته توسط مشاوران ارشد مؤسسه، در مرحله آخر انجام می‌شود.

 سهمیه‌هایی که در انتخاب رشته زبان 1402 تأثیر دارند

 سهمیه‌هایی که در انتخاب رشته زبان 1402 تأثیر دارند

بخشی از سوابق اولیه داوطلب، تعیین‌کننده نوع سهمیه است. در کنکور سراسری از سهمیه‌های مختلفی برای ایجاد انصاف در بین شرکت‌کنندگان استفاده می‌شود. سهمیه کنکور سراسری در واقع تعیین‌کننده وضعیت داوطلب برای پذیرش در دانشگاه‌های سراسری است. از مهم‌ترین سهمیه‌های مؤثر در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سهمیه مناطق شامل منطقه یک، دو و سه
  • سهمیه جانبازی (25% ظرفیت برای جانبازان و 5% برای جانبازان)
  • سهمیه خانواده ایثارگران
  • سهمیه خانواده‌های جنگنده
  • خانواده‌های شهدا، ایثارگران، خانواده‌های شهدا و قهرمانان از جمله سهمیه‌های ویژه کنکور هستند. متقاضیان کنکوری که دارای این سهمیه‌ها هستند، در گروه‌های جداگانه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

 نکات مهمی که در انتخاب رشته کنکور زبان خارجی مدنظر هستند

انتخاب رشته مناسب برای دانش‌آموزانی که مدت‌ها است مشغول مطالعه کتاب‌های درسی، گذراندن دوره‌ها، پرداخت شهریه، آزمون‌های بالا و انتظار برای پذیرش هستند، بسیار مهم است. در زیر به نکات کلیدی در انتخاب رشته زبان 1402 می‌پردازیم.

  • جدا از جنبه‌های فنی و نحوه کار با سیستم‌های انتخاب رشته ملی و آزاد، مسائلی مانند منطقه دانشگاه و تیپ شخصیتی فردی نیز در انتخاب رشته بسیار مهم است.
  • شناخت دقیق این مباحث می‌تواند بهترین نتیجه را در انتخاب رشته موردنظر شما به همراه داشته باشد.
  • تجزیه‌وتحلیل و بررسی سوابق انتخاب رشته زبان بخش مهمی از فرایند انتخاب رشته است. پس از انتشار نتایج اولیه آزمون زبان، گزارشی حاوی اطلاعات شخصی خود دریافت خواهید کرد. این کارنامه از سه بخش اصلی تشکیل شده است.
  • قسمت اول کارنامه، انتخاب رشته زبان است. این کارنامه شامل سهمیه‌ای می‌شود که به شما و کشورتان اختصاص‌داده‌شده است. این بخش تأثیر زیادی در انتخاب گروه زبان‌اصلی دارد.
  • در قسمت دوم گزارش وضعیت مجوز را مشاهده می‌کنید و می‌فهمید که کدام دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه‌های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی، امکان انتخاب رشته زبان را برای شما دارند.
  • قسمت آخر کارنامه به درصد دروس عمومی و اختصاصی کنکور مخصوصاً برای نمره و تراز زبان و کنکور اختصاص دارد. این قسمت نیز بسیار مهم است.
  • شناخت دقیق دانشگاه‌ها نیز در انتخاب رشته زبان بسیار مهم است. اول‌ازهمه علاقه اصلی خود را مشخص و سپس دانشگاه مناسب را جستجو کنید. دانشگاه‌هایی که شما را در رشته موردنظرتان می‌پذیرند، امکانات، مزایا و معایب آن‌ها را می‌توانید از پورتال دانشگاهی هر یک از دانشگاه‌های موردنظر مطلع شوید.
  • اشتباه در انتخاب رشته می‌تواند به دلیل عدم درک کافی از شرایط رقابتی و نرخ پذیرش دانشگاه‌ها، عدم شناخت دقیق دانشگاه‌ها، اشتباه در روش‌های اولویت‌بندی و غیره رخ دهد. برای جلوگیری از این نوع مشکلات، بهتر است با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید و با آن ها مشورت کرده و برنامه‌ریزی کنید.
  • علاوه بر دانش رشته‌ها و دانشگاه‌ها، تیپ شخصیتی و علایق شخصی شما نیز در انتخاب رشته زبان بسیار مهم است. در انتخاب رشته باید توجه داشته باشید که علایق و استعدادهای شخصی خود را با رشته موردنظرتان مطابقت دهید. تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با این رشته، مطالعه کتاب‌ها و منابع مرجع، صحبت با افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های زبان، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.
  • علاقه و استعداد شخصی می‌تواند تأثیر به سزایی در رشد و موفقیت در زمینه زبان داشته باشد. قبل از انتخاب رشته، به‌دقت بررسی کنید که آیا به یادگیری و انجام تحقیق در زمینه زبان و ادبیات علاقه دارید؟ آیا توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد دیگر را دارید یا خیر و آیا علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های جدید هستید یا خیر.
  • همچنین توصیه می‌شود با افرادی که در زمینه زبان‌شناسی تحصیل‌کرده یا کار کرده‌اند، مشورت کنید. با صحبت با افرادی با تجربیات مشابه، می‌توانید صنعت، فرصت‌های شغلی و چالش‌های بالقوه صنعت را بهتر درک کنید.
  • در نهایت به یاد داشته باشید که انتخاب رشته زبان یک تصمیم مهم زندگی است و تأثیر طولانی‌مدتی بر زندگی شما خواهد داشت؛ بنابراین، انتخاب خود را بادقت انجام دهید و تمام جوانب مختلف را بررسی کنید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید.

 

 کدام دانش‌آموزان مجاز به انتخاب رشته کنکور زبان هستند؟

انتخاب رشته به این معنا است که داوطلب می‌تواند رشته‌ای را انتخاب کند و مدرک باید در محدوده مورد قبول سازمان سنجش باشد. مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته تحصیلی می‌تواند در یک دوره دانشگاهی خاص مانند دانشگاه روزانه یا دانشگاه فرهنگیان یا همه دوره‌ها باشد. سطح نهایی هر سال باتوجه‌به شرایط داوطلبان متفاوت است، اما معمولاً تا رتبه 12000 در بخش زبان مجاز است. درهرصورت بهتر است تا رسیدن کارت درخواست اولیه، صبر کنید تا آخرین مجوز برای هر منطقه مشخص شود.

 

 کدام دانش‌آموزان مجاز به انتخاب رشته کنکور زبان هستند؟

 رشته‌های مرتبط با کنکور زبان

اگر رشته‌ای که می‌خواهید در آن وارد دانشگاه شوید، زبان خارجی است. در اینجا به معرفی برخی از رشته‌های زبان خارجی که در انتخاب رشته می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید می‌پردازیم:

  • آموزش زبان و ادبیات انگلیسی (در دانشگاه فرهنگیان)
  • آموزش زبان و ادبیات ایتالیایی
  • آموزش زبان و ادبیات زبان چینی
  • آموزش زبان و ادبیات روسی
  • آموزش زبان و ادبیات آلمانی
  • آموزش زبان و ادبیات ارمنی
  • آموزش زبان و ادبیات اسپانیایی
  • دبیری زبان انگلیسی
  • آموزش زبان و ادبیات ترکی استانبولی
  • آموزش زبان و ادبیات فرانسه
  • آموزش زبان و ادبیات ژاپنی
  • رشته مترجمی زبان انگلیسی
  • ترجمه زبان و ادبیات آلمانی

 

 نحوه مشاوره در مورد انتخاب زبان‌های خارجی کنکور 1402

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری زبان خارجی شامل ارائه اطلاعات لازمه، مطالعه و بررسی کارنامه کنکور و نحوه ارزیابی‌کردن توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان و نحوه اولویت‌بندی رشته‌ها می‌شود. این اطلاعات به‌موجب استفاده از بهترین فرصت برای انتخاب رشته در این زبان است. همان‌طور که می‌دانید انتخاب نظام کنکور سراسری حداقل نیمی از موفقیت شما در پذیرش دانشگاه را تضمین می‌کند. بدون یک انتخاب خوب، حتی با تمام تلاشی که برای کسب نمره کرده‌اید، نتیجه فعلی شما موثر نخواهد بود. مرکز مشاوره گروه‌های مشاوره متشکل از مشاوران تحصیلی مجرب است که می‌توانند در انتخاب رشته، پذیرش دانشگاه و رشته، مشاوره و راهنمایی‌های ارزنده‌ای ارائه دهند.

 

 محتویات کارنامه انتخاب رشته زبان کنکور 1402

در صورت درخواست عضویت در پنل آزمون زبان کنکور سراسری، پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، کارنامه‌ای حاوی دو قسمت اطلاعات فردی و اطلاعات آزمون به شما داده می‌شود. اگر به‌غیراز گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی، انسانی) به این گروه آزمایشی بپیوندید، اطلاعات هر دو آزمون را در جدولی جداگانه به شما می‌دهند.

  • قسمت اول کارنامه اطلاعات شناسنامه، نوع سهمیه و استان محل تولد داوطلب را نشان می‌دهد. از اطلاعات این قسمت نوع سهمیه و محل سکونت داوطلب کنکور در انتخاب محل آزمون سراسری مهم خواهد بود.
  • در قسمت دوم کارنامه کنکور زبان که اطلاعات آزمون داوطلب موجود است، اطلاع از نمره خام و نتایج آزمون اختصاصی، رتبه در زیر شاخه‌های آزمون زبان و تأثیر سوابق تحصیلی کمک خواهد کرد. شما زمانی که رشته درست را انتخاب می‌کنید، اگر می‌خواهید جزئیات قسمت‌های مختلف کارنامه کنکور سراسری را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم روی توضیحات کنکور سراسری کلیک کنید تا هر آنچه در مورد کارنامه کنکور سراسری لازم است را بدانید.

 

 نحوه انتخاب رشته کنکور زبان دانشگاه آزاد 1402

برای حدود 90 درصد داوطلبانی که در کنکور رشته زبان شرکت می‌کنند، انتخاب رشته دانشگاه آزاد به‌اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت دارد. بر خلاف روند عدم تست‌زنی رشته‌های دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر، برخی از رشته‌های پرطرف‌دار این گروه تنها از طریق کنکور سراسری دانشجوی دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند. رقابت بین داوطلبان این رشته‌ها تنها از طریق یک ماراتن سخت‌گیرانه است که در کنکور دولتی برگزار می‌شود.

در نتیجه ترکیب کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد تمامی داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور زبان در صورت داشتن رمز انتخاب رشته دانشگاه آزاد واجد شرایط انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند؛ بنابراین کلیه علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌هایی مانند مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد می‌بایست در آزمون ورودی زبان 1401 دانشگاه آزاد شرکت نمایند. انتخاب رشته زبان آزاد تفاوت‌های زیادی با انتخاب رشته زبان دولتی دارد که در جزئیات انتخاب رشته زبان آزاد به‌تفصیل توضیح داده‌ایم.

 

 نحوه تعیین اولویت‌ها در فرم انتخاب رشته کنکور زبان‌های خارجی 1402

پس از انتخاب کد منطقه مکان‌های موردنظر خود، نوبت به مهم‌ترین قسمت انتخاب منطقه و تنظیم کد منطقه می‌رسد. حدود 30 درصد از اولین انتخاب خود را به رشته‌های امیدوارکننده اختصاص دهید. رشته‌های مورد انتظار، کد رشته‌هایی برای مناطقی هستند که افراد زیادی علاقه‌مند به ادامه تحصیل در آن حوزه هستند.

ترتیب اولویت ذکر شده در فرم انتخاب رشته کنکور زبان 1402 حاوی اصولی است که دانستن آن‌ها برای انتخاب رشته آگاهانه اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخابات خوش‌بینانه در واقع انتخاباتی است که به خود می‌گویید، شانس بالایی برای قبولی ندارید. نگران نباشید و حتماً در ابتدای فرم انتخاب رشته زبان خارجی 1402 چند انتخاب خوش‌بینانه که موردعلاقه شماست را قرار دهید.

در وسط ماژول انتخاب رشته با بالاترین اولویت، انتخاب‌هایی را که احتمال قبولی نسبتاً بالایی دارید و احتمال قبولی در یکی از آن‌ها وجود دارد را وارد کنید. در پایان فرم انتخاب رشته زبان ۱۴۰۲ اولویت‌های بدبینانه خود را وارد کنید. اولویت‌هایی که در بدترین حالت در یکی از آن‌ها پذیرفته می‌شوید. اگر به‌غیراز کنکور زبان در آزمون گروهی تجربه دیگری شرکت کرده‌اید، باید دفترچه را جداگانه دریافت کنید. اما در پایان در فرم انتخاب رشته، مجموعاً 150 امتیاز برای هر دو رشته وارد کنید.

 

 نحوه تعیین اولویت‌ها در فرم انتخاب رشته کنکور زبان‌های خارجی 1402

سخن پایانی

اکنون که پس از پایان تمام تلاش‌های شما و شرکت در کنکور زبان نتایج منتشر شده‌اند، باید انتخاب رشته کنید. اهمیت انتخاب رشته بیشتر از عملیات کنکور است؛ زیرا اگر روند انتخاب رشته خود را کاملاً آگاهانه و درست انجام دهید، می‌توانید در یک‌رشته که شاید احتمال قبولی در آن بالاتر از نتیجه شما بوده است، نیز قبول شوید. هرگز هنگام انتخاب رشته با خود این تصور را نداشته باشید که شانس قبولی رشته‌های خوب در دانشگاه‌های مطرح و عالی را ندارید. انتخاب رشته خود را کاملاً خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه انجام دهید و سعی کنید کمتر به سراغ موارد بدبینانه بروید. امیدواریم در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود، قبول شوید.

دیدگاهتان را بنویسید