استفاده صحیح از دیکشنری

هر زبان آموزی برای یادگیری زبان باید استفاده صحیح از دیکشنری را فرا بگیرد. دیکشنری یکی از ابزارهای هر زبان آموز برای یادگیری زبان است. لغات انگلیسی از پایه های اصلی یادگیری زبان انگلیسی هستند و منبع اصلی یادگیری این لغات، دیکشنری است.

در این مقاله تمام فاکتورهای مختلفی که برای بررسی کامل جنبه های زبانی مختلف یک لغت وجود دارد را معرفی کرده و به شما کمک می کنیم با یادگیری نحوه استفاده صحیح از دیکشنری یک گام بلند در بهبود سطح زبان خود بردارید. خواندن این مقاله به هر زبان آموزی در هر سطحی توصیه می شود. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اینجا کلیک کنید: دوره آموزش عمومی زبان آرمانی

انتخاب دیکشنری مناسب

اولین نکته ای که در یادگیری استفاده صحیح از دیکشنری باید رعایت کنید انتخاب دیکشنری است. دیکشنری انتخابی شما باید حتما یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی باشد. معروف ترین و بهترین مراجع برای انتخاب دیکشنری، Cambridge، Oxford و Longman هستند. البته هر کدام از این دیکشنری ها در سطوح مختلف وجود دارند و دیکشنری های سطوح پایین تر Definitions یا تعاریف ساده تری دارند تا زبان آموزان سطوح پایین راحت تر بتوانند با آنها کار کنند.

در چند سال اخیر با هوشمند شدن گوشی ها، دیکشنری های موبایلی و آنلاین نیز وارد این بازار شده اند. برخی از این دیکشنری ها پولی و برخی رایگان هستند. این دیکشنری ها تمام خصوصیات دیکشنری های کاغذی و سنتی را دارا هستند و بعلاوه دارای مزایای ویژه دیگری نیز می باشند.

برای مثل تلفظ صحیح کلمات را بیان کرده و می توانید با فشار دادن گزینه اسپیکر تلفظ را به راحتی بشنوید. بعلاوه لازم نیست وقت زیادی را به جستجو و ورق زدن دیکشنری کاغذی برای پیدا کردن لغت موردنظرتان صرف کنید و با جتسجوی لغت مورد نظر به شرطی که اسپلینگ آن را درست وارد کنید می توانید به راحتی در چند ثانیه به لغت مورد نظر دست پیدا کنید. توصیه ما نیز استفاده از دیکشنری های آنلاین و موبایلی به جای دیکشنری های کاغذی و سنتی می باشد.

اقدامات ضروری بعد از جستجوی یک لغت در دیکشنری

دیکشنری انگلیسی به انگلیسی

متاسفانه برخی زبان آموزان فقط به پیدا کردن معنی کلمه بسنده می کنند. این اشتباه نه تنها باعث پیشرفت آنها نمی شود بلکه زیان هایی نیز خواهد داشت. برای استفاده صحیح از دیکشنری، بعد از جستجوی یک کلمه در آن، باید تمام جنبه های زبانی مختلف آن لغت که در زیر معرفی شده اند را بررسی کنید تا بتوانید از آن لغت به طور صحیح و موثر در مهارت های مختلف مانند اسپسکینگ بهره ببرید.

پیشنهاد ویژه: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی

معانی مختلف لغات

هر لغت در دیکشنری انگلیسی دارای چند معنی و کاربرد مختلف است. این معانی می توانند نزدیک هم و یا گاهی کاملا متفاوت و مربوط به حوزه های مختلف باشند. برای استفاده صحیح از دیکشنری باید معانی مختلف یک لغت جدید را بررسی کنید. البته برخی لغات در دیکشنری دارای بیش از هفت، هشت یا حتی تعداد بیشتری معنی مختلف هستند که به اولویت اهمیت و رایج بودن زیر هم قرار گرفته اند. البته بررسی تمام این معانی ممکن است وقت گیر بوده و شما را از هدفی که برای آن، لغت مورد نظر را جستجو کرده اید دور کند. اما مهم است که حداقل دو یا سه معنی ابتدایی و خیلی رایج هر لغت را هنگام جستجو در دیکشنری بررسی کنید.

تلفظ صحیح لغات

یکی از مهمترین مواردی که باید در استفاده صحیح از دیکشنری رعایت شود، بررسی تلفظ آن است. این مورد توسط خیلی از زبان آموزان رعایت نمی شود و در آینده برای این افراد مشکل ساز می شود. اگر تلفظ یک لغت را به درستی یاد نگیرید و آن را از کسی بشنوید معنی آن را متوجه نمی شوید زیرا تشخیص نمی دهید این همان لغت است. همچنین اگر آن را در اسپیکینگ هم استفاده کنید پیام شما به درستی به مخاطب منتقل نمی شود.

برای بررسی تلفظ یک لغت از دیکشنری، یا باید با کلیک روی علامت اسپیکر صدای آن را بشنوید و تکرار کنید و یا بهتر است علائم مخصوص فونتیک مربوط به تلفظ را یاد بگیرید و از روی آنها تلفظ را بررسی کنید.

مقاله مرتبط: افزایش دایره لغات انگلیسی

استرس لغات

استرس لغت یکی دیگر از موارد مهم مربوط به بحث فونولوژی است که در جهت استفاده صحیح از دیکشنری باید حتما بررسی شود. استرس کلمه جایی است که آن کلمه با فشار و تاکید بیشتری ادا می شود. اگر استرس لغات را به درستی ادا کنید لهجه شما خیلی شبیه افراد نیتیو می شود. تغییر استرس کلمه و جمله باعث ایجاد آواها و آهنگ غیر طبیعی در اسپیکینگ می شود. برخی لغات دارای یک استرس اصلی یا قوی و یک استرس فرعی یا ضعیف تر هستند. لغات یک بخشی استرس ندارند ولی برای لغات دو بخشی و بیشتر بهتر است استرس لغت بررسی و رعایت شود.

فرم لغات در حالات مختلف

بعد از جستجوی یک لغت در دیکشنری بهتر است فرم های مختلف کلمه بررسی شود. برای مثال اگر لغت یک فعل است باید بررسی شود حالت گذشته و مصدر کامل آن چیست و یا اگر اسم است حالت جمع آن است نیز بررسی شود. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است با حالت گذشته یک فعل در یک متن مواجه شده و تشخیص ندهید فعل اصلی آن را می دانید. در نتیجه در کل تصور می کنید با یک لغت جدید روبرو شده اید که معنی آن را نمی دانید و مجبور می شوید دوباره دیکشنری را بررسی کنید.

مترادف و متضاد لغات

یکی از مواردی که باید حتما در استفاده صحیح از دیکشنری به آن دقت شود مترادف ها و متضاد های یک لغت است. از طریق این کار هم معنی لغت مورد نظر بهتر در ذهن تان می ماند و هم به همراه این لغت معنی چند لغت دیگر را هم فرا می گیرید.

مثال های متعدد

نکته ای که باید حتما دقت کنید این است که لغت را داخل جمله یاد بگیرید. با این کار معنی و کاربرد درست لغت را نیز فرا می گیرید و نحوه ساختاری درست آن برای استفاده در مکالمه و رایتینگ را نیز می آموزید. برای همین هم تاکید می شود هر لغت جدید را با چند مثال مختلف یاد بگیرید. حفظ کردن لغت به صورت تک کلمه یکی دیگر از اشتباهات زبان آموزان است. لازم است که بعد از جستجوی هر لغت در دیکشنری مثال های مختلف آن را نیز با دقت بخوانید.

پیشوندها و پسوندها

یکی از مهمترین موارد در استفاده صحیح از دیکشنری بررسی پیشوندها و پسوندهای هر لغت است. اسم ها، صفات، افعال و قیدها در زبان انگلیسی می توانند پیشوند و پسوندهای مختلفی بپذیرند که می تواند معنی یا نقش آنها در جمله را تغییر دهد. گاهی اوقات در یک متن با لغتی مواجه می شوید که برای شما کاملا جدید است ولی وقتی آن را در دیکشنری جستجو می کنید متوجه می شوید که این لغت جدید نیست و فقط یک لغت ساده به همراه یک پیشوند یا پسوند است. برای همین توصیه می شود به همراه هر لغت جدید پیشوندها و پسوندهای آنها را نیز بررسی کنید.

اجزای گفتار

نحوه استفاده صحیح از دیکشنری

بررسی اجزای گفتار یا همان Parts of speech نیز برای هر لغت ضروری است. این به این معنی است که نوع لغت را بررسی کنیم که آیا لغت مورد نظر اسم است یا فعل یا صفت و غیره. بعد از بررسی معنی یک لغت در انگلیسی باید نوع آن لغت نیز مشخص شود. گاهی اوقات یک لغت می تواند چند نوع مختلف داشته باشد، برای مثال هم اسم باشد هم فعل و معنی آن نیز در این دو حالت مختلف باشد. بنابراین اگر نوع لغت بررسی نشود ممکن است باعث اشتباه در بکارگیری آن لغت شود.

رجیستر

یکی از موارد بسیار مهم که معمولا توجهی از جانب زبان آموزان به آن نمی شود رجیستر لغت است. رجیستر یعنی رسمی و یا غیر رسمی بودن لغت. گاهی اوقات در یک جلسه کاری هستیم یا قصد داریم نامه ای به یک سازمان دیگر بنویسیم. در این موارد باید سعی کنیم از لغات رسمی استفاده کنیم و استفاده از لغات عامیانه می تواند غیر محترمانه تلقی شود.

برعکس گاهی اوقات در بین دوستان و خانواده هستیم. در اینجا باید با لغات و اصطلاحات عامیانه و غیر رسمی صحبت کنیم و اگر از زبان رسمی استفاده کنیم باعث تعجب اطرافیان می شود و کاملا غیر طبیعی جلوه می کند. بنابراین هنگام یادگیری یک لغت باید بررسی شود لغت مورد نظر در متون رسمی به کار می رود یا غیر رسمی.

ترکیب کلمه با کلمات دیگر

یکی دیگر از مواردی که برای استفاده صحیح از دیکشنری باید دقت شود ترکیبات یک کلمه است. در انگلیسی هر لغت با لغات خاص دیگری ترکیب شده و یک معنای مشخص را شکل می دهند. این ترکیبات Collocation نام دارند. انواع مختلفی از کالوکیشن در انگلیسی وجود دارد. اگر این ترکیبات به اشتباه استفاده شوند پیام درستی را به مخاطب انتقال نمی دهند.

برای مثال اگر لغت Decision به معنای تصمیم را فرا گرفته اید و حالا می خواهید ببینید چطور باید تصمیم گرفتن را به انگلیسی بگویید، پس از بررسی در دیکشنری خواهید دید که لغت Make با این لغت ترکیب شده و عبارت Make a decision را به معنای تصمیم گرفتن می سازد. اگر برای مثال شما بجای Make لغت Do را بکار ببرید، عبارت با معنایی در انگلیسی نخواهید داشت.

حرف اضافه ها

در انگلیسی مانند فارسی برای افعال، اسامی و صفات نیاز به حروف اضافه خاصی دارید که باید به طور صحیح بکار گرفته شوند تا یک ساختار دست را بسازند. برای مثال ما در فارسی می گوییم: “از تو عصبانی هستم”  که معادل همین عبارت در انگلیسی می شود: “I’m angry with you.”

همانطور که می بینید حرف اضافه برای صفت Angry لغت with می باشد. اگر ما همانگونه که در فارسی صحبت می کنیم، این جمله را به صورت “I’m angry of you” ترجمه کنیم کاملا اشتباه است.

الگوی صحیح فعل ها

یکی از مهمترین مواردی که در استفاده صحیح از دیکشنری باید به آن دقت شود الگوهای فعلی هستند. اگر لغتی که در دیکشنری بررسی می کنید یک فعل باشد باید حتما الگوی صحیح استفاده از آن را نیز بررسی کنید. الگوهای فعلی یا Verb patterns ساختارهایی مشخص برای یک گروه از افعال می باشند.

مثلا الگوی مربوط به فعل Let به معنی “اجازه دادن” به صورت زیر است:

Let someone do something

همانطور که از این مشخص است فعلی که بعد از لغت Let می آید به شکل مصدر بدون to می باشد. اگر این ساختار را هنگام جستجوی فعل Let در دیکشنری بررسی نکنیم در بکارگیری صحیح آن دچار مشکل خواهیم شد.

اصطلاحات و ضرب المثل ها

هنگامی که لغات جدید را در دیکشنری بررسی می کنید می توانید چند نمونه رایج و کاربردی از اصطلاحات و ضرب المثل هایی که با آن لغت بکار می رود هم یاد بگیرید. در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی کامل و استاندارد تمام مواردی که در این مقاله بررسی کردیم برای هر لغت آمده است. خیلی از این اصطلاحات را می توانید در اسپیکینگ خود بکار ببرید و مهارت خود را افزایش دهید.

جمع بندی نحوه استفاده صحیح  از دیکشنری

در این مقاله عوامل و جنبه های مختلف در استفاده صحیح از دیکشنری را بررسی کردیم. اگر تمام موارد بالا را برای هر لغت جدیدی که یاد می گیرید انجام دهید به سرعت در یادگیری زبان پیشرفت می کنید. انجام موارد بالا کمی وقت گیر است اما بسیار مفید می باشد. اگر هر کاری را هرچقدر هم وقت گیر باشد به صورت اصولی انجام دهید می توانید به صورت واقعی و به سرعت پیشرفت کنید. اگر فقط روزی 3 کلمه را به همین صورت به طور کامل یاد بگیرید، ارزش آن از ده ها لغتی که به صورت طوطی وار و غیر اصولی حفظ می کنید بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید